Element til subwoofer beregnet på musikk!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Element til subwoofer beregnet på musikk!

Hei! Jeg har høyttalere med litt tilbakelent bassoutput, og jobber med to høyttalerprosjekter som begge kommer til å gi seg vesentlig tidligere enn de jeg har. Jeg har dermed funnet ut at jeg trenger en subbasshøyttaler eller to. Hittil har jeg tenkt på følgende:
    - Små elementer, men hvor små? 10"? 8"?
    - Sonosub eller kasse? (50mm vegger hvis kasse)
    - Passiv/aktiv deling? (kommer ikke til å bruke en vanlig subwooferforsterker)
    - Merke? Seas Excel? Andre bedre og billigere alternativer?
    - Bassrefleks eller lukket kasse?

Må legges til at dette utelukkende blir subwoofere til musikkbruk. Jeg tenker moderat output fra ca. 25-30Hz til ca. 100Hz

Subwooferene blir drevet av en relativt stor mengde transistorwatt (har et par alternativer, men jeg får se hvilken jeg til slutt velger å bruke) og enten aktivt eller passivt delt.

Hva ønsker jeg å få ut av dette? Jeg vil planlegge subwooferprosjekt lenge og finne en løsning som jeg virkelig liker, og gjøre de fleste feilene før jeg starter prosjektet. (hehe, sikkert )

Håper at noen har lyst til å hjelpe meg her

Harald

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forslag ville vært: dynaBel AS
    (SE 5810 - L26ROY - D1001.pdf er den du søker etter)

Ganske pent desing + at den skal visstnok være ganske god etter hva jeg har forstått. Økonomisk sett ødelegger den ikke lommeboken helt :-D

Mvh Faller

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så fin ut både på pris og spesifikasjoner!

Kunne dog tenke meg noe høyere effektivitet, noe jeg har oppfattet som en meget god ting med tanke på dynamikk med moderat forsterker

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omtrent nå pirker Anthony Hoffman deg på skuldra

Du ønsker deg liten kassestørrelse, høy følsomhet og god frekvensutstrekning nedover. Not gonna happen. Du kan alltids velge to av tre, men aldri tre.

- Liten kasse og høy følsomhet = lite nivå nedover i frekvens.
    - Liten kasse og godt nivå nedover i frekvens = lav følsomhet
    - Høy følsomhet og godt nivå nedover i frekvens = stor kasse

Sett konkrete mål, så er det enklere å komme med tips. Hvor lite er lite? Hvor lettdrevet er lettdrevet? Osv.

Når det er sagt er vel Peerless subelementer blant de mer populære, og det med god grunn. De spiller meget bra ned mot 30 liter lukket, følsomheten er ok og de koster ikke en nyre. Dessuten kan de flytte godt med luft.

Det hjelper lite med 8" element, dersom du uansett må opp i samme kassestørrelse som et XXLS-element for å få det til å funke tilfredsstillende...

EDIT: tror forresten jeg ville revurdert 50mm vegger om kassa skal være såpass liten. Overkill er selvsagt moro, men når kassevolumet er lite vil så tykke vegger øke den fysiske størrelsen betraktelig. Flatene i en 30 liters kasse er uansett så små at ~22mm vil være tilstrekkelig og vel så det. Ville heller puttet inn litt kosteskaftbiter for å stive av fremfor å doble veggtykkelsen.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe problemer med stor kasse, kan ikke se at jeg har sagt det Med "høy" følsomhet tenker jeg på riktig side av 90dB/w/m, dette er dog ikke så uhyre viktig.

Jeg ønsker små elementer på grunn av hurtighet og spenst i lyden. Vil jeg drepe fordelen av små elementer med en stor kasse?

Jeg har revurdert bruken av kasse, og tror nok at jeg utelukkende vil tenke sonosub fra nå av. Har WinISDet litt med er par elementer, men jeg har ikke blitt helt fornøyd. Er det mulig å få et relativt lite basselement til å gå dypt nok til at det er noe vits i å bygge subwooferen i et lukket kabinett? De elementene jeg har regnet på som passer i lukket kasse (EPB<56) går sjeldent dypere enn 40-50Hz uansett kassestørrelse....

Harald

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At store elementer låter "treigt" er en myte, med bakgrunn i kassedesign etter min mening...

Et godt element (uansett om det er 12", 15" eller 18") i riktig kasse er i like stor grad i stand til dynamikk og kjapp respons som en 8" eller 10".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    At store elementer låter "treigt" er en myte, med bakgrunn i kassedesign etter min mening...

Et godt element (uansett om det er 12", 15" eller 18") i riktig kasse er i like stor grad i stand til dynamikk og kjapp respons som en 8" eller 10".
    ja iallefall til en viss grad vil vel også si at membranvekt og effektreserver spiller en stor rolle her. (større kasse=større rolle)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det ble påpekt over prøver du her å få både i pose og sekk;-)
    Det fascinerende med denne hobbyen er at hvert valg du gjør også betyr kompromisser på et annet område. "Kjappe" elementer får du ved å kombinere lav bevegelig masse med høy kraftfaktor (stor magnet). Dette gir høy følsomhet og rask akselerasjon av membranen, men dårlige dypbassegenskaper. Min erfaring er dessuten at valg av kasseløsning teller vel så mye for sluttresultatet. Personlig ville jeg gått for en Peerless XXLS 10/12 eller tilsvarende i lukket kabinett, aktiv deling og eq. for å kompensere for den naturlige avrullingen nedover. Altså et prinsipp som mange kjente i bransjen bruker, eks. Velodyne. Selv har jeg en Scan-speak 7" Revelator i 19 liter trykkammer som vha. aktiv deling og eq. spiller lineært ned til 30 Hz. Men det kan selvsagt ikke spille allverdens høyt før membranen får for store utslag.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig vil jeg ha både i pose og sekk

Jeg kan utelukke problemet med kassestørrelse som første kompromiss. Jeg kommer ikke til å ha uendelig med kraftreserver heller (ikke over 200w hvertfall, i første omgang)

Er det noen løsning som tilsier at jeg kan spille dypt i en lukket kasse og samtidig få den hurtigheten og dynamikken jeg er ute etter?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zachry BX-P12 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Disse syns jeg er kule, kjøp to og gi dem en 40x40x40 kasse hvær og bruk et passivt lavpassfilter. Øs på med baffler=)

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om de elementene passer helt til mitt bruk, noen andre som har noe å si om dem? Gamle fordommer drar meg også vekk fra Zachry...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Selvfølgelig vil jeg ha både i pose og sekk

Jeg kan utelukke problemet med kassestørrelse som første kompromiss. Jeg kommer ikke til å ha uendelig med kraftreserver heller (ikke over 200w hvertfall, i første omgang)

Er det noen løsning som tilsier at jeg kan spille dypt i en lukket kasse og samtidig få den hurtigheten og dynamikken jeg er ute etter?
    Lukket kasse gir bedre transientrespons og mindre group delay enn feks bassrefleks. Dette oppleves som økt hurtighet og gir en subjektivt strammere gjengivelse. Og bonusen er mindre kasse enn tilsvarende bassrefleks-løsning. Men nedsiden er hurtigere avrulling, som må løses med eq. Aktiv deling bidrar ytterligere til bedre transientrespons pga. lavere Q-verdi (ingen seriespole som bidrar til økt DC-motstand)

200 W er i mine ører rikelig i et slikt oppsett, i hvert fall slik jeg leser bruksområdet ditt. La oss si at du ønsker lineær frekvensrespons ned til 25 Hz. La oss deretter si at du feks trenger 12 dB heving ved 25 Hz for å kompensere for den naturlige avrullingen. Da trenger du teoretisk 16 ganger mer effekt ved 25 Hz enn du gjør før suben begynner å rulle av. Hvis suben gir 88 dB ved 1 watt før den ruller av, får du ca. 98,5 dB ved 25 Hz med 200 W til rådighet. En viktig presisering med eksemplet er at elementet klarer 98,5 dB ved 25 Hz innenfor elementets Xmax.

Du kan enkelt simulere dine foretrukne løsninger med gratis programvare som feks. WinISD.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppunder 100dB ved 25Hz burde holde i massevis for mitt bruk, ja

Hvor mye kan jeg anta at rommet hjelper til med? Er vel snakk om noen dB.

Hvordan kan jeg best løse aktiv deling?

Tanke:
    Digitalt fra PC til aktivt delefilter
    Digitalt fra delefilter til To separate DACer, en til fullrange-høyttalere og en til bassene
    Effektforsterkere til både fullrange og basser
    Hvor finnes da volumstyringen? I det aktive delefilteret?

Noen må hjelpe meg med en god måte å gjøre dette på, altså

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forklarte litt dårlig, så mener jeg slik:

Er det en god løsning?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppunder 100dB ved 25Hz burde holde i massevis for mitt bruk, ja

Hvor mye kan jeg anta at rommet hjelper til med? Er vel snakk om noen dB.

Hvordan kan jeg best løse aktiv deling?

Tanke:
    Digitalt fra PC til aktivt delefilter
    Digitalt fra delefilter til To separate DACer, en til fullrange-høyttalere og en til bassene
    Effektforsterkere til både fullrange og basser
    Hvor finnes da volumstyringen? I det aktive delefilteret?

Noen må hjelpe meg med en god måte å gjøre dette på, altså
    For å være sikker på rommets bidrag må du måle.

Det er mange måter å løse aktiv deling på, både her på forumet og ellers på nettet. Selv bruker jeg Audiolense XO til å generere digitale filtre som kjøres i en HTPC, med digital volumkontroll i lydkortet. De analoge utgangene fra lydkortet er koblet rett i effektforsterkerne. Denne løsningen koster en del, men det finnes rimeligere alternativer innenfor PC-verdenen også. Et annet eksempel kan være Behringer sin DCX2496 (aktivt filter) og DEQ2496 (eq).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Zachry BX-P12 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Disse syns jeg er kule, kjøp to og gi dem en 40x40x40 kasse hvær og bruk et passivt lavpassfilter. Øs på med baffler=)
    har du regna på det der? passivt lavpass filter??????
    tok en rask beregning på en annen zachry sub. bx412 (bx-p12 lå ikke i programmet) den vil ha -3db punktet ved 48Hz og -16db ved 20Hz i lukket kasse på 140L. og noe sånn er jo etter min mening helt bak mål å bygge.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forklarte litt dårlig, så mener jeg slik:

Er det en god løsning?
    Ja, dette ligner veldig på min løsning. Du forutsetter her deling i det digitale domenet, og en PC er som skapt til formålet. Det gjør at du lar CPUen gjøre regnejobben, og sender resultatet til lydkortets DACer. Du trenger fire analoge utganger på lydkortet i ditt oppsett.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkortet mitt har forferdelig innebygget DAC, så jeg vil absolutt slippe å bruke det. Finnes det noen måte å sende ut to paralelle signaler med S/PDIF på? Det ideelle hadde vært en digitalkabel fra PC til neste boks

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkortet mitt har forferdelig innebygget DAC, så jeg vil absolutt slippe å bruke det. Finnes det noen måte å sende ut to paralelle signaler med S/PDIF på? Det ideelle hadde vært en digitalkabel fra PC til neste boks
    du skulla hadd hypex AS2.100 med dsp du:-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •