Linjekilder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Linjekilder?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Linjekilder?

Vurderer å lage en liten linjekilde med 4 tretommers fulltoner fra Tangband. Tanken er å få en grei belastbarhet, kombinert med linjekildens evne til å fylle rommet(faller med 3dB/m. Punktkilde faller med 6dB/m) Dette blir en ganske liten linjekilde, og den må derfor plasseres i korrekt lyttehøyde. Problemet er den såkalte "lobingen", dvs utfasinger off-aksis som et resultat av elementene står lengre fra hverandre enn lengden på de høyeste frekvensene enhetene skal gjengi. Dette indikerer jo dermed problemer når man benytter fulltoner eller høye delefrekvenser.
    Er det noen her som har erfaringer med linjekilder? Hvor stort er problemet med lobing i praksis?

Linjekildene skal forøvrig hjelpes i bassen med enten en egen bassenhet i samme kasse, eller en separat sub.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lobingen er ikke noe stort problem. Du kommer ikke til å få få mye energi fra disse ved 200 Hz, og det er først medover ved 200 hz at loobingen triggger aktive "modes" i rommet. Kamfiltereffekten er forskjellig ved forskjellige vingkler, men det jevner seg ut så lenge man ikke har veldig definerte punktrefleksjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant programvare som kan beregne disse tingene: http://www.pvconsultants.com/audio/r...la.40.1280.exe
    Jeg ser at ved å bruke 4 enheter i en linje får jeg et lite diskantfall i den øverste toppen, og en del ulinjæriteter vertikalt. I tillegg til dette får jeg et begrenset lyttevindu vertikalt. Det virker som at 4x3" går greit, men at man ikkekan gå noe særlig opp i antall enheter hvis man skal bruke fulltoner. Går man over dette vil diskanten dempes for mye, og spredningen bli dårligere pga komb-filtrering/lobing.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Lobingen er ikke noe stort problem. Du kommer ikke til å få få mye energi fra disse ved 200 Hz, og det er først medover ved 200 hz at loobingen triggger aktive "modes" i rommet. Kamfiltereffekten er forskjellig ved forskjellige vingkler, men det jevner seg ut så lenge man ikke har veldig definerte punktrefleksjoner.
    Hei!
    Mulig at jeg formulerte meg dårlig, men det var problemene oppover i frekvens jeg lurte på. Når man har flere enheter som spiller samme frekvensområde vil man få visse soner hvor disse utfaser hverandre. 4x3" er nok helt i orden å bruke, men bruk av f.eks 10 stk, vil føre til større problemer, bla et ganske sterkt diskantfall. Se mitt forrige innlegg.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, jeg forstod at du mente ved høyere frekvenser. Imidlertid får du jo en del "modes", men disse beveger seg på skrå i forhold til frekvens og vinkel. Dette gjør at du får reflektert omtrent den samme energien i hele frekvensområdet, men den ruller av mot toppen. Dog ganske jevnt siden avvikene fordeler seg. Det du imidlertid kan merke er at tidlige refleksjoner kan være litt harde så disse bør kanskje dempes. Etterklangen i rommet derimot bør ikke være noe problem. Den medfører en svak avrulling mot høyere frekvenser. Direktelyden har imidlertid mindre dempning i forhold til avstand som da vil kompensere for den avrullingen du har på reflektert lyd. Summen bør bli et jevnt frekvensområde som har en stor andel direktelyd ved høyere frekvenser.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt på siden, men jeg fant denne linjekilden på Partsexpress:

32 elementer per kanal er ikke å spøke med. Klikk på bildet for å få vite litt mer om hvordan lydbildet blir fra denne, samt en del om konstruksjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det virker som at det har mye for seg å benytte meget små "fulltoneelementer"elementer, med firkantet chassis slik at de kan plasseres meget nær hverandre. Se vedlagt simulering for et bilde av hvordan 25(max av hva programmet klarer) 2" enheter spiller når det er 1cm fra membran til membran. Hans egne målinger viser også diskantfallet som følge av linjekildens combfilter. Min simulering viser det samme diskantfallet, men viser videre hvordan det samlede resultatet er fullt av topper og daler. Spredningen virker meget fin.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det kan ses på simuleringen over, gir 4 stk 3" enheter en meget smal vertikal spredning, slik at ørsmå bevegelser opp og ned vil gi ganske hørbare konsekvenser. Jeg har derfor skrinlagt prosjektet. En løsning med Tangband 2" fulltoner med firkantet chassis, skal sjekkes ut med tiden...
    Skrinleggelsen av linjekildeprosjektet førte til en endring i min bestilling fra Hazard Audio, men jeg måtte likevel prøve de mye omtalte Tangband W3-871s fulltonene. Jeg har nå mottatt 4 stk av disse enhetene, og gleder meg til å teste dem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •