Dykksag? Sirkelsag med skinner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Dykksag? Sirkelsag med skinner?

Er det noen her som har testet dykksag?

For en tid tilbake siden fikk jeg skåret ut noen høytalere på Ikea - Forus,
    her ble det gjort med en sirkelsag og linjal.
    Dette ga en meget god presisjon, som jeg har savnet i alle år etterpå..

Så egentlig lurer jeg på hvor jeg får kjøpt slikt utstyr, til en fornuftig penge.

Og er det noen som har testet vanlig sirkelsag med guide?

Setter pris på all input! :-)

*Selvbygger amatøren*

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Festools

Vel, har jo sett litt på Festool, men de oppgir skjære dybde til fattige 56 mm..
    Kanskje jeg husker feil, men sagen jeg så den gang, var mer som en vanlig sirkelsag..

Ser ut til at jeg kanskje må på Ikea og se på tingene igjen..
    Mener å huske at han ga 4000 for saga og rundt 2000 for den lengste guiden..

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thanx
    Og er det noen som har testet vanlig sirkelsag med guide?
    Som mteinum klarer jeg meg stort sett veldig bra med en rettholt og noen hurtigtvinger.

Som et alternativ til festools, så har Clas Ohlson et tilvarende skinnesystem med merkenavn Wolfcraft (link). Jeg hadde nok kjøpt det (til hobbyformål) dersom jeg ikke hadde rettholten. Her er en test:Sirkelsagens beste venn - DinSide Bolig

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de andre her vil jeg anbefale Festool sin senkesag + skinne (...og gjerne med en av støvsugerne hvis pengene strekker til), dette er jo kremen av verktøy. Makita sin SP6000K er også en meget bra senkesag.

Hvis du dog skal ut med så mye penger (6-8000kr?) for ei sag så ville jeg sett på ei bordsag. Feks. Bosch GTS10, denne får du for rundt 8000 kr og er ei veldig allsidig sag.

Selv har jeg ei Ernex 805 gjerdesag som tar alt jeg hiver på den med presisjon. Sammen med en Kärcher industristøvsuger spiser den mdf som smør. Disse kan du også få i samme prisklassen brukt, dog tar de litt mer plass.

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dewalt sin dykksag er faktisk gode greier. Bruker kun festool pga av firma, men dewalten har skinne som du kan kjøre begge veier, pluss at den kan kjøres på festool skinner!

Koster jo litt, men her får du det du betaler for. Dewalten på batteri er på ønskelista mi.

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har festool selv og er meeeeget fornøyd med den..bare 56 mm skjærdybde???
    hva skal du skjære??har aldri savnet mer dybde på saga mi men det finnes en som tar 76 mm om du virkelig skal imponere har brukt makita sin og dewalten sin også en god del men bilen min er kunn full av festool..toppen av verktøylykke:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema har en skinne med justerbar base slik at du kan bruke dem med din vanlige sirkelsag. Resultatet er greit nok og det er billig.

For veldig bra Finish må du nok opp i festool sin skinnesag eller lignende.
    Motek på lurasletten har festool.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Festool TS 55 EBQ med tilhørende skinne anbefales på det varmeste!

De har forresten som tar 75mm dybde også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test av dykksager i siste Gjør Det Selv som kom ut i dag.. Forside - Gjør Det Selv

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dykksager er noen fantastiske verktøy. Med et skarpt blad egnet for det du sager, er det nesten så man ikke trenger behandle kanten noe videre. Har vært såpass heldig og fått testet både Festool og Dewalt sin dykksag i litt forskjellig materiale (kryssfiner, laminat og MDF). Personlig så heller jeg mot Festool saga mye på grunn av skinnene og tilbehøret som finnes til dette systemet. Men for all del, Dewalt saga er ei god sag.

Det jeg ikke liker med Dewalt er skinnesystemet og hvordan man skjøter to skinner. På Dewalt sitt system så brukes det kun ett skjøtesykke når man spleiser to skinner. Dette fører til at skinnene kan vri seg og man må hele tiden sjekke med en rettholdt. På Festool sitt system så festes skinnene til hverandre ved hjelp av 2stk skjøtestykker. Dermed trenger man bare sjekke en gang med rettholdt når man skrur de sammen. Synes også Festool saga glir lettere på skinnene sammenlignet med Dewalt. Ja, det finnes lengre skinner, men jeg gidder ikke prøve å få ei 3 meter lang skinne ut og inn av bilen.

Dykkfunskjonen hos de to sagene er også litt forskjellig. Festool saga roterer på en måte rundt et punkt (saga er festet i bakre del og roterer rundt dette punktet) mens Dewalt saga skyves på skrått framover og ned. Dewalt sitt system gir en litt tyngre og mer rykkete dykkfunksjon. Dette gjør at dykking et stykke inne på arbeidsstykket (dersom man feks skal sage ut ei skuffe midt inne i ei plate) kan bli vanskelig. Det som er bra med Dewalt saga og dykking er at den har en tilbakeslags sikring. Når denne er på er det ikke mulig å dra saga bakover. Funker fint så lenge du ikke skal over en skjøt for da setter den seg lett fast i skjøten.

Kan også nevne at disse sagene er betydelig billigere i England ( i alle fall for oss privatpersoner som ikke har super rabatt på Motek eller NorCut). Sjekk ut mtmc.co.uk og axminster.co.uk. Axminster hadde nettopp tilbud på TS55EBQ og to 1400mm skinner med skjøtestykker for 376 sterling ex vat. Ligger mye bra info om import av verktøy både fra statene og UK på byggebolig.no og byggahus.se for de som er interesserte

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skinnene me har frå festool er alle skjøtte med enkel tapp. Siste var vel kjøpt for eit par år sia, så mulig de har endra det no. Og eg er enig, det er eit dårligt system. Beste løysingen for meg er ei kort og ei lang skinne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kjøp makita i sverige eller inernet

Kjøpte min makita i Sverige, prisene i Norge er grufulle.
    hadde kjøpt i USA hadde de bare solgt 220V versjon

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

=)

Hvor mye svenske kroner måtte du gi for den da?

Svenskene kaller de for sänksåg.. (tilfeldig 4700,- Sek her)
    Tyskerne kaller de for Tauchsäge.. (fant tilfeldig til 380 Euro her)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Save at Maxtool

Denne sida kan dere handle masse billig, en kjenning av meg kjøpte en slik bag med masse makita utstyr i som går på batteri. Det var en latterlig pris han + at han ikke fikk noe frakt eller moms inn i norge.

Vet ikke om de har det tilbudet nå, men disse sku vist være veldig politlige. Men hold dere til batteridrevne ting pga av alt der borte går på 110-115V.
    Vi måtte bygge om den laderen for at den skulle fungere på 230V her i norge, men det var en enkel sak, fant guide på nettet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Makita og batteri saker i utlandet..

Etter hva jeg har forstått så er det forskjell på Makita utstyret,
    slik at man ikke får reparert verktøyet kjøpt i USA her..
    Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Uansett, så sparer man såpass mye på å kjøpe dette i utlandet,
    at om en enhet skulle ta kvelden, så kan man bestille dette nytt igjen og fortsatt ha spart penger ;-)

Selv holder jeg meg til 220v saker =)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Parkett

Hei.

Det lyder som I ved, hvad I snakker om, så jeg prøver med et relatert spørgsmål.

Jeg skal avrette en side av min parkett, og har hørt fra en snedker at festool med skinne er bedst eller et nytt og skarpt blad til min sirkelsag. Jeg har både en DeWalt (på batteri) og en Black&Decker på 230v. Jeg mener godt at kunne snedke min egen skinne så det jeg lurer mest på er: Hvordan får jeg finest finish på den nye kanten. Er sirkelsagen god nok? Der skal legges ny parkett i forlængelse, så det er vigtigt at finishen på den nye kant er i top. Har set på om jeg skulle kjøbe dette blad til min DeWalt: DT1202

Hvad siger eksperterne? Jeg vil helst ikke kjøpe en ny sag for denne job, men kan leie, hvis det er nødvendigt.

Mvh
    Christian

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt blad og skjær fra undersiden når du bruker vanlig sirkelsag.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt blad er fint, men det er mig ikke muligt at skære fra undersiden, da gulvet er lagt, og har ligget der i 107 år.

Det blad som jeg lenket til ovenfor har 30 tenner, 5 tenner mere end det vanlige. For ekstra fin finish i tre - tror det gjør en godt nok job, når jeg nu må sage ovenfra?

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det aller viktigste er å investere i et skikkelig blad. Jeg har saget kryssfiner på tvers, med ferdiglakkert overflate, med et 80-tannet sagblad fra Freud på bordsagen min. Sagen er gammel og ikke spesielt bra, men riktig justert, og med det sagbladet er kuttet helt glatt med null fliser.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •