Mono høyttaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mono høyttaler?

Heisann, I sommer har jeg bygd en sub og noen små skrivebordshøyttalere, men jeg er sugen på noe nytt.

Jeg var innom en eplebutikk her om dagen for å se på den nye iPhone 3gS og ble presentert for en firkanta høyttaler med cd-slot og ipod tilkobling som spilte fantastisk, fylte hele rommet med godlyd liksom. Null stereo, likevel låt det veldig bra.

Jeg vil bygge en sånn, men da med litt mer tilgang på dypbass. Er det noen som har bygd noe lignende? Jeg satser på aktiv drift, tilkoblinger er jeg ikke helt sikker på.

Hvor skal jeg begynne?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare kjøpe en slik om du syntes den var så bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Hvorfor ikke bare kjøpe en slik om du syntes den var så bra?
    Fordi den manglet det lille ekstra, det som jeg vet jeg kan bygge om jeg bare legger ned litt tid i det.

Slik tenker jeg pr idag:

Aktiv drift (BASH 300w?) på en Infinity kappa perfect 12.1dQ, Dette elementet har ekstremt lav annen og tredjegrads forvrengning og spiller nyydelig. Jeg har dette i subben jeg har bygd i sommer, lukket kasse på 22 liter - så trenger ikke så allverden med med volum heller siden dette er en bilsub. Sensitivitet på 92 db/w gir et greit lydtrykk også. Subben vil da ta for seg 20-75 hzOm det går an hadde det og vært greit å flytte noen av knappene fra forsterkeren slik at bassnivået kan reguleres.

Så kommer det litt mer vanskeligere delen, nemlig 75-20khz. Det hadde jo vært greit å ha denne delen aktiv også? For eksempel: Signal > Delefilter > 2/3x Chipamp til å drive elementene? Om det skal være en toveis eller treveis løsning er vanskelig å si, men toveis er jo mye lettere.

Signalstøy kommer sikkert til å bli fiende nr 1, men det er fiksbart.

Hva tror folket?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infinity kappa perfect 6.1 komponentsett rundt på sidene...

Nei ærlig: Hakke`peiling.....

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det denne kuben du hørte?

Vil dette være maksimal akseptabel størrelse for deg? Skal proposjonene være de samme? Hva var "det lille ekstra" du savnet med kuben, og hvordan var den generelle lydkarakteristikken? Vanskelig å gi råd for å bygge noe bedre, når vi ikke vet hva vi skal styre mot og bort fra...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Var det denne kuben du hørte?

Vil dette være maksimal akseptabel størrelse for deg? Skal proposjonene være de samme? Hva var "det lille ekstra" du savnet med kuben, og hvordan var den generelle lydkarakteristikken? Vanskelig å gi råd for å bygge noe bedre, når vi ikke vet hva vi skal styre mot og bort fra...
    Den lignet ja, men den var ikke lik. Størrelse er egentlig ikke det største problemet. Det jeg savnet i den høyttaleren jeg hørte var dypere bass og en litt crispere topp.

Jeg har forsåvidt bestemt meg for to ting:
    1. Infinity subben skal brukes, jeg tenker den skal monteres slik som på en sonosub. Det vil si med elementet nedover og skjult.
    2. En Beyma Cp22 eller Cp21 skal brukes som diskantelement, men jeg er ikke helt sikker på hvor langt ned i frekvens disse strekker seg. Når jeg ser på grafer ser det ut som de kan strekke seg ned til 3,5khz uten problemer.

Spørsmålet er da hva jeg skal ha mellom 75 hz og 3,5 khz, elementet bør ikke være større enn 8" pga plassbruk, men det bør ha en høy sensitivitet. Jeg finner alle disse faktorene vanskelig å forene. 8" har ikke høy nok sensitivitet eller strekker seg ikke langt nok ned i frekvens, mens 10/12" som har høy nok sensitivitet ikke vil strekke seg stabilt til 3,5 khz.

Jeg vil ha aktiv drift på høyttaleren. Subben blir med sine doble 4 ohms spoler her et problembarn, enten må den drives i 2 ohm, ellers så må den drives i 8. Bash 500w leverer 250 watt inn i 8 ohm. Kan man endre trafoen på denne slik at den leverer mer? Subben vil, i teorien, spille 116 db med 250 watt. Beymaen greier det samme med rundt 10 watt. Det hadde vært greit å bruke to Chipamper og deling av signalet.

Elementene kommer jo til å skape sinnsyke magnetfelt når jeg tenker meg om, er det vanskelig å bygge aktiv drift slik?

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å dele subben noen Hz høyere og gå for et Fostex fullrange-element på midten?

Har sett vellykkede konstruksjoner som baserer seg på dette tidligere

Fostex og Audio Nirvana (tenker helst på 6,5" eller 8" modellene deres) er gode alternativer i den lavere prisklasse! Hvis du ønsker å legge litt mer i det, kan du for eksempel kikke på Lowther eller Seas Exotic!

Harald

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Hva med å dele subben noen Hz høyere og gå for et Fostex fullrange-element på midten?

Har sett vellykkede konstruksjoner som baserer seg på dette tidligere

Fostex og Audio Nirvana (tenker helst på 6,5" eller 8" modellene deres) er gode alternativer i den lavere prisklasse! Hvis du ønsker å legge litt mer i det, kan du for eksempel kikke på Lowther eller Seas Exotic!

Harald
    Oj! Det var jo ganske så interessant Hvor vil det være ideelt å dele en slik Fostex sak? Tenker på 8" modellen deres jeg

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Storken
    Oj! Det var jo ganske så interessant Hvor vil det være ideelt å dele en slik Fostex sak? Tenker på 8" modellen deres jeg
    Den skal vel ikke deles.... Fullrange.

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et fullrange-element, men den kan da såklart deles, selv om dette naturligvis vil være med å forringe lyden. Her ser jeg for meg to alternativer:

1: Kjøre fullrange-elementet som fullrange (uten deling) og dele diskanten høyt og bassen lavt (kanskje du ikke trenger diskant engang!)

2: Bruke fullrange-elementet som mellomtone med båndpassfilter, og her kan du nesten dele det hvor du vil. (la subben og diskanten bestemme)

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale å kjøre 6,5" fulltone som nettop det. Disse spiller generelt høyere frekvenser bedre enn større fulltoner. Bygger du fulltonene for naturlig avrulling mot subben har du et enkelt og effektivt system. Eventuelt har du mindre fulltoner som feks her. Disse spiller brukbart ned mot ca 100 Hz.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal legge så mye innsats i det, hvorfor ikke ha et element på hver side, og få stereo?

Andreas

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •