Peerless SLS 12"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Peerless SLS 12"

Jeg har 2 SLS 12" element jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke til, noen forslag til DIY? Skal mest sansynlig bruke en CAV AV-2086 som forsterker til elementene.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... Ikke noen dumme elementer du har der. Ikke fullt så ekstreme som XLS elementene deres, men de kan virkelig sparke litt disse også.

Tror egentlig du tjener på å gå litt opp i størrelse på kassene med disse elementene. Hadde du tenkt noe over hvilken størrelse du kan ha som "max"?

NB! Alle beregninger jeg har gjort her forutsetter en forsterker med +6db EQ på ca 25hz.. og jeg har kalkulert inn en beskjeden roomgain på ca +4db ved 20Hz.
    Desverre var det noe "galt" med parametersettingene slik at jeg ikke fikk ut hva max lydtrykk fra hver kasse kunne være.
    Generelt om isobarik konstruksjoner (som det er et par forslag om under): Isobarik = push'n'pull. Begge elementer står i samme kasse og "hjelper hverandre" og vil spille som 1 element. På den måten får en litt ekstra drahjelp i lavere frekvenser, men en "taper" egentlig litt på å bruke det slikt; en mister på en måte det som det ekstra elementet gir, men det er genialt for basser som krever store kasser for å gi dyp bass i en liten kasse.

Har et par forslag;
    * Bassrefleks (grå strek i figurene = 60 liter bassrefleks): 60-80 liter pr element avstemt til noe en plass rundt 25-30hz vil iflg mine beregninger kunne gi deg en bra kurve. Merk at i 60liters kasse, vil du få ganske drøye svingninger på elementet fra 25Hz og nedover dersin du ikke avstemmer korrekt, så jeg ville kanskje vært forsiktig å bruke denne konstruksjonen ...

* Lukket: (Gul strek i figurene = 50liter lukket) En 50 liter lukket kasse vil gi deg litt tightere bass enn bassrefleksen. Kurven ser omtrent lik ut som bassrefleksen, men du taper et par db på denne konstruksjonen. Du kan også gå opp litt i størrelse dersom du har plass.

* Isobarik (lukket),(push'n'pull, blå strek i figurene): Dette er den lukkede versjonen av isobarik. Gir en del ekstra i de nedre oktaver, og "slår" som du ser både bassrefleksen og den lukkede konstruksjonen. Den ser også ut til å gi den thighteste bassen av alle forslagene!

* Isobarik (refleks),(push'n'pull, rosa strek i figurene): Isobarik med bassrefleks gjør at du får en ganske enorm respons i dybden. Her kan en faktisk sløyfe EQ på forsterkeren, og bare kjøre flatt. Bånn gass. Denne gir faktisk 4,5db mer på 25Hz enn den lukkede isobarik konstruksjonen. ... MEN; dette blir den konstruksjonen som er "tregest" (se figuren på group delay), nest etter reflekskonstruksjonen.

"konklusjon" ..; Den lukkede isobarik konstruksjonen ser egentlig ganske så forlokkende ut..., men ettersom jeg ikke har beregninger som sier noe om max lydtrykk en kan få ut av de ulike kassene, ville jeg kanskje fått noen uttalelser om dette før jeg går i gang. Den lukkede isobarik konstruksjonen, vil også gi deg meget stram og dyp bass i en liten kasse; "kun" 60liter med begge element. Dersom du trenger mer decibel, bør du derimot gå for en annen konstruksjon.

Tips; Dersom du bygger en 60liters kasse, kan du prøve både den lukkede kassen og den lukkede isobarik kassen ved bare å skru på elmentet..., så kan du jo se om det gir noe ekstra. Dersom du synes den lukkede er god nok; bygg en til det andre elementet også. ... og eventuellt kjøp deg 2 SLS elementer til når du har råd..., og sett dem i push'n'pull utenpå. ... DA begynner det å bli rått.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for gode forslag og beregninger... kommer nok til å bruke infoen jeg har fått fra deg til noe nyttig skal du se

spekulerte på å kansje bruke elementene som suplement til noen stativ-ht. da i frekvensområdet 25-35hz opp til rundt 100hz, skulle tro det blir bra da det er egene "sub-amp´er" i cav recieveren.

litt usikker på hvor mange +dB cav´en leverer på lavere frekvenser, men jeg skulle tro det er rundt 6dB avhengig av instillinger.

Blir nok ikke så jeg gjenomfører dette prosjektet med det første, men det er nå greit å planlegge litt, og få noen alternative syns-pkt.:-D

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det prosjektet der er ikke så verst, husk å bestill diskanten i dag, da den er på ukens tilbud!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Det prosjektet der er ikke så verst, husk å bestill diskanten i dag, da den er på ukens tilbud!
    Hæ?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hæ si æ å. ser ingen som har nevnt nå diskant æ he he.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    urkain87 har heller ikke spesifisert at SLS-ene må brukes som subwoofer...

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Sikkert hos www.dynabel.no.

Frode
    ja, pokker....., når jeg så linken din over, så så jeg jo hvorfor det ble nevnt diskant

... og når jeg tenker meg om, var det ikke nevnt noe om at det skulle være sub... yay me!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er riktig folkens, har ikke spesifisert noe som heldst bruksområde... er bare int. i forslag på hva di kan brukes til;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å blåse litt liv i denne tråden igjen jeg.
    Har bestemt meg for å bruke elementene i en kino-subløsning.

Lurer på om det kan være lurt å bruke sls´ene i såkallt akkustisk ventilerte kasser?(om noen har en fornuftig forklaring på hvordan dette funker

Eventuellt hadde jo en kjempestor TL-sonokasse eller kansje infinite baffle blitt knall

Virker som sls´ene trenger veldig store kasser for å gå dypt(ca.150-200L BR pr. stk.), men så anbefaler peerless selv bare 65-75L BR kasser. Regner med det har litt med impedans-resonansen og effekttåligheten å gjøre?

Her er mitt forslag så langt:
    Har prøvd å bruke så små kasser som mulig med så god -3dB til -10dB som mulig. Som dere kan se på grafen så er det samme volum på kassene med forsjellig tuning(en kasse med tre blåserør gir meg 4 muligheter for tuning).
    Har kommet fram til en kasse på 174L fordelt på 2 sls´er. Med litt roomgain og en subamp med LF-boost tror jeg kansje det kan funke.

Uansett om det blir EQ eller ikke så vil i allefall en 6-str. bass spille flatt med sine dypeste 41hz. (Mitt minstekrav til en sub)

Skal brukes som kinosub sammen med PSB t65 og en Dynabel brontes. Savner litt max SPL til film med bare en brontes:P
    Spekulerer litt på om Hypex HS500 ampen tåler att jeg hekter på 2 paralelle sls´er paralellt med xxls elementet... Blir jo ganske garantert under 2 Ohm ett sted i frekvensområdet den skal brukes i. Men så er jo HS500 oppgitt til å levere rundt 800W@2ohm. Tror jeg får for lite effekt til sls´ene om jeg seriekobler dem i paralell med xxls´en, noen innvendinger?

Kan jo alltids bruke Cav´en eller en Vincent sv-233 til å drive subbene med, men det blir liksom ikke det samme uten EQ til LF. Cav´en er jo heller ikke i stand til å drive sls´ele spesiellt godt med sine påståtte 2x100w i subutgangene sine. Vincenten derimot har jeg ikke tvil om att er i stand til å smelte både den ene og den andre spolen

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke koble de sammen med annen sub på samme forsterker.
    Du vil fort ende opp med en del forskjell i følsomhet, og ikke minst vil det ble et slit å finne en plassering som ikke forårsaker utfasing.
    En annen ting er at strømforsyningen i ampen vil slite som medfører at den kan miste kontrollen over elementene.

EQ og BR kan fungere, såfremt du legger eq rundt avstemmingsfrekvensen, og har et HP (subsonic filter) under dette igjen.
    Dette fordi konutslaget er på sitt laveste rundt Fb, men stiger rett til himmels under.

I mine øyne er dette eneste måten å få noe dypbass ut av SLS.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med mitt isobarik forslag tidligere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norcad: Jess, ser ut som det er umulig å få noe skikkelig dypbass ut av sls uten megastore BR kasser. I store kasser derimot går de jo dypere enn noe annet. Med samme amp til alle blir det nok problemer med både faser og spl ja, spessiellt med tanke på att xxls er lukket og sls er BR. Men må jo spørre

kiskogl: Blir da så lite SPL av isobarrik... men det ser mer og mer ut som det er den beste løsningen, kan jo halvere kassevolumet da så. Er heldigvis ganske lettdrevet så det kan jo gå. Hvordan er det med effekttålighteten med isobarrik?
    Må man ha relativt store BR rør med Isobarrik siden trykket i kassen må stige noe voldsomt på lave frekvenser?

Ingen av dere som har peiling på akkustisk ventil??? er det en slags tilbakekobling, bare en bassrefleks med høy lydhastighet eller begge deler?

Hvordan vil transmisjonslinje funke på elementer med så høy VAS? må man ha ekstremt stort sreal på "linjen"?

Tror jeg skal finne meg en låvevegg å montere dem i...:P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •