SUB - Peerless XLS 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 90
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SUB - Peerless XLS 12

Hei!

OPPDATERT!!! Bilder og fjas i denne posten!

Jeg har noen Peerless XLS 12" som jeg skal mekke sub av .. og trenger noen idèer/synspunkt/betraktninger.

Krav; Den skal spille dypt og presist... og helst være kompakt!

Har tittet litt på diverse beregninger og kommer frem til følgende;

Lukket kasse = utelukket.

Bassrefleks:
    For at elementet skal trives og spille dypt, ser det ut som om en kasse på 80liter avstemt til ca 20hz vil fungere greit. Et rør med ø=10,2cm gir da et rør på ca 68cm. ... som vel er ganske drøyt. ... og jeg frykter at det også vil komme støy fra porten i denne løsningen.
    Dersom jeg prøver en mer kompakt løsning med en kasse på 45liter ... fortsatt avstemt til 20hz, vil fungere greit......, men gir en portlengde på 124cm (!) ... noe som stikker langt ut av en 45l kasse. = uaktuellt.

Slave(r):
    Med 2 slaver med litt ekstra masse, vil jeg få en lik kurve som i bassreflex'en på 45liter..., men da uten rør som stikker ut og lager blåselyder. Den vil kunne spille like høyt ved 20hz som den kompakte bassrefleksløsningen, men -4db ved 20hz i forhold til bassrefleksen på 80 liter. 4db forskjell må sies å være en ganske stor forskjell.

Se vedlagte figurer for beregninger. Den ene viser max SPL de forskjellige løsningene klarer, mens den andre viser hvordan frekvenskurven vil være når jeg inkluderer subsonicfilter @ 15hz, lowpass @ 50hz og en "room-gain" på 3db @ 20hz.

Jeg lurer på om slaveløsningen vil være det mest optimale mtp. størrelse/vekt/WAF/etc ..., og ettersom jeg har planer om å lage 4 stk (en til hvert hjørne i rommet), vil kanskje de tapte 4 db ha så utrolig mye å si ettersom jeg får nok areal til å flytte luft uansett...
    Hva sier dere?

Link til siden som gav meg idèen til slaveløsningen; Subwoofer DIY Project Peerless 12" XLS dual passive radiator system "Adrians Thunder Box"

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassreleks med hylleport kan jo være et alternativ, uten å si for mye om mulighet for blåselyder. Kasser der porten er en del av konstruksjonen er meget elegante løsninger. Faren ved slike bygg er at portareal ikke lar seg enkelt justere. Om du er villig til litt prøving og feiling, muligens i en testkasse, kan dette gi bra resultat og høy WAF

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først lurer jeg på hvorfor du utelukker! lukket kasse?

Jeg har testet XLS12 i lukket, bassrefleks og med to slaver. Og sett ifht størrelse på kasse og lydkvalitet har jeg beholdt lukket!

Se her for målinger:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post543820

Med enbånds eq i Hypex DS4.0 spiller den rimelig flatt ned til 20hz med hjørneplassering i mitt rom.

En godt tunet slavekonstruksjon kan dog være en tanke "morsommere" til film.
    Bassrefleks var for meg den dårligste løsningen, mest pga størrelse, lange rør og blåselyder.

Bytter gjerne et par slaver mot et av dine aktive elementer jeg :-)
    Kan ikke ha så mange vettu, blir bare tull av det, så det er mye bedre du sender et til meg.........:lol:

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Først lurer jeg på hvorfor du utelukker! lukket kasse?
    Pga max SPL elementet klarer å gjengi i en lukket kasse ikke blir så mye å skryte over... ref vedlagte figur. Har du en kommentar til den?

Faktisk har jeg et XLS12 element jeg er villig til å bytte i slave(r) dersom det er aktuellt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha prøvd et par kasser, endte jeg også opp med lukkede kasser for mine XLS 12". Men til film ble max SPL for lite - jeg er enig med deg der. Så jeg har nå to subber på 45 liter foran, og en på 60 liter bak. Hver med en Bash 500 watt forsterker. Flere subber er jo også lettere å plassere med tanke på å kontrollere rom refleksjoner.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Pga max SPL elementet klarer å gjengi i en lukket kasse ikke blir så mye å skryte over... ref vedlagte figur. Har du en kommentar til den?

Faktisk har jeg et XLS12 element jeg er villig til å bytte i slave(r) dersom det er aktuellt.
    I følge Bassbox vil man få 100dB @20hz med 200w inn, før man passerer Xmax. Og med XLS elementet er det langt derifra til Xmech
    Når man da regner med roomgain, og evnt "kompenserer" med flere elementer burde det spille høyt nok for de fleste.

Grunnen til at jeg valgte den løsningen er lydkvalitet på musikk og størrelse på kassen.
    Lukket med eq var det beste kompromisset for mitt vedkommende, setter man maks SPL som 1.pri kan nok en annen løsning være bedre.

Kassevolum, maks lydtrykk, følsomhet og lave frekvenser henger sammen, man får aldri i pose og sekk dessverre.

Bare send PM om du trenger et par slaver!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @runer og @norcad: Takk for gode råd

Snodig at "mine" beregninger bare sier 95db som max... 100db blir plutselig litt mer akseptabelt, når da room-gain setter inn og antallet flerdobles, har en jo plutselig et relativt heftig opplegg.

Hvor mye regner en at room-gain vil gi i et ca 4*6m rom?

Ettersom jeg skal byggge 4 stk til meg selv, blir det kanskje nok med lukkede kasser..., men jeg har en kompis som skal ha 2 stk. Lurer derfor på å gå for slaveløsningen i hans tilfelle, og lukkede i mitt tilfelle. Selv om det er litt trist at han da vil få omtrent samme maxSPL som meg.

Kan jo skyte inn hva jeg har i dag;
    2 stk Audiovector M-Sub signature; (10" XLS + slave. 200W amp)
    2 stk "KI-sub1": 10" XXLS i lukkede 31liter kasser (ikke helt optimalt). 1 stk Hypex DS 4.0 til begge.

Disse spiller egentlig ganske så høyt, men tenkte jeg skulle få litt mer areal, mindre utsving, mindre forvrengning... etc.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unibox kommer opp med 97dB, så en plass mellom 95 og 100 blir det nok!

Du kan jo bygge en kasse på ca 50L og teste lukket først, blir du ikke fornøyd er det jo bare å sette inn slaver etterpå. Men to slaver er et must! Og etterpå kan du jo forsøke med å øke slavevekten, mener jeg la til 200gr ekstra vekt pr slave på det meste.

Jeg håper du får et element til overs som jeg kan kjøpe av deg, eller evnt bytte mot et par slaver. Sønnen min fant ut hvor bra disse funket på musikk, så plutselig en dag hadde den ene suben forflyttet seg en etasje opp! :-D

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har en ca 45liters kasse (i tidenes verste MDF) liggende ubrukt, så nå ryker kanskje den som en testkasse. ..., så nå må jeg bare få tilsendt et par slaver *hint hint*.

Går nok ikke i gang med prosjektet heeeeelt enda (travle tider), men når alt håp for sommeraktiviteter er ute om noen uker, tenker jeg det blir noen timer i boden. Litt testing blir det nok... og så design. Drar den nok ikke helt ut som wilma, men jeg vil de skal se pene ut... Og så må jeg muligens begynne å lete etter kjøpere til mine "gamle" sub'er. ... evnetuellt så kan jeg ha dem andre plasser i huset. Vet ikke helt om jeg klarer å skille meg med noe som jeg elsker så høyt... Kjerringa er en ting...., men lyden....

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et element med slave kan på ingen måte sammenlignes med to elementer i lukket kasse.
    Gjør som Norcad sier.

Dessuten bør du ha to slaver per bass, og det koster like mye som et ekstra element...

Andreas

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har to peerless xxls i lukka kasser på 45-50 liter kvar, desse topper ut på 117 dB på faithless-dvden, mata av ein hypex hs500. Burde holde greit

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da blir det følgende;

4 XLS 12" i lukkede kasser (45-50liter) til MEG.
    2 XLS 12 i kasser med 2 slaver til hvert aktive til kompisen min.

2 slaver er snart på vei fra norcad, så jeg satser på å få testet begge konstruksjoner før jeg tar den ENDELIGE avgjørelsen.

... så nå er det design som står på "tapeten"

Over til en sak som er litt OT her; Peerless XXLS 10" 8ohm versjonen (830843) i 30 liters lukket kasse: Bra, helt ok, eller verdens mest idiotiske ide?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10" XXLS i 30 liters kasse er omtrent det Dynabel har i sin Arges. Har hatt denne og synes den er veldig bra, tatt sine begrensinger i betrakting. Veldig "riktig" og stram bass som kan bli "perfekt" i et ikke for stort rom med rett plassering.
    Etter litt prøving har jeg kommet fram til en stk 10" med en slave, tynget med 200 gr, i ca 30 liters kasse, spiller litt "livligere" :-) Har to sånne og føler definitivt ikke behov for mer.....ennå :-D
    Teoretisk skal den levere 100 dB ved 20hz, legg til room gain så blir det liv i stua :-)

Jan

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har EN 12" xxls i 50 l lukket kasse og som drives av en liten hypex 2.0D, og jeg er mer enn fornøyd med både kvalitet og lydtrykk.

Dro den med til hjemmekinoen til en kollega og suben gjorde ikke skam på oppsettet med bl.a. Martin Logan fronter drevet av Doxa. På Batman The Dark Knight på Blue Ray så ble vi faktisk litt bekymra dirringen i de 4 m høye stuevinduene... Og det med min "beskjedne" sub, 2 stk med mer forsterkermat burde bli heftig nok til de fleste formål :-)

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde 50 liter pluss slave funket for en xxls 12??

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    hadde 50 liter pluss slave funket for en xxls 12??
    Ettersom norcad sier at to slaver er et must (ref:"Men to slaver er et must!")..., så kan vi jo håpe at han (eller noen andre som har regnet på dette) kan gi oss et svar på det.

Antakeligvis kan det være pga slaglengden til slavene ... som sammen med en liten kasse kanskje blir for liten?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norcad vet hva han snakker om :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    James: Det funker jo, men er ikke å anbefale idet konutslaget blir for stort på 1 slave ved lave frekvenser. Slaven vil passere XMax ved 20hz med 100w inn.
    Øker du slavevekten med 200gr vil det riktignok hjelpe en hel del, og den vil tåle vel 200w.
    Men, det er alltid et men!
    Dere må huske at XLS og XXLS er to forskjellige elementer. XLS gir en jevn frekvenskurve med 50L PR, men XXLS ruller av fra 50hz i samme kassen!
    Og PR med EQ er en mye dårligere løsning enn lukket kasse og EQ.

XLS gir altså en jevnere frekvenskurve, men når xmax enda før. Bruker man bare en slave uten tilleggsvekt, passerer man xmax ved 20hz med 50w inn. Ikke rare subwooferen det.............. Derfor er to slaver et must!

kiskogl: Jeg har ikke glemt deg! Slaver vil komme i posten i løpet av uka.

gubben: Takk for tilliten! :-D

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten tanke....

Har hørt enkelte si at nedoverfyrende sub ikke er å anbefale pga vekt på oppheng og slikt gjør at gravitasjonen trekker litt ekstra i membranen og fører til .... "unoter" (f.eks får ikke utnyttet hele lineære slaglengden etc..).

Hva har folk å si til det i kontekst av en Peerless XLS?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det vil ha noe å si med et aktivt element som "fyrer" nedover. Derimot vil en slave, og da enda verre med en ekstra tynget, etterhvert "henge".

Jan

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •