SUB - Peerless XLS 12 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 90
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har ikke prøvd enda, men med en Q på ca 0.5, skal de være dritkjappe. Mer siden.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva! Ingen bilder?

Grafen så overbevisende ut kiskogl, DCX2496 er genial til sub management!
    Er det DS 8.0 du bruker? Bruker du basseq i den, eller tar du alt i DCXen?
    Delefrekvens og bratthet?
    Jeg har til nå brukt veldig lav deling på mine, slik at de kun fyller ut under der frontene gir seg, men tester nå å bruke DCXen på frontene også, og deler da ved 70hz med et LR48db/oct filter. Mest for å avlaste frontene fra den dypeste bassen. Måler bra og høres bra ut så langt, har ikke fått spillt så mye enda.

Ja også var det disse bildene da............ :-D

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hva! Ingen bilder?

Jeg har til nå brukt veldig lav deling på mine, slik at de kun fyller ut under der frontene gir seg, men tester nå å bruke DCXen på frontene også, og deler da ved 70hz med et LR48db/oct filter. Mest for å avlaste frontene fra den dypeste bassen. Måler bra og høres bra ut så langt, har ikke fått spillt så mye enda.

Bilder kommer! hold ut!
    Feiret bursdag i går, og måtte skrive forrige innlegg mens jeg hadde gjester (var folk innom hele dagen ettersom word on the street var at jeg hadde masse kaker). Travelt å styre slik...., men de kommer!

Bruker 2 stk DS4.0. .., og det ser ut til å sparke skikkelig fra seg. Bruker ikke EQ i forsterkerene. Kun i DCX'n. (ja, den er absolutt genial). Mer info om deling senere. Er bare kjapt innom pc'n for å skrive ut gratisbiletter til nattklubben vi skal på i kveld.

... og forresten; Snøras-scenen i xXx var bare helt hinsides alt...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva! Ingen bilder?

Er jo svært romavhengig, men etter min erfaring spiller de aller fleste høyttalere bedre om man avlaster de litt lenger opp i frekvens, forutsatt at man får til god intergrering naturligvis...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin graf btw! Og JA, vi trenger bilder

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Bilder kommer! hold ut!

Bruker 2 stk DS4.0. .., og det ser ut til å sparke skikkelig fra seg. Bruker ikke EQ i forsterkerene. Kun i DCX'n. (ja, den er absolutt genial). Mer info om deling senere. Er bare kjapt innom pc'n for å skrive ut gratisbiletter til nattklubben vi skal på i kveld.
    Fortsatt ingen bilder! :shock:

OK, mao har vi identisk subsystem! Så da vet jeg jo selvfølgelig at dette låter helt ypperlig!
    Jeg bruker Abrahamsen V3 forforsterker (med HT inngang) til musikk, mens jeg lar Denon AVR 3806 ta seg av sub management til film. Genialt med to innganger på Hypexene som kan benyttes paralellt.
    Derfor bruker jeg bass eq i Hypexene til å flate ut responsen, noe som også gjør at man får litt mer prosessorkraft i DCX2496, om man skulle trenge det til andre ting.
    Uansett gjør Hypex + Behringer dette veldig fleksibelt. Digg å bare sitte med laptop i fanget og justere deling og eq on the fly, og se måleresultatet samtidig. Ulempen er at man fort blir sittende å tune et par timer ekstra bare for å få bort den siste peaken på 0,34dB ved 22,23 hz :-D

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt ingen bilder! :shock:
    Det var da voldsomt til mas!!

......., men jeg er da ikke en som legger meg på magen og nekter.

Nå har jeg både sett film, hørt på musikk og sett konsertopptak. ... det som slår meg er .... bassen :P .... altså; det er sykt å kjenne hvor kjappe sub'ene er. Har et liveopptak med Metallica på en "coloseum"-lignende arena. Bildet er godt, og lyden er rå. Stortromma til Lars Ulrich sparker helt sykt. Bassgitaren sitter også spikret. Helt ekstremt.

Så til det interessante... Fikk dem fra lakk på torsdag;

Finishen var ganske bra...;

Forborrede hull til "islagsmutter" til spikes;

Måtte la dem slikke litt sol... mens jeg monterte terminaler og kabling;

Terminaler og refleksjon;

Bruker litt tung isolasjon for å dempe internt....;

... og litt for at det skal se finere ut;

Så var det tid for å montere elementene. Fikk loddet på kabelen og la en stripe bitumen på "krysset" av avstivere slik at elementet står i spenn mot avstiveren;

Ferdig resultat ser ikke så verst ut!

Annen vinkel;

... og sammen med HiFibamsen...;

Finishen er absolutt bra. Ikke helt 100%, men 98% er absolutt bra nok. Kunne brukt et par uker på mer pussing og sliping og fjas, men hvorfor i all verden skulle jeg gidde det..?

Jeg er ihvertfall meget fornøyd. Solide kasser. Døde, tunge og passet perfekt for elementene. A job well done til meg selv synes jeg.

... og takk til Peerless for disse juvelene av elementer. Takk til Lakkverkstedet som faktisk hadde tid og "vilje" til å ta dem for meg. Jeg er ihvertfall ekstremt fornøyd. Kritisk dempet Q sub er det ikke veldig mange som kan skryte av.

Flere målinger og informasjon om oppsett/deling/EQ siden.

Hva synes dere?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kjempebra ut! Om det spiller like bra som det ser ut som så forstår jeg godt at du er fornøyd Kunne godt tenkt meg to (eller alle 4?) slike her i stuen også

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å pokker, du hadde 4 ja. Det var vel omtrent dobbelt så mange som meg det
    Men du har ikke en forsterker i hver?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var helt sinnsykt bra. Gratulerer. Ikke ofte jeg er misunnelig, men nå er jeg det.
    Jeg skulle jo laget to i samme slengen i stedet for én også, men men. 4 stk er kanskje litt råflott, men hvorfor ikke

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å pokker, du hadde 4 ja. Det var vel omtrent dobbelt så mange som meg det
    Men du har ikke en forsterker i hver?
    Jepp. Jeg er avhengig av å kunne sette grunnmuren i bevegelse, men er også "kvalitetsbevisst", så da endte det med 4 skt.

Desverre ikke èn forsterker i hver, men 2 subs pr DS4.0. Har kjørt de ekstremt, og det virker ikke så det har vært noe problem mtp kraft. Jeg er også fornøyd med at de ser ut til å stå i ro. Har hatt problemer tidligere med at sub'ene hopper rundt på gulvet, men nå ser det ut til at jeg endelig har fått lagt meg noe som står i ro.

Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Jeg skulle jo laget to i samme slengen i stedet for én også
    ..., ja hvorfor ikke. 2 er alltid bedre enn 1. ..., men du kan jo se på den du lager nå som en "Proof of concept" ... og lage en til dersom du skulle få behov for mer.

Dersom noen vil høre, er det bare å sende en PM.

Kostet jo litt, men synes det var verd det..;
    2 stk DS4.0; 6600,-
    1 stk DCX 2496; 2800,-
    MDF og spon; 1300,-
    Lakk (inkl en del fjasing og opplegg selv); minst 5000.
    4 stk Peerless 830500; ca 7200.
    Annet. Minst en tusing.

= 24.000

...., men dette bør egentlig spille bedre enn 2 stk Dali AS2 til ca 42000...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte jo helt å nevne at de ser ut til å ha en meget pen finish, rett og slett DIY suber med høy WAF! Gratulerer!

(Skal bare forsktig og veldig lavt nevne at jeg synes du burde spandere på en løsning med maskinskruer, og da helst sorte)

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kostet jo litt, men synes det var verd det..;
    2 stk DS4.0; 6600,-
    1 stk DCX 2496; 2800,-
    MDF og spon; 1300,-
    Lakk (inkl en del fjasing og opplegg selv); minst 5000.
    4 stk Peerless 830500; ca 7200.
    Annet. Minst en tusing.

= 24.000

...., men dette bør egentlig spille bedre enn 2 stk Dali AS2 til ca 42000...
    Kan jo fort ta -10k pga. gleden å bygge det selv + ingen andre har noe HELT likt deg her i verden (foreløpig hvertfall )

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Knut!! Hvordan måler du responsen i subbene??
    Og denne DCX2496, er det en eq som du bruker paralelt på alle fire subbene??
    Bare lurer på om den tar hensyn til fase og ulik frekvens respons fra subbene om de plasseres ulikt.?

Ah så rått!! Spiller helt sinnsykt... så kjapt... så gromt... så dypt..... AAAhhhhhh....... Bursdagen kunne ikke vært bedre. Innimellom diverse kaffebesøk har jeg fått gjort et par målinger.

Mer siden, men disse er interessante.. Målt i sweetspot;
    Første er Fronter + Sub uten bruk av DCX2496;

Man ser tydelig romresonansene spille inn. ... Skikkelig bås.

..., så med litt eq i DCX'n;

... og jeg sier bare; Halleluja!!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rudi_940
    Heisan Knut!! Hvordan måler du responsen i subbene??
    Og denne DCX2496, er det en eq som du bruker paralelt på alle fire subbene??
    Bare lurer på om den tar hensyn til fase og ulik frekvens respons fra subbene om de plasseres ulikt.?
    Først av alt; Gratulerer med dagen!! Er innom hjemme etter barnetog og snitter hos mormor..., så skal snart ut å se folketog. Hurra.

Måler responsen ved å bruke RoomEQ Wizard. Kobler en mikrofon (i mitt tilfelle en Radioshack DB-måler) til PC'n og kobler PC'n til anlegget (i mitt tilfelle via USB til DAC'n). Kjører så målinger og ser hvordan det ser ut. Jeg har min sweetspot i midten av rommet og har 2 sub'er bak og to fremme (en i hvert hjørne i rommet som er ca 6,5m * 4,5m), så de spiller i lik fase. DCX 2496'n er koblet på signalet før sub forsterkerene. Den har 3 innganger og 6 utganger, og jeg kan administrere den fra PC'n (USB -> RS233 kabel). Utrolig greit. På den kan jeg justere ALT! .. Fase, delefrekvenser og bratthet. EQ og alt mulige greier. Et ekstremt godt verktøy.

Jeg kan altså route signalet til alle 6 utgangene hvis jeg vil, og ha ulik deling, eq, fase på alle 6 utganger. Utrolig greit. Si fra dersom du havner i haugesund, så kan du ta turen innom.

Hvordan går det med dine prosjekter Rudi?

PS; Det var godt med en 17-mai pils nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm....kansje eg rett og slett må ha meg en slik boks. Midt problem er at eg har to 10" XLS subber som skal integreres med en annen 12" XLS subb.
    Disse er ikke tunet likt slik at kurvene ikke blir lik. Kansje eg kunne fått et bedre resultat med den "Eq boksen".

PS:
    Fikk endelig den lyden eg ville ha med HDS164 og vifa xt25 opsettet mitt.
    Kjøpte meg ny reciever med rom eq, og da var problemet løst!! Feilen var et stigende db nivå fra 125 -1000HZ. Tror recieveren dempet 7dB ved 500HZ.
    Baffel effekt??

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm....kansje eg rett og slett må ha meg en slik boks. Midt problem er at eg har to 10" XLS subber som skal integreres med en annen 12" XLS subb.
    Disse er ikke tunet likt slik at kurvene ikke blir lik. Kansje eg kunne fått et bedre resultat med den "Eq boksen".
    Det kan nok være den beste investeringen du har gjort for bassen....

Fikk endelig den lyden eg ville ha med HDS164 og vifa xt25 opsettet mitt.
    Kjøpte meg ny reciever med rom eq, og da var problemet løst!! Feilen var et stigende db nivå fra 125 -1000HZ. Tror recieveren dempet 7dB ved 500HZ.
    Baffel effekt??
    Akkurat dette har jeg lite kunnskap om foreløpig...., men bra recieveren gjorde en god jobb og fikk lyden på plass for deg.

Forresten; Godt mulig recieveren din prøver, men tviler på den klarer å fikse bassen..., så DCX er nok det mest fornuftige.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Utrolig bra resultat du har fått syns jeg Bra jobbet!
    Hvor fikk du lakkert de? Og hva var prisen?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cpt.piccard
    Hei! Utrolig bra resultat du har fått syns jeg Bra jobbet!
    Hvor fikk du lakkert de? Og hva var prisen?
    Takk! Fikk lakkert dem på et lakkverksted i Haugesund hvor en bekjent av meg jobber. Prisen..... litt over 1000pr stk. Ingen upris, men setter jo spor i lommeboka for det om. Dro rundt på flere verksteder og hørte først.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Fikk lakkert dem på et lakkverksted i Haugesund hvor en bekjent av meg jobber. Prisen..... litt over 1000pr stk. Ingen upris, men setter jo spor i lommeboka for det om. Dro rundt på flere verksteder og hørte først.
    Aha. Takk for raskt svar. Skal prøve å få til like bra finish på mitt neste prosjekt.. 1000kr er jo litt.. men syns det er verdt det om det ser så bra ut

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •