SUB - Peerless XLS 12 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 90
    Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

xxls

Sitat Opprinnelig postet av mteinum

takk morten, det passer vel ikke på en xxls mener jeg å ha lest her et sted

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xls-10

Jeg var heldig å jobbet på Ljudia i 2000, da hadde akurat xls kommet. Da var det en prototype som var kommet, den hadde mindre følsomhet, lavere FS og var på 350watt. Ljudia i svergie anbefalte da en kasse på ca 85 liter og 3stk 3" bassreflex rør på ca 20 cm. Jeg konstruerte en kasse til den påsken 2000, B:44cm h:44cm og D: 45cm utvendige mål.(da jeg husker ikke,innvendige) og valgte å sende bassreflex rørene nedover, noe som gir en helt vanvittig effekt. Noe som senere viste seg å være ganske lurt i å med at portene ga en liten blåse-lyd.
    Denne kassen er fjellstabil ned til ca 30hz og har et vilt lydtrykk. Jeg har ikke noe avangserte måle instrumenter, men den spiller mye bedre enn JAMO's 15" THX ultra(til12000kr, som jeg hadde en stund), max spl i min ugunstige stue er ca 115db:twisted: , som er meget akseptabelt.
    Det som var noe uventet med denne konstruksjonen var at kassen ble for lett, merket ingen ting til å begynne med da jeg kun hadde zachary's subforsterker, som var oppgitt til 250watt, dårlige watt sådann!! Men da jeg etter et år kjøpte NAD c370 og brokloblet denne begynnte kassen å hoppe!!??

Selv mener jeg at xls-10 er noe av det beste kjøpet du kan gjøre når det kommer til lydkvalitet og lydtrykk pr kr.... Også er det et meget solid element, da NADen sender spolen LETT ned i magneten med et forferdelig brak, første gang det skjedd var under Star Wars 2, dette har skjedd flere ganger uten at subben har tatt noe spessielt skade av det...
    Har oxo konstruert delefilteret selv, 18db på ca 80hz: 22mH 100uf 8mH, spolene kjøpte jeg på eltek og kondensatoren er en Mcap av dyreste slag....

Nå som elementet er noe forandret vil jeg tru at en nesten lik kasse på rundt 75-80 liter vil gi nesten lik lyd som den jeg har, bare husk å bygg med dobble plater og avstivere, så tror jeg den ikke vil hoppe.( er i grunnen enkel mattematik, 1 HK er 75 kg opp en meter på 1 sek, 1hk = ca 750 watt. da må kassen veie minst 30kg.)
    Og alle kompisene mine og andre for den del har bare skrytt av lyden fra subben. Et meget godt alternativ for de som vil bygge noe selv. :-D

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var tiden kommet!!!

Hallais! Lenge siden det har vært aktivitet i denne tråden, men nå har nå ting skjedd (Vår = DIY)!

Etter litt frem og tilbake i starten, har jeg valgt 45liter lukkede kasser. Disse skal gi meeeget god lydkvalitet, og nok "oompf" i bunn ettersom jeg har 4 stk.

Rydda i boden min her i forrige uke, og fikk kjøpt inn MDF. En hyggelig kar på OBS bygg sto lenge å sagde for meg uten å være urimelig på pris, så takk til han. Det strøk med 5 stk 18*600*2400mm MDF plater, samt 2 plater gulvspon (til avstiverene).

Etter litt fresing og saging som har gått forholdsvis bra, har jeg endelig limt kassene sammen, og det ser ok ut så langt.

.... så til det "matnyttige";
    BILDER!

Først limes kassene slik at "skallet" er klart;

Så er turen kommet til avstiverene: For å få stivet av mest mulig, har jeg lagd noe jeg ikke har prøvd før, men det så nå ut til å fungere;

Avstiver limt i sin kasse:

Så må det jo stå under press i noen timer.... og man tager hva man haver selvfølgelig...:

Så blir det nok en del pussing/sparkling/fresing/pussing/sparkling/pussing/sparkling og slikt i helga... håper å ha de klare til lakkering i neste uke.

Takk til folk så har gitt meg råd så langt!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så ikke værst ut det Laangt finere enn min bassport kasse på 63 liter som ble håndsagd hvertfall!

Men gøy er det med DIY hvertfall! Og er jo resultat som teller, drit i WAF ;D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bra dette vel?
    Ser du har gått den høyteknologiske veien med egenutviklet pressmetode

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes det er godt å se at det ikke er bare jeg som bruker lang tid på sånt, driver å bygger en sonosubb av xxls 12" med alu

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet litt lenger.
    Har borret hull til feste for spikes og frest et lite spor i alle sjøter mellom platene.
    Har slipt og slipt og slipt..., samt sparklet litt. Ganske mye som gjenstår, men det begynner jo å se ok ut.

Driver og fungerer på hvordan det skal lakkes etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo veldig veldig bra. Hva bruker du for å slipe? Ser du ikke har noen limrester igjen på MDF'en.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Dette ble jo veldig veldig bra. Hva bruker du for å slipe? Ser du ikke har noen limrester igjen på MDF'en.
    Du ser det best på bilde #2; Du ser det har rent litt lim nedover kassen..., men før jeg startet sparklinga, har jeg gjort 2 ting;
    1. Slipt kassene med 40-papir. ... slipte MASSE for å minske behov for sparkel. Alle sider som kom ut over platen de var limt intil, ble slipt ned (det verste tok jeg med overfresen før jeg satte i gang).
    2. Alle sjøter, har blitt frest for å unngå "tre mot tre". Bare en millimeter eller to, men dog. Legger så sparkel i disse (hvite linjene). Dette for å hindre at det kommer spor i lakken. Dette blir gjort pga MDF'en vil bevege seg ørlite.

..., så foreløpig har jeg slipt med 40-papir. For å slipe sparkelet, har jeg brukt 80 til nå. Neste blir nok med 120 eller 180.

Heldigvis har jeg 4 sub'er som lages............................ urk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resultatet ble bra i alle fall.
    Har mass lim som må pusses bort på min sub. En del kanter som stikker opp må også pusses ned.
    Har bestemt meg for å legge finer, så er ikke avhengig av så bra resultat som deg på denne jobben, men ting må jo bli plant først hehe.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært innom en svært hjelpsom kar hos lakkverkstedet "Lakkeringen" i Haugesund, og fått gode råd og tips til hvordan jeg skal bearbeide kassene for best mulig resultat. ... og må skrive det her for å sørge for at jeg husker hva som ble sagt;

Forarbeid;
    Sparkle og pusse så det blir best mulig i utgangspunktet. ...
    Filler;
    Kjøp 2-komponent filler. Bruk kompressor og lakkpistol for å påføre. Først et tynt lag. Etter ca 10 minutter når en ser det begynner som smått å tørke, spray på et lag til; denne gangen litt tykt. Temperatur; romtemp, minimum ca 10grader. Det er ikke så viktig å holde det støvfritt nå. Skal tørke en stund før den pusses litt med ca 320-papir. Bruk helst klosse ettersom maskin kan bli litt brutalt (en skal jo ikke slipe bort filleren).
    Lakkering
    2-komp her og "selvfølgelig". Sprayes først i et tynt lag (type; det blir mørkt, men bare "røkt") før lag nr 2 påføres rett etterpå. Litt tykkere, men ikke så en får renning i lakken.
    Det skal "i utgangspunktet" holde.
    Etterbehandling
    For å få helt glossy finish, brukes så ca 2000-papir for å pusse det siste av ugjevnheter bort fra overflaten. Deretter brukes "rubbing" for å ... ehh.... noe. ..., til slutt poleres det for å få en helt speilblank finish.

Så "enkelt" kan det visst gjøres. Vi får se hvor mye jeg tar selv. Skal ihvertfall ta meg av filler..., men kanskje noen lapper med bilde av Edvard Munch kan overtale dem til å gjøre helt siste lakk og finish... Vi får se.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Urk.
    Etter mye om og men og nok kjepper i hjulene til å fyre opp et middels bra st. Hansbål, har geg innsett min begrensede kunnskap med lakkeringsutstyr og levert kassene fra meg.

Prøvde å legge på fyller, men pga litt høy viskositet og litt småklumper, ble det et sorgens kapittel. Fikk lagt på litt og slipt ned, men det var så trøblete, at jeg nå har fått dem inn til lakkering.

Gleder meg utrolig til jeg får dem igjen og kan montere.

Det jeg fikk gjort med fylleren, så faktisk ganske ok ut. Hadde jeg bare fått skikkelig driv fra lakksprøyta, tror jeg faktisk det kunne blitt skikkelig bra. Slipte det ned etter lakkering, og overflaten ble utrolig fin. Forstod derfor hvorfor en skal bruke skikkelig fyller før en lakkerer. ..., så kanskje jeg gjør det igjen en annen gang. ..., men nå har jeg så mye annet å gjøre, at jeg måtte levere de fra meg. x antall timer har jo fordampet...

Satser på å ha dem neste onsdag.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Har aldri brukt sprøyte heller, så det skal nok noe til for at je gkommer over den kneiken og.
    Har en kunde som driver med lakkering, så skal alltid få noen til å gjøre det om jeg absolutt vil.
    Foreløpig holder jeg med til finér for å beholde helheten siden vi har så mye andre "bjørketing" her.
    Blir jo langt fra så bra resultat, men det får bli som det blir. Ser i allefall hjemmelaget ut

Stå på kiskogl

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjedd noe her i det siste? Fått de tilbake fra lakkering?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Skjedd noe her i det siste? Fått de tilbake fra lakkering?
    Sitter å venter på telefon...... de fikk siste strøket i går, og står til tørk... lakkereren var så hyggelig at han skulle ringe meg så jeg kan hente dem selv om det er helligdag. Her lukter det tips.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hyggelig med god service. Fikk selv god service hos Oslo finerfabrikk på min sub. Selv om de ikke hadde tid til meg, fikk jeg fire blad med finer som jeg kunne betale neste gang jeg kom innom. Har bare vært der to ganger før, så er ikke akkurat stamkunde.

Det er kanskje ikke siste gang du bruker denne lakkereren? Spent på resultatet

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jess!! Da var dem i hus..., montert og testet. Jeg hadde invitert folka mine på film i kveld, og jeg rakk akkurat å montere og kalibrere ørlite før de kom innom for å se Avatar. ... og gud bedre for et trøkk. Det var litt vel mye, så i en tissepause, måtte jeg dempe utgangern fra DCX2496'n

For de som er nyskjerrige, er lyden konfigurert slik;

Min urgamle Sony STR-DB940 står for signalrouting og volumkontroll. På stereo, kommer lyden fra en DAC og går med "Analouge Direct" til pre-out til frontene. Når jeg ser film, benyttes AC3/DTS dekoder i recieveren, men SUB-out er skrudd av slik at .1 signalet blir routet til frontene. Faktisk klarer frontene mine å spille dette uten å bli trøtte. 2 Hypex UCD 400 AD mater høyttalerene med strøm..., og høyttalerene liker det. ... MEN; Pre-Out til front, blir delt. 1 stereo RCA går til Behringer DCX2496, og 1 stereo RCA går til effektforsterkern. På den måten, får jeg korrigert bassene på både stereo og film uten å skitne til signalet nevneverdig med prosessorer i Sonyen. Dersom jeg vil ha mer bass, kan jeg fikse det på 2 måter;
    1. Skru på EQ i Sonyen (The easy way)
    2. Endre preset på DCX'n. da vil jeg jo få et preset som er "kalibrert".

Jeg kommer nok til å sette opp noen presets som er ment for forskjellige anledninger ...

Kommer til å legge ut noen bilder og målinger i morgen. Gleder meg allerede til å dra på litt...

..., og ja lurer; God service er meget hyggelig. Kan godt være jeg skal bruke dem igjen..., eller prøve meg selv igjen. Vi får se.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah så rått!! Spiller helt sinnsykt... så kjapt... så gromt... så dypt..... AAAhhhhhh....... Bursdagen kunne ikke vært bedre. Innimellom diverse kaffebesøk har jeg fått gjort et par målinger.

Mer siden, men disse er interessante.. Målt i sweetspot;
    Første er Fronter + Sub uten bruk av DCX2496;

Man ser tydelig romresonansene spille inn. ... Skikkelig bås.

..., så med litt eq i DCX'n;

... og jeg sier bare; Halleluja!!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! . Ser veldig bra ut.. men vi må se bilder av sluttresultatet .

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer subbene om du deler ved 150hz? Driver selv å snuser på diy, men vil ha noe som kan spille av midbassen også.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •