SUB - Peerless XLS 12 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 90
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I følge Unibox (som fortsatt anbefales å laste ned for alle med Excel), har XLS12 94% av xmax til rådighet hvis den monteres nedovervendt.
    Membranvekten ifht til stivheten på opphenget gjør altså at den "siger" ned 6 % av xmax.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.... en mister da 6% ... hm... like greit å la den stå vertikalt da, så er jeg på sikre siden

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror reelt sett ikke det er ett problem med en slave som fyrer ned, men som jeg erfarte med min DIY, er at den hadde laaaaaaang innspillingstid. Først nå etter 2år begynte den å få den egenskapen jeg likte.
    Ser at Patos har brukt passiv XL tilsvarende i sine sub'er, så prinsippet er vel ikke helt borte vekk?

Edit: Spørs vel ikke at man kanskje da må være litt mere forsiktig med vekter siden elementet mere aktivt spiller i gravitasjonsretningen? Dvs. at man må ta med i bergningen det.

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig stille her - noe progresjon

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjah... Fått tak i et par kasser jeg skal prøve med 2 * 12 i tette kasser ..., og så er det skaffet et par slaver.

Jeg skal ha 4 stk XLS 12 8ohm i stua..., hvordan bør jeg koble disse? ... og hva er best med tanke på forsterker?

Jeg tenkte en Hypex DS 8.0
    Er det da best å koble slik;

to "kretser" med 2 stk xls seriekoblet, som kobles i paralell?

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Tjah... Fått tak i et par kasser jeg skal prøve med 2 * 12 i tette kasser ..., og så er det skaffet et par slaver.

Jeg skal ha 4 stk XLS 12 8ohm i stua..., hvordan bør jeg koble disse? ... og hva er best med tanke på forsterker?

Det er måten jeg løste det på, fordi alle i paralell ville blitt en last på under 2 ohm (ikke bra)
    De nye XXLS 12 i aluminium er på 4 ohm, så der ville en havnet under 1 ohm med alle i paralell.
    Prøv serie/paralell koblingen

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt sent å komme med tips nå, men du har ikke vurdert en Infinite Box ala DynaBel Phobos kanskje? Litt usikker på fordeler/ulemper med prinsippet, men jeg synes iallefall Phobos er greie subber, spesielt om man bruker flere sammen. 8)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For forsterkeren sin del er nok det greit, men du blir veldig låst mtp plassering av subene og fasejustering.

Jeg ville anbefale 2 stk DS4.0 i stedet, så får du mulighet til å stacke 2 og 2 suber og samtidig få fasen rett.
    4 suber har lite for seg hvis de ikke spiller i fase, inbyrdes og mot frontht.
    Såfremt du ikke er låst/eller bestemt på plassering av subene og at alle 4 får samme avstand til lytteposisjon, da kan du justere fasen korrekt ifht frontene på surr rec.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg ville anbefale 2 stk DS4.0 i stedet, så får du mulighet til å stacke 2 og 2 suber og samtidig få fasen rett.
    Hva mener du her med å stacke 2 og 2?

Fasen er ganske "enkel" hos meg.
    Desverre må jeg ha sofaen (sweetspot) midt i rommet. Det betyr at jeg skal ha 2 stk sub fremme og to bak for å få bassresponsen noenlunde ok i midten. Dersom jeg har sub bare fremme, eller bare bak, blir det ganske elendig i midten.

Det gjør også at fasen er enkel for meg å justere.....; ikke noe forskjell på om de står bak eller fremme. Hvis du er uenig i dette; opplys meg gjerne.

å koble sammen 2x (to stk til "16ohm") og så koble disse i paralell, gir meg "8ohm" samlet last... = en hypex DS 8.0 yter 530W hvis jeg husker riktig... og det vil da bli 265W til hver krets.... og pga paralellkobling i hver "krets" vil det si at elementene får sine 265W? ... eller........

To Hypex 4.0 vil gi 400W til hver krets... som da må være paralellkoblede slik at det blir "4ohm" last pr forsterker; men dette vil deles på 2 elementer ... og bli ca 200W..........

Vet jo at lasten ikke er en kontinuerlig last..., så folk som har mer peiling på dette må gjerne sparke meg litt i leggen og si "dust!" ... , men forklar gjerne også i samme slengen.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Kanskje litt sent å komme med tips nå, men du har ikke vurdert en Infinite Box ala DynaBel Phobos kanskje? Litt usikker på fordeler/ulemper med prinsippet, men jeg synes iallefall Phobos er greie subber, spesielt om man bruker flere sammen. 8)
    Godt innspill..., men jeg har liten erfaring og oversikt over fordeler/ulemper med dette designet..., men er veldig åpen for innspill.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du her med å stacke 2 og 2?

Fasen er ganske "enkel" hos meg.
    Desverre må jeg ha sofaen (sweetspot) midt i rommet. Det betyr at jeg skal ha 2 stk sub fremme og to bak for å få bassresponsen noenlunde ok i midten. Dersom jeg har sub bare fremme, eller bare bak, blir det ganske elendig i midten.

Det gjør også at fasen er enkel for meg å justere.....; ikke noe forskjell på om de står bak eller fremme. Hvis du er uenig i dette; opplys meg gjerne.

å koble sammen 2x (to stk til "16ohm") og så koble disse i paralell, gir meg "8ohm" samlet last... = en hypex DS 8.0 yter 530W hvis jeg husker riktig... og det vil da bli 265W til hver krets.... og pga paralellkobling i hver "krets" vil det si at elementene får sine 265W? ... eller........

To Hypex 4.0 vil gi 400W til hver krets... som da må være paralellkoblede slik at det blir "4ohm" last pr forsterker; men dette vil deles på 2 elementer ... og bli ca 200W..........

Vet jo at lasten ikke er en kontinuerlig last..., så folk som har mer peiling på dette må gjerne sparke meg litt i leggen og si "dust!" ... , men forklar gjerne også i samme slengen.
    Stacke = stable i høyden.
    Poenget var at du da ihvertfall kan justere fasen for to og to suber, og ikke bare for alle 4 på en gang.
    Men du har tydeligvis erfaring fra rommet ditt og vet hva som funker, og da skal ikke jeg krangle om det :-D
    (Men jeg ville fortsatt hatt muligheten for fasejustering, kanskje du da fikk en positiv overraskelse ang plassering eller output i sweetspot?)

En DS8.0 yter 530w ved 8 ohm
    To DS4.0 yter 2x400w ved 4 ohm
    Så om effekt (watt) er viktig er 2x 400 litt mer enn 530 :-D

Men kommer det noen byggebilder snart?

Og slavene kom frem i god behold?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stacke = stable i høyden.
    Akkurat. Vel blir lite stacking, men de vil stå i lik avstand fra lytteposisjon.

En DS8.0 yter 530w ved 8 ohm
    To DS4.0 yter 2x400w ved 4 ohm
    Så om effekt (watt) er viktig er 2x 400 litt mer enn 530 :-D
    Ja, selvfølgelig.. Jeg var låst i tanken om kun èn DS4.0. Tror ikke hjernen min tåler å tenke på enda mer utgifter. Du sier også "om effekt er viktig" ..., vel; nei, men KONTROLL er utrolig viktig. Spørsmålet blir da; Dersom 530W er nok til å drive disse 4 (med god kontroll), vil det da være fornuftig å bruke ca 1500kr ekstra for å oppnå noe en kanskje ikke har bruk for? .... men når det er sagt, elsker jeg fleksibilitet....

Men kommer det noen byggebilder snart?
    "Snart" er et relativt begrep, så jeg kan jo si "ja". Skal først kjøre en test i en gammel 48liters proson kasse jeg har stående. Skru et par slaver inn i den og kjøre en demo. .., så må jeg tenke litt design og slikt før jeg går videre. I mens kan dere jo kose dere med de forrige sub'ene jeg byggde;

Mer her; HiFi and PA - a set on Flickr
    Mulig desingnet blir ganske så likt..., men vi får se. Var å så på MDF plater i går, så det tar nok ikke lange tida før jeg er i gang. Jeg har en tendens til å bestemme meg plutselig.

Og slavene kom frem i god behold?
    Slavene kom frem helt fint. Koselige saker disse slavene. Gleder meg til å se dem hoppe!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig hatt litt tid; Det ble for mye fjas og jobbing i høst, men heldigvis er det noe som heter juleferie

Freste noen hull i en kasse og trødde inn slavene. .., så nå har vi testa en 45l kasse med 2 slaver. Desverre var jeg så sløv i pappen når jeg monterte at jeg ikke dobbeltsjekka vekta jeg skulle legge til på slavene, og endte opp med å legge på ca 370gram ekstra på hver...... noe som er i overkant når jeg her ser at det blir anbefalt ca 200gr ekstra.

Vil mine 370 gr (totalt da ca 795gr mms) være helt gal tuning?
    Frykter jeg må skru ut noen skruer igjen her.., men det går jo kjapt det.

Uansett, så var den syk på dypbass..., men gikk faktisk i bunn et par ganger. Kan det være en konsekvens av for mye masse på slavene, eller er det rett og slett bare noe jeg må risikere når jeg bruker slavekonstruksjon uten et alt for bra subsonic-filter?
    (Bruker Hypex DS 4.0 som har -3db ved 12Hz og 24db/okt).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn rent teoretisk skal ikke den ekstra membranvekten gjøre all verden på konutslaget, og da ikke før man kommer under 20-25hz.
    Frekvensmessig vil du få et par dB mer ved 20hz og et par dB mindre ved 30hz enn med 200gr.

Men det er mulig den ekstra vekten du har er hva som skal til for at forsterkeren mister kontrollen og ikke klarer å bremse utsvinget raskt/godt nok. Dette er bare synsing/tipping fra min side, jeg har aldri testet det i praksis.

En annen ting som er særdeles viktig for at avstemmingen og membranutsvinget skal bli korrekt er at kassen er 100% tett, ikke minst er det viktig å huske på rundt elementene. Skrur du elementene bare direkte i kassen uten pakning kan du være rimelig sikker på at det IKKE er tett.

Jeg har foresten hatt en "designrunde" på nye kasser til XLS selv i jula, og har faktisk vurdert sterkt om jeg skal gi BR en ny sjanse, men da antagelig med hylleport. Er i sterk tvil om jeg skal gidde å forsøke, eller om jeg heller bare skal bygge en lukket kasse til. Time will show.
    Har en tråd på HFS om det skulle være av interesse.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville prøvd med bassreflex... Synest xls elementene spiller bedre med BR og PR enn med trykk kammer.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rudi_940
    Ville prøvd med bassreflex... Synest xls elementene spiller bedre med BR og PR enn med trykk kammer.
    Interessant!
    Du er den første jeg har sett kommet med den påstanden egentlig, og lurer derfor på hvorfor du mener det, kassestørrelse/port og til hvilket bruk?

Har brukt XLS med en og to passive elementer før, og personlig foretrekker jeg lukket fremfor PR, mest mpt musikk.

Har testet BR i en 60L kasse med Fb21hz nå og ble heller ikke helt overbevist.
    Med kun en sub og ønske om mest mulig dypbass på film kan jeg dog (kanskje :-) ) være enig.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant!
    Du er den første jeg har sett kommet med den påstanden egentlig, og lurer derfor på hvorfor du mener det, kassestørrelse/port og til hvilket bruk?
    [...]
    Med kun en sub og ønske om mest mulig dypbass på film kan jeg dog (kanskje :-) ) være enig.
    "enig". Nå har ikke jeg prøvd alt mulig enda, men jeg har fra før 2 stk 10" XLS med PR og 2 stk 10" XXLS i lukket kasse. Nå nylig testet jeg og 12" XLS med 2 PR, og jeg må si PR løsningene absolutt er gode til mest mulig dypbass på film. Det var ganske brutalt selv med bare 1. ..., MEN; mine 2 XXLS i 31liters tette kasser (innvendig), måler absolutt best av det jeg har prøvd i stua. Lineært fra 45 og nedover til 25, og så en ørliten avbøying ned til 20. Grunnen til at det ikke er lineært oppover videre, er nok pga rom-resonansene begynner på 52hz og det er en liten "boom" akkurat i det området.

Uansett, jeg kommer til å sette igang å bygge XLS 12 i trykkammer nå snart. Målene er klare, må bare vente til det er levlig i boden (hvor jeg kun har strøm når jeg trekker ut sjøteledningen). Nå er det ca -8 der...

Målene blir som følger (alt utvendig i 18mm MDF);

bredde 35cm, høyde 38.6cm, dybde 48.6cm.

Gir et indre volum på 49liter (31.4*35*45) minus magnet og avstivere.

Skal lage 2 avstivere som settes inn i hverandre og vil stive av bakvegg (kryss), alle sideveggene på langs, samt litt av frontplata.
    Avstiverene kommer til å bli laget i 22mm gulvspon i stedet for MDF (Noen sterke innvendinger mot det?)

Satser på å komme fra det med ca 45 liter netto + litt dempemateriale. Bør bli relativt solid og passe godt i stua. Satser på det måler minst like bra som mine 2 stk XXLS 10 (som da skal bort..) og har potensiale for litt ekstra i bunn dersom behovet melder seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker den primært til film. Har selv prøvd xls 12 i lukket kammer før. Synest det spilte bra, men syns det er litt mer "snert" i bassen med PR eller bassreflex.

Har i tillegg eksperimentert en del med xls 10. Disse synes eg har vært ganske anderledes enn xls 12. Disse fikk eg aldri noe bass av i lukket kasse. bruker de nå med bassreflex og det funker greit ( dog med store rør)

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant!

Har brukt XLS med en og to passive elementer før, og personlig foretrekker jeg lukket fremfor PR, mest mpt musikk.

Har testet BR i en 60L kasse med Fb21hz nå og ble heller ikke helt overbevist.

kunne du eller noen andre forklart meg hva PR er forkortelse for, nå har jeg forresten fått den dayton plateforsterkeren i hus(1000 watt), mangler bare en xxls 12" med alu membran til

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste