Planlegging av DIY sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Mummi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Planlegging av DIY sub

Hei

Er en liten gutt på snart 15 år, som har kommet inn på tanken på å bygge DIY sub. Tanken er å kanskje få dette som et sløyd prosjekt på skolen.

Fortiden er det vel sonosub som er tanken. Er denne noe vanskliere å bygge enn lukket eller bassrefleks ?

Trenger også hjelp til å regne meg fram til tekniske greier, noe jeg ikke vet noe om, men gjerne vil lære. Så om noen kunne forklart eller linket til de ulike tekniske spesifikasjonene man vil ha bruk for i en diy sub.

Som nevt, er jeg intrerresert i å lære, så holder på å lese på blant annet de tekniske spesifikasjonene i høytalere og relaterte ting.

Mye jeg lurer på egentli, men prøver å finne ut at ting :razz:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil foreslå at du gjør et søk i DIY-avdelingen her.
    Der finner du nær sagt utallige eksempler på sub-prosjekter.
    Lykke til, du vil helt sikkert finne masse matnyttig der!

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mummi
    Fortiden er det vel sonosub som er tanken. Er denne noe vanskliere å bygge enn lukket eller bassrefleks?
    Først av alt; sonosub er ikke en kassetype, kun en samlebetegnelse på suwoofere med sylinderformet kasse. Uttrykket kommer fra Sonotube, et varemerke på pappforskalingsrør beregnet på støping av betongsøyler som etterhvert har gått over til å nesten bli en generisk betegnelse på slike subwoofere, akkurat som Thermos, Plexiglas, Unbraco, iPod og så videre.
    En sonosub uten bassrefleksrør er en sylinderformet, lukket kasse. En sonosub med bassrefleksrør er en sylinderformet bassreflekskasse. Og så videre

I og med at "kassa" kun består av et papprør med en trefiberplate i hver ende er det sannsynligvis den enkleste konstruksjonsmetoden for subwoofere per idag.

Sitat Opprinnelig postet av Mummi
    Trenger også hjelp til å regne meg fram til tekniske greier, noe jeg ikke vet noe om, men gjerne vil lære. Så om noen kunne forklart eller linket til de ulike tekniske spesifikasjonene man vil ha bruk for i en diy sub.

Som nevt, er jeg intrerresert i å lære, så holder på å lese på blant annet de tekniske spesifikasjonene i høytalere og relaterte ting.

Mye jeg lurer på egentli, men prøver å finne ut at ting :razz:
    Vær klar over at det er et ENORMT felt å sette seg inn i. Og at man så godt som aldri blir fullt utlært (og jo mer man vet, jo mer innser man at man IKKE vet). Og at det er helt utrolig spennende og interessant å holde på med! "The loudspeaker design cookbook" er en god plass å begynne. Kjøp boka fra dynabel.no og les den fra perm til perm, om igjen og om igjen.

Og ikke nøl med å spørre om alt mellom himmel og jord, det er slik man lærer! Alle her inne har vært komplette idioter angående lyd og bilde en gang selv.

Angående prosjektet ditt: hva slags budsjett ser du for deg?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå syntes jeg du nesten skremmer denne gutten litt epifant.

Jeg syntes ikke du skal anbefale han å lese gjennom en hele bok på engelsk, kun for å få litt innsikt i å avstemme en kasse i forhold til element og kasse.

Når Mummi kommer med et overslag på budsjett, så kan vi jo hjelpe til med element og forsterkervalg. Deretter så kan vi jo hjelpe til med kasseavstemming.

Som 15. åring antar jeg han er ute etter "bang for the bucks" fremfor "politisk korrekt lyd". Men jeg kan seff ta feil, at han er genuint interrisert i hifi.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Nå syntes jeg du nesten skremmer denne gutten litt epifant.

Jeg syntes ikke du skal anbefale han å lese gjennom en hele bok på engelsk, kun for å få litt innsikt i å avstemme en kasse i forhold til element og kasse.

Når Mummi kommer med et overslag på budsjett, så kan vi jo hjelpe til med element og forsterkervalg. Deretter så kan vi jo hjelpe til med kasseavstemming.

Som 15. åring antar jeg han er ute etter "bang for the bucks" fremfor "politisk korrekt lyd". Men jeg kan seff ta feil, at han er genuint interrisert i hifi.
    Enig! Jeg har lagt mange sub'er opp igjennom årene som ikke akkurat har vært "politisk korrekte" ..., men det har vært skrekkelig gøy å få alt til å riste

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er skremmende med Kokeboka eMTea? Den inneholder alt han lurer på, er skrevet på lettforståelig engelsk og kan fint gjøre nytte for seg også i årene fremover. Får man servert alt på et sølvfat går man fort glipp av den store sammenhengen i ting.

Regner med han er ute etter maksimalt trøkk ja, akkurat som jeg selv var på samme alder. Konfirmasjonsanlegget mitt var definitivt ikke hifi, men j***** moro!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil for all del anbefale å lese den boken, der står det veldig mye nyttig! Evt søke deg frem og studere på nettet.
    Ihvertfall hvis denne subben blir første steg mot en stor hobby, vil det være stor fordel å vite hva, hvorfor, hvordan osv. når du designer og bygger den.
    Hvis, på den andre siden, dette er en "engangsforeteelse", kan du like gjerne oppgi kriteriene dine for subben, så kan noen av oss koke i hop ett enkelt design. Det er svært mye arbeid å innføre deg i høyttalerbyggingens mange mysterier i en ny post nå.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Blir nok å kjøpe den boken. At den er på engelsk, gjør ingenting. De fleste filmene jeg ser på, er kun engelsk tale, så forstår litt. Det blir samtidig engelsk trening.

Budskjett vil jeg helst holde lavt muligst. I og med at jeg bare vil planlegge nå, ikke bygge enda, har jeg ikke bestemt helt, men regner med det blir 5000 +/-. At jeg ikke vil bygge enda er fordi jeg har lyst å sette meg litt inn i hva høytalerombygging handler om. Slik at jeg tar teori først, å planlegger, skisser, og slik jeg har forstått må jeg regne å. Så jeg vil finne ut hva det er jeg må regne på. Men for all del, foreslå elementer og forsterkere! Gjerne hvorfor jeg skal velge ditt å datt framfor noe annet og.

Angående lyden, vil jeg jo ha best mulig lyd, men samtidig en enkel og grei konstruksjon. Samtidig er masse trykk ingen negativ ting!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn det skal låte

Her er den første diy-siden jeg brukte da jeg ble introdusert til denne fantastiske hobbyen:
    The Subwoofer DIY Page v1.1 - Sealed Systems
    Her finner du noen av basic'sene.

Her er noen punkter som er viktige for subwoofere: (bruker engelske uttrykk, så blir det lettere å søke seg frem)

Group delay: En viktig del av "lydkvaliteten". Dette er uønskede forsinkelser av lydsignalet. Vanligvis er dette ett problem ved store bassreflekskasser. Små lukkede kasser eliminerer mer eller mindre dette problemet. Lite group-delay gir kjapp "tørr" bass.

Cone Displacement: Hvor mye elementet beveger seg, som ett resultat av frekvens og tilført effekt. I lukkede kasser blir dette fort ett problem ved de lavere oktavene. En bra designet bassreflex-kasse resulterer i mindre "utslag" ved de lavere oktavene, i forhold til lydtrykket.

Å designe en bassrefleks-kasse består stort sett i å finne en balanse mellom kassevolum og "tuning". "Tuning" er hvilke frekvens bassrefleks-røret's "output"(finner ikke bedre norsk ord) sentrerer seg rundt.

Generell og grov regel for bassrefleks-kasser:
    Større kasser -> muligheter for høyere sensitivitet i de nedre oktavene. På bekostning av høyere group-delay og større cone displacement(lavere effekttålighet). Det er her man må finne en balanse.

Si ifra hvis det er noe du lurer på

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg får lært meg punktene dine Skogs, samtidig som jeg takker for godt svar. Har også kommet åver en bok som ligger på nettet ; http://www.mamut.com/homepages/Norwa...//ht_bok_3.pdf
    Denne fant jeg i tråden "Nyttige linker for DIY" av Teddytusen. Sitter å leser i denne nå, skal også sjekke ut linken din Skogs. Regner med jeg bestiller boka fra dynabel imorgen, samt noen bananplugger. :-D

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil jeg si var en tenåring med litt annen innstilling enn en middels 15åring!
    Morro å lese at du faktisk vil legge litt energi i det å bygge en sub.
    Min erfaring med dette er ikke politisk korrekt. Audiopulse subbene mine pumper ut mye bass, men liker faktisk den lille svs-lookaliken min bedre lydmessig. Så jeg må si at til musikk ville jeg absolutt fåretrekke lukket kasse, de blir somregel kompakte å fine! Men de har en slak avrulling som ikke gir deg det dundrende kanonskuddet på samme måte som en større bassreflexløsning ville gjort.

Gleder meg til å følge med på denne tråden, og vil beklage mine antagelser og anbefalinger tidligere. Og ønske deg lykke til inn i Hifi-boka.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    :-D
    Har fått ikke gjor noe denne uka! Dagene har gått utruli fort med skole og jobb. Samt en mamma som har vært bortreist. Var også og fikk med meg Døgnvill i helga! :-D

Regner med jeg skal få lest litt den komende uken

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg blir dessverre ikke å bygge noe enda. Har rett å slett ikke penger til noe. Men blir uansett til å lese og forsøke på å tegne en sub. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planlegging og lesing er halve morroen. Kan være stor fordel å få inn mye teori, før man prøver seg i praksis. Blir mer lærerikt på den måten, siden du lettere forstår resultetene du får, og i større grad vet hva du må gjøre for å evt. endre de resultatene. Prøving og feiling er ett svært viktig "hjelpemiddel", men det forutsetter at du skjønner hva du holder på med!

Lykke til med lesingen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •