Hjelp!! Rift i element :( mulig å reparere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp!! Rift i element :( mulig å reparere?

Hei folkens!

Med nylig innkjøpt H100 forsterker var det trist å oppdage at det ene mellomtone elementet i mine kjære System Audio SA 10 høyttalere nå har fått en liten rift.

Jeg mistenker at det finnes noen smarte hoder her på forumet som kan ha en lur løsning..

Høyttalerene er 5 år og godt innspilt. Ser kanskje for meg at elementbytte er en dårlig løsning..??
    Jeg trenger en grei løsning slik at jeg høyttalerene fungerer bra til jeg får råd til elektrostater

Det ser ut som det er pappmembran på dette elementet. Derfor tenkte jeg på muligheten for å dytte noe lim inn i sprekken.
    Er det noen som har prøvd dette og hvilke lim er i så fall best? Silikon?

Mvh. Kristian

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Alkis.

Ja, dette var meget trist, men fatt mot så skal du se at det ordner seg. Kanskje en slik liten rift ikke har betydning i det hele tatt?? Et element skal jo være stivt, så jeg tror lim vil være bra i påvente av elekrostater. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Liming blir nok løsningen ja. Problemet med riften er at den er gjenomgående slik at luft slipper inn og ut.

Slik jeg tenker bør limet være nokså fleksibelt for at ikke området rundt det tørkede limet skal bli et svakt punkt, samt ikke ødelegge membranens egenskapermer mer en nødvendig. Det bør også være lett å påføre i små mengder uten unødvendig rot.

Som jeg tidligere skrev tenker jeg på å bruke silikon, men dersom noen på forumet har brukt noe annet som er bedre, er jeg svært interessert i å høre om det!

Mvh. Kristian

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt neoprenlin på opphenget på flere sub elementer. Funket bra det.

På mellomtonen tror jeg du bør holde det så lett som mulig, heller lim to ganger om det blir for lite.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Jeg har brukt neoprenlin på opphenget på flere sub elementer. Funket bra det.

På mellomtonen tror jeg du bør holde det så lett som mulig, heller lim to ganger om det blir for lite.
    Takk for svar!

Riften er ikke i opphenget, men neoprenlim kan sikkert funke bra på membranen og.

Mvh. Kristian

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjipt når sånne ting skjer, men jeg lurer på; er det rfit tvers igjennom elementet eller er det bare overflaten?

Slik jeg ser det er det første pioritet at membranen er tett, dernest at overflaten ikke har skader som forstyrrer luftflyten. Hvis det er rift igjennom ville jeg begynt med å teipe det fra baksiden slik at det blir tett og så prøvd å forsiktig fjerne eventuelle pappbiter på framsiden. Dersom det er større hull kan dethende det er lurt å fylle med noe lim e.l. som andre nevner.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Kjipt når sånne ting skjer, men jeg lurer på; er det rfit tvers igjennom elementet eller er det bare overflaten?

Slik jeg ser det er det første pioritet at membranen er tett, dernest at overflaten ikke har skader som forstyrrer luftflyten. Hvis det er rift igjennom ville jeg begynt med å teipe det fra baksiden slik at det blir tett og så prøvd å forsiktig fjerne eventuelle pappbiter på framsiden. Dersom det er større hull kan dethende det er lurt å fylle med noe lim e.l. som andre nevner.
    Riften er omtrent 1 cm lang. Ser ut som det ikke har gått helt gjennom, men det som er igjen er så lite at det sikkert ikke er lenge før den gjør det.
    Dersom jeg skal fylle i med noe slipper jeg teiping bak. Det er lite som stikker ut av biter. Ser ut som det som er blitt revet av har forsvunnet. Så kuttet er et nokså rent kutt (lite som må fjernes). Riften er på midten omtrent 1mm bred, så jeg tror det bør fylles med noe.

Som Skalle nevnte lenger opp i tråden kan neoprenlim virke bra på oppheng.
    Det jeg lurer på nå er hvordan neoprenlim vil fungere på papp? Og hvilke lim/masse er best egnet med papp.

Håper på masser av ulike forslag her!

Mvh. Kristian

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en mellomtone med papp-membran som katt(fa)en klarte å sette kloa i og lage noen gjennomgående rifter. Tettet med helt vanlig tre-lim, og har fungert i flere år med den fiksen.

Målet med limet er å få det helt stivt med minimal vekt-økning.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror løsningen til yggdrasill er helt grei. Neoprenlim ble nevt for at det skulle være elastisk, men tenk på at selve membranen uansett (helst) ikke vrir eller vrenger seg under spilling men flytter seg som en stabil flate.

Det viktigste er å srge for at membranen fortsatt er tett og at overflaten er så lik som mulig den var før ulykken.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempegreier!

Takker for alle forslag
    Da blir det høyttalerfiksing i morgen..

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare ikke bruk silikon. Det avgir eddik-syre som kan skade elementene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •