DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL)

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 49 1 2 3 4 5 11 21 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 964
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL)

[OPPDATERING:]
    Dette er blitt en LAAAANG tråd nå. Prosjektet har gått via forkastede prototyper til å omfatte en gulvstående 2.5-veis høyttaler, samt toveis og senter på gang. For dem som ikke vil lese HELE denne tråden, så anbefaler jeg å gå til disse lenkene:
    * BEL teknisk info sammenfattet.
    * BEL galleri (her postes primært bilder av ferdige BEL-høyttalere).
    * BEL. Lytteintrykk og karakterer.
    * Tweaks og potensielle problemer for BEL.
    Snickers har også begynt å videreutvikle en ny versjon av høyttaleren (BEL mkII) med de samme elementene og omtrent samme bassavstemming, men med et nytt kabinett, nytt filter og med en såkalt ambience-diskant:
    * BEL MKII Teknisk tråd.

[Her begynner opprinnelig posting:]

Dette prosjektet har som mål å konstruere gode, rimelige, plasseringsvennlige satellitthøyttalere og basskasser for mindre hjemmekinoer med både stereo og surround. La oss kalle det "prosjekt BEL".

Som Snickers-is har bemerket, så er det mulig at mitt DIY-prosjekt for fronthøyttalere i min fremtidige hjemmekino kan utvides til et mer generelt oppstartsprosjekt for dem som skal bygge for første gang.

Jeg beskriver derfor her premissene som ligger til grunn, så får andre bedømme om dette kan benyttes for flere.

Under følger en skisse av "bildeveggen" i min fremtidige hjemmekino. Først noen ord om rommet. Det har som mange kjellere litt mindre takhøyde enn i andre etasjer. I mitt tilfelle ca. 220 cm. Gulvflaten måler omtrent 245cm x 350cm. Rommet er altså 8-9 kvadratmeter. Bildeveggen er altså 220x245 (HxB):

Dette er det jeg har lagt vekt på:
    Sentrering av lyd i forhold til lerretet: Jeg har lagt opptil at alle diskanter er plassert på linjen som enten går horisontalt eller vertikalt gjennom lerretet. Dette vil sørge for at lydbildets senter er sentrert midt i lerretet. Dette innebærer at jeg har to senterhøyttalere, en over lerretet (ØS) og en under (NS). Disse gjengir samme signal og vil skape illusjonen av en senterhøyttaler plassert midt i lerretet.
    Deling av venstre og høyre front i basskasse og satellitt for bedre plasseringsfleksibilitet: På grunn av den begrensede plassen og det store bildet, så vil høyttalerne i utgangspunktet havne inntil minst en vegg, og for de fleste inntil to vegger. Dette er en ulempe, spesielt for bassgjengivelsen som kan bli vanskelig å få jevn. Derfor har jeg valgt å dele venstre og høyre fronthøyttaler i henholdsvis en basskasse og en mindre satellitthøyttaler (dvs. henholdsvis VFT+VFB og HFT+HFB utgjør to komplette høyttalere som også dekker bassområdet). Da kan basskassen trekkes litt ut på gulvet for å få luft, mens satelittene kan plasseres for å få sentrert lydbilde i høyden i forhold til lerretet.
    Lukket avstemming i satellittene: Det er min erfaring at lukkede kasser takler bedre en plassering inntil vegger, eller faktisk at de er mer fleksible med hensyn på plassering. Tror dette har med at lukkede kasser har en tidligere, men mykere avrulling som passer bedre sammen med basshevingen fra veggflatene. Derfor skal satellittene bygges lukket (hvis da ikke Snickers-is kommer fram til en annen kassekonstruksjon som takler hjørneplassering).
    Voice-matching: Senterhøyttalerne har ikke egne basskasser (dette er en mulig opsjon). Men bortsett fra dette er kassens avstemming, filtrering og elementene identiske for ØS, NS, VFT og HFT (satellittene), selv om baffelen er litt forskjellig. Dette skal gi best mulig voice-matching etter forholdene.
    Også for musikk i stereo: Basskassene (VFB og HFB) kunne vært erstattet av en enkelt subwoofer. Men jeg foretrekker å holde lyden separert i venstre og høyre kanal ved stereoavspilling. Derfor ønsker jeg å ha egne basskasser istedenfor en subwoofer. Dette utelukker selvfølgelig ikke en subwoofer for LFE-kanalen, samt for dypbassen fra senterkanalen og surroundhøyttalerne. Basskassene (VFB og HFB) er laget for å trekke mest mulig dypbass ut av elementet, og er derfor planlagt som en bassreflekskonstruksjon.

Min initielle ide var å bruke en dynaBel Nut, og dele konstruksjonen i to. Dette ville dekke NESTEN alle krav, bortsett fra at jeg er symmetrifrik, samtidig som jeg ikke vil ha to liggende MTM-konstruksjoner i senter (siden dette har en dårlig sideveis spredning). Å bruke toppen av dynaBel Nut i senter (nesten en lukket dynaBel Geb) ville kreve at jeg senket lerretet temmelig mye, noe som igjen ikke er forenelig med å plassere projektoren i taket. Med andre ord: Den lave takhøyden krever at projektoren skal sitte helt opptil for at man ikke skal stange i den, noe som igjen krever at lerretet sitter relativt høyt på veggen.
    Derfor ville jeg i dynaBel Nut-konstruksjonen bytte ut diskanten med en diskant som har en smalere monteringsplate uten å måtte senke lydkvaliteten eller heve prisen.

Snickers-is synes dette hørtes ut som en utfordring, så det er mulig vi konstruerer noe helt fra bunnen, men som prismessig ikke bør falle dyrere enn dynaBel Nut eller Geb (for senterne).

2. Takk Burre takket for denne posten
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Undskyld, jeg kan ikke lade være, Roffe, tilgiv mig, men hvorfor ikke gøre det ordentligt ? http://www.royaldevice.com/custom3.htm

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Undskyld, jeg kan ikke lade være, Roffe, tilgiv mig, men hvorfor ikke gøre det ordentligt ? http://www.royaldevice.com/custom3.htm
    Hehe. Man tager ett stykk to-måls tomt uten naboer innen en radius av flere kilometer...

Jeg har nok et litt annet utgangspunkt enn den gjengen der, Niels. Og forresten: Du er tilgitt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som fellesprosjekt ser jeg at det er et par ting til som man kanskje bør tenke på:

Tilgjengelighet på deler: For at flere skal kunne bygge prosjektet, også i ettertid, bør delene kanskje være lett tilgjengelig i Norge.
    Fleksibel bruk og plassering: Det kunne vært artig om man hadde fått til en "kameleon" av en høyttaler som med enkle grep kunne endres til å passe plasseringsmessig i hjørne, inntil vegg eller frittstående på stativ. Hvis folk f.eks. ønsker å bygge uten basskasse er det kanskje lurere å bygge bassrefleks enn lukket kasse for å trekke mest mulig bass ut av konstruksjonen...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar for å sette i gang så fort som mulig.

Skal den passe til forskjellig plassering er kanskje en lite bassrefleks som kan plomberes en tanke.

Ellers ser jeg for meg at elementer og filter til 2 kasser bør havne rundt 2000 kr for å matche NUT som var utgangspunkt for konstruksjonen.

Jeg kan forsåvidt skaffe inn et antall elementer for "retail-salg" dersom vi finner elementer utenlands som er interessante.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Interessant prosjekt. Hva med å bruke et skjermet coax-element, f.eks. Seas H1144 T18RE COAX/TVFC? Fin å bruke både som sidehøyttaler og senterkanal.

Et gruppekjøp burde få ned prisen endel.

Roy

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av royviggo
    Hei!

Interessant prosjekt. Hva med å bruke et skjermet coax-element, f.eks. Seas H1144 T18RE COAX/TVFC? Fin å bruke både som sidehøyttaler og senterkanal.

Et gruppekjøp burde få ned prisen endel.

Roy
    Da kan man greie seg med en mindre baffel og filter kostnadene blir vel også lavere. Men vil man få bedre lyd av et koaks element enn noen billigere separate elementer med filter?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ellers ser jeg for meg at elementer og filter til 2 kasser bør havne rundt 2000 kr for å matche NUT som var utgangspunkt for konstruksjonen.
    Hvis man skal basere seg på pris/kvalitetsforholdet til dynaBel Nut, så er det strengt tatt slik at elementer til to satellitter OG basskasser med lavpassfilter koster til sammen 2000,-. Det vil vel si at elementer til kun to satellitthøyttalere bør koste en del mindre. dynaBel Geb er omtrent identisk med toppen av dynaBel Nut, og koster 1000,- for et par. Jeg er klar over at det gir en trang økonomi i forhold til å øke kvaliteten, men dette er jo en utfordring vi bør klare (Vi bør også ut fra den økonomiske sammenhengen huske at dynaBel-settene inneholder terminaler, kabling og dempemateriale...).

Så hvis vi gir oss selv bittelitt spillerom og sier maks 1200,- for elementer og delefiltre for et par satellitter? Så får evt. design av basskassene komme senere (tilsammen maks 1000,- kr)?

(Det hører med til historien at HELE frontoppsettet slik det er skissert lenger opp ville koste under 3000,- for alt unntatt kabinetter hvis jeg skulle basere det på henholdsvis dynaBel Nut og Geb kit)

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med prislapp på 1200,- frister det meg å være med bare p.g.a. den lærerike og sosiale(?) delen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det billig er jeg med, har ikke noe å gjøre i ca en mnd nå

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikkert med jeg også, men hadde tenkt meg at vi hadde lagt noen hundre lapper mer i elementer og delefilter. Det gir så mange flere muligheter. Synes også det gjør prosjektet litt mer spennende.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håpet at dette ikke skulle bli en diskusjon om prising på sluttløsningen. Min motivasjon for dette er nemlig enkel:

Jeg har hørt dynaBel Nut, og synes det er en høyttaler som gir temmelig høy lydkvalitet for pengene. Og dette er en del av motivasjonen min for å gjøre et DIY-prosjekt, nemlig at man sparer noen kroner i forhold til ferdige høyttalere av samme kvalitet. Jeg ser ingen grunn til å skru opp prisen bare fordi det skulle være mer spennende. Enkelheten er en del av konseptet her. BEL står for adjektivene Billig, Enkel, Liten. Utfordringen er å maksimere innen de rammene. Jeg vet to høyttalere som viser at det er mulig: dynaBel Nut og den svenske EPS som er beskrevet i et svensk forum (her: EPS - den ultimata nybörjar diy-h-talaren!).

Det er med bakgrunn i dette ingen grunn til at vi ikke skulle få til vår egen konstruksjon her på AVforum uten å måtte øke prisen i forhold til disse. Derfor er en element+delefilterpris på maks 1200/paret for toveis satellitter en grei grense (husk at pris på kasse, demping og terminaler kommer i tillegg). EPS ligger på 900-1000 og ser man på dynaBel Geb som nesten er Nut uten basselementet nederst og inkluderer både dempematerialer og terminaler, så koster den under 1000 for paret. Dette må vi kunne klare!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foreslår at vi lar prisen være veiledende og setter målet til å få til noe bra. Om det blir 1000 eller 1400 er mindre vesentlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foreslår at vi lar prisen være veiledende og setter målet til å få til noe bra. Om det blir 1000 eller 1400 er mindre vesentlig.
    Det kan jeg tildels være enig i!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig inntil så lenge prisøkningen står for en tilsvarende økning i lydkvaliteten. Så la oss si veilledende 1200 kr for elementer og delefiltre for et par høyttalere.

Videre er det altså slik at høyttaleren må spille bra helt inntil veggen bak, og temmelig nær sideveggen også. Det er vel her den store utfordringen ligger, og det som skiller dette prosjektet fra en rekke andre prosjekter der ute (inkludert dynaBel-kitene og svenske EPS).

Et annet poeng som ikke har kommet så klart fram, tror jeg, er at dypest mulig bass ikke er et mål med denne konstruksjonen. Det skal kunne spille bra i en hjemmekino, og da vil man alltid kunne styre en del bass til subwoofer eller basskasser (se tegningen i innledende posting). Men etter min mening bør konstruksjonen ved nevnte veggplassering spille temmelig lineært ned til under 100Hz, og helst ikke ha -3dB over 80Hz. Det er høyere prioritering på troverdig mellomtone og sømløs overgang til en like god diskant.

La jakten på elementer, filtre og initiell kasseavstemming begynne!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peerless sine 5" og 6,5" av typen SDS er vel ikke så dumme da de er relativt billige? De skal vel spille ganske bra også har jeg hørt.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trumic
    Peerless sine 5" og 6,5" av typen SDS er vel ikke så dumme da de er relativt billige? De skal vel spille ganske bra også har jeg hørt.
    Satt akkuratt og tenkte det samme.
    SDS 5" og en peerless cone-diskant ville kanskje blitt kanon?
    Martin har de to sammen (i tre veis med 10" bass) og det fungerer HELT topp.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]
    Sitat Opprinnelig postet av trumic
    Satt akkuratt og tenkte det samme.
    SDS 5" og en peerless cone-diskant ville kanskje blitt kanon?
    Martin har de to sammen (i tre veis med 10" bass) og det fungerer HELT topp.
    Sammen med cone diskanten kommer element prisen på 932 kr. Bestiller vi sammen som en gruppe burde vi jo greie å få prisen pressa ytterligere ned. Disse to trenger vel heller ikke et så veldig avansert delefilter?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peerless-elementene er jo greie. Noen etterlyste et spennende prosjekt, og da blir velkjente elementer ikke fullt så spennende.
    Jeg har selv tenkt på den nevnte Peerless kone-diskanten, spesielt siden den nettopp ikke har noen delefilterutfordringer og er liten i utstrekning.
    På bassmellomtone-siden var jo mitt initielle valg Sammi CWR-165B40 6,5", som hverken er mer eller mindre spennende enn Peerless-elementene (men Sammi er jo BILLIG, da... )

Jeg vet at Snickers-is driver og sjekker ut mer ukjente og dermed mer spennende elementer for et eventuelt gruppekjøp for DIY. Vil ihvertfall avvente hva han kommer opp med før vi tar noen avgjørelse på dette.

For å avgrense litt ytterligere, så kommer vi vel til å fokusere på venstre og høyre satellitt til å begynne med. Grunnen er at det er flere muligheter for tilpasning av senterkanalen ved neste korsvei. Uansett vil venstre og høyre satellitt også kunne brukes i senter hvis dette viser seg hensiktsmessig. Ellers går vi for et eget design for senteren i neste omgang. Det gjelder å ikke gape over for mye og holde fokus, ellers ender vi lett opp med å diskutere i det uendelige uten å bygge.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskanten må dempes en del og følsomheten blir ganske lav....

Ellers så vil det sikkert funke fint..

Side 1 av 49 1 2 3 4 5 11 21 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •