DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 9 av 49 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 964
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Heller ikke synes jeg det er noe særlig å bruke en sidemontert bass oppover i frekvens.
    Der er jeg HELT enig. Jeg regner med at du tweaker litt på dette når du får tid. Med kompensering for baffelstep, demping av diskanten og oppretting av litt mulig rot rundt nedre delefrekvens (vanskelig å måle, som du sier, kan evt et enkelt sinussveip med ørene som måleinstrument hjelpe?), så tro jeg det kan smake fugl av treveis BEL.

Jeg begynner å kappe deler til toveis BEL så snart jeg får tid, så får jeg bygge på erfaringene fra treveis BEL når vi skal konstruere delefilteret på den.

Men mener du at Baffelstep først virker inn ved 1000Hz på denne? I henhold til Rod Elliott kan frekvensen for dette beregnes ut fra den enkle formelen f3 = 115 / Wb , der Wb = baffelens bredde i meter. Med vår 20 cm brede baffel blir f3 = 575Hz. Eller er denne formelen for enkel?
    (Ref: http://sound.westhost.com/bafflestep.htm#equalisation )

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en oktav høyere når den vel toppen. En simulering viser en kurve som topper seg rundt 800 Hz. Vi skal uansett klare å overkomme det.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en oktav høyere når den vel toppen. En simulering viser en kurve som topper seg rundt 800 Hz. Vi skal uansett klare å overkomme det.
    I natt var det ny filtertweakingsession på treveis-BEL hos Snickers. Denne gangen målte vi elementene grundig på nytt for å få mest mulig korrekt impedanskurve og frekvensresponskurve å jobbe ut fra. Slikt er tidkrevende. Undertegnede ble fryktelig trøtt utover natta, men kom seg over kneikene med noen kopper pulverkaffe, mens Snickers var en ståpå-maskin som drev prosessen framover. Filterne ble for treveisløsningen hakket mer omfattende enn håpet, men det var verdt strevet og kompleksiteten...

Etterhvert ble det totalt 3 filterrevisjoner. Hvor bra ble det? Det tror jeg Snickers sitter med dokumentasjonen på, men ut fra mine ører ble forventningene innfridd og kanskje vel så det... Lyden kan beskrives som presis, dynamisk og detaljert. Den taklet temmelig høye lydtrykk med glans, og spesielt min lille skepsis til diskantens størrelse ble gjort til skamme. Diskanten var overraskende uforvrengt opp i ganske kraftige lydtrykk. Jeg vil påstå at treveis BEL er blitt en ganske nøytral høyttaler, med en tanke ekstra vekt i bassen, men ikke mer enn at den kan karakteriseres som en nøytral høyttaler som det er moro å lytte til.

Etter målingene ble det også skissert filter til toveis BEL og freset baffel til den, så nå gjelder det bare å skaffe delefilterkomponenter, så blir også den prototypen tilgjengelig etterhvert. Filterne for denne er tidlige, men er foreløpig enklere og omfatter et enkelt 2. ordens filter(høypass) med serie dempemotstand på diskanten, mens bassmellomtonen også er et 2. ordens filter(lavpass) med baffelstep-korreksjon basert på 20cm baffelbredde.

Snickers, kan du fortelle litt om hva vi har gjort? Noen bilder, kurver og koblingsskjemaer er heller ikke dumt...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk en ting roffe. Ikke bygg det filteret du fikk diagram på. Bygg 2-veis utgaven av det vi endte med til slutt. Det målte uhyggelig flatt helt fra langt nede i mellomtonen.

Lyden er virkelig morsom. Har kost meg med dem i dag og de spiller mektig. Det er pondus i bassen og den virker ikke å ville gi seg heller.

Mellomtonen er svært uanstrengt, det samme er diskanten og det låter ikke billig. Følsomheten er ganske lav, men det er for meg ingen stor bekymring. Den tar unna store mengder med effekt uten å komme med "egne meninger".

Jeg har testet med masse forskjellig musikk og kan ikke si at de favoriserer noe som helst. Skal jeg sette fingeren på noe har jeg vanskelig for å bestemme meg. Hadde høyttalerne kostet 30 K hadde jeg forventet bittelitt mer av alt. Men det er liksom ikke reelt i den prisklassen uansett. Som roffe sa så er filteret en anelse komplisert. Det er en følge av elementer fra det rimeligere prissjiktet. Jeg synes allikevel at disse høyttalerne forlater det billige sjiktet og legger bak seg mange dyre konstruksjoner med glans.

Jeg har snakket med Vidar Øierås som driver med litt kassebygging på fritiden. Han skal leie et rom på messa i Horten og jeg skal ta med høyttalerne dit så vi kan kjøre demo der. Det er selvsagt mulig å få til demo her også. En målsetning er også å få til et demopar med SilverFlute elementer før messa.

Vidar har sagt seg villig til å bygge kasser for de som ikke ønsker å gjøre dette selv. Da er det også enkelt å spesifisere finish selv. Jeg kommer tilbake til dette senere når konstruksjonene er mer ferdige.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig lovende!

Dere snakker om at de spiller oppløst og uanstrengt og det hele, ikke som en grisedyr høyttaler, men likevel. Jeg er sikkert ikke den eneste som har tenkt tanken: Hvilke ferdigkonstruksjoner vil en BEL-høyttaler (for min del er det treveisversjonen som er aktuell) kunne sammenlignes med, på grunnlag av generell lydkvalitet? Hadde vært artig for oss uten erfaring med selvbygg å vite omtrentlig hva vi går til med dette prosjektet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et vanskelig spørsmål. Jeg og roffe diskuterte dette da vi rundet av for kvelden, og jeg mente det meste opptil 12-15 pr par måtte vike, roffe sa seg ikke uenig i det. Markedet er fullt av høyttalere, men det hører med til sjeldenhetene at man hører så morsom bass som dette i de aller fleste prisklasser. Oppover henger de med på en sånn måte at det er ingen ting som tiltrekker seg oppmerksomhet. Vanskelig å gi dem en karrakteristikk, men jeg synes de er svært dynamiske.

Jeg tør ikke plukke ut noen kandidater sånn uten videre da det er lenge siden jeg har hørt de, men tankene mine har gått i retning av RF35, BW703, litt Evidence 470 osv. Litt mindre Evidenve og enda mindre Helicon da disse er en anelse snillere på en måte. Egentlig tror jeg BEL er håret mer sint enn alle disse uten å bli ubehagelig. (sånn jeg liker lyden så det er kanskje ikke så rart).

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den til høyre er bel skal jeg også bygge den! :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en diskusjon med Snickers har jeg også blitt interessert i dette prosjektet . Jeg føler det mangeler noe i de nederste frekvensene på min JMlab'er. Derfor er kanskje BEL perfekt for meg. Jeg er veldig spent på å høre enda flere tilbakemeldinger fra mere testing

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Den til VENSTRE er BEL. Pleier du normalt å kjøpe høyttalere ut fra hvordan prototyper i MDF ser ut?
    Den til høyre er prototypen på Snickers-is' Master 4 og vil havne i en prisklasse mye høyere enn BEL.

Vil vel anbefale dem som er interessert i Oslo/Østfold-området å avtale en prøvelytt hjemme hos Snickers.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør ikke plukke ut noen kandidater sånn uten videre da det er lenge siden jeg har hørt de, men tankene mine har gått i retning av RF35, BW703, litt Evidence 470 osv. Litt mindre Evidenve og enda mindre Helicon da disse er en anelse snillere på en måte. Egentlig tror jeg BEL er håret mer sint enn alle disse uten å bli ubehagelig. (sånn jeg liker lyden så det er kanskje ikke så rart).
    Kan ikke uttale meg om alle disse, men i forhold til B&W703 har treveis BEL mer tyngde og dynamikk i bassen. Mellomtonen til B&W703 er etter min mening vanskelig å slå, men BEL ble overraskende bra og ligger ikke mye etter (utrolig hva man kan hente inn med delefiltre). Diskant er vanskelig å bedømme uten en side ved side test, etter min mening. Mulig B&W703-diskanten er mer lineær oppover i frekvens. Så vidt jeg husker ble den aldri anstrengt. BEL diskanten henger ikke mye etter her heller.
    Ikke dårlig for en høyttaler som i deler kanskje vil havne mellom 3000 og 4000 kr/paret (inkl. MDF til kasse og delefiltre). (Prisanslaget kan være unøyaktig).

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Den til VENSTRE er BEL. Pleier du normalt å kjøpe høyttalere ut fra hvordan prototyper i MDF ser ut?
    Den til høyre er prototypen på Snickers-is' Master 4 og vil havne i en prisklasse mye høyere enn BEL.
    Pleier du å kjøpe utifra finishen kanskje? :roll: :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Pleier du å kjøpe utifra finishen kanskje? :roll: :wink:
    Når du en dag får en kone i hus, så vil du oppdage at finishen teller... Men poenget mitt er at det viktigste er hvordan det høres ut, ikke hvordan det ser ut. Og BEL høres meget bra ut!

Jeg vil også for dem som synes det høres rart ut at en høyttaler til under 4000 i deler sammenlignes med ferdige kommersielle produkter til flere ganger så mye:
    I prisen på en kommersiell høyttaler er det mye som skal dekkes: Kostnad produktutvikling. Pris på deler (inkl frakt). Kostnad på produksjon. Utgifter til pakking. Utgifter til frakt. Fortjenester til produsent, importør og detaljist. Moms på summen av det hele. Service i etterkant. Markedsføring.

Så selv om høyttalerprodusenter får kvantumsrabatt på deler, så er sluttprisen til forbruker voldsomt mye større enn deleprisen. Det er slett ikke sikkert at BEL består av noe dårligere komponenter eller er en dårligere konstruksjon enn ferdighøyttalere med pris opp mot 10000-15000 kroner... Det høres ihvertfall ikke slik ut.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men poenget er at man ser ikke på finishen når man skal bygge dem anneledes selv. Dette er noe du kommer til å erfare når du bygger ditt system.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Men poenget er at man ser ikke på finishen når man skal bygge dem anneledes selv. Dette er noe du kommer til å erfare når du bygger ditt system.
    Du har selvfølgelig HELT rett. 1-0 til deg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en barsk liten sak som gir et morsomt lydbilde i hele bassområdet. Den jobber som en helt med sine 2 cm linjære slaglengde uten å virke særlig presset. Den sitter her i 25 liter lukket. Den klarer seg med 20, men kan også gå enda dypere med bassrefleks og kasse på 30-35 liter.

Forskjellene er vel at dette er en 4-ohms sak med mer slaglengde, men som ikke parametermessig skiller seg så veldig fra seasen annet enn at den har en del lavere følsomhet.

Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørest veldig bra ut, regner med dette skal bli en ferdig pakke med delefilter, pakninger, elementer osv. hvor det er bare å ta med pakken fra posten og starte å bygge..!?
    Bi-Wire?
    Skal det være mulighet for sandfylling?
    Gjenger til spikes?
    Magnetisk skjerm sett!?
    Noen tekniske data å få fra BEL?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo et selvbyggerprosjekt, så om man vil ha sandfylling, spikes, bi-wiring (eller triwiring), så er jo det ting man lett fikser selv. Vet at Snickers snakker om å tilby plater til ferdig kabinett. Hva dette vil omfatte gjenstår jo å se...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med forsterker til disse? Noen ideer om hva som vil passe bra, om hva som blir mindre bra?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vil nok kreve en del watt. 150 ærlige watt kan nok komme godt med. En NAD 272 eller tilsvarende vil nok klare jobben, men de vil nok også fort kunne avsløre en dårlig forsterker da de ikke har impedanskorreksjon så jeg er ikke overbevist om at NAD-en segler opp som en veldig god kandidat til slutt.

Vi skal gjøre tester med de omtalte SilverFlute elementene, noe jeg regner med vil resultere i en litt mer lettdreven høyttaler. Den vi li hvertfall få høyere følsomhet.

Tekniske data... :shock: Jeg kan veie dem, måle høyden på dem... De går fra dypbassområdet og opp til toppen av diskantområdet...

Vel, for ikke å være flåsete. Det interessante med en høyttaler er ikke tekniske data. Der kan jeg lyve så det virkelig står etter. Det gjør imidlertid de fleste så jeg synes det er unødvendig å legge frem tall som i beste fall er et forsøk på å ikke lyve.

De går dypt, men ikke så dypt som gigantiske dyre konstruksjoner. De går mye dypere enn man først legger merke til for de gjør det uten å overdrive.

Jeg har gjentatte ganger hørt høyttalere som går fra 30-30000 Hz innenfor kanskje +/- 1,5 dB som betoner og farger lyden, samt er helt uten illusjon av dynamikk. Løsningen er ikke å gå til +/- 1dB, men å gi blanke i tall og høre på musikk i stedet. Det er ikke like lett å sette tall på ting i den bransjen som i mange andre. Noen ting kan helt enkelt ikke måles på en måte som lar seg presentere. For meg er verdien av en måling i de fleste tilfeller en sammenlikning med en annen måling, samt en sammenlikning med det jeg hører.

Jeg regner med å kunne skaffe frem ferdige kasser som kan spesifiseres etter mål for de som er interessert i noe ferdig.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Visste ikke du at jeg har evne til å vite hvordan høyttalere låter utifra å se bilde av prototyper? :wink:

BEL prosjektet ser spennede ut, Snickers: hvordan låter det i forhold til mitt "lille prosjekt" med SLS og fæl diskant?

Side 9 av 49 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •