DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 8 av 49 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 964
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå er det jo den store "BEL" en jeg tenkter på, og jo, membranarealet har mye å si, spesielt når slagelengden er nesten den samme.

Dessuten kan det by på problemer å bruke flere passive subben en påtenkt, da impedanse og følsomhet må bli endret.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Nå er det jo den store "BEL" en jeg tenkter på, og jo, membranarealet har mye å si, spesielt når slagelengden er nesten den samme.

Dessuten kan det by på problemer å bruke flere passive subben en påtenkt, da impedanse og følsomhet må bli endret.
    Det er ingen "stor BEL". BEL står for Billig, Enkel og Liten. Jeg er ikke mot store høyttalere og subwoofere generelt, men dette prosjektet har ikke det som mål. Det er snakk om en toveiskonstruksjon som sammen med en bassenhet kan utvides til en treveis og muligens bygges i samme kabinett for dem som vil det. Her er det snakk om plasseringsvennlighet, samt lav pris og enkel konstruksjon, slik at det ikke skal være noen økonomisk risiko å gjøre sitt første selvbygg. Innenfor de rammene forsøker vi å maksimere lydkvaliteten. Resultatet blir forhåpentligvis svært god lydkvalitet for pengene.

Når det gjelder betenkningene rundt flere elementer, så kommer det nok til å bli 8 ohms elementer uansett. Å bruke to slike i parallell gir 4 ohm, noe som krever kompensering for nivå i delefiltre, uten at det behøver bli noen spesielt vanskelig last av den grunn.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv mellomtone kan ta skade av å bli dempet, bassen er IKKE dempbar. og ved bruk av flere passive, får man 6db økning. Det kan vanskelig kompenseres for uten bruk av motstand.

Jeg tror du må huske at dette ikke lenger bare er ditt prosjekt, og at dine behov ikke er andres regler. Dessuten er ikke alle førstegangsbyggere, som deg, og noen har faktisk penger og :wink:

Men jeg hadde tenkt å skrive meg opp på listen. Men siden dette fine prosjektet, som kunne blitt myye bedre, blir så underprioritert, får håpe Jørn Rune kommer hjem å order opp.

Takk.

PS. :evil: :evil: :evil:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Jeg tror du må huske at dette ikke lenger bare er ditt prosjekt, og at dine behov ikke er andres regler. Dessuten er ikke alle førstegangsbyggere, som deg, og noen har faktisk penger og :wink:
    Jeg har ikke noe imot at de som har mye penger og har lyst til å bygge en større, dyrere høyttaler gjør det. Det er helt opp til den enkelte, noe som jo er fordelen med DIY.

Men topic for denne tråden er: "DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL)". Det legger faktisk premissene for hva slags høyttaler prosjektet skal dekke.
    Hvis du ønsker å gå ut over det som er topic for tråden må du gjerne gjøre det i en egen tråd. Jeg synes det er fint at BEL-prosjektet inspirerer til nye annerledes høyttalerkonstruksjoner. Men hvis du skal gjøre dette til et prestisjeprosjekt og øke kostnader, størrelse og kompleksitet på høyttaleren, så er det ikke BEL lenger. De som har signet seg på som interessenter har gjort det innenfor rammene som er definert så langt i tråden. Hvis du vil redefinere rammene må du regne med at du tiltrekker noen nye interessenter, men også at andre faller fra. Tror det er viktig å holde fokus, hvis ikke mister ALLE interessen etterhvert som spesifikasjonene endres, for ikke å snakke om at prosjektet trekker enda mer ut i tid.

Det er greit for meg at du har mer penger å bruke og ønsker å bygge en vesentlig større høyttaler, men jeg er ikke med på det prosjektet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dere er i gang med en lite fruktbar diskusjon. Selve jakten på gode elementer er det vi har gjort til nå. For meg er det en jakt på elementer som har best mulig universelle egenskaper. Det jeg mener er viktig er at vi velger elementer som både er litt eksotiske, spennende og ikke minst som gir mulighet for å tenke flere veier i konstruksjonen. Snakker vi om førstegangsbyggere så er læregevinsten i et slikt prosjekt enorm. Allikevel vil læregevinsten være stor for de som også er erfarne. Selv regner jeg med å lære en god del av dette prosjektet også.'

Jeg mener derfor: Legg den diskusjonen død. Vi skal uansett ha et mellombasselement som kan brukes alene eller sammen med andre elementer for å skape et høyere lydtrykk. Den 8-tommeren vil i lukket kasse gi et lydtrykk som ikke er helt ulikt to silverflute 6,5" basser. Imidlertid vil en silverflute alene gi langt mer lydtrykk enn Lyeco sin 6,5" bass. De har i tillegg støpt chassis og virker vel en liten smule mer forseggjort. De er også dyrere, men en del billigere enn Lyeco sin 8". Skal man derfor ha en fullrange HT synes jeg SF blir best. Skal man ha en 2-veis synes jeg SF blir best. Skal man ha en 2-veis monitor med sub i tillegg kommer man imidlertid neppe utenom en litt større bass.

Jeg har ikke kommet gjennom til den andre elementprodusenten jeg snakket om (mailene har kommet i retur). Imidlertid finnes det andre som også har interessante basser. Jeg ser på det som mer interessant etter hvert utenom BEL-prosjektet.

Jeg synes også SF sin YAG20-diskant til tross for sin noe tiltede frekvenskurve er svært interessant. Den har en jevn kurve og jeg tror vi med enkle grep kan få rettet den opp. Et alternativ er også Dayton sin HiVi-klone. (nesten samme bånddiskant som YAG 20 og RT2) Felles for begge disse er at de koster rundt 300 kr og vil bringe totalprisen på en fullrangeHT til rundt 900 kr i elementer. Filteret blir en anelse billigere.

Jeg kommer til å gjøre ulike eksperimenter med elementene så jeg tror de interessante variantene skal kunne bli dekket opp på en god måte.

Et interessant alternativ er å bruke 4 basser A-la M4.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes jakten på elementer er viktig. Og viktigst er etter min mening jakten på elementer til toveisløsningen. Finner vi gode elementer til den, så er jeg helt åpen for å diskutere måter å få mer trykk og mer dybde i bassen på og å jakte på egne elementer til det formålet.

Grunnen til at jeg stresser dette med penger litt, er at jeg IKKE tenker stereo for dette oppsettet, men surround. Og da blir hver 100-lapp i økning i deleprisen til minst 500 kroner økning i totalprisen. Tror også de fleste er med på ideen om at en toveisløsning er nok til å dekke de fleste kanalene i en surroundløsning, og at kvaliteten på høyttalerelementene i forhold til en toveisløsning er viktig.

Når vi har funnet gode elementer, så er det sikkert kommet fram noen elementer som er litt dyrere enn de vi går for i BEL. Som nevnt lenger opp, så er jeg etterhvert også på jakt etter gode stereo-høyttalere, hvor størrelsen gjerne kan være gulvstående og prisen noe høyere. Men dette foreslår jeg da at blir et spinoff-prosjekt. Det bør uansett få et annet navn hvis diskant eller mellomtone avviker fra toveisløsningen i BEL, slik at alle BEL-høyttalere kan regnes som voice-matched.

For øvrig: kanskje på tide å presentere SilverFlute-elementet litt nærmere? Nå når det er nevnt, mener jeg...
    Lyeco-bassmellomtonen som tidligere har vært presentert er et spennende element med et unikt membranmateriale og pene kurver som spesielt har gått dypt i bassen, samt at prisen har vært lovende. Min hovedinnvending var at det krever litt stort kassevolum. Det har vel også vist seg at import fra Lyeco ikke har vært en så rask affære som vi kunne håpe.
    Derfor har Snickers jaktet på en alternativ bassmellomtone, og fant dette elementet:

Silver Flute W17RC-38S-08

Elementet er skjermet, har ullfibre i papirmembranen, bedre slaglengde enn Lyeco-elementet, og passer i lukkede kasser helt ned i 6 liter og bassreflekskasser ned i 13 liter. Dette er langt under halvparten av kassestørrelsen for Lyeco-elementene. Silverflute-elementene gå ikke fullt så dypt (-3dB ned mot 50Hz i bassreflekskasse), men det er tvil om Lyeco-elementene hadde hatt dynamikk nok til å håndtere lydtrykket ved de laveste frekvensene. Dette får vi se når prøveelementene kommer.

Likevel er det frekvenskurven til det skjermede Silver Flute elementet som er mest imponerende:

Her bør det være mulig å lage svært enkle delefiltre og få svært god lyd uten mer avanserte korrigeringsfiltre.

Jeg gleder meg uansett til å høre prøveelementene fra Lyeco. Skulle det ikke svare til forventningene, så er det ikke noen tvil om at vi har funnet et meget godt alternativ i Silver Flute-elementet.

Her er forresten en pdf-fil med spesifikasjoner: Silver Flute spesifikasjoner (pdf).

Når det gjelder diskantene, så synes jeg også at de nevnte båndelementene er spennende. Men frykter at de prismessig er litt i overkant, samt at de er ganske store i forhold til vanlige dome-diskanter. Personlig synes jeg de er svært interessante i et stereo-oppsett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør kanskje nevne den Dayton-domen med den fantastiske frekvenskurven også. Den ser interessant ut til et rimelig BEL-prosjekt da den kostet under 200 kr om jeg ikke husker feil.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Bør kanskje nevne den Dayton-domen med den fantastiske frekvenskurven også. Den ser interessant ut til et rimelig BEL-prosjekt da den kostet under 200 kr om jeg ikke husker feil.
    Det er vel denne du sikter til:
    Dayton 1-1/8" Silk Dome Tweeter

Her er pdf med responsgrafene: Sample Response Graphs (9 kB PDF)
    Andre spesifikasjoner:
    Oppgitt frekvensrespons (+/-2dB): 2,000-20,000 Hz
    Nominal impedance: 8 ohms
    SPL: 89 dB 1W/1m
    Overall Diameter: 4-5/16" (ca 11 cm)
    Cutout Diameter: 3-1/8" (ca 8 cm)

Graf og alt ser meget bra ut. Det eneste er at jeg både for vanlige sentere og mitt eget oppsett kunne tenkt meg en litt mindre frontplate. Men pris/kvalitetsforholdet ser meget bra ut!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den frontplata er sikkert i plast og lar seg modifisere.

Ellers er den godt dempet og har en resonans på litt under 900 Hz så filteret skulle ikke bli for komplisert.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump
    Har det kommet noen elementer?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de kom visstnok i dag. Snakket med Snickers på telefonen, og han synes spesielt Lyecos 8-toms basselement ser meget imponerende ut. De andre er som forventet til prisen, og det er vel bare relle prototypingstester som kan verifisere om de duger.

Satser på prototyp-bygging til helgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så spennende, blir det en lyttekveld for potensielle byggere hos snickers i ikke alt for fjern fremtid da?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt!

Er det noen som vil være med å bygge protoer da?

8-tommeren er jo et mesterverk. Den har både ventilert polstykke og ventilering bak talespolen for å bedre kjølingen. Egentlig ganske genialt! Membranet er skikkelig tungt og stivt og meget flott å se på. Chassiset er gedigent. Det samme er magneten med polert stål og doble magnetringer. Opphenget virker svært solid og elementet virker umulig å bunne.

De andre ser greie ut. Jeg synes kanskje de utseendemessig innfrir uten at de imponerer spesiellt. Chassiset er presset og diskanten består til en stor del av plast. Det behøver ikke bety så mye og det ser ut til å være relativt greie elementer, eller rettere sagt topp elementer til prisen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis diskanten er mye plast, så er det sikkert enkelt å modde den for å gjøre den smalere, slik at den passer bedre i litt "trange" konstruksjoner? Jaja, det får jeg vel se til helgen. Blir spennende å se hva vi bygger også...

Jeg har jo forsøkt meg med design tidligere i tråden, feks i denne postingen (link).

Mitt innspill til prototyping er at vi bygger Lyeco-prototypehøyttaleren i to deler:
    * en toveis lukket kasse (altså BEL 15L) og
    * en 20L separat basskasse med 8-tommeren i.
    Det er da lettere å modifisere det enkelte kammer enn hvis de for prototyping er montert i samme kasse. Til sammen vil to slike bokser utgjøre en prototyp for treveiskonstruksjonen (BEL 35L).

Her er et forsøk på å skissere hvordan prototypen KAN se ut:

Siden begge kammerne blir lukkede vil vi slippe fintuning av evt bassport i prototypen (noe som faktisk kan være en mulighet med kabinettet på 8-tommeren). Det vil også dekke de to mest populære behovene: En liten høyttaler som er plasseringsvennlig svært nær vegg, samt den populære treveis-konstruksjonen som mange ønsker. Det eneste som vil skille dem er basskassen og noen delefiltre. Det muliggjør også enkel senere protoyping av konstruksjoner med samme bass (som virker lovende for også mer påkostede konstruksjoner).

Synspunkter?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er MDF (Meget Dårlig Førsteinntrykk)-platene i hus. Jeg vurderer å smelle sammen en enkel 3-veis så jeg sparer litt jobb. Jeg har imidlertid 8 av hvert element i hus så er det noen som vil bygge testkasser er det bare å si i fra.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg trøtt, nå... Men har likevel en nyhet som bare MÅ ut:

I tidsrommet fra 2004.09.19, kl 13:00 til 1004.09.20, kl 04:00 ble
    Prototyp av treveis BEL bygget og grovtestet hjemme hos Snickers-is!

Det var for meg som bare har bygget rektangulære bokser med seks vegger en lærerik opplevelse (regel: man kan aldri få for mange tvinger). Sosialt var det også en høydare, og takk til Snickers-is' bedre halvdel som stod for en meget tålmodig og smakfull catering-tjeneste.

Høyttaleren ble en gulvstående treveis konstruksjon med ytre mål ca. 20x34x95cm (BxDxH). Den slanke fronten gjør at dette er en høyttaler som med litt finish faktisk kan få en hyggelig WAF-faktor.
    Elementene er de nyankomne Lyeco-elementene som tidligere er omtalt i denne tråden. 8" bassen er sidemontert omtrent midt på kassa i et eget, lukket kammer på omtrent 25 liter og moderat dempet. Den 6.5" mellomtonen er montert i et 12 liters kammer som også er lukket og maksimalt dempet. Kammerne er skilt med skråstilte skillevegger for å fjerne noen av de parallelle flatene som kan gi ressonnanser. Her er omtrent hvordan den ser ut:

Når det gjelder delefilterkonstruksjonen er den slengt sammen i løpet av knappe 2 timer (inkludert design og montering), så den er ikke optimalisert.

En foreløpig lyttetest avslører at dette er en høyttaler som har meget godt potensiale og som faktisk er helt grei til prisen selv med svært enkle delefiltre, men målet er jo at dette skal være en konstruksjon som gir MYE for pengene. Førsteinntrykket er at den låter bra, men i forhold til referansen (Snickers-is egen M4 prototyp) ble det avslørt noen mangler som må justeres i delefilteret: Diskanten må dempes noe mer, og det er utfordringer i nedre mellomtone/øvre bass rundt bass/mellomtone-delefrekvensen som gjør at stemmer og akustiske instrumenter høres litt spinkle ut. I tillegg er det også litt kraftig rundt mellomtone/diskant-delefrekvensen, noe som også kan være sammenfallende med noen kasseresonnanser (selv om det egentlig ikke høres ut som en ressonnansheving, som ofte høres boomete og litt "hul" ut).
    Det er som sagt brukt svært enkle delefilterkretser med masse optimaliseringspotensial. Det som er bra er at den rimelige diskanten med invertert dome er overraskende artikulert og har lite forvrengning sammenlignet med andre rimelige diskanter. Mellomtonen lider jo litt under problemene ved delefrekvensene, men er klar, fin og troverdig hvis man ser bort fra skjevhetene i den tonale balansen. Bassen spiller homogent, kraftig, raskt og relativt dypt og kan sikkert gjøres dypere med en bassrefleksavstemming istedenfor lukket kasse for dem som ønsker det. (Personlig synes jeg bassen gjør en meget bra jobb og anbefaler å prøve lukket avstemming. 8"-elementet er meget fleksibelt og det er lett å lage et kammer med et volum som passer både som lukket og med bassport, slik at man kan eksperimentere uten å måtte bygge ny kasse).

Konklusjonen (min) er at 8" bassen definitivt holder mål også for dyrere konstruksjoner, og at diskanten er et meget godt valg til prisen. 6.5"-elementet er ennå ikke testet for toveis konstruksjon, men fungerer ihvertfall godt som ren mellomtone. Dette må testes litt grundigere, men jeg tror at med bedre delefilteravstemming så vil dette stå i flott stil med resten. Hva som skjer videre vil sikkert Snickers-is komme med en videre oppdatering på. Personlig har jeg planer om å bygge en ren toveis med disse elementene for å se om de kan brukes i forhold til opprinnelig intensjon. Det vil i så fall bli en MEGET enkel rektangulær kasse på 12 liter, kun bygget av 20cm brede MDF-plater (Ytre mål 20x23.8x41cm). Når får jeg tid til det? Det vil tiden vise. Mulig jeg forsøker å låne Snickers-is ekspertise til dette også, siden han har et av de mest gjennomførte selvlagede verktøy for fresing av hull til høyttalerelementer som jeg har sett. Tror jeg vil spare mye tid på nok en tur til Rakkestad...

Snickers-is kommer vel med videre oppdateringer av hva som skjer med søndagens konstruksjon. Kan du ta noen bilder og publisere litt mer rundt delefilter, Snickers, slik at alle kan få se hva vi har syslet med så langt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roffe
    Morsomt at noe skjer.
    Er også ute etter en liten to veis høyttaler,så du ..MÅ bare begynne å snekre videre :wink: så vi får se hvilket potensiale det ligger i dette
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det høres ut som om potensialet er der, men det kreves litt for å få det skikkelig frem. Jeg er spent på hva vi kan få til etter hver på de der. Imidlertid hadde selvsagt ting vært noe enklere om vi hadde sluppet å tenke på baffelstep. En annen ting er at vi har med en delefrekvens som er så lavt i frekvens at det er svært vanskelig å måle hva som kommer fra høyttaleren.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at baffelstep kan være et problem, ja.
    Men etter min mening kan mye oppnås for å motvirke det ved å dempe diskanten tilstrekkelig, samt muligens dempe mellomtonen en smule. 1. ordens filtreringen av bassen gjør at den ruller ganske sakte av oppover i frekvens og dermed gir en heving under 500Hz som kanskje kompenserer noe for baffel step. Eller er jeg på jordet her?
    Vil ikke romforsterkningen i bassområdet også til en viss grad kompensere for baffelstep?

(For enkel innføring om baffelstep, se denne siden: Baffle Step Compensation (link).
    PS: Kompensasjonsmetoden som er vist er ment brukt FØR effektforsterkeren og kan ikke benyttes i høyttalerens delefilter, men viser greit prinsippet for korrigering).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke på jordet. Rommet vil imidlertid ikke forsterke nevneverdig før under 200 hz.

Med så smal front som vi har brukt ligger baffelsteppet på omkring 1000Hz og sammenfaller derfor ikke med hverken bassen eller diskanten. Heller ikke synes jeg det er noe særlig å bruke en sidemontert bass oppover i frekvens.

Side 8 av 49 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •