DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 7 av 49 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 964
    Newcomer KongoJack sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er ny innen dette med hjemmekino så jeg må spørre, i dette prosjektet skal dere lage 4 senterhøytalere og 2 fronthøytalere.
    Kjører dere de 6 høytalerene på egen forsterker samt de resterende bakhøytalerene i systemet på en annen forsterker?
    Som dere ser, ganske fersk.....alt må inn med teskjed. :shock: :shock:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KongoJack
    Er ny innen dette med hjemmekino så jeg må spørre, i dette prosjektet skal dere lage 4 senterhøytalere og 2 fronthøytalere.
    Kjører dere de 6 høytalerene på egen forsterker samt de resterende bakhøytalerene i systemet på en annen forsterker?
    Som dere ser, ganske fersk.....alt må inn med teskjed. :shock: :shock:
    4 senterhøyttalere? Det er det vel ingen som sier.
    Målet med prosjektet er å lage en selvbygghøyttaler som er rimelig og gir god valuta for pengene. Den skal tåle plassering tett opptil vegg.

Den enkelte velger selv hvor mange høyttalere man skal bygge og hvordan de skal drives.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OOOOK, såg blindt på tegningen/skissen med lerret og de 4 høytalerene rundt det. ops:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KongoJack
    OOOOK, såg blindt på tegningen/skissen med lerret og de 4 høytalerene rundt det. ops:
    Alt i orden. Den første postingen der er ganske lang og tung. Ideen med skissen er kort fortalt å sentrere lydbildet i forhold til lerretet. Det er i skissen tenkt to sentere, en over og en under. Høyttalerne på hver side av lerretet gir ikke senterkanallyd, men utgjør mellomtone og diskant for de venstre og høyre fronthøyttalerne.

Min plan er altså to sentere og deling av stereohøyttalerne (venstre og høyre front) i to kasser hver. Man kan godt si at stereofrontene i mitt tilfelle vil bestå av en satelitthøyttaler i hver kanal med hver sin passive subwoofer stående på gulvet.

Ble det klarere?

For øvrig er det selvfølgelig fullt mulig å bygge Bel som et standard oppsett med en satelitt på hver side og en senter og la en aktiv subwoofer ta seg av dypbassen. Det fine med selvbygg er at man bestemmer selv!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yepp, treng litt tid av og til for å få de små grå til å sammarbeide. :lol:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden vi har diskutert litt rundt plassering av senterkanal og oppfattelse av høyde i lydbildet vil jeg bare nevne noen eksempler på at dette er løst veg hjelp av klangbalanse.

Dynaudio Contour S 3,4 og 5,4 har diskanten plassert nede på ca 50 cm over gulvet.

ProAc Future 1,5 og 2 har begge diskanten plassert svært høyt. Ca 130 cm over gulvet.

Begge disse konstruksjonene har klart å plassere høyden i lydbildet meget korrekt.

Jeg har derfor fortsatt stor tro på å plassere en senterkanal under lerrettet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ganger går ikke ting som forventet. :? Vi har endelig sjekket hvordan det går med bestillingen av prøveelementene, og det ser ut til at vi må smøre oss med ENDA litt mer tålmodighet. Forsinkelsen kan ikke lastes produsenten av høyttalerelementene, men BANKEN i Norge som ikke har klart å overføre penger på riktig måte (sikkert noe rot i forbindelse med ferieavvikling). Dette skal visstnok være i orden nå, og da effektuerer produsenten ordren.

Resultat: Vi regner med å ha elementene en gang i september, forhåpentligvis første eller andre uke.

Da er det vel på tide med ordtaket: "Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!"

Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kommer ca. prisen til å bli på et sett høyttalere? Kansje jeg slenger meg med...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser for meg at vi setter fokus mot en gulvstående høyttaler med relativt brukbar kapasitet i bassområdet uten at det blir noen kjempe. Det blir varianter (roffe skal vel ha noen små rene 2-veis), men den gulvstående vil vel havne på rundt 2000kr for et par. uten kasser.

Jeg har sjekket opp litt, og det ser ut til at vi kan ordne ferdig freste kabinetter med avstivinger, elementhull og terminalhull som limes sammen med treplugger for rundt 1000/kasse i MDF. Dette må jeg komme tilbake til etter hvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg også lyst å være med på!! Gleder meg til prototypene er klare! Blir spennende dette!

Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gulvstående høres bra ut, ferdige freste kasser høres veldig bra ut, blir vel mulighet til å sandfylle den også!? Regner med vi satser på kvalitet+lyd til ok penge så jeg blir med.
    100watt's forsterker skulle vel holde eller hva tror dere?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg ser for meg at vi setter fokus mot en gulvstående høyttaler med relativt brukbar kapasitet i bassområdet uten at det blir noen kjempe. Det blir varianter (roffe skal vel ha noen små rene 2-veis), men den gulvstående vil vel havne på rundt 2000kr for et par. uten kasser.
    BEL = Billig, Enkel, Liten. Det er altså en fokus at dette skal være små høyttalere. At noen vil ha gulvstående er jo bra. Men hvis de ikke yter noe særlig som små toveis, så er løsningen uinteressant for meg.

Hva betyr det i praksis: Det er helt greit for meg (selvfølgelig) at noen vil bygge treveis. Det som er viktig for at det skal fungere både som toveis og treveis er at bassmellomtonen går temmelig lavt og har en viss evne til å flytte luft, slik at den fungerer uten hjelp i bunnen, eller at hjelpen i bunnen kan gjøres ved hjelp av en subwoofer uten at det går ut over den hørbare kanalseparasjonen. Ser derfor for meg at bassen i treveisløsningen nærmest blir som en ren passiv subwoofer å regne, selv om den er bygget inn i samme kabinett (noe den da ikke behøver å være )...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ofte en ganske smal sak å lage en høyttaler relativt lik som 2 1/2 veis og som ren 2-veis. Skal vi lage en 3-veis/2-veis blir det enda enklere så lenge bass/mellomtonen går dypt nok. Imidlertid tror jeg at muligheten for ferdig freste kasser er mest interessant for de som skal bygge gulvstående da det gir en del mer "value for money" i forhold til å lage en 2-delt kasse. En 2-delt vil koste nesten det dobbelte av en litt større kasse.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er ofte en ganske smal sak å lage en høyttaler relativt lik som 2 1/2 veis og som ren 2-veis. Skal vi lage en 3-veis/2-veis blir det enda enklere så lenge bass/mellomtonen går dypt nok. Imidlertid tror jeg at muligheten for ferdig freste kasser er mest interessant for de som skal bygge gulvstående da det gir en del mer "value for money" i forhold til å lage en 2-delt kasse. En 2-delt vil koste nesten det dobbelte av en litt større kasse.
    OK. Tror jeg misforsto deg litt, Snickers. Det er klart at man får mer for pengene ved å kjøpe en treveis-kasse enn en toveis kasse + basskasser. Jeg trodde et øyeblikk du mente at fokus for kasseavstemming og valg av elementer skulle være for en gulvstående høyttaler. Jeg kommer uansett til å bygge kassene selv, så at et evt. tilbud om ferdigfreste kasser ikke omfatter toveis-høyttaleren er helt greit, så lenge den grunnleggende konstruksjonen ikke blir haltende som toveisløsning. For meg er det nemlig toveisløsningen som er det viktigste. Det er blant annet den som vil utgjøre senterkanalen i mitt oppsett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror også 2-veisløsningen vil finne veien til bakkanalene i mange anlegg etter hvert. Uansett så er det ikke noe i veien for å tilby en variant av kassene ferdig som 2-veis, men den kommer til å koste nesten det samme som kassene til de gulvstående. Imidlertid mener jeg at elementer som er gode nok er fullt ut kapable til å utgjøre en knallgod 2-veis eller en like god 2 1/2-veis eller 3-veis.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering fra hjemmefronten: Mulig jeg går for gulvstående i tillegg til småhøyttalerne, jeg også. Kona har nærmest gitt "GO!" for gulvstående til musikk i stua.
    Takk går til Audiovector som har laget en såpass godt proporsjonert gulvstående som Mi3-serien. Og ved selvbygg kan hun jo velge farge selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har elementene kommet i hus ?
    Følger med, men er ekstra interesert i sub-elementet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, elementene har ikke kommet ennå. Jeg har forespurt på fler interessante basser også nå.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje en "BEL" med større bass i bunn er på vei?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEL-prosjektet har vel ikke subwooferbass som noe primært mål. Men det er klart at subwoofer er svært interessant for de aller fleste. Da er det ikke sikkert den 8-tommeren vi har bestilt for testing flytter nok luft for alle behov. Det fine er at man kan ha FLERE av dem!

Med to av de 8-tommerne blir totalarealet som ett 11,3-toms element. Og fordelen er at man kan fordele bassen bedre i rommet.

Det er mange parametre som styrer hvor mye luft et element flytter og hvor dypt det går. Membranarealet er bare en faktor. Lineær slaglengde er en annen. Det som mange misforstår er at selv om større element ofte gir kraftigere bass, så avhenger dybden på bassen også av en rekke andre faktorer som stivheten i oppheng og sentreringsfjær, konstruksjon av kasse, tyngden på membranen etc.

For dem som har hørt prototypen på Snickers-is' M4-høyttaler, som hadde 4 stykk 5-toms basser i hver høyttaler, så er det ikke bare størrelsen det kommer an på når det gjelder dybden i bassen.

Jeg har veldig tro på det 8-toms elementet vi har bestilt, ikke minst fordi det på papiret yter meget godt uten bass-boost og EQ i temmelig små kasser. Det gjør at det er egnet for kompakte, passive konstruksjoner, ikke bare som woofer i en aktiv sub.

Evalueringen videre i BEL-prosjektet vil avhenge hovedsaklig av hvordan elementene yter i prototyp-kasser. Det er jo lyden som er det aller viktigste. Nå har imidlertid ting dratt veldig ut i tid, og det er ikke alt som har gått på skinner i bestillingsprosessen (det er tydelig at norske banker ikke alltid har like gode rutiner for oppfølging av pengetransaksjoner til Asia). Det er klart at vi er avhengig av at elementet kan leveres videre også, så det er vel derfor Snickers-is vurderer andre leverandører av elementer. Uansett blir evalueringen spennende, og skulle Lyeco-elementene vise seg å yte like bra som spesifikasjonene indikerer, så tror jeg vi er villige til å ta ulempene med transaksjoner til og fra Asia.

Time will show!

Side 7 av 49 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •