DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 48

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 48 av 49 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 SisteSiste
Viser resultater 941 til 960 av 964
    Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har gjort meg et par tanker om BEL, da jeg har kjøpt et sett selv. Gleder meg til å begynne på det, men får ikke anledning før om en måneds tid enda tenker jeg.

Kan man bruke mye av den samme elektronikken på MKII som BEL2,5? Burde jeg i så fall vente med å sette sammen 2,5 og heller gå for MKII?

Jeg har jo svært lite greie på høyttaler elementer. En av tingene som gjorde dette prosjektet spennende var at det ble prøvd elementer fra relativt ukjente produsenter, med godt resultat. Men regner man at kvaliteten over tid alltid vil være god? Et element skal spilles inn, det er noe de fleste vet i dag. Om man snakker om mye spilling over tid, hvordan vil kvaliteten være da?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEL mkII er jo en dyrere høyttaler enn mkI på grunn av ambience-diskanten. Elektronikkmessig er de omtrent like krevende.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    BEL mkII er jo en dyrere høyttaler enn mkI på grunn av ambience-diskanten. Elektronikkmessig er de omtrent like krevende.
    Så da er det greit å oppgradere når man likevel ikke har begynt prosjektet? All honnør til dere to og utviklingen av disse høyttalerne.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MKII krever marginalt mer kraft for å kontrollere den litt dypere bassen. Ellers trives de med samme type elektronikk og i motsetning til mange billige høyttalere gir disse bare mer og mer jo bedre elektronikken er.

Kvaliteten over tid har vi på en måte ikke rukket å teste, men jeg har jo hatt BEL I oppe siden i januar, og de har ikke blitt spart. De har fått skikkelig juling, og det daglig. Jeg synes det virker som om de beholder sine egenskaper over lang tid når de er innspilt.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at madisound ikke selger YAG17 nå, har du vøri i kontakt med dem Jørn?

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Senter og toveis

Nå har jeg veldig lyst til og lage meg både BEL senter og Bel 2veis. Jeg vet jo godt hvike ellementer jeg skal bruke, men der stopper det gitt..
    Blir det noe av disse eller er de lagt på (snicers)is..?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde håpet på at Center XL skulle bli mitt sommer prosjekt, men som jeg forstod så hadde isen mye å gjøre for tiden og iogmed at dette er ett veldedighets prosjekt for oss på forumet så skjønner jeg ham godt at de penge innbringende syslene går først.
    Men jeg venter i spenning, har pre-ordret Center XL så en dag når jeg logger meg inn finner jeg en hyggeliig beskjed i PM

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer det noe ang 2-veis BEL?
    Planlegger å modifisere frontene mine nå, men det blir jo litt bortkastet hvis de snart skal byttes ut allikevel.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Granberg
    Skjer det noe ang 2-veis BEL?
    Planlegger å modifisere frontene mine nå, men det blir jo litt bortkastet hvis de snart skal byttes ut allikevel.
    Snickers-is er jo mannen som med gode ører, ekspertise, håndlag og målelab står bak delefilterne. Han har dessverre hendene fulle med produksjonen og markedsføringen av Midgard Audio-produkter om dagen, og delefilterkonstruksjon ligger nok litt på is (mannen skal jo ha noe å leve av også). Tror han er avhengig av at andre viser en aktiv interesse ved å bygge prototyper etc for å få ånden over seg.

Det er flere som sitter på gjerdet når det gjelder BEL 2-veis, BEL Center og ikke minst BEL XL.
    Egentlig er det vel BEL XL som er nærmest målet, siden BEL 2.5-filteret kun trenger nivåjustering og impedansetilpasning for å kunne kjøres på XL.

For BEL Center kan man mens man venter benytte BEL 2.5-veis filteret direkte. Det gir asymmetrisk spredning, men vil nok låte bra i sweet spot.

Filter for BEL 2-veis ble vel sluppet i en tidlig versjon (beta-versjon). Mener det var Thror som fikk dette. En PM til ham kan kanskje gi et utgangspunkt?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror de som venter på XL ikke har hørt hvor dypt de de går (har kun hørt MK1).
    Men nå har jeg heller ikke hørt hvordan det blir med flere elementer ,men det kunne nok vært morro.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke sannsynlig at BEL XL vil gå noe særlig dypere. Målet med BEL XL er vel heller å spille høyere uten at elementene går varme og begynner å vrenge. BEL XL er altså for dem som vil spille HØYT eller har et stort rom å fylle med lyd.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du misforstod roffe. Jeg prøvde ikke å ymte på at de skulle spiller lavere. Men jeg synes nå det blir veldig høyt med BEL MK1 og kunne ikke tenkt meg mer. Da blir det dog pøst innpå endel med effekt. Men hvis noe slikt kommer så skader det jo ikke å bygge noen nye kasser for å prøve ,men de fleste idag har jo kun rundt 60-200W med effekt og etter det jeg har hørt kan BEL sluke innpå den effekten.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestillt et Bel 2.5MKII sett fra CreativeHifi, det jeg lurer på er om noen har noen litt bedre tegninger til selve høyttalerkassen? for der står jo ikke bredde og det er litt dårlig med mål av platene synes jeg.

Hadde lyst til å lage en frontplate som skal fineres (resten av høyttaleren skal da lakkes) men da kommer elementene jo litt lenger frem (20mm), noen som tror det vil ha noe innvirkning på lyden? tror ikke selv at det skal bety noe, men greit å spørre først.?

Synes vel i grunn alle disse trådene er gansk rotete og vanskelig å finne frem i.. hvis jeg først finner det jeg leter etter og så skal finne tilbake etterpå, så er det nesten håpløst.. kan ikke Tegninger, delefilter og info på elementer til BEL 2.5, 2.5MKII etc stå på EN post, slik at det er enkelt å finne den viktige infoen om hver høyttaler.?.

Men hey, dette er jo et supert prosjekt om en så vanskelig å finne fram i

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så meg dessverre nødt til å selge mitt Bel mk1-kit. Hadde en drøm om å bygge bel xl etterhvert men et huskjøp kom i veien.... Sånn er livet! Når man får seg dame skjer det ting og tang. Jaja, hvis noen er interessert så ligger det til salgs på avtorget, selges til høystbydende over 1500.- Synd det ikke ble noe av dette, men kommer nok sterkere tilbake ved en senere anledning!
    Peace out!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en gammel tråd nå, men jeg lurte litt på XL jeg også, å lurte på følgende:

Elementene som er brukt i MK1/2 er jo 8ohms bassere, går det ikke an å bestille 4ohms utgaven da? å kjøre 2 å 2 i serie på samme filteret som MK2 allerede har.
    Er nok ikke optimalt, men er jo en begynnelse.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wiper911
    Har testet litt mer angående ulyder fra elementene. Det var snakk om Angel - Massive Attack. Har spilt en del Massive på høyt volum, og siden jeg har koplet biwiring er det enkelt å kople bort diskanten, så bare bass og mellomtone spiller. Er ikke i tvil lenger, Lyden kommer fra bassene. Det klirrer liksom, spesielt fra bassen men i noen sanger også fra mellomtonen. Trenger faktisk ikke spille så veldig høyt for å merke det, men som sagt det merkes best uten diskanten. Hadde vært kjekt om andre også kunne teste, for å skjekke om det bare er et problem hos noen. Har testet med samme sangene på de andre høytalerne mine, men ikke noe klirring der, selv med skikkelig "tyning".
    Nå, nesten et år etter har jeg endelig fått testet skikkelig med Massive Attack - Angel (og andre låter fra samleskiva) på BEL. Og alt jeg kan si er at dette må være eksemplaravvik, enten i selvbygget eller i elementene. For hos meg er det bare dyp, ren og kraftig bass. Ingen klirring (annet enn i kamindørene i andre enden av rommet ved kraftige passasjer). Dette problemet deres har plaget meg, siden jeg tross alt går god for BEL. Nå er jeg sikker på at jeg ikke har det selv, ihvertfall. Men det er jo dermed ikke sagt at det ikke er noe som er forskjellig hos meg i forhold til dere som har opplevd dette problemet...

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke bare litt pinglete på volumet da?
    Husk at de, i følge specs, har 10mm p-p.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monterte soundcare spikes på mine når jeg var hjemme på 17.mai perm. det funka veldig bra. mista litt dypbass, men mista også all rumlinga i rommet som ødla mye av lyden. Bassen ble også strammere. en oppgradering som anbefales

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Du er ikke bare litt pinglete på volumet da?
    Husk at de, i følge specs, har 10mm p-p.
    Nei, jeg er ikke pinglete på volumkontrollen når jeg tester seriøst. Men jeg holder meg innenfor det lineære området, ja. For meg er det meningsløst å begynne å diskutere lydkvaliteten når man kommer utenfor det lineære området. Med ulinearitet og kompresjon forvandles alt som heter klangbalanse og presisjon til det uforutsigbare.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, er det noen Bel mk1 kjennere som kan si meg om forsterker bør stå på >6ohm eller >8ohm?

Side 48 av 49 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •