DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 47

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 47 av 49 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 SisteSiste
Viser resultater 921 til 940 av 964
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Folkens, vil bare gratulere med at dette prosjektet nå har generert mer enn 40.000 visninger av denne tråden... DET er rått, da f.eks. Panasonic AE700, som er en av de mest poulære LCD'ene om dagen har generelt ca. 80.000 visninger. <tilbake til tema> 8)
    Sammen med BEL Galleri, Teknisk info og MKII er vi oppe i 60 400 visninger

Tror (vet med sikkerhet) også dette har fått en del nye medlemmer til forumet. Har henvist ganske mange hit og kort tid etterpå sett at de har skrevet innlegg. Kjempekult!

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke bort i fra dårlig kontakt da jeg ennå ikke har loddet ledningene fast til elementene (venter til jeg får finish på de).

Lyden kommer av og til, og den er svak (bakgrunnslyd) som høres ut å komme fra venstre høyttaler. Hvis det er hvitevarer etc som forårsaker det, ville det vel kommet fra begge høyttalere? Har bare hørt dette når jeg hører på cd'er. Dvs at jeg må høre etter for å høre lyden.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke loddet fast elementene!? Hvordan har du festet kablene da? :shock:

Er det bare når du hører på CD? Har du sjekket signalkablingen til CD-spilleren?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ikke loddet fast elementene!? Hvordan har du festet kablene da? :shock:

Er det bare når du hører på CD? Har du sjekket signalkablingen til CD-spilleren?
    Limte de fast med superlim

neida, bruker kabelsko som går ganske tregt på, så bør være noenlunde god kontakt...

Tror signalkablingen skal være i orden, men kan alltids dobbeltsjekke.
    Men ulyden var aldri der med de gamle høyttalerne...
    Men er jo i grunnen ikke så veldig mye jobb med å flytte over elementene, så jeg må bare finne ut om det er "fast innslag" på noen bestemte låter, så jeg kjapt kan teste...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt mer angående ulyder fra elementene. Det var snakk om Angel - Massive Attack. Har spilt en del Massive på høyt volum, og siden jeg har koplet biwiring er det enkelt å kople bort diskanten, så bare bass og mellomtone spiller. Er ikke i tvil lenger, Lyden kommer fra bassene. Det klirrer liksom, spesielt fra bassen men i noen sanger også fra mellomtonen. Trenger faktisk ikke spille så veldig høyt for å merke det, men som sagt det merkes best uten diskanten. Hadde vært kjekt om andre også kunne teste, for å skjekke om det bare er et problem hos noen. Har testet med samme sangene på de andre høytalerne mine, men ikke noe klirring der, selv med skikkelig "tyning".

Nå har Massive Attack en veldig dyp bass i mange av sangene, så det kan være å elementene bunner, men slaglengden er ikke avskrekkende mens de spiller.

Ang. tette kasser, har jeg vondt for å tro, siden jeg har brukt store mengder polyaurethan lim, som skummer veldig opp og tetter alt som er av ujevnheter. Eneste er om pakiningen på elemetet lekker. Har prøvd å stramme skruene litt, men hvis utfresingen ikke er helt jevn så kan det være at det lekker der.

Har også testet med gitarheltene The Shadows - The Final Tour med spor 17 på cd2 - Little B. Etter et par minutter begynner en 7-8 minutter lang trommesolo. Helt rått! Her kommer klirrelydene helt klart frem under de hardeste slagene på stortromma! Skjekk denne!

Vil bare si med det samme at Bel 2.5 ER en RÅ høyttaler! Hadde besøk av en som har Patos høyttalere som nærmer seg 20k i verdi, han fikk kraftig hakeslepp da han hørte BEL! Han syntes der var helt utrolig at en høyttaler til noen få tusen kunne spille så detaljert!!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hende det dreier seg om en form for harmonisk forvrengning. Kanskje ressonnanser i en eller annen del av høyttalerelementet (f.eks. spideren)?
    Skal forsøke å høre etter slikt selv, jeg.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt likt som hos meg. Og mine kasser minner ikke om deres.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på hvordan status er på byggetegninger til MKII. Planen har lenge vært å starte i neste uke med å bygge 2 par, men nå begynner jeg å svette litt uten tegninger.. hvordan ligger du an snickers? :wink:

Jeg sitter her med komponenter til 2 par BEL MKI og vil heller bygge MKII ettersom jeg allikevel ikke har begynt på kasser enda. Blir det mulig å kjøpe oppgraderingskit som inkluderer nytt delefilter + bakdiskant, og hva blir eventuelt cirka pris pr kit?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggetegninger er straks klare. Oppgraderingskit blir tilgjengelig, pris ikke fastsatt. Jeg skal tweake litt mer på filtrene da jeg ikke er fornøyd i forhold til MKI.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med klirrende ulyd: Kan det være dårlig tetting i kabelgjennomføringen til diskantkammeret? Mener å huske at Snickers under utviklingen av høyttaleren påviste nettopp slike ulyder som kom av at bassene via lufttrykket satte diskantbåndene i bevegelse, noe som var hovedgrunnen til at diskantkammeret ble innført.

Var og hørte på mkII for et par kvelder siden, og synes det høres lovende ut. Likevel er jeg enig med Snickers i at det må noen forbedringer til. Det dreier seg hovedsaklig om øvre mellomtone, der mkI har en lett heving. Der er mkII i overkant tilbakeholden, noe som fører til at symbaler, hi-hats etc får en litt tilbaketrukket lyd. Men til mkIIs fordel skal det sies at piano får en instrumentfylde og klang som er mkI overlegen. Det som gjenstår er fintuning for å få mkII til å beholde de egenskapene som gjør den bedre enn mkI, uten at mkII får disse ulempene i øvre mellomtone. Snickers har alle forutsetninger til å få til dette, men det er ikke enkelt, for dette skjer omkring delefrekvensen, og krever tilpasninger i BÅDE lavpassdelen til mellomtonen OG høypassdelen til diskanten.

Det er slike ting som får en til å innse hvor liten sjanse man har til å få en virkelig god høyttaler med ferdige "universal"-filtre. DET blir litt "one size - fits none".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke vi klarte å høre at diskanten flagra den kvelden, og lyden er fra basselementet.
    Det er jo nesten ingen andre en meg som har lagt merke til det. Men hvis jeg får be alle teste med Massive - Angel, så hadde det vært bra.
    Har testa selv med dype sinustoner, og jeg tror ikke det er ren bass som trigger lydene, for jeg lå tett opp mot Xmax (tror jeg) uten den minste klage.

Jørn, jeg vet du har den skiva. Teste teste?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke diskanten, i såtilfelle skulle jeg ha hørt det, da jeg slår av diskanten. Derfor skulle det være lett å oppdage, men mener lyden kommer fra bassene. Har også testet med veldig dype basstester som går ned mot 20hz, ingen klirring da. Det er bare noen spesielle bassanslag som får kirringen tydelig frem.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mulig at dere samtlige har en spesiel IKEA lampe som har en egenresonans på xHz og at denne svinger/klirrer og digger etter Masivt Åtak?

[/jepp]

DrE

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leveres ikke de elementene med og uten skjerming? kanskje det går an å ta av skjermkoppene, og teste om det gir noen forandring?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går nok ikke. Sjermen er limt på.

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vert mulig og samle info om BEL på en tråd?NB.Kun tegninger og data+ ting og tang som ikke er med i settet som må erverves.BEL 2.5 +senter + 2-veis+MKII.Og hvor settet kan bestilles,.Har problem med og skrive ut tegningen på 2.5 får ikke skrevet ut på A4,blir bare halve høytaleren,Hjelp??

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av opus
    Hadde det vert mulig og samle info om BEL på en tråd?NB.Kun tegninger og data+ ting og tang som ikke er med i settet som må erverves.BEL 2.5 +senter + 2-veis+MKII.Og hvor settet kan bestilles,.Har problem med og skrive ut tegningen på 2.5 får ikke skrevet ut på A4,blir bare halve høytaleren,Hjelp??
    Det er vel denne tråden du er ute etter, tror jeg:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=17456

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok den er grei men hvordan printe ut tegninger??????Og hvor bestille?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av opus
    Ok den er grei men hvordan printe ut tegninger??????Og hvor bestille?
    Jeg har ikke hatt problemer med å printe ut. Lagre bildet på PCen din og hent opp i et eller annet bildeprogram, så velger du print, og "fit to paper" eller noe sånt i utskriftsdialogboksen.

Bestille gjør du via Snickers-is (send pm).

Vær for øvrig klar over at det er en dyrere versjon av kitet på trappene, kalt BEL mkII, som har et annet kabinettdesign og bakoverrettet diskant. Dette kitet blir sikkert omtrent tusenlappen dyrere (med alle mulige forbehold). Dette er fortsatt under utvikling. BEL 2.5 er uansett en svært dynamisk og musikalsk høyttaler som er ganske lett å bygge, koster relativt lite og som gir mye godlyd.

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver nå og tester med bakmontert diskant. Bruker et vifa-element,d25ag-35, som jeg hadde liggende. Eneste delefilter er en 1mikroF kondis etter anbefaling fra Snickers. For min del gjorde dette et meget positivt utslag, da jeg syns at diskanten bare fra båndet blir litt lite detaljert i toppen. Dette ble vesentlig bedre og diskanten er fremdeles behagelig og blir ikke slitsom

Side 47 av 49 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •