DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 46 av 49 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 964
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg har den samme, og klarlakk for bil i tillegg..
    noen som har noen formening om hvordan fineren liker bil-lakk? vil kontrasten i treverket øke på samme måte?

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos lakk. Har ikke fått begynt på mitt BEL-sett enda, men den gang kommer. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke en vanlig trelakk, har også en Scanox bøtte liggende, usikker på om det er olje eller vannbasert. Den er ihvertfall hard, er brukt på et salongbord med hell. Er vel da trolig oljebasert.

Men, jeg har jo også en del lakk liggende som jeg bruker på båten. En ting at den er slitesterk, men den er voldsomt blank. Er West system sin. De kan vel bli vel mye blanke...?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nå gjort en liten prøve med de to jeg hadde. spraylakk for bil "dupli-color" og "3-stjerners gulvlakk" kontrasten kommer like godt frem i begge, men spraylakken gir jevnere resultat.

dan: om det blir for blankt, lar det seg kanskje gjøre å matte ned med 1000 eler 1200 papir?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    dan: om det blir for blankt, lar det seg kanskje gjøre å matte ned med 1000 eler 1200 papir?
    Meget mulig, men vet ikke om jeg tør matte med papir som et siste finish. Da safer jeg nok heller og går for en standard lakk. Eventuelt kan jeg lakke et par prøver og se. Visste ikke om noen hadde prøvd med høyblanklakk. High gloss er jo tross alt ganske pop hos enkelte produsenter...

Newcomer Geir68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har begynt å bygge på Center-høytaleren. Dette bildet ble tatt underveis.
    Den er nå "treferdig" og mangler kun bassrefleksrør. Håper elementene er på vei fra Østlandet.

Snickers-is vil bruke de kommende ukene på BEL MKII, så jeg får klare meg med et standard delefilter foreløpig. :?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor er denne centeren? Nå husker ikke jeg spesifikasjonene på elementene ,men kassa ser litt liten ut iforhold til 2.5veis og etter slik som jeg har forstått så burde centeren gå like lavt som frontene? Burde da ikke volumet være det samme?

Ser ut som meget fint arbeid ,men ville vært greit med noen mål

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det kommer til å fungere bra jeg.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det vel Center XL snart også da...

Newcomer Geir68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CFD : Mål/3D-bilder på denne finnes i tidligere i tråden. Prototypen til Snickers-Is er BxHXD 550X200/150X300mm.Jeg har lerretet ganske lavt og sitter nærme, slik at jeg måtte øke fronten fre 20 til 22cm for å få riktig vinkel på lyden til lytteposisjon. Volum er rett i overkant av 20 liter.

Jeg trodde at dette kom til å bli en 2-veis variant av BEL, og kan da ikke spille like dypt som 2,5 veis BEL, men det er mulig jeg tar feil da
    Snickers-is har uttalt:
    BTW, med senterkanalen driver jeg og brygger på en løsning jeg ikke tror har vært brukt før. Jeg har tidligere bygget filtre som kobler ett og samme element både i serie og i parallell for ulike frekvenser. Det tror jeg kan brukes til å lage en "2,5-veis" senter der begge bass/mellomtonene allikevel går opp til delefrekvensen.
    Snickers-is: Kan du røpe hvilken bassavstemning du hadde i tankene? Dette lar seg jo justere i ettertid ved å justere lengden på bassrefleksrørene......

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har/vil prøve Massive Attack - Angel på høyt volum?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hah! Satt akuratt å hadde en runde med Massive Attack på BEL 2.5! Snaisen bass!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du svake ulyder?
    Eller er jeg paranoid?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si jeg la merke til noe spess, kan ta en ny test. Du tenker kanskje på ulyder fra elementene? Spillte ikke SÅ høyt da men...

Hadde tendenser til noe jeg trodde var ulyder i innspillingsperioden fra den ene høytaleren, merket det kun når jeg kun spillte på bass og mellomtonen, (har koplet biwiring på delefilteret, med a+b fra forsterker, bruker alle utganger) men har ikke merket det siden.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også vært litt usikker av og til. Mine BEL står i et oppsett med bl.a. satelittmottaker, og med lyd på den har jeg både hørt spiss diskant og utflytende mellomtone. Men det retter seg alltid når jeg da setter på en CD med skikkelig lyd. Det blir nok dessverre slik at bedre høyttaler gjør at man blir kresen til lyden fra kilden også.

En annen ting: Jeg puttet et par frottésokker i hver bassport i går for å se om jeg merket noe til endring lyden (Snickers snakker jo om denne mellomtonelekkasjen...). Jeg må si at sokkene endret fint lite på lyden, så de forsvant raskt ut igjen.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også jeg av og til hører noen merkelige ulyder fra den ene høyttaleren, en slags svak "knepping" som kommer av og til, uten at det er så veldig høyt... har lurt på å prøve med å flytte ett og ett element over i den andre høyttaleren for å høre om lyden flytter etter... Må bare ta meg tid til å teste om det er spesielle låter som går igjen da... (Har jo elementer til senter og 2-veis som jeg kan prøve med hvis ulyden følger ett element)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken musikk spiller dere når denne "kneppingen" kommer? Jeg er av den oppfattelse at dersom det ikke er konsekvent i forhold til det påtrykkede lydsignalet, så må det dreie seg om støy utenfra.

Jeg oppfatter en del slike ting bedre nå når jeg har fått bedre utstyr. For eksempel har den eksterne DACen (som jeg har lånt av Snickers) et lite knepp ca 0.5 sekunder etter at den har startet å spille. Trodde dette var forsterkeren eller høyttaleren, men det var altså ikke høyttalerens feil. Kan det være andre apparater på strømnettet som skrur seg av og på som forårsaker dette? Alt av hvitevarer, varmeovner med termostater mm kan forårsake dette.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det knepper / smeller ganske tydelig når elementene bunner, det er jo en mulighet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, vil bare gratulere med at dette prosjektet nå har generert mer enn 40.000 visninger av denne tråden... DET er rått, da f.eks. Panasonic AE700, som er en av de mest poulære LCD'ene om dagen har generelt ca. 80.000 visninger. <tilbake til tema> 8)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Jeg synes også jeg av og til hører noen merkelige ulyder fra den ene høyttaleren, en slags svak "knepping" som kommer av og til, uten at det er så veldig høyt... har lurt på å prøve med å flytte ett og ett element over i den andre høyttaleren for å høre om lyden flytter etter... Må bare ta meg tid til å teste om det er spesielle låter som går igjen da... (Har jo elementer til senter og 2-veis som jeg kan prøve med hvis ulyden følger ett element)
    Kan det være en dårlig kontakt mellom ett eller annet, som gir utslag ved høyt volum, altså når det blir vibrasjoner? Eller typisk at noe uisolert kommer i kontakt med gods eller noen andre komponenter.

Apropos bruken av ordet ”kneppe”lyder i høyttaleren. Husk at det også er danske brukere på forumet…

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk om kassene er tette. Det er en typisk årsak til slikt. De små luftlekkasjene høres ut som skrangling.

Side 46 av 49 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •