DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 45 av 49 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 SisteSiste
Viser resultater 881 til 900 av 964
    Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bose: jeg kan svare deg i morra Dem skal som sagt testes i dag, men jeg trur ikke det skal bli noe problem med mangel på trykk av det jeg har hørt hittil. Jeg skal supplere med CV CLSC 15-S'en min for sikkerthets skyld, er 20årslag i litt større lokale som skal feires.

Mine er forresten "modifisert" på annen måte også, nedre bassportåpning hosmeg er ~13cm i stedet for ~14cm. Dette er fordi vi feilleste litt på tegningene og ikke gadd fikse med vinkler og buete kanter 00:30 :P

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg holder på å montere en BEL nå med et ganske modifisert filter. Den har jeg kjørt ca 10 min 20 Hz sinus ca x-max og en halvtime meg pink noise på ganske høyt nivå. Jeg vet ikke om det er nok da jeg ikke har dem ferdig ennå. De andre ble jo til mens de ble spilt inn så jeg har ikke så mye erfaring med det ennå.
    Hmm..jeg har nå spilt på greit nivå i over 24 timer, vil det begynne å hjelpe på innspilningen mtp. lydnivå jeg kan trykke ut av dem?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynte å spille den ene inn før den andre. De spilte i nesten 100 timer før jeg sluttet å høre forskjell på lyden i de.

Jeg har ikke intrykk av at de spiller no høyere nå enn da de var nybygde, men jeg ville ikke brukt disse som en festhøytaler. Pga den fraværende vertikale spredningen av diskanten fyller ikke disse høytalerene i hverfall rommet mitt noe bra med lyd. Høytalerene låter veldig dårlig i hele rommet, bortsett fra når jeg setter meg ned i sofaen foran anlegget. Da låter de knallbra!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes mine låter generelt sett bra i hele rommet.

MEN! jeg hadde en stor feil, jeg satte på Leftfield - El Cid for å prøve litt bass, opplevelsen var god, så ville jeg sjekke trykket fra portene og i den ene var det ENORMT med ulyder, det hørtes etterhvet i rommet når jeg visste hva jeg skulle lytte etter. Så nå har jeg akkurat åpnet begge høyttalerene, foret litt i toppen med et dynetrekk i hver høyttaler og dratt på ekstra bra med lim og skrudd på begge sidene av bassporten denne gangen.
    http://odin.sub-lock.net/gallery/Bygging-av-BEL/aau

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående BEL sub, er det fastsatt noe element det jobbes ut fra? Jeg planlegger å kjøpe ny sub til musikkbruk i stua, siden de andre subbene ble satt på pjrommet til filmbruk. Har hatt veldig lyst på Velodyne SPL1000, som er liten og ikke tar stor plass, men som imponerte veldig med kjappheten og trykket. Den har jo forsterker på 1000 W rms m/servostyring. Er servo noe som kan bygges evt. som diy?

Blir BEL subben noe i den størrelsen, eller er det tenkt å bruke større element/kasse?

Noen som har evt. forslag til andre diy subber som kan matche SPL1000?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wiper911
    Angående BEL sub, er det fastsatt noe element det jobbes ut fra? Jeg planlegger å kjøpe ny sub til musikkbruk i stua, siden de andre subbene ble satt på pjrommet til filmbruk. Har hatt veldig lyst på Velodyne SPL1000, som er liten og ikke tar stor plass, men som imponerte veldig med kjappheten og trykket. Den har jo forsterker på 1000 W rms m/servostyring. Er servo noe som kan bygges evt. som diy?

Blir BEL subben noe i den størrelsen, eller er det tenkt å bruke større element/kasse?

Noen som har evt. forslag til andre diy subber som kan matche SPL1000?
    Kan du si noe mer om hva DU forventer av subwooferen. SPL1000 er en meget presis subwoofer som går dypt i forhold til størrelsen, men jeg synes nok ikke den flytter nok luft til å kalles fullblods hjemmekinosubwoofer. Dette er en subwoofer for dem som kjøper subwooferen mest for musikk og som setter lynrask presisjon i høysetet foran maksimalt lydtrykk.

Jeg vil nok tro at BEL-subben bygges enklere enn SPL1000. For servo-styringen kommer med prisen av mye effekt og dyr elektronikk (vi snakker tross alt 10-toms subwoofer til 13K her).

Hva BEL-subben blir, gjenstår å se, men som mange sikkert har fått med seg, så yter BEL 2.5 ganske så bra i bassen allerede. Tipper derfor at BEL-subben lages for filmopplevelser vel så mye som for musikk. Da vil nok lydtrykk prisoriteres høyere enn i SPL1000. Om presisjonen lider av den grunn, det gjenstår å se. Regner med at Snickers har noen ess i ermet når han velger elementer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig at SPL1000 ikke er råest for filmbruk, men siden jeg allerede har to 12" AVSUB med Vifaelementer fra Eltek, som egentlig er best på film, tenkte jeg å bruke subben til kun musikk. BEL 2.5 spiller meget bra, men på noen typer musikk er det kjekt med det ekstra trykket fra sub. Tenkte spesielt på SPL som har svært høy waf vil jeg mene, siden den ikke synes så veldig, spesielt i forhold til mine 92 liters kasser! Presist og kjappt er nettopp hva jeg er ute etter. Men BELsubben vil vel gjerne være en god allrounder kanskje... Blir spennede å se...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med filteret til 2. veis BEL?
    Blir det snart ferdig, eller er det bare til å bestille noe fra Eltek først som sist?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå dratt i gang et prosjekt på dette og vil komme tilbake med tegninger i løpet av kort tid. Det er ingen ting i veien med å kjøpe filteret fra Eltek for de som ønsker det men jeg anbefaler å vente til det er ferdig tunet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer nå seriøst å bygge et par 2-veis istedet for senter, da jeg egentlig har mye større behov for det.

Har du en ekstra diskant liggende Snickers, eller må jeg vente til neste bestilling?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg ja. Men nå begynner det å minke kraftig. Skal hive inn en bestilling på nye elementer snart for det går unna her ser jeg.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bose
    hvordan funka disse på fest? nokk trøkk?
    BEL 2,5veis funka ganske så bra på fest ja, men var nok litt små for lokalet de var satt. Ingen problem med å spille generelt høyt, men å formidle bassen ut til hele rommet klarte de ikke, her suppleterte jeg med en CV sub, og da gikk det bra
    Mange godord fra besøkende på festen.

Elemental Studios:
    Jeg er uenig i deg med egenskapene som en festhøyttaler jfr. tekst over.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er rommet mitt det er noe galt med.

Skal teste dem i stua etterhvert. Den er relativt stor, med god høyde under taket, så vi får se da

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dere fornøyde med oppsettet av BEL 2.5 eller jobbes det med oppdateringer??

Tenkte jeg skulle bestille i dag, men hadde vært greit å vite om det vil komme en oppdatert modell i nærmeste fremtid.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

eksternt passivt delefilter

Noen som har høstet erfaringer rundt det å lage et eksternt passivt delefilter til BEL? Jeg har planer om å tri-wire, og frykter da et ledningrot uten sidestykke; Planen er å lage èn boks med delefilter pr BEL med èn tri-wire-kontakt inn og èn tri-wire-kontakt ut på hvert delefilter. Resultatet blir jo at bare bananplugger og kontakter koster (nesten) mer enn elementene :shock:

Noen som har tenkt på noe av det samme, eller faktisk har gjennomført det? Synspunkter?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe bananplugger og kontakter på biltema? Jeg kjøpte disse der, men modifiserte dem litt. Der koster det uansett ikke en halv formue. Da kan du jo prøve deg litt frem litt for en hundrings eller 3.

Jeg tror snickers har laget tegninger på tri-wire.

Hvordan du estestisk sett ordner den eksterne boksen blir jo noe annet. Jeg tror jeg ville prøvd å hatt maks en boks per høyttaler i allefall. Du kan jo bruke flere slike biltema koblinger bak på ht, slik at det ser ut som du kun har tri-wire og at delefilteret sitter et annet sted.

Her ser du hvordan jeg lagde tilkobling bak på ht. Du kunne jo gjort noe slikt, i tri-wire samt boksen med delefilter et annet sted.

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har boret inn 2 polskruer i en vanlig biltema terminal på de jeg jobber med nå slik at jeg har filteret eksternt for modifikasjoner.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trallala. Lakket første strøk på fineren på "BEL 2.5 -5cm" i går. Pussing og ett strøk til, så er jeg klar for lodding. Gleder meg nå. Lakken gjorde bjerkefineren litt mørkere, men fikk også fram nydelige sjatteringer i treverket som er med på å kamuflere enkelte skjemmende buler i fineringen ops:

Bilder kommer når alt er montert.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken lakk bruker du?
    skal lakke i dag.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    hvilken lakk bruker du?
    skal lakke i dag.
    Brukte oljebasert gulv- og interiørlakk av merke Scanox 3-stjerner klar silkematt. Påførte med vanlig lakkpensel.

Så for øvrig at noen frarådet vannbasert lakk på finer, da det fikk fineren til å krølle seg litt.

Side 45 av 49 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •