DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 43

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 43 av 49 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... SisteSiste
Viser resultater 841 til 860 av 964
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Valget av Seas-domen var ganske tilfeldig (det var noe han hadde liggende) og jeg husker ikke modellbetegnelsen, men det er en dome fra standard-serien, altså ikke noen dyr sak, men med relativt lineær frekvensgang helt opp til 20kHz (mener jeg å huske). Godt mulig at det finnes andre domer med andre karakteristikker (f.eks. mhp. spredning) som gjør jobben enda bedre til en grei penge. Det må nok jobbes litt mer med tweaket for at det ikke skal bidra med noe i frekvensområder der BEL alene har god spredning. Den skal rulle inn sitt bidrag på en slik måte at den tar over ambientlyden der BEL har sin begrensning.

Når det gjelder vinkling er det et viktig poeng at den ikke skal bidra med direktelyd, noe som høyst sannsynlig vil bidra med uønskede kamfiltereffekter.

I Snickers' ekkofrie rom var det faktisk ikke målbar forskjell på målinger i front på å spille med og uten 4pi-tweaket, så den gjør jobben utelukkende ved hjelp av reflektert lyd.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart duket for en 19mm dome her. Rett og slett for å få maksimal spredning (og energifordeling).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="roffe"]
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    For dem som lurer på hva 4pi betyr, så forsøker jeg meg på en liten forklaring:
    Når man spiller inn musikk, så benyttes en mikrofon som tar opp lyd fra alle retninger. Dette gjelder alle frekvenser.
    Når dette avspilles på en standard høyttaler, så vil bassen og mellomtonen ha god spredning av lyden, slik at lyden spres i alle retninger, mye på samme måte som lyden som ble tatt opp. Diskanten blir derimot mer retningsbestemt og det i økende grad med økende frekvens.
    Løsningen med bakmontert diskant gjenskaper altså den "ambiente" diskanten som man ellers mister. 4pi er en måte å si at man har 360graders spredning både vertikalt og horisontalt, altså en kuleformet utstråling også i diskanten (360grader = 2pi, og det skjer i begge plan: 2x2pi = 4pi )
    Tenkte jeg kunne legge til at når man angir vinkler i k*pi (f.eks. 4pi som nevnt tilsvarer en hel runde i enhetssirkelen) hvor k er en konstant som reflekterer antall kvadranter man traverserer, så angir man vinklene i radianer. I motsatt fall angir man vinkler i grader, hvor 360 grader tilsvarer en hel runde rundt enhetssirkelen.

Det er litt spesielt å si at man har 4pi spredning, det er jo det samme som å si at man har 720 grader spredning :? Jeg synes man kan holde seg til notasjonene "2pi spredning i begge plan" eller "360 grader spredning i begge plan" eller bare "full spredning"

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Årsaken til at man bruker betegnelsen 4pi er at man her tenker energi.

Eksempelvis blir det mye brukt om bass. Dersom man har en høyttaler stående inntil en vegg vil man i bassen ha tilnærmet 2pi fordeling, eller "half space". Står den nede ved gulvet får man 1 pi (quartherspace).

Dersom bassen gir 90 dB i fritt felt, gir den som regel + 6 dB half space om jeg ikke husker helt veil i farten, og ytterligere + 6 dB i quartherspace.

Dersom man beregner omtrentlig spredningsmønster ved ulike frekvenser kan man dele følsomheten på antall pi og derav finne ut hvordan energiresponsen i rommet blir. Siden spredningen i diskanten er så liten vil energiresponsen falle såpass kraftig i de frekvensene at i rom med mye romklang kan det bli litt lite energi fordelt rundt høyttaleren i de øverste frekvensene sammenliknet med de litt lavere frekvensene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle dere som har ventet på XL:

Tormod var i utgangspunktet tiltenkt oppgaven å tegne og bygge den første prototypen på denne. Jeg ringte ham i stad, og han har akkurat kommet ut av sykehuset etter en alvårlig bilulykke i påsken. Han slapp heldig fra det selv, men har selvsagt ikke fått bygget noe høyttalere.

Vi ble enige om at jeg ser videre på XL, men prøver å inkludere Tormod sine råskisser. Jeg starter derfor med dette så snart jeg øyner en mulighet.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde jeg bare bodd på østlandet, skulle jeg hjelpt til med kasse bygging og slikt, men nå gjør jeg jo ikke det....

det var bra at det gikk greit med tormod da!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det gikk bra med Tormod er bra, men bilulykker er uansett ikke noe hyggelig. Håper Tormod kommer raskt på beina og på banen, for han har virkelig noe å tilføre DIY-miljøet med sine spennende design.

Dessuten er han jo en hyggelig fyr.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han var på jobb i dag så det går vel rette veien. Han er jo selvskreven til AVforum-treffet også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is: Når blir du ferdig med delefiltret til senteren?
    Jeg må være ferdig med senteren til 9.mai..

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel litt urimelig å stille krav til "dugnadsarbeidet" her, men ønsker er vel på sin plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DIY Mekkern
    Det er vel litt urimelig å stille krav til "dugnadsarbeidet" her, men ønsker er vel på sin plass.
    Beklager hvis dere oppfattet det som et krav, var kun ment som et ønske.

Setter selvfølgelig veldig stor pris på "dugnadsarbeidet" :!:
    Hadde det vært mulig å få en statusrapport ang senteren da, Snickers-is? :|

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prog bruker dere til og lage disse høyttalerene?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten A
    prog bruker dere til og lage disse høyttalerene?
    Tenker du på simulering av kasse? I såfall kan du bruke winisd ( www.linearteam.dk ), enkelt og gratis sw. Hvis du tenker på delefilter så er det litt vanskeligere, men HER er en tråd om emnet.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og lage delefilter skal vel ikke være noe stort problem.
    Jeg har laget delefilterene mine gjennom et program!

http://www.audiogrid.com/audio/tcd15.zip Denne kan dere teste! Ganske bra prog til og lage eget delefilter!

Her er siden til proget: http://www.audiogrid.com/audio/

håper dette var til hjelp

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten A
    Og lage delefilter skal vel ikke være noe stort problem.
    Å lage et teoretisk delefilter er ikke noe problem nei. Men å få det til å fungere bra i praksis er derimot en annen sak...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri opplevd at et teoretisk filter har vært i nærheten av å fungere bra i praksis.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har aldri opplevd at et teoretisk filter har vært i nærheten av å fungere bra i praksis.
    Har du prøvd "CALSOD"? Har hørt at det skal være ganske bra til tross for at det er teoretisk. Perfekt blir det selvsagt ikke men..
    Så veldig ille kan det vel ikke være?

btw har du funnet ut hvilke mål senteren skal ha?
    Kunne jeg i tillfelle få målene slik at jeg kommer i gang? (utålmodig :wink: )

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CALSOD er et simuleringsprogram, hvor du kan importere målinger tatt på den aktuelle høyttalerkonstruksjonen for deretter å jobbe frem et passende filter. Dette er den "riktige" måten å gjøre det på (med mindre man kun sverger til å bruke ørene )

Den teoretiske måten å gjøre det på er å ta rene matematiske formler for overføringsfunksjoner og deretter regne ut komponentverdier uten å ta hensyn til elementenes oppførsel.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK det visste jeg ikke

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delefilterkomponenter

Heisann, siden ingen spoler var merket i bel kit og det ikke følger med noen beskrivelse , så tok jeg en sjanse. Kan noen som er sikre fortelle hvilke spoler som er hva i dette bildet ? http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...6&start=75
    Det er altså en liten og en stor spole, i tillegg til en stor jernkjerne spole.

Side 43 av 49 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •