DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 42 av 49 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 ... SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 964
    Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tusen takk for mange fine tilbakemeldinger, det setter jeg pris på
    Kona mi har på eget initiativ vært inne på forumet :shock: og lest tilbakemeldingene, og hun ble nesten litt stolt. Det gjør det jo lettere for meg og bruke litt tid på et evt. 5.1 oppsett etterhvert... :roll:

Dette er de første høyttalerne jeg noen sinne har bygget og all info som f.eks lage sirkelannlegg til fresen og hvordan finere er fra avforum. Men likevel ble det ikke en helt problemfri byggeprosses. Da jeg freste hull til høyttalerelementene freste jeg dem 1mm for trange (freste hullene før jeg fikk elementene), så da ble det 2 timer ekstra med sandpapir. (jeg freste også elementhull til Naboen så det ble litt pussing på han og :lol: )
    Fineringen var jo også et spennende moment som ikke gikk helt etter boka.. Kontaktlimet gjorde at fineren krøllet seg og ble bulkete, men det gikk ganske greit og få dette til og feste seg når man bruker kjevle og stryker ut luftboblene med fingrene. når limet var tørt så det helt fint ut igjen. Lakkeringen gjore at finneren igjen trakk til seg fuktighet og så ut som skagerak en stormfull dag. Det var bobler over alt og det ble ett :evil: med kjevle og utstryking av bobler igjen..
    Når fineren igjen tørket krympet den og boblene var helt borte, men det ble noen sprekker i fineren :cry: Ikke bruk Casco set Ekstra som kontakt lim i kombinasjon med akrylbasert lakk. (noe jeg egentlig burde ha skjønt).
    Men det gjør ingen ting med litt sprekker i fineren når lyden er så vannvitig BRA :!:

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det var LEKKERT, det, langbein! Gratulerer også med den første BEL 2.5 med ferdig finish!

Hva slags finer har du brukt? Ser litt for gul ut til å være bjørk, men det er mulig bildene lyver litt.
    Det er ask som jeg kjøpte hos Erling Hustvedt AS i Oslo.

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    de der var sinnsykt fine, langbein! Gratulerer med et kjempefint bygg. Låter det like bra som det ser ut eller? Prototypene låt veldig lovende hvertfall.
    Jeg er kjempefornøyd med lyden. De som har vært hos meg og hørt på dem har blitt en smule overrasket , men jeg har flytta litt rundt på dem før det ble helt bra. Som du ser av bildene har jeg også lagt betongheller under dem for og dempe og strame litt opp i bassen på grunn av at rommet er litt problematisk. Karl Seglems siste plate " femstein" er bare helt rått på disse 'BEL`ene.

Og til alle dere som ikke har hørt BEL 2,5 men holder på og bygge, dere kan glede dere.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et triks til dem som freser feil:

Bruk hull nr to til å feste en plate inne i høyttaleren som går forbi det hullet som skal justeres. For eksempel kan man legge en liten stålplate ned i hullets nedfreste kant og skru fra fremsiden. (ikke i det hullet som skal freses så klart). Man klemmer da en plate fast til baksiden av baffelen. Fra denne kan man skru fast klosser midt i hullet som skal justeres, for deretter å borre nytt senterhull. Da er det bare å justere i vei med fresen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Bruk hull nr to til å feste en plate inne i høyttaleren som går forbi det hullet som skal justeres. For eksempel kan man legge en liten stålplate ned i hullets nedfreste kant og skru fra fremsiden. (ikke i det hullet som skal freses så klart). Man klemmer da en plate fast til baksiden av baffelen. Fra denne kan man skru fast klosser midt i hullet som skal justeres, for deretter å borre nytt senterhull. Da er det bare å justere i vei med fresen.
    Kjempetips, det der. Den største utfordringen er vel å bore det nye senterhullet nøyaktig i forhold til hvor det gamle senterhullet var...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Kjempetips, det der. Den største utfordringen er vel å bore det nye senterhullet nøyaktig i forhold til hvor det gamle senterhullet var...
    JA, det var det jeg fant jeg også. Først måtte jeg da justere senterannlegget med en halv mm. Det nye senterhullet for og styre fresen måtte heller ikke ha et avvik på mere enn 0,5mm før den ikke tok jjevnt rundt hele kanten.(Var det noen som skjønte det?)
    Derfor tok jeg ikke sjangsen og valgte heller å slipe ned kanten med 0,5mm. Men treffer du nøyaktig med fresen i utgangspunktet er det jo genialt enkelt og lage ellementhull.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man måler i kryss. Altså legger meterstokken tvers over hullet og merker på midten, og så legger meterstokken på tvers av dette igjen og merker midten på nytt blir det rimelig midt på. Om det er en halv mm ute av senter så betyr vel ikke det noe. Det er ingen som ser hvor det gamle senteret var uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste måten må være å lage en likesidet trekant som passer inn i hullet. Sett den med to av hjørnene inntil kanten av hullet, og merk av midt mellom de hjørnene som er intill kanten, samt ved d tuppen av det tredje hjørnet. Flytt så litt på trekanten, og gjenta. Dersom du streker nå mellom de to punktene i hvert tilfelle, så vil de krysses midt i hullet.

Geometri folkens, geometri!

Trekanten trenger ikke være likesidet, men de to hjørnene som er intill kanten av hullet må være lik vinkel på for at linja mellom de to nevnte punktene skal komme vinkelrett på tangenten til sirkelen.

Det finnes jo enklere måter når man tegner på et ark, men dette er jo knapt noe ark vil jeg påstå =)

-Ko_deZ-

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du har funnet midtpunktet og markert dette med syl eller penn osv. og skal til og borre, skal det veldig lite til før at borret flytter seg 0,5 mm når man borrer i mdf. Hadde det vært et større avvik enn 1 mm på diameteren hadde frest på nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fare for å gjenta noe som er nevnt tidligere i tråden:
    Det er også endel enklere å treffe rett dersom man bruker et av disse spiralborene som er spesiallaget for treverk. De har en spiss tapp i senter som gjør det enklere å sikte og de lager jo også mye penere hull i vanlig treverk da de skjærer litt fra periferien og innover.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zorry
    De har en spiss tapp i senter som gjør det enklere å sikte og de lager jo også mye penere hull i vanlig treverk da de skjærer litt fra periferien og innover.
    Ja, en slik tapp er konge. Det er slikt på pluggborene mine også, og de er maks 0,5 mm ute av kurs.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller man trår til med et 2mm bor først.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å tenker på utforming av bassreflexåpningen.

Har tegnet opp kassa og har endt på et volum på 39 liter. Trekker ifra et par liter for elementer, avstivning o.l. og havner på et sirkulært rør med diameter 9cm og lengde 35cm.
    For å få plass til det må åpningen enten være i topp (kommer til å bli tettet igjen med blomsterpotte :? ) eller i bunn. Evt. rør med knekk.

Går jeg for to åpninger ø5 cm får jeg lengde 22 cm. Dette vil med åpning i front bare gi en avstand mellom bakvegg og rør på 5 cm.

Er dette nok? Hvor nært kan jeg gå? Hva med å skråstille røret?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Startet på side 1 og klarte ikke stoppe før jeg hadde lest hele tråden

Veldig engasjerende lesestoff for en DIY nOOb og svært inspirerende. Mange av mine spørsmål er blitt besvart og jeg vil absolutt prøve meg på ett BEL sett.

Sitter idag med HK AVR 7000 og et surround sett fra phonar, jeg er svært glad i film og musikk men får ikke den optimale opplevelsen da høyttalerne er for svake i mellomtone og sliter med S støy.

Målet er å bytte ut hele surround settet og jeg vil begynne med BEL 2.5 veis. BEL XL tenkte jeg skulle være fronter og da sette 2.5 veis som bakhøyttalere. Ser frem til å se sub og senter i samme stil

Flott jobb snicker-is og roffe!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og Roffe gjorde forresten et spennende tweak:

Vi eksperimenterte med en bakmontert diskant som er tunet til å fullføre 4pi i de øvre oktavene. Det fungerer utrolig bra da det på mange innspillinger ikke er hørbart, men der man kunne savne litt ambience blir det kort og godt mer rom.

Applausen på Nile Löfgren Acoustic Live ble omtrent dobbelst så bred uten å på noen som helst måte føles anstrengende.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi eksperimenterte med en bakmontert diskant som er tunet til å fullføre 4pi i de øvre oktavene. Det fungerer utrolig bra da det på mange innspillinger ikke er hørbart, men der man kunne savne litt ambience blir det kort og godt mer rom.

Applausen på Nile Löfgren Acoustic Live ble omtrent dobbelst så bred uten å på noen som helst måte føles anstrengende.
    Ja, dette er spennende. Jeg kommer nok til å montere inn noen små magneter i bakplata på BEL (skjult av finishen), for å kunne henge på en slik diskant i ettertid. Hvis dette tweaket funker så bra som førsteinntrykket tilsier over tid, så tror jeg man trygt kan bygge dette permanent inn i kassa når tweaket er ferdig utviklet.

For dem som lurer på hva 4pi betyr, så forsøker jeg meg på en liten forklaring:
    Når man spiller inn musikk, så benyttes en mikrofon som tar opp lyd fra alle retninger. Dette gjelder alle frekvenser.
    Når dette avspilles på en standard høyttaler, så vil bassen og mellomtonen ha god spredning av lyden, slik at lyden spres i alle retninger, mye på samme måte som lyden som ble tatt opp. Diskanten blir derimot mer retningsbestemt og det i økende grad med økende frekvens.
    Løsningen med bakmontert diskant gjenskaper altså den "ambiente" diskanten som man ellers mister. 4pi er en måte å si at man har 360graders spredning både vertikalt og horisontalt, altså en kuleformet utstråling også i diskanten (360grader = 2pi, og det skjer i begge plan: 2x2pi = 4pi )

Det er for øvrig ikke bare i applausen på Nils Löfgren man hører dette godt (applaus er riktignok vanskelig å gjengi, men kanskje ikke det man primært ønsker å legge penger i å optimalisere). Jeg synes det høres best i opptak med distinkte (kortvarige) lyder med mye diskanttoner og overtoner. Eksempler er plekteranslaget på gitarstrenger, den skarpe snerten i symbaler, vokalens T-er og P-er, og til en viss grad F-er og S-er. Det som er spesielt, og for meg overraskende, er at det på ingen måte blir spissere, bare et luftigere lydbilde.
    I musikk med kontinuerlig trøkk i diskanten er tweaket nesten ikke hørbart (noe som heller ikke behøves), og grunnen er at de distinkte lydene fra den bakmonterte diskanten drukner i diskant-trøkket fra hoveddiskanten (direktelyden overdøver den anbiente romklangen fra bakdiskanten).
    Resultatet: Mer rom og størrelse på lydbildet i en del innspillinger. For dem som synes BEL har en uvant mørk klang på enkelte innspillinger (dette kommer ofte av sammenligning med kommersielle høyttalere som har for mye diskant i utgangspunktet), så er sannsynligvis 4pi-tweaket løsningen!

Det råeste med dette tweaket er at jeg ALDRI oppfattet lyden som ble tilført som forringende på opplevelsen. Detaljeringen og perspektivet i musikken forble fjellstøtt. Tweaket var enten ikke hørbart, eller utelukkende et positivt tillegg (avhengig av musikken som ble spilt).

For øvrig er dette med bakmontert diskant ikke så eksotisk som man skulle tro. Det finnes flere eksempler på dette i kommersielle modeller. Snell hadde dette på kvalitetshøyttalere på slutten av 80-tallet, og det finnes sikkert mange flere eksempler.

Newcomer Zomb sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lånte for en tid tilbake med meg noen omnipolare høyttalere fra Mirage.
    De hadde en diskant montert på baksiden av høyttaleren.
    Er det samme prinsippet?

Disse høyttalerne hadde iallefall blitt boende her om de ikke hadde vært så enormt store.
    Lyden var utrolig bra, og jeg tror mye av det skyldtes den bakmonterte diskanten

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei
    Ble det brukt samme sort diskant som den fremadrettede? (bånddiskanten)
    Hvis så, sprer denne så bra som en bakutrettet diskant burde?
    Er 2 veis BEL helt ferdigutviklet? lytteinntrykk?
    Mvh Jan I

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter for tiden og venter på tegninger/tester av XL Center som vil bli mitt første byggeprosjekt.
    Skal bli fint å holde på med til sommers.
    Sub høres også spennende ut.
    Selvlagde HT er alltid gøy, spesielt gøy om de låter bra og ser bra ut.
    Skal bli spennende.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan I
    Ble det brukt samme sort diskant som den fremadrettede? (bånddiskanten)
    Nei, det ble brukt en Seas dome-diskant med relativt rett frekvensgang med en antatt følsomhet på 91dB og et 1ste ordens delefilter. Mulig dette tweaket blir enda mer "transparent" med et 2. ordens filter.

Tweaket er ikke HELT i mål, men til å være utviklet i såpass kort tid (Snickers varierte kun kapasitansen i seriekondensatoren for tuningen), så er det ganske klart at det gir en positiv effekt. Tipper Snickers vil eksperimentere med ulike diskanter og delefiltre før han erklærer at tweaket er optimalisert.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Husker at jeg lagde noe tilsvarende for en god stund siden.
    Men jeg lagde en ekstra boks til denne ekstra diskanten.
    Denne boksen lagde jeg med flere "vinkler" slik at en kunne eksperimenter med plassering.(rett bak/skrå ned/skrå opp/rett opp/skrå opp fram/rett fram)Har desverre solgt denne,og jeg har heller ikke bilder av den.
    Morsomt og interesant tweak,som jeg kansje skulle ta opp igjen :roll:
    PS: Hva heter den seas domen?

Mvh Jan I

Side 42 av 49 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •