DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 40

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 40 av 49 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 ... SisteSiste
Viser resultater 781 til 800 av 964
    Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men hvor mye forskjell er det snakk om? Sponplata er jo 3 mm tykkere enn MDF, hvis en bruker 22mm vel å merke. Jeg lagde BEL med 22 mm spon, men jeg skal lime 18 mm hobbyplank på sidene, så det vil jo avstive en del. Men sånn som kassa er nå også virker den jo dødere enn mange færdighøytalere.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen kasser er helt døde. Siden ingen har testet BEL med 22mm spon tidligere er det vanskelig å si noe absolutt om lyden. Det kan fungere svært bra. Det kan i teorien også fungere både bedre og dårligere enn MDF. Forskjellene er ikke så enorme, så det er lite trolig at lyden blir veldig forskjellig heller. Jeg har bygget mange spon-høyttalere tidligere og det kan definitivt fungere bra.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått målt BEL 2,5 i det ekkofrie rommet ennå og/eller målt følsomheten på de?

Og skjedd noe mer med sub? 8)

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper jeg ikke ødlegger nå, men jeg gidder ikke å lese gjennom mange og 50 sider Der det mulig å få blitt med på dette prosjektet nå? har lyst til å bygge meg et par fronthøyttaler og kanskje en center og så vidt jeg har skjønt har dere holdt kostnadene nede her.

Kan noen komme med en liten pris liste på elementer til de forskjellige BEL modellene, det har jo blitt en del forskjellig nå.. Er det forresten mer på "lager"? (viss dere skjønner hva jeg mener)

Tusen takk..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange poster...

Hvordan vil to senterkanaler summere seg? Jeg ser for meg utfasing langt ned i frekvens på early reflections og for de som avviker fra normert høyde?

knut

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Mange poster...

Hvordan vil to senterkanaler summere seg? Jeg ser for meg utfasing langt ned i frekvens på early reflections og for de som avviker fra normert høyde?

knut
    Dette er vel diskutert i en rekke andre tråder også. Jeg har den enkle pragmatiske holdningen at fungerer det i bredden (som for vanlig stereo), så fungerer det i høyden også. Har ikke testet det selv, men andre rapporterer jo om tilfredstillende resultat så lenge man får til lik avstand fra lytteposisjon til hver av senterne.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iom at 60-70% av lydinformasjonen på film er i senterkanalen, så hadde det kanskje vært en tanke å ha en xl senter i stedetfor vanlig senter (burde vel fungere med "kun" bel 2,5 i front vel?), men den vil vel kanskje kreve mer av forsterkeren enn vanlige bel senter? I såfall, hvor mye mer?

Men spørs om den ikke vil bli i største laget til stua vår... Er det planlagt noen ca mål på xl senter?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Iom at 60-70% av lydinformasjonen på film er i senterkanalen, så hadde det kanskje vært en tanke å ha en xl senter i stedetfor vanlig senter (burde vel fungere med "kun" bel 2,5 i front vel?), men den vil vel kanskje kreve mer av forsterkeren enn vanlige bel senter? I såfall, hvor mye mer?

Men spørs om den ikke vil bli i største laget til stua vår... Er det planlagt noen ca mål på xl senter?
    Dette høres jo utrolig morsomt ut ,men du må tenke på alle oss som ikke har så stor plass å boltre seg på. Nå vet ikke jeg målene på en evt XL senter ,men 120cm i bredde og 25-30cm i høyden er vell ikke så riv ruskende galt? Vi TRENGER begge deler med tanke på at ikke alle har plass til så veldig store høytalere

Har egentlig ikke plass til BEL XL der jeg bor nå ,men bygger dem nok pga av at det ikke er lenge til jeg flytter på meg igjen.

Men tanken på at man har 12stk 6.5" elementer som alle har 10mm p-p og en god forsterker får det vell til å gå vann i munnen på oss

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er morsomt med BEL XL Senter er at den kan få full symmetrisk 2,5-veis konfigurasjon med samme delefilter som gulvstående BEL XL.

BEL Senter må vel ha 2-veis delefilter med baffelstep-kompensasjon hvis den faktisk skal ha et symmetrisk lydbilde.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil det/er det laget en center som passer BEL 2,5 også, har ikke plass til xl center hjemme jeg heller..

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puh... :shock: dette var mange sider...

Jeg har bestemt meg for å kjøpe BEL 2.5 kit, og sitter i den anledening å tenker på hvilken finish jeg skal bruke.

Har derfor noen spørsmål. Tenkte å bruke svart pianolakk med muligens en aliminuims plate i front. (se bilde)

Hvirdan blir det da med infellingen? Vil det holde med et hull i front MDF platen, og et litt større i aliminiumsplaten, slik at tykkelsen av aliminiumsplaten blir infellingen? Eller blir dette galt?

Vil det ha noen aukustiske ulemper med denne platen?

Er det forsatt en fordel å legge finer finish på kassen, som jeg deretter lakker, eller vil det holde med å sparkle å deretter lakke mange lag rett på MDF platene?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF er ganske slett, så jeg vil tro at du ikke tjener noe på å legge finer på kassen. Dermed kan sparkel være en god ting for å gjevne ut eventuelle ugjevnheter. Når det gjelder pianolakk så har det vært en diskusjon om fremgangsmåten her inne. Tror det ble snakk om grunning, mange lag svart lakk og klarlakk. Men du får lese/lete litt på denne siden (diy).

Edit fant ikke linken, mulig jeg har drømt :roll:

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo knalltøft ut!

Jeg kan ikke se for meg at det gir hørbare ulemper å gjøre det på den måten. Dersom du skal CNC-frese fronten tror jeg jeg ville frest inn diskanten med et par mm. Hvis ikke legger du den bare utenpå.

Du må ha masse lim mellom aluminiumen og kassa slik at ingen ting skrangler. Kontaktlim tror jeg gjør susen.

Jeg anbefaler deg å IKKE felle diskanten 4mm inn, men dersom du lager en utsparing i plata som passer diskanten kan du bygge under diskanten slik at det tilsvarer 1-2mm innfelling.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer det noe ang. delefiltret til senteren??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp

Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skulle ønske en noe lysere diskant, hva er det man må endre på i delefilteret?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte å kikke på akkurat det da spredningen er så begrenset i toppen at energien fra rommet kan bli noe lav i den øverste diskanten.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frontstoff til BEL

Frontstoff er jo et kompromiss mellom WAF/CCF og lydkvalitet. Problemet er jo at stofframmen vil modifisere baffelen og skape refleksjoner, spesielt i forhold til diskanten.

Jeg gjør meg følgende tanker:
    Bånddiskanten har dårlig vertikal spredning (oppover/nedover), mens horisontal spredning (sideveis) er god. Derfor skulle eventuell ramme i overkant/underkant av diskanten ha mindre å si enn rammen på sidene av diskanten.

Jeg ser for meg to muligheter:
    Alt 1: Tradisjonell stofframme, der rammen ved diskanten holdes langt ut mot sidene av baffelen, lages ganske smal for å få mest mulig avstand, og avrundes inn mot diskanten, samt kles med stoff (filt?) på de avrundede kantene for å dempe diskantrefleksjonene. Over/under diskanten kan man gjerne gjøre det samme, men jeg tror det vil få mindre å si her, ref. vertikal spredning, og man kan da legge ramma nærmere.

Alt 2: Spenne ut stoffet mellom to horisontale "lekter", en i overkant av diskanten, og en under den nederste bassen. "lekten" i overkant av diskanten kan avrundes og kles med filt som angitt i alt. 1. Det må da være nok hold i festet til "lektene", så stoffets stramming ikke drar lektene ut av posisjon. Mulig man kan bruke skruer med forsenket hode i samme farge som frontstoffet, eller noe slikt. Med denne løsningen kan man jo også lage lekten øverst ved diskanten ganske lav, mens den under nederste bass lages litt høyere, slik at man gir rom for bassenes vandring, samtidig som den lave lekten øverst minimerer refleksjonene fra diskanten ytterligere.

Hva er deres tanker rundt dette?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt på noe av det du nevner i alternativ 2, men da med frontstoffet "snurret" rundt noe syltynn streng, eller strikk(vertikalt), slik at sidene av frontstoffet blir litt timeglassformet. Hadde du tenkt på en annen løsning på sidene, eller bare la stoffet være som det er langs sidene?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Jeg har tenkt på noe av det du nevner i alternativ 2, men da med frontstoffet "snurret" rundt noe syltynn streng, eller strikk(vertikalt), slik at sidene av frontstoffet blir litt timeglassformet. Hadde du tenkt på en annen løsning på sidene, eller bare la stoffet være som det er langs sidene?
    Personlig søker jeg å UNNGÅ timeglassformen, siden jeg tror det vil bryte med linjene i høyttaleren ellers. Har også tenkt på det med tynne strenger/stag, men ser ingen fullgod løsning på feste i disse stagene. Mulig man kan sy en "lomme" slik man har øverst på gardiner, som man kan tre strengen/staget gjennom, men aner lite om hvordan lett, elastisk høyttalerstoff er å sy i, og hvor holdbart det eventuelt blir.
    Tanken for alt. 2 er å forsøke uten slike strenger/stag i første omgang. Mulig jeg også vuderer en kombinasjon av alt 1 og 2, der jeg lager tradisjonell ramme rundt bassene (alt 1) med en forlengelse over diskanten til en lekte øverst (alt 2).

Side 40 av 49 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •