DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 4 av 49 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 964
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da tror jeg vi får ta det som eksperimenter etter hvert

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har ingen erfaring med variabel ventil,men har eksperimentert med forskjellig dempematriale(r).
    Trodde ikke det var så stor forskjell i utgangspunktet,men her er det faktisk mye å hente.(lydmessig)
    Faktisk så kan det lønne seg å ha flere forskjellige dempematrialer i et og samme kabinett. Eksperimentering er løsningen.
    Det finnes mye matrialer som kan brukes til dette formålet,f.eks vegg til vegg tepper,madrasser,boblejakker,dyner, Hel sau :lol: :roll:
    forskjellige "skinn" e.t.c.-e.t.c.
    Hva med f.eks. et bassrefleksrør som er fylt med forskjellige remedier?
    Kan jo være noe å eksperimentere med.... ?
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er det vanlig å bruke 2 mindre frontgitter som er montert mot hverandre i samme åpning. mellom disse fyller man dempemateriale og skrur sammen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vi jo bestemt oss for elementer. Kan du ta en kjapp oppsummering om hva som skjer på bestillingsfronten, Snickers-is?
    Jeg regner med at bestilling på prøveelementer går ut relativt snart...
    Fant du evt. et basselement som evt. kunne brukes som subbass eller i en utvidelse til 3-veis høyttaler for dem som måtte ønske den ekstra kraften i dypbassen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basselement er funnet! Jeg fikk prisen og det vil havne på ca kr 500,- inkl frakt og MVA.

Det er et ganske ekstremt 8"-element som ser meget bra ut i en lukket kasse på 20 liter. De har også støpt chassis og flytter omtrent samme mengde luft som Seas sin nye 10-tommer. En ganske ekstrem 8-tommer med andre ord. Jeg har rett og slett ikke funnet slike parametre på et annet element. Det nermeste er P-audio, men de er ikke så lett å få til å rulle pent av, og de har en noe høyere pris og en litt tvilsom slaglengde siden de ikke oppgir det som er normalt i forhold til spolehøyde og magnetgap.

Link til elementet:http://www.lyeco.com.tw/specs/woofer/wf-0008ar.htm

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Basselement er funnet! Jeg fikk prisen og det vil havne på ca kr 500,- inkl frakt og MVA.
    [...]
    Link til elementet:http://www.lyeco.com.tw/specs/woofer/wf-0008ar.htm
    Jeg har også simulert litt på det, og i tillegg til at det passer bra til liten, lukket kasse på 20 liter og gir en respons der som gir mye moro (kjapp bass), så kan man lage bassreflekskasse på det også, og oppnå dyp og fin respons i svært små kassevolumer.

Her er det rom for selvbyggeren for å eksperimentere, men ved å leke seg med volum mellom 18 og 35 liter og bassrefleksavstemming mellom 36Hz og 26Hz, så vil man kunne få super-dyp bass til et 8-tommers element å være. Det som er fint, er at hvis man bygger et 20-liters kabinett, så kan man bygge en port på f.eks. 32Hz som kan lukkes ved behov, og dermed har man en fleksibel løsning som kan åpnes ved behov for dypbass i hjemmekinoen, mens den kan lukkes for den kjappe bassen man ofte er ute etter ved musikkgjengivelse.

De små kassevolumene gir også muligheten for å utvide BEL fra å være en passelig liten toveis høyttaler for små rom, til å bli en svært kompakt treveis gulvstående høyttaler med lydtrykk nok for større rom. Dette basselementet gir også gode muligheter for å bygge gode og kompakte aktive subwoofere. Men alt dette er fremtidige prosjekter.

Jeg kommer fortsatt til å fokusere på satellittene i første omgang, men det ovenstående elementet er definitivt interessant for basskassene, som jeg vil fokusere på etterhvert (se min innledende post for skisse: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6779628#6779628).

Uansett: Nok et flott element til en fornuftig penge, Snickers!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer fortsatt til å legge fokus på BEL både med og uten 8-tommeren. Uten 8-tommeren ser jeg for meg en BEL med litt større kasse, mens med 8-tommeren vil jeg forsøke å eksperimentere med kasse på 10 Liter lukket. Med 20 liter på 8-tommeren, og ved å bruke basskassa som stativ.

De fysiske målene kan da ende på omkring 22cm x 26cm x 85cm for hele systemet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer fortsatt til å legge fokus på BEL både med og uten 8-tommeren. Uten 8-tommeren ser jeg for meg en BEL med litt større kasse, mens med 8-tommeren vil jeg forsøke å eksperimentere med kasse på 10 Liter lukket. Med 20 liter på 8-tommeren, og ved å bruke basskassa som stativ.

De fysiske målene kan da ende på omkring 22cm x 26cm x 85cm for hele systemet.
    Vil det si at vi går for en anbefalt baffelbredde på 22cm for 6 1/2"-elementet også? Hadde du da tenkt sidemontert bass (innfelling av 21,1 cm i 22cm baffel gir ikke mye å gå på for evt. avrunding etc...)?
    Med 6 1/2-tommeren i en 10 liters kasse, så må man vel ha en full 3-veis konfigurasjon på delefilteret, ellers risikerer man vel noen "humper" i frekvenskurven litt ned i bassområdet, eller hva?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må lage en "fullblods 3-veis", men vi kan flytte delefrekvensen så lavt at vi eliminerer problemet med overlapp mellom dypbass og diskant. Da trenger vi ikke ta så mye hensyn til symetrien i filteret, og folk står friere med hensyn til plassering av bassen.

Jeg tenkte på sidemontering ja, men det er vi jo ikke låst til. 22 eller 24 cm baffel gir ikke den helt store forskjellen lydmessig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JJ
    Ser ut som et interessant prosjekt dette. En tanke; Hva med å bruke en aukustisk ventil for å "fake" større kasse-volum i en lukket kasse? :?:
    Har ikke simulert disse elementene selv så jeg vet ikke hvor stor effekt en volum-økning vil få.
    Det er litt sparsomt med info om dette på nettet, men for den som vil søke, så kalles denne ventilen for "Aperiodic vent" og boksen (som er en variant av en lukket boks) for "Aperiodic Enclosure". Det er faktisk en del entusiaster rundt dette konseptet, men teorien er litt ullen.

Edit: Fant denne lenken til en diskusjon om emnet:
    * How about the sealed box with "variovent"?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teorien er ikke noe mer ullen enn med andre dempematerialer (dempeull :wink: ).

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt! Jeg vurderer å hive meg på selv. Pløyde gjennom DIY-tråden på det svenske forumet også med det samme :!:

Denne gutten har firkantige øyner skal si!

DrE

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer også å være med. Jeg (som flere virker det som) har lyst til å lære om høyttaler bygging. Har noen spm av praktisk art.

1. Vi er jo spredt over hele landet her, slik at man må nødvendigvis bruke posten for å spre elementene? Selv om det ikke er snakk om store beløp så blir de det når de ganges opp :wink:

2. Som nevnt allerede er det noen som ønsker subwooferen (8") bestilt samtidig kanskje ha to også (en i hver høytt.). Andre vil kun fokusere på mellom/diskant. Vil det være mulig med individuelle tilpassninger? Eller dele opp i 2-3 alternativer?

3. Bestillingssystem? Når/Hvor/hvordan?

Hilsen nysgjerrig læringvillig newbie :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Vet ikke helt hva du mente med det første, men elementene er bevisst valgt utifra at de ikke skal ha unødig store magneter. Derfor veier de ikke så voldsomt. Tror det er snakk om hhv 0,3Kg, 1,2Kg og 3,4 Kg.

Individuelle tilpasninger er selvsagt opptil hver enkelt. I første omgang kommer jeg til å sette opp systemet som 3-veis og som 2-veis. Det blir da med hhv 2 eller ingen 8-tommere. Endringer er ikke all verdens omfattende så det kan jeg være behjelpelig med. Ellers kommer vi helt sikkert til å oppleve at fler lager "sin variant" og poster sine erfaringer. Jeg tror derfor lærefaktoren i dette kan bli svært høy både for nye og for viderekommede.

Prøver på elementene vil bli bestilt snarlig. Etter dette, dersom vi finner elementene gode nok, kommer jeg til å motta bindende bestillinger slik at jeg kan bestille opp større kvanta. Vi setter da opp et minste antall elementer som må være forhåndsbestilt før vi gjør endelig ordre. Elementene vil da bli distribuert gjennom eget foretak slik at dere slipper å tenke på MVA, frakt, toll osv. Jeg håper å ha elementene inne i løpet av august, men mye avhenger da av transport.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    1. Vi er jo spredt over hele landet her, slik at man må nødvendigvis bruke posten for å spre elementene? Selv om det ikke er snakk om store beløp så blir de det når de ganges opp :wink:
    Den enkelte må nok regne med å dekke frakt av elementene internt i Norge, ja. Det kommer i tillegg til de antatte prisene.
    2. Som nevnt allerede er det noen som ønsker subwooferen (8") bestilt samtidig kanskje ha to også (en i hver høytt.). Andre vil kun fokusere på mellom/diskant. Vil det være mulig med individuelle tilpassninger? Eller dele opp i 2-3 alternativer?
    Individuelle tilpasninger blir sikkert mulig, men etter hva jeg har skjønt blir det mest aktuelt å sette sammen diskant og bassmellomtone til to høyttalere, samt delefiltre mellom disse som et basiskit (la oss kalle det "prosjekt BEL - basispar"). Så blir det sannsynligvis et "basskassekit" i tillegg med 8-tommeren og passive delefiltre, eventuelt bare elementet for dem som ønsker å bruke det til aktiv subwoofer. Tror ikke vi skal være alt for vanskelige med spesialtilpasninger heller ut over dette. DIY handler jo mye om å skreddersy løsninger til seg selv. Tror mye av dette vil bli klarere når prototypingen er utført (se lenger ned).
    3. Bestillingssystem? Når/Hvor/hvordan?
    First things first. Her er vel en grov plan over hva som skjer:

1. Vi bestemmer hvilke elementer som er mest aktuelle. (Dette er i praksis gjort, og vi har endt opp med disse: http://www.lyeco.com.tw/specs/dynavox/TD-2008XL.htm (diskant), http://www.lyeco.com.tw/specs/woofer/wf-6005gr-1.htm (bassmellomtone) og http://www.lyeco.com.tw/specs/woofer/wf-0008ar.htm (bassopsjon for 3-veis eller separat basskasse)).

2. Det bestilles noen prøveelementer av de aktuelle modellene. Dette tar minst et par uker.

3. Det bygges prototyper av noen aktuelle kasser. Sannsynligvis toveis lukket kasse (10-20 liter), toveis bassreflekskasse (30+ liter) og basskasse (ca 20 liter). Det gjennomføres lyttetester med disse for alle interesserte i en kort periode. Det vil også eksperimenteres med delefiltre i denne perioden for å finne fram til gode kit (se lenger opp). Målinger, bilder og tegninger av dette vil legges ut etterhvert som det blir tilgjengelig. Dette legger grunnlaget for byggingen av ferdige høyttalere.

4. Hvis prototypene høres bra ut vil vi be interesserte om å sende inn forpliktende email med hvor mange elementer av hver type de ønsker, (samt tilhørende delefilterkomponenter, men dette er litt i det blå enda). Vi trenger en kritisk masse før vi bestiller opp. Hvis vi summerer de som har svart ett av Ja-alternativene over, så nærmer vi oss denne kritiske massen nå, men avstemningen er jo ikke bindende. Det vil email-bestillingen være.

5. Massebestillingen går ut så snart vi har nok forpliktende bestillinger. Denne vil bestilles med en rimelig frakttype som tar noe lenger tid. Regn med 4 uker for levering av denne bulk-bestillingen. Videre distribusjon foretas internt i Norge ut fra hvem som har meldt seg på epost. Regner med forhåndsbetaling.

Edit: Ser ut som om jeg og Snickers-is svarte parallelt her. Det ser uansett ut som at det er samsvar mellom det jeg og Snickers har svart.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva snakker vi i ca. pris for elementene?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Og hva snakker vi i ca. pris for elementene?
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-Is
    Det blir kr 868,- for et par i elementer
    Sikkert litt veilledende priser, da det er snakk om import. Valutakurs osv osv kan endre seg noe.

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lekt meg litt med kasseberegninger av volum og hvordan prosjekt BEL-høyttalerne kan se ut. Her er en liten "teaser":

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, lekkert bilde.

Jeg er med, forresten. Trenger et par høyttalere til rommet hjemme hos de gamle, og har dessverre blitt for kresen for slepebrølere. :wink: Har null erfaring, men vet hvordan man bruker loddebolt og båndsag, og er absolutt lærevillig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å plassere 8" i siden slik som på blue diamond, det vil øke waf'en en del

Side 4 av 49 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •