DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 39 av 49 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 964
    Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    snickers-is: hadde det hvert mulig å lagt ut en liten "beta" på center tegninger?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går ut fra at den nominelle impedansen er 8 ohm.
    snickers: har du funnet ut hvor lang bassrefleksen bør være? hylleport eller bassrør?
    må nesten vite hva jeg må bestille av ekstradeler da jeg også skal bestille en del andre ting fra Eltek til andre DIY-prosjekter jeg planlegger å gjøre i påskeferien..
    Hvis jeg ikke bestiller fort kommer jo ikke delene før etter påskeferien..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å bruke rye som dempemateriale og avløpsrør på 45mm innvendig diameter fra rørleggeren. Dersom dette funker bra blir det endelige løsninger.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Granberg
    Joda, men hvor store/lange bassrør anbefales det å bruke?
    Det er selvfølgelig avhengig av kassevolumet. Jeg baserer meg på at man ønsker å få omtrent samme nivå ved avstemmingfrekvensen på frekvensresponsen som for 2.5-veis BEL, som etter mine beregninger har et kassevolum på omtrent 35 liter og en bassportavstemming på omtrent 35Hz.

Jeg er litt usikker på hvor stor kasse som er aktuelt nå for senteren, men det havner etter mine beregninger mellom 23 og 31 liter. La meg derfor komme med noen forslag basert på 2 stk bassrør med 5 cm indre diameter:

24 liter, 40.5Hz - Lengde: 25cm (forutsetter at indre dybde på kassen er minst 30 cm, inkludert veggen får da indre portmunning en klaring på omtrent 7 cm til bakerste vegg)
    27 liter, 39Hz - Lengde: 24.5cm
    30 liter, 37Hz - Lengde: 24.5cm

Som dere ser, så vil en lengde på mellom 24.5 og 25 cm for 2 stk 5 cm bassrefleksrør passe nesten uansett hvor stor senteren lages. Anbefaler ikke å bygge noe mindre volum enn 24 liter, rett og slett fordi avstemmingen blir så ulik 2.5-veis BEL.

EDIT: Ser Snickers har sagt at han ønsker å basere seg på 4.5cm i diameter. I så fall kan ovenstående forslag til mål reduseres med 4.5cm, altså vil en portlengde på 20-20.5 cm passe greit.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten ting. Jeg vil fraråde å bruke de medfølgende skruene til BEL. Disse holder en kvalitet langt under pari. Jeg har forborret men alikevel knekker disse relativt lett.

Mvh

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    En liten ting. Jeg vil fraråde å bruke de medfølgende skruene til BEL. Disse holder en kvalitet langt under pari. Jeg har forborret men alikevel knekker disse relativt lett.

Mvh
    :shock:
    Høres ut som veldig dårlige skruer! Håper elementene ikke er av samme kvalitet...
    Men det fulgte jo ikke med skruer til diskantene, og da jeg helst vil ha like skruer på alle elementene så hadde jeg vel byttet anyway, men takk for advarselen!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementene er heldig vis av høyere kvalitet. Skruene er håpløst dårlige og jeg har advart mot disse tidligere.

Jeg skal bestille sorte skruer om ikke så lenge. Har sett på en type som egner seg til MDF, og som holder god kvalitet.

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dårlige skruer

Hvorfor ikke bare bruke klomutrer på baksiden(selges på biltema og diverse jernvare) og fingjenga maskinskruer så er alle slike problemer langt langt borte..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hørt litt på min BEL.. Jeg sier bare :shock: :!:

I like it :wink:

Mvh

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hørt litt på min BEL.. Jeg sier bare :shock: :!:

I like it :wink:
    Kan du utdype litt mer? Kommer du til å bytte ut de andre høyttalerne dine?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har en helt annen filosofi en de andre høyttalerne jeg har. De er nok litt mer tungdrevne, men ikke fryktelig (jeg bruker en Rotel effektforsterker). De er som Mr Snickers sier, veid mot det mørke. Men jeg mener dette er en meget god høyttaler, som ikke blir slitsom. De er rytmiske, dynamiske og engasjerende. Jeg ble litt overrasket over hvor mye godlyd som kommer ut av disse små ht... Snickers is the man with capital M :wink:
    Ellers så er ikke jeg av den typen som er god til å utdype slikt. De er heller ikke helt innspilte ennå. Hvis jeg får en god finish så har jeg helt klart fått meg nye ht i front. Jeg kommer nok til å bygge senter og bakht etterhvert .
    Det eneste negative jeg kommer på i farten er at spredningen av diskanten muligens er noe dårligere på bånd en konvensjonell dome. Dette er uansett initielle intrykk.

Mvh

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg deler din begeistring angående BEL. Har hørt en beta-versjon (=endelig versjon), og jeg er intet mindre enn imponert. Tror dette blir en slager siden lydkvaliteten er god, og prisen er god.

Mvh.

Vidar

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste negative jeg kommer på i farten er at spredningen av diskanten muligens er noe dårligere på bånd en konvensjonell dome. Dette er uansett initielle intrykk.

Mvh
    Det er jeg helt enig med deg i, men så må man ta med i betraktningen at selve lytterommet oppleves så utrolig mye mer rolig med den begrensede spredningen også. Det er mye mindre mas og kjas fra tak og gulv i de øverste frekvensene med bånd enn med dome. Så skal man stå og lytte så ville jeg nok heller velge en dome ja.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skal ikke stå å oppe når jeg hører musikk/ser film uansett jeg Så det er ikke noe stort problem, kanskje som du sier snarere positivt.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste negative jeg kommer på i farten er at spredningen av diskanten muligens er noe dårligere på bånd en konvensjonell dome.
    Gjelder dette både vertikal og horisontal spredning? Hvis det bare er vertikal spredning som er noe begrenset så er jo det fint til å leve med, iom at en helst sitter når en lytter, men hvis det gjelder andre veien også må jo høytalerne vinkles inn mot en sweetspot, og det vil være dårligere for alle andre...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har god horisontal spredning, men de har godt av å vinkles litt allikevel.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med AV-bassen til Eltek?
    Den med 13" element som ikke lenger er i produksjon eller 12" vifa. Den designen der er kjempekos å jobbe ut i fra da

Newcomer BM BOB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden vi har hørt fra Tormod her.Er det noe nytt vedr.XL?Hadde håpet å få kappet plater til alle kassene i samme slengen.1par XL 1stkXL senter 1par 2,5 veis og 1par senter til bakhøytalere.Men det blir vel gjerne til at jeg begynner på 2,5 veisen mens jeg venter.Har store forventninger vedr.XL.i.o.m.at 2,5 veis BEL har fått så god omtale.Vi burde btw. ha fått en skikkelig sub under BEL paraplyen også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir det å bygge senteren med 22mm sponplater? Blir det stor lydmessig forskjell i forhold til MDF?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo absolutt en fordel å bygge i MDF....
    MDF er et mye mer dødt materiale med større tetthet.

Kasse resonanser kan nok lettere oppstå i spon og det er sannsynlighet for at det vil påvirke lyden..

Side 39 av 49 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •