DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 35 av 49 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 964
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Snickers! Jeg har sendt deg en PM ang betaling på elementer. Jeg skal vekk i 2uker nå og jeg vil gjerne ha alt klart så ikke du skal trenge å legge ut. Kan du gi meg et kontonummer på mail eller PM så jeg kan overføre? (Har også endel penger tilgjengelig nå så det er best å ta før deg blir tomt)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Wow, her har det skjedd ting siden sist :shock:

BEL XL så meget interessant ut!
    Har bare skumlest gjenom her, kunne man bruke samme filter?
    Filteret blir endret (på grunn av økt impedans), men beholder trolig de samme egenskapene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en PM nå, har tydlig vis ikke vært helt 100% klar når jeg snakket om basselementene:

Når jeg hørte SC 12 tenkte jeg på SC 12 NRT (den med underhung spole). Den koster veil 230$ og har X-max 30mm p-p

Det elementet jeg har bestilt til test er SC 1250 (125$) med 26mm x-max p-p.

Kassa kommer til å bli en del større enn med XLS, men den vil også kunne bygges med litt mer futt i bassporten (altså litt mer egnet til hjemmekino).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange liter ser du for deg at kassen blir Snickers?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke ennå.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Wow, her har det skjedd ting siden sist :shock:

BEL XL så meget interessant ut!
    Har bare skumlest gjenom her, kunne man bruke samme filter?
    Filteret blir endret (på grunn av økt impedans), men beholder trolig de samme egenskapene.
    Ja selvfølgelig, kom ikke på det i farten.

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er fordelen med å bruke en rye til innvendig demping?
    Kan jeg bruke Akustilux istedet med samme resultat?
    Har ingen butikker rundt hjørnet som selger ryer, men Akustilux har jeg derimot mye av etter en feilbestilling ved forrige bygge,
    Det ble noen meter extra for å si det slik ops:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ryene er tunge og demper godt ganske langt ned i frekvens. Acoustilux har jeg aldri brukt, men er ikke det ganske lett?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lett og luftig... demper nok ikke no særlig under 500...?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det jeg trodde ja. Kan nok tenkes at du får en del kasseresonanser da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    lett og luftig... demper nok ikke no særlig under 500...?
    Lurte litt på dette jeg også, og etter å ha lest svaret ditt sjekka jeg på Eltek sine sider om de skreiv noe om hvilke "dempeferdigheter" materialene deres hadde. Fant ikke noe konkret, men under "egge-plata" i skum sto dette: "Platen har lav absopsjon under 700Hz, og bør benyttes sammen med Akustilux eller Acoust-Q, noe avhengig av brukssituasjonen."
    Da burde jo Akustilux dempe noe lavere enn 500Hz, hvis ikke ville det jo ikke ha så innmari mye for seg å bruke det i tillegg (bortsett fra at Eltek vil man skal kjøpe begge deler da :roll: )

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey 400 da kansje :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært hos Snickers å testet disse jeg også. De var satt opp på PM600 og med Linn Unidisk som kilde.

Det første som slo meg var at devar relativt store (les: høye), men ikke brautende pga den slanke formen. Frontbaffelen er vel 20 cm bred. Litte uvanlig var ”veltefoten” under, men jeg tror dette kan bli kult når de får ferdig finishen.
    Mange vil sikkert også sette pris på bånddiskanten på disse Ikke hver dag man får det på høyttalere i denne prisklassen.

Så til lyden i disse.
    Inntrykket jeg sitter igjen med etter testen i går er at dette er høyttalere som er veldig morsomme å lytte til, enten det er musikk eller film. De klarer ikke å spille avgrunnsdypt, men det prøver de heller ikke på. De aller dypeste tonene på for eksempel Svarta Bjørn uteblir da riktignok. Disse tonene er heller ikke noe jeg forventer at høyttalere <10K skal klare heller.

Men de klarer å grave fram mye info nedover i frekvensområdet, det er det ikke noe tvil om. De spiller også veldig bra litt lenger opp i bassområdet, bedre enn mange andre høyttalere jeg har testet. Mellombassen er veldig bra, og hurtigheten er det ikke noe å utsette på.
    Marcus Miller – MC2 platen spilte de med stor overbevisning. Akkurat som platen var skap for disse høyttalerene. Det var lekende og lett, og ikke tungt og svulmende som mange høyttalere kan låte på denne platen.

På et par plater la jeg merke til at stemmer kunne virke noe mørke, eller ha et veldig tynt slør over seg i sammenlikning til mine H400. Dette var i følge isen noe han hadde gjort med vilje. M.a.o. er høyttalerene tunet lite grann over på den mørke siden. Jeg følge ikke at dette var et stor problem dog, stemmer låt på de fleste plater veldig naturlig medfin kropp. Smattelyder og pustelyder er info som man fint får med seg. Og det er grunntonen i stemmen som driver det hele uten at overtonene får kontrollen. Alt i alt låt dette absolutt bra.

Generelt spiller BEL med bra detaljnivå uten ”skriking” i toppen. Høyt kan de også spille, ble litt overrasket over lydnivået disse klarte å gi fra seg.

Vi testet også AvP, da med Inferno koblet til. BEL vil klare seg veldig bra i et surroundoppsett også. De klarer her også å oppretteholde et høyt lydnivå uten å vrenge. Stemmer låter også naturlig på film, og fraværet av center var ikke problem.

Min konklusjon er at dette er et kupp av en høyttaler til prisen. Klarer man å følge noen, visstnok, enkle byggeanvisninger til kassen har man en skikkelig bra høyttaler til film og musikk. Kassen skal visstnok være ganske enkel å bygge ifølge Snickers. Tror kanskje jeg kommer til å bygge meg et par slike når jeg får tid etter hvert, og kanskje bruke de i et eget stereooppsett etter at jeg har flyttet.

En meget vellykket konstruksjon, Snickers!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott og nyansert anmeldelse, Kenti! Er ikke sikker på hvilke dype lyder du savner på "Svarta Bjørn", men jeg for min del savner ingen av tonene (og jeg har spilt den plata både med subwoofere og headsett som er spesifisert ned til 20Hz). Det er mulig den mister litt nivå på de aller dypeste tonene, men de er etter min mening fortsatt definitivt til stede. Har også hørt dem hjemme hos meg, og her var bassgjengivelsen veldig avhengig av avstand til veggen.

Ang. høyden på høyttaleren:
    De hadde ikke behøvet å være så høye hvis de var laget for en bestemt sitteavstand. Men siden BEL skal passe inn ulike steder, måtte diskanten opp i ørehøyde. Den vertikale spredningen er som på de aller fleste bånddiskanter svært begrenset, og man trenger derfor å sitte i horisontalplanet normalt på bånddiskanten.

Den KAN lages lavere, men man bør da vinkle baffelen oppover på en slik måte at man fortsatt i lytteposisjon sitter med hodet normalt (rett foran) på diskanten, og man vil kunne få noe fasevridning i forhold til gulvrefleksjoner. Det er derfor mulig at en slik løsning vil gi en liten, dog uforutsigbar, endring i lydbildet...

Når det gjelder fotplata er den definitivt mulig å modifisere eller erstatte med en bunnplate som ikke går utenfor resten av veggene. Her står DIY-erne fritt til å få det som de vil!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyden på kassene forsterkes kanskje litt av at de fortsatt er i rå MDF og derfor ganske lyse.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kjenner den gjen?
    PS, den er ikke pussa eller lakka ennå, så ikke noe finish diss!!

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, har laga høytaler før du. Den så fin ut. Og blir sikkert bare penere.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja finnishen var litt.... neida! :P

ser kjempe bra ut, jeg tar 4stk!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott og nyansert anmeldelse, Kenti! Er ikke sikker på hvilke dype lyder du savner på "Svarta Bjørn", men jeg for min del savner ingen av tonene (og jeg har spilt den plata både med subwoofere og headsett som er spesifisert ned til 20Hz). Det er mulig den mister litt nivå på de aller dypeste tonene, men de er etter min mening fortsatt definitivt til stede. Har også hørt dem hjemme hos meg, og her var bassgjengivelsen veldig avhengig av avstand til veggen.
    Jeg ordla meg nok kanskje litt feil på akkurat dette området ja. En god del av de dypere tonene på Svarta Bjørn er tilstede, men som du sier var det her nivået på de jeg savnet. Skal jeg sammenlikne (noe som egentlig blir helt feil) med mine egne høyttalere så mangler det litt der nede.
    Dette virker kanskje mer fremtredende for meg i.o.m. at mine har litt høyre nivå på disse tonene.

Men noe som er verdt å ha i bakhodet er at jeg, naturlig nok, har brukt mine egne høyttalere som referanse. BEL og H400 ligger i ganske forskjellige prisklasser for å si det sånn. BEL fjerner litt av myten om at høyttaleren må ha en høy pris for å låte veldig bra synes jeg.

Jeg mener det kommer fram av anmeldelsen at det er veldig gode høyttalere. De som har bestilt disse kommer absolutt ikke til å bli skuffet, det er jeg overbevist om.

[likerHiFI]: De kassene så lekre ut. Trodde nesten at det var Helicon 300 uten lakk der ved første øyekast

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Noen som kjenner den gjen?
    PS, den er ikke pussa eller lakka ennå, så ikke noe finish diss!!
    Ser meget bra ut! Regner med det er MDF du bruker, ser forresten ut som kirsebær utseende. Hvordan har du ordnet krummingen på MDF'en?

Side 35 av 49 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •