DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 3 av 49 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 964
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjempebra!

Da regner jeg med at vi går for de elementene hvis ingen har noen innsigelser! Vi tar som sagt inn noen "samples" som vi tester før vi sier endelig go.

ALLE SOM VIL VÆRE MED PÅ EVALUERINGEN MÅ SI I FRA TIL MEG!
    Jeg bor i Rakkestad i Østfold, og jeg kommer til å bygge prøver her. dere er da i såfall avhengig av å måtte komme hit.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Kjempebra!

Da regner jeg med at vi går for de elementene hvis ingen har noen innsigelser! Vi tar som sagt inn noen "samples" som vi tester før vi sier endelig go.

ALLE SOM VIL VÆRE MED PÅ EVALUERINGEN MÅ SI I FRA TIL MEG!
    Jeg bor i Rakkestad i Østfold, og jeg kommer til å bygge prøver her. dere er da i såfall avhengig av å måtte komme hit.
    Høres glimrende ut! Kan ikke komme å høre på evalueringen, men gleder meg til å høre resultatet!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kaster jeg meg like godt i det og begynner å lete opp en passende 10-tommers bass...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kaster jeg meg like godt i det og begynner å lete opp en passende 10-tommers bass...
    Tror vi skal ha fokus på toveis høyttalere nå i starten. Jeg vet jo at du brenner for basskassene også, men synes ikke vi skal utvide "kitet" med en ti-tommer. Det får være en fremtidig oppgradering for dem trenger det. Men det skader jo ikke å bestille prøve-elementer allerede nå.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du er klar over at vi sparer ca 200,- pr element i frakt ved å bestille dem samtidig eller?

Jeg er rimelig klar for å slenge dem på bestillingen, så setter vi det som et åpent punkt i konstruksjonen om folk vil bygge en lukket + bass, eller en 2-veis. Begge da med passiv deling.

Først og fremst, som du sier, så bestiler vi prøver og ser om dette er elementer vi vil jobbe med. Så tar vi det derfra.

Jeg har funnet et 10" element som har samme slaglengde som peerless XLS. Det ser bra ut i en bassreflekskasse på 26 liter.

Elementet havner på omkring 800 kr/stk.

http://www.lyeco.com.tw/specs/subwoofer/sw-1020npf.htm

Jeg har videre sendt forespørsel på disse:
    8-tommer:

http://www.lyeco.com.tw/specs/woofer/wf-0008ar.htm

og 10-tommer:

http://www.lyeco.com.tw/specs/woofer/wf-0010ar.htm

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du er klar over at vi sparer ca 200,- pr element i frakt ved å bestille dem samtidig eller?
    :?: 200 per element i frakt? Det må vel være i forhold til å bestille enkeltvis, eller hva? For det kan jo ikke være 200 kr i frakt per element hvis man bestiller flere samtidig? Da MÅ det jo bli dyrt...

For øvrig synes jeg 800 kr per element er i drøyeste laget for min del. Jeg har som sagt bare et lite rom å fylle med lyd, så 2 ti-toms basser er relativt uaktuelt for min del. (Og, ja. Jeg har tenkt å ha to basser. En for høyre og en for venstre frontkanal).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg roffe, frakten på dem ble litt stiv. De andre elementene er lettere. Det første veier jo 8,4 kg.

Jeg sjekket litt på de 8-tommerne der, og de ser veldig bra ut både i bassrefleks og i lukket kasse. De veier bare litt over 3 kg også. Trolig relativt billig å frakte.

Dersom du 4-dobler vekten på en transport øker du bare utgftene med rundt 100%. Derfor blir forskjellen så enorm. Vi snakker tross alt om å frakte 1200 Kg her. 8-tommerne bringer oss under 700 Kg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vekten utgjør såpass mye på fraktprisen, så er det kanskje mindre å hente på å importere fra Asia, kontra å finne noe i de Skandinaviske landene når det gjelder subwooferelementer?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frakten fra Europa og Taiwan skiller ofte mellom 0 og 30% utenom Norden. Det skyldes at det er så mange som handler med Taiwan. Det er også lettere å organisere transporten så den vil ofte ta mindre tid. TNT advarte meg mot at det kan bli en del problemer med for eksempel å handle med Polen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er med uansett . Ser ut som dette kommer til å bli noen veldig bra høytalere.

edit: jeg er med uansett , får tak i nok penger.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Jeg er litt skeptisk til Kapton former på rene basselementer. Min erfaring er at de ryker lettere enn de med aluminium når man presser dem mot grensen til xmax.
    Hvor mange ganger har du opplevd det, og på hvilke elementer?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aluminiumformeren er som regel brutt. Det betyr at den ikke leder strøm i ring og vil derfor ikke bremse mer enn en capton. X-max er jo det linjære området. Dersom man kommer utenom det linjære området betyr ikke det automatisk at elementet bunner. enkelte elementer kan ikke bunne. Det blir mer og mer vanlig at opphenget fikser det.

Årsaken til å bruke aluminium og capton er først og fremst forskjellige kjøleegenskaper og forskjellig vekt. Capton er en del svakere mot slag enn aluminium men slik jeg ser det så må konstruksjonen i størst mulig grad være slik at den ikke bunner.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aluminium skal ikke lage hvirvelstrømmer. For det første er det umagnetisk, og for det andre brukes vanligvis en brutt sylinder, altså med en liten spalte som gjøre hylsa ukomplett for å hindre at det virker som en kortslutningsring.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Dette begynner å bli spennende,ser ut som om det er bra elementer til en megarimelig pris.
    Er med på et sett (kansje 3stk),men uten basskasse.
    Får se hva den eksakte prisen blir.
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flott Jan I. Det er for meg en anerkjennelse av prosjektet at en mann med så mye DIY-erfaring er med på dette i utgangspunktet enkle prosjektet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Er vel ikke den som har mest erfaring med selvbygg (selv om det har blitt litt av hvert når det gjelder dette). Men har lært at uansett hvor lite et projekt er,så er det altids noe å lære.
    Er ute et par små høyttalere som skal spille i mitt soverom,og hvis det blir noen "ukjente" elementer og samtidig et fellesprojekt så kan dette bli moro.
    Var i utgangspunktet ute etter et par små høyttalere med "westcoastsound" (noe a`la gamle JBL) men kaster meg på dette i stedet for.
    Mvh Jan I

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ser ut som et interessant prosjekt dette. En tanke; Hva med å bruke en aukustisk ventil for å "fake" større kasse-volum i en lukket kasse? :?:
    Har ikke simulert disse elementene selv så jeg vet ikke hvor stor effekt en volum-økning vil få.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JJ
    Ser ut som et interessant prosjekt dette. En tanke; Hva med å bruke en aukustisk ventil for å "fake" større kasse-volum i en lukket kasse? :?:
    Har ikke simulert disse elementene selv så jeg vet ikke hvor stor effekt en volum-økning vil få.
    Jeg er alltid litt skeptisk til de akustiske ventilene. Hvis de slipper ut lyd, om enn ganske lite, så vil det vel uansett gå ut over presisjonen i lydbildet? Men jeg har aldri forsøkt, så det er mulig skepsisen er ubegrunnet...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skepsisen er ganske ubegrunnet roffe. Det kommer masse lyd fra kassa gjrnnom membranet også. Det er en interessant tanke, men jeg har ikke 100% kontroll på hva som egentlig vil skje med en slik ventil. Mulig vi kan simulere det med en passiv bass med ekstremt høy Rms. (mekanisk resistans). Noen som kjenner noen formler på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ganske vanskelig å regne på det med større nøyaktighet. I utgangspunktet blir det vel omtrent som med dempemateriale. Rent bortsett fra at en slik ventil kanskje er mer virkningsfull.

Side 3 av 49 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •