DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 29 av 49 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 964
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Re: Bel som senter ?

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    En vanlig BEL vil helt klart ha de beste forutsetninger for å være senter, men den er ikke "kompatibel" med bilde på TV eller lerrett desverre.
    Går da ut fra at du snakker om plasseringsproblemet med å ha en meterhøy høyttaler under TV eller lerret...

Når det gjelder senterhøyttaler, så tipper jeg at man kan bruke et vanlig BEL-kit for å få grei lyd i en liggende MTM-senter også. Vet at bl.a. Audiovector i sin AV3Ci-serie av sentere til Mi3 bruker 2,5-veis filterkonfigurasjon (som Mi3-høyttalerne). Det gjør at man mister symmetrien MTM-spredningsmønsteret, og det er da en konstruksjon laget utelukkende for enkel plassering.

Snickers-is kommer til å lage dedikerte filtre til senteren. Men for dem som er utålmodige vil jeg anbefale å bestille et standard 2,5-veis kit for senteren, få kasseforslag fra meg eller Snickers, og bygge den med det originale BEL-filteret. Så kan man oppgradere når et dedikert filter er ferdig. Fordelen med å bruke kasseforslag fra oss er selvfølgelig at oppgraderingen da vil passe med kassens dimensjoner.

Jeg har vel sagt det 5 ganger før, men sier det igjen:
    Den som har lyst til å lære litt mer om tuning av høyttalere og bor i kjøreavstand fra Rakkestad, må gjerne få kasseforslag til senteren nesten umiddelbart og dermed bygge den første BEL-senteren. Da kan Snickers bruke den som en prototyp og tune filteret etter den (noe som innebærer å tilbringe litt tid i Rakkestad). Det er jo gøy å være den første.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde jeg hatt bil/lappen skulle jeg kjørt fra stavanger jeg...

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har tidligere nevnt at jeg oppfatter dette som et "open source prosjekt". Mulig det blir litt mer restriktivt enn det, ved at designet blir tilgjengeliggjort for fri benyttelse til privat bruk, mens kommersiell utnyttelse blir avgrenset og må avtales. Det kommer av at Snickers-is har lagt ned svært mye arbeid i perfeksjoneringen av dette og løper en risiko ved innkjøp av elementer og deler til disse kitene, og da ville det være litt dumt hvis andre kommersielle aktører gjør parallelle innkjøp og tilbyr ferdige høyttalere eller kit basert på samme byggebeskrivelser. Siden alle her i forumet er private selvbyggere skal ikke det by på noen problemer for noen her.
    Høres bra ut. Om noen evt. skal bruke dette i kommersiell utnyttelse så var det nå en av dere. Ikke noen andre som bare hiver seg inn og får alt ”gratis”. Når dere fikk spørsmålet om det tidligere syntes jeg faktisk det var så frekt at jeg trodde det var en spøk.

Etter det jeg kan se har dere gjort en kjempejobb!! Blir spennende å lytte til resultatet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg gjort en bitteliten endring til. Jeg begynner å få en sterk følelse av at vi er i ferd med å tangere elementenes ytelse nå.

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags endring har du gjort og hva er den hørbare forskjellen?(hvis det er hørbart da..)

Newcomer gultusj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye stiger prisen hvis man får igang en bestilling senere i året. Dette vil jo variere om hvor mange som bestiller, men viss vi sier 10-20 par 2.5veis kit.

Ettersom det er mange som bestiller nå, kanskje de har kamerater som også blir begeistret for BEL. Da blir det jo sikkert noen flere..

Tror du, Snickers, at prisen stiger over 3500 kr da?

BTW, hvilken forsterker(surround eller stereo) ville du annbefalt til BEL. ca 10k klassen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg gjort en bitteliten endring til. Jeg begynner å få en sterk følelse av at vi er i ferd med å tangere elementenes ytelse nå.
    Du kan ikke ha tid til mye annet du
    Jeg tror de fleste av oss setter stor pris på all jobben som blir lagt ned i BEL for å gjøre lyden best mulig. Dessuten gleder jeg meg som en unge

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg håper f.eks. på at jeg får hvert med på en eventuelt seinere bestilling. da jeg ikke har muligheten nå...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er såpass mange som bestiller på en gang nå så jeg bestiller med en del ekstra. De vil derfor være tilgjengelige en stund fremover (antakelig kontinuerlig, men det ligger nok an til at de blir priset til 3k for et sett 2,5-veis.

Det jeg endret var paralellmotstanden på mellomtonen. Det gjorde at jeg dempet mellomtonen en liten smule i forhold til diskanten slik at bassens evne til å bære høye frekvenser langt ikke ødelegger de øverste delene av mellomtonen.

Resultatet er litt mer ro i øvre mellomtone og litt mer rom i lydbildet. Det var imidlertid en endring fra 20 til 18 ohm, så det var en svært liten endring.

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres veldig bra snicker-is. Er bestilingen sendt og nå eller?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, tenkte å sende den i dag.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo en ganske stor orde...
    Hvordan gjør du med betaling osv? Det krever endel likvide midler når antallet blir så stort :shock:

Mvh

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke denne geniale konstruktoer stinn av gryn da? Mens vi raka blakk :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det akto

Jeg har pengene, men kommer til å kreve forskud etter at ordren er sendt Madisound for å redusere min risiko. Det er mange på forumet som han handlet ymse gjennom meg og ingen er blitt lurt ennå. :!:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og vi er mange, og vi vet hvor du bor 8)

Neida, jeg har ingen tvil om at ingen blir lurt her. Men det begynner aa bli en respektabel ordre naa, har du regnet paa det?

Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man flytte\lime delefilter etc fra gulv til en annen flate slik at man kan ha en marmorkloss nederst liggende?
    Ville dette vert en dårlig ide og hvorfor!?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ungå å stjele volum fra kassa. Ellers er det ikke noe problem.

Ordren er vel oppe i rundt 60-70k tror jeg. Hadde vært litt kjipt om alle ga blanke når elementene ankommer :shock: Hehe.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Et spørsmål: Sånn ca. Hva er effekttåleligheten til disse? Med en virkningsgrad på ca 90 så vil jeg vite hvor mye lyd jeg kan få ut av disse.
    Dette er et spørsmål fordi jeg er usikker om jeg kan kvite meg med 2stk som jeg vet gir et ganske bra lydtrykk (2x8 i en treveis konstruksjon).

En ting jeg som jeg lurer på. Hvordan skal man evt koble en Biwire terminal? Har aldri brukt en slik til noen DIY og vil helst kunne koble høytalerne slik siden jeg har merket (blindtest) at lyden ble bedre med biwire enn med standard terminal.

Noen som kan hjelpe meg?
    Hvilke HT er det snakk om da? 8" kan være så mangt.

Koblingen til biwiringterminalen fremgår av delefilterskjematikken.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ordren er vel oppe i rundt 60-70k tror jeg. Hadde vært litt kjipt om alle ga blanke når elementene ankommer :shock: Hehe.
    Bare send oss et kontonummer over mail eller post det her så skal du nok se at kontoen din fylles opp

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om noen Noname 8". Står ikke hva slags merke de har eller spesifikasjoner ,men de har en relativt god slaglengde. Har desverre ikke mer data enn dette. De er delt på ca600hz virker det som etter målinger.

Men vi får se hvordan det blir etterhvert

Side 29 av 49 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •