DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 28 av 49 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 964
    Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "Sheffield Drum Record med sub i går og skrudde opp til 100 på volumet. Det var bare helt sykt. Skarptromma satt rett i brystet, tammene ble store og "barske" og basstromma kom og gikk på mikrosekunder. Rett og slett sinnssykt realistisk."

Den kan bekreftes! Jeg har vel aldri vært borti noe som ligner en gang, og med 100% kontroll. Imponerende!!

Og som Roffe sier, med LFE signalet kun til sub er det ingen ting iveien for og bruke BEL til ett hjemmekinooppsett. Vist dette ikke holder, ja da......vet ikke jeg.
    Det eneste er vel att det stiller litt krav til subben som bør være ganske så kjapp for og henge med BEL.

Og jeg er fremdeles litt sånn: :shock: :shock: :shock: etter lyttinga i går.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Snikers -is Hva med innvendig kabel. Følger det med eller , Bruker Kimber 4TC som høytaler kabler i dag , fra Vincent sv-233 . Tenkte kanske å gå for samme kabel innvendig. Hva med søltråd til diskant . Og gode komponenter i serie i dele filteret . Noen komentarer om dette

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med biltema??!!

Filterkomponentene kan selvsagt forbedres, men det er ikke noen møkkakomponenter som følger med til filteret heller. De er innenfor visse kriterier for hvorvidt forskjeller er hørbare. Spolene som sitter i serie i bassen og mellomtonen skal ligge rundt 0,3 ohm, for der er det best ytelse/pris-forhold. Paralellspolen er på ca 0,6 ohm for det påvirker ikke avrullingen med mer enn maks 0,5-1%. De brukes PP i diskant og mellomtone og El-lytt i bassen og utelukkende metalloksydmotstander beregnet etter effektomsetning slik at de ikke omsetter mer varme enn at de holder verdiene.

Kabler og filtre dreier seg ikke om å putte inn mest penger men å gjøre ting rett. Kabel følger ikke med. Det som følger med er elementer og filterkomponenter, samt tegninger og skjematikk.

MVH

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det være noe problem å lage til et "rom" i bunnen for sandfylling? (gjøre høytaleren stødigere).
    Må da høytaleren lages høyere?

Hva med en 2-veis gulvstående BEL? (Ellers må jeg jo ha stativ bak)
    Blir vel litt unødvendig å lage 2.5-veis da det sjelden er særlig mye trykk i lyden i bak-kanalene...

Har det noe for seg å bruke tykkere mdf plater enn 19mm? (Stivere kabinett, mindre resonans??) Eller hva med å bruke hdf plater? Eller blir det veldig vanskelig å jobbe med?

Og bare en helt annen ting med BEL... De aller fleste høytalere har jo en eller annen form for "logo"/"firmanavn"/"case badge" etc. Burde ikke BEL hatt noe sånt med i pakken så en kan enkelt "identifisere" høytalerne?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen lov om hvordan du må bygge kassene dine, gulvstående 2-veis funker nok fint :wink:

Tykkere MDF plater er nok ikke nødvendig, ikke HDF heller...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Vil det være noe problem å lage til et "rom" i bunnen for sandfylling? (gjøre høytaleren stødigere).
    Må da høytaleren lages høyere?

Hva med en 2-veis gulvstående BEL? (Ellers må jeg jo ha stativ bak)
    Blir vel litt unødvendig å lage 2.5-veis da det sjelden er særlig mye trykk i lyden i bak-kanalene...

Har det noe for seg å bruke tykkere mdf plater enn 19mm? (Stivere kabinett, mindre resonans??) Eller hva med å bruke hdf plater? Eller blir det veldig vanskelig å jobbe med?

Og bare en helt annen ting med BEL... De aller fleste høytalere har jo en eller annen form for "logo"/"firmanavn"/"case badge" etc. Burde ikke BEL hatt noe sånt med i pakken så en kan enkelt "identifisere" høytalerne?
    Finn paa noe selv da vel Jeg har i alle fall tenkt til aa sette ett personlig preg paa den. Men jeg kan null og niks om hoeytalerbygging, saa det blir kun det estetiske som jeg vil jobbe med (men jeg er en racer til aa snekre da, skryte skryte). Jeg har en feeling paa at kassekonstruksjonen og beregningene er dyktig utfoert :wink:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal lage 2 veis gulvstående så vil du få et rom du kan fylle med sand. Det burde ikke by på noe problem å legge inn en vegg, slik at kassevolumet opprettholdes. Men jeg tror jeg hadde bygd 2.5 veis bak også, hvis man uansett skulle ha gulvstående.

Tenkte litt på å frese inn BEL på bunnplaten, men jeg får se hvor stø hand jeg har :? Vet det går å få tak i spor til å lede fresen i, men det er vel ikke det jeg tenker på først. Det er heller tiden Dette får bli et sommerprosjekt. Sammen med resten av prosjektene :?

Mvh

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til logo kan man jo f.eks lage tegnet/logoen i plastelina, med plastelinaen lager man en støpeform i gips eller sand og fyller dette med loddetinn. Det er ikke sikkert at dette er så veldig holdbart, men en idè.... :idea:

Jeg gleder meg som en unge til og starte på dette, men jeg gruer meg litt til og frese hull til elementene :?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det følger med utstyr til å lage hull med fresen jeg har. Problemet er at den ikke lager hull med mindre en ~8cm radius. Får se om jeg finner en løsning på det problemet :?

Mvh

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sinnsykt lyst til å hive meg på dette prosjektet, problemet er bare at jeg bor i en liten studentleilighet og har MEGET dårlig tilgang på både verktøy å plass å bygge. Hva trenger jeg egentlig av verktøy for å gjennomføre dette?

Edit: skrivefeil

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Det følger med utstyr til å lage hull med fresen jeg har. Problemet er at den ikke lager hull med mindre en ~8cm radius. Får se om jeg finner en løsning på det problemet :?
    Ikke noe problem. Kjøp en akrylplastplate hos Clas Ohlson, og så sager du ut en liten jigg du fester under fresen. Det funker helt fint. Se f.eks.http://www.wealdentool.com/acatalog/tips_4.html

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se etter JasperJiig på www.partsexpress.com Det er en universalsak som fungerer som sirkelanlegg til nesten alle freser.

Jeg skal sjekke opp om det er muligheter for en logo til BEL. Jeg fikk et tips om små logoer liknende de som sitter på Dynabel sine høyttalere. Det er et klistremerke som er veldig tykt på midten. Det er gjennomsiktig også ligger liksom selve "bildet" innenfor den gjennomsiktige "klumpen".

Når det gjelder avvik på grunnkonstruksjonen så er det jo utvilsomt fritt frem for hver enkelt å fantasere. Filteret er optimert med den eksisterende baffelen, og endringer av denne vil påvirke lyden. Små endringer er neppe hørbare. Men pass på at ingen ting stikke ut av baffelen. Diskanten bør ligge på fremsiden og avstanden fra gulv til elementene bør helst ikke endres mer enn 5-10% før ting skjer. Innvendig volum bør beholdes og dimmensjonene på bassporten bør også forbli uendret. Spør gjerne om konsekvensen av ulike endringer da det ikke er så lett å gi universelle svar.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk et spørsmål på PM fra en som forsøker å se for seg hvor gode/dårlige BEL er. Her er mitt svar: (BEL VS 603 S2)

Heisann!

Langbein droppet kjøp av Audiovector Mi3 (14k) umiddelbart etter å ha hørt BEL. Roffe mente de hadde mange egenskaper som overgikk Mi3 super (20k) som han hadde til test, spesiellt i midbass, nedre mellomtone og diskant. Han mente også de var mye bedre enn B&W 703 i bassområdet. Jeg er med andre ord ganske sikker på at det vil innebære en relativt stor oppgradering.

Jeg kan jo ikke svare 100% for hva du liker, men realismen i høyttalerne er minst på høyde med gode høyttalere i 15-20k klassen. Folk som kjenner meg godt oppfatter meg som ganske ubeskjeden når jeg beskriver utstyr, men allikevel ærlig. Det kunne med andre ord ikke falle meg inn å anbefale deg noe jeg selv ikke har tro på.

Det er lagt vekt på realisme og dynamisk kapasitet, samt musikalitet. Du finner med andre ord ikke noen overdetaljering i toppen, noen ekstrembass (selv om mange vil kalle det ekstremt) eller andre ting som på en måte skaper imponatoreffekt uten å ha noe med virkeligheten å gjøre. De klarer alene omkring 110 dB (målt med radioshack) i lyttepossisjon hos meg (35kvm + +). Det er også lagt stor vekt på fylde og varme i mellomtonen da dette ofte er mangelvare på høyttalere i dag. Langbein uttalte at mellomtonen ble fysisk uten å være anstrengende. Sånn er virkeligheten også. Det er med andre ord masse trykk uten at det på noen måte minner om Cerwin Vega. Det gjør at høyttalerne også trives med mange ulike sjangere, og ikke bare Jazz eller Rock.

603 blir nok en helt annen høyttaler på mange måter. Den er liksom laget for å være snill og rimelig "bankers". Den er tilbakeholden i mellomtonen og har ikke spesiellt mye i bunnen, men den er lett å plassere og svelger det meste den får på en grei måte uten å stille særlig krav til forsterker. Den blir på en måte veldig "markedstilpasset" og enkel både å selge og kjøpe for dem som ikke er over gjennomsnittet interessert. Jeg vil ikke kalle dette drittslenging, men snarere en rekke bevisste valg fra B&W sin side. De vet hvilket publikum de i hovedsak henvender seg til med denne typen høyttaler, samtidig som de også representerer en del av B&W sin lydfilosofi. Det er en lydfilosofi jeg ikke opplever som så veldig spennende så du må se det jeg skriver litt i lyset av at jeg ikke er noen B&W-fan.

Puh, ble mange ord, men forhåpentlig vis fikk du et "bilde" av hvordan de låter. Skulle man produsere dem ferdig i pene kasser (på nivå med høyttalere i 10k-klassen) ville de nok også koste rundt 10k, men allikevel være meget gode til prisen. Dette skyldes at importør og forhandlerleddet tar den største delen av kaka. Derfor får folk litt bakoversveis når de tar det de hører og tenker 2,8k kr.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gleder meg som en ulv foran en saueflokk jeg naa, nesten mer enn til jeg faar kloa i en SVS. Du er klar over at du skaper store forventninger her snickers. Spiller de bedre en Cobalt'ene saa begynner jeg aa grine...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva? Skaper jeg forventninger? Tenk om du ikke liker den lyden jeg liker?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier noe... Men her er innsatsen saa latterlig liten i forhold til det man kan faa igjen, og bare prisen er nok til at man automatisk vil like lyden... Og saa gleden av aa ha montert de selv da... Synd man ikke har noe greie paa slikt, naar interessen for lyd er saa stor... Men dette kan nok oppmuntre folk til aa lage sine egne hoeytalere, og forsterke interessen. Sier det igjen jeg, meget godt tiltak av initiativtakerne her. heder og aere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode kit og oppskrifter er ofte innfallsporten for mange kommende dyktige selvbyggere. Mange selvbyggere er eldre enn man skulle tro så det stopper ikke når man passerer 30 eller 40 eller 50 eller......

18. Takk Burre takket for denne posten
    Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bel som senter ?

Om det ikke skaper plasserings problemer, er det da ideelt å ha en "vanlig" BEL som senter. Eller har en spesialtilpasset senterhøyttaler litt andre egenskaper som gjør den mer egnet enn en vanlig høyttaler ?
    Ser jo sjelden at alle 3 fronthøyttalere er like.

Vil også spre litt heder og ære til alle initiativtakere som har fått BEL til å bli et flott og gjennomført prosjekt.
    Dåkke e GOE

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Spiller de bedre en Cobalt'ene saa begynner jeg aa grine...
    Jeg og, har jo nettopp handlet. :? Studentfinansene, for ikke å snakke om de tolv kvadratmeterne jeg har å rote på, tillater ikke noe byggeprosjekt akkurat nå, men det frister å prøve seg på et par toveisere til sommeren.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Bel som senter ?

Sitat Opprinnelig postet av DIY Mekkern
    Om det ikke skaper plasserings problemer, er det da ideelt å ha en "vanlig" BEL som senter. Eller har en spesialtilpasset senterhøyttaler litt andre egenskaper som gjør den mer egnet enn en vanlig høyttaler ?
    Ser jo sjelden at alle 3 fronthøyttalere er like.

Vil også spre litt heder og ære til alle initiativtakere som har fått BEL til å bli et flott og gjennomført prosjekt.
    Dåkke e GOE
    Gøy med ros, men jeg håper på å få litt etter at folk har hørt resultatet da :lol:

En vanlig BEL vil helt klart ha de beste forutsetninger for å være senter, men den er ikke "kompatibel" med bilde på TV eller lerrett desverre.

Side 28 av 49 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •