DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 27 av 49 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 964
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    da er det bare senteren igjen :P

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filteret har samme arkitektur som tidligere.

Diskant: 3. ordens med seriemotstand.

Bass/mellomtone: 2. ordens med en parallellmotstand (!) Denne brukes til å justere avrullingen men påvirker ikke delefrekvensen i like stor grad som å endre spolestørrelsen.

Bass: 2. ordens. Den har en dobbelknekk der kondensatoren trer inn noen oktaver over selve grunnknekken.

Hele filteret har fått generelt lavere Q og bedre fasesamsvar mellom elementene. Det har igjen forbedret off-axis responsen.

Jeg har også jobbet en del med on-axis responsen og nå føles de langt mer altetende.

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir det med senterhøytaler da?
    Ligger det litt fram i tid, eller er det ting på gang der også?
    Vil man kunne bestille deler til senter senere(hvis det blir senter), eller må man kjøpe ellementer for det nå?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    Hvordan blir det med senterhøytaler da?
    Ligger det litt fram i tid, eller er det ting på gang der også?
    Vil man kunne bestille deler til senter senere(hvis det blir senter), eller må man kjøpe ellementer for det nå?
    Du vet, langbein, at hvis du bestiller elementer nå, så har du en unik mulighet til å bygge den aller første BEL-senteren.
    Kasseforslag får du fra meg eller Snickers (vi har snakket sammen om dette og er vel temmelig samkjørt på dette nå).
    Det betinger selvfølgelig en og annen tur til Rakkestad for å tune filter, men det er det verdt (bil er vel en forutsetning)...

Thror har jo allerede gjort dette med toveis-BEL, og jeg gjorde det med den toveis Lyeco-baserte prototypen. Det fungerer bra, det. Så det er bare å si fra, så setter vi i gang prosessen!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er velkommen til å få fintunet en senterhøyttaler her med målinger og det som må til. Dersom du ønsker å sette i gang allerede anbefaler jeg deg å bestille 1 stk 2,5-veis til da både filter og elementer til en stor del blir likt som 2,5-veis høyttaleren.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris på ferdige kasser kommer trolig i løpet av morgendagen.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se da...
    men jeg skal tenke på det.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fulgt dette i en stund og har et par spørsmål:

Har du fått noe priser på ferdigkasse set? (mdf)

Delene man trenger for å sette sammen delefilteret, er det noe du kjøper og sender med i delefilterpakken?
    Eller følger det med bare tegningene der?

Hva slags cd-spiller/forforsterker er det du bruker? Har en Parasound hca 1200 (2*205w 8ohm) her hvis du vil teste høyttalerene i et annet oppsett.
    Snart annkommer en NAD 216 også, men det blir rundt den 15.02

Vet du noe hvordan BEL-ht'ene vil spille sammenlignet med CW 15" f.eks?

Vil også bruke annledningen til å takke ildsjelene som gjør dette mulig for oss andre dødlige :D

ugn

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Vet du noe hvordan BEL-ht'ene vil spille sammenlignet med CW 15" f.eks?
    Å sammenligne med Cerwin Vega blir litt vanskelig. BEL er en helt annen konstruksjon etter en filosofi vesensforskjellig fra Cerwin Vega. Mens BEL har tatt mål av seg til å være en relativt nøytral høyttaler som skal gjengi alle typer musikk like godt, så er Cerwin Vega laget primært for å spille høyt og engasjerende på rocka musikk.
    Personlig mener jeg at BEL (ihvertfall etter at Snickers-is har tunet inn tendensen til pågåenhet i øvre mellomtone) er god på det meste (også rocka musikk).

Men at BEL spiller like høyt som en 15" Cerwin Vega på maks er vel å håpe på for mye. Men skaffer man seg en voksen sub i tillegg, så skulle BEL kunne gjengi det aller meste med bra trykk...

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg er ferdig med mine BEL kan jeg godt skrive litt om hvordan de låter SAMMEN med CV 15" =) Jeg har jo en CLSC-15S for å ta unna bunnen.

Roffe/Snickers-is: vil man kunne kjøre BEL 2,5veis som "Large" i et hjemmekinooppsett?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sub-Lock
    Roffe/Snickers-is: vil man kunne kjøre BEL 2,5veis som "Large" i et hjemmekinooppsett?
    Ja, det kan man, men da ville jeg nok sørge for at LFE-kanalen IKKE fordeles både til frontene og til subben (noe jeg har hørt kan gjøres med enkelte surroundreceivere). Så lenge LFE-kanalen spilles av en separat subwoofer, så klarer BEL fint å håndtere bassen i venstre og høyre frontkanal selv.

Det er slik at LFE-kanalen inneholder de kraftigste utslagene i bassen, og selv om BEL går dypt, så vil den nok komprimere ganske raskt ved forsøk på å spille de råeste LFE-sporene. I tillegg risikerer man ukontrollert utfasing i forhold til subwooferen hvis man ikke er SVÆRT nøye med fasejustering og plassering av hhv. sub og fronter i forhold til hverandre. Personlig ville jeg også unngått å fordele bassen fra venstre og høyre frontkanal BÅDE til subwoofer og til fronthøyttalerne samtidig, nettopp av samme grunn, men dette er noe man kan eksperimentere med.

Tommelfingerregel for (nesten) all hjemmekino: Bruk egen subwoofer til LFE-kanalen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sub-Lock
    Da jeg er ferdig med mine BEL kan jeg godt skrive litt om hvordan de låter SAMMEN med CV 15" =) Jeg har jo en CLSC-15S for å ta unna bunnen.

Jeg tror mange vil få et lite sjokk over hva som kan komme ut av de små kassene.

Ellers tror jeg vi lager en tråd med alle de ferdige BEL når den tid kommer. Det blir skikkelig morsomt å lese.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde besøk av to hyggelige fyrer her i dag. Den ene er ikke forumbruker, den andre er "Langbein".

Vi testet BEL på en 3k kr Sony Reciever. Den har selvsagt sine begrensninger, men den ga så absolutt mye moro, ikke minst pr krone. Det var ingen del av frekvensområdet som falt helt sammen. Det var bare litt mindre av alt, men ikke så lite at det hele virket meningsløst.

Håper Langbein skriver litt om sine inntrykk her også. Du får få kompisen din til å joine forumet også. Da kan han sikkert få noen recievertips også.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må jo si takk for i går, det var veldig hyggelig og ikke minst lærerikt.

Inntrykket jeg sitter igjen med er vel sånn: :shock: :shock:
    Dette var for meg skikkelig bakoversveis, helt rått og over all forventning.
    Jeg kommer ikke til og kjøpe meg Audiovector MI3, men bygger i steden BEL. Og for en bass....og mellomtone .... og diskant.
    Når vi satte på Come Together med Michael Ruff Band kunne jeg virkelig ikke tro at det var min billige Sony forsterker som var koblet til..(jeg ble nesten rørt ops: ), så deilig skarptromme har jeg aldri hørt (bortsett fra når vi kobblet snicker-is sinne 600 wattere da...) Mellomtonen ble fysisk uten at det gjorde vondt i øra...
    Og for alle som er i tvil....Her er det bare og hive seg på.
    Skikkelig thigth bass, full konroll på mellomtone og deilig lett diskant med veldig bra sideveis spredning.
    Roffe og Snickers-is: All Ære til dere, dette er skikkelig bra jobba.

Og om noen skulle være i tvil... ja, nå er jeg skikkelig gira på BEL!!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer ikke til og kjøpe meg Audiovector MI3, men bygger i steden BEL. Og for en bass....og mellomtone .... og diskant.
    Det høres jo lovendes ut Audiovector MI3 skal jo være en habil høyttaler....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg skjønner er BEL'en en relativt enkel last uten altfor store impedansvariasjoner. Holder på å bygge en LM4780 gainclone chipamp som monoblokker med godt overdimensjonert strømforsyning. Regner med å trekke ut 110 Watt i 4 ohm i hver kanal. Dette burde vel være tilstrekkelig til å drive BEL ordentlig, eller hva? Jeg har nok chip'er til å lage en brokoblet versjon med mer effekt, men da trenger jeg nye trafoer. Synspunkter på effektbehov?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Saapass ja. Jeg gleder meg en del jeg og. Men jeg maa ha noe aa drive de med. Hvordan vil det settet som ligger paa AVTorget (to gamle electrocompaniet blokker og forforsterker EC4 og 65, eller noe slikt). Har dere noe forslag, dere som er skapere av BEL?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kansje noe fra cad audio?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har testet dem på Cambridge P500 som er på 2x65W RMS @8 ohm. Det fungerte omtrent som med sonyen til langbein. De gjør forskjell på forsterkere men ikke sånn enormt. Laveste impedans tror jeg er på rundt 3 ohm, noe som ikke taler for en brokoblet forsterker (uansett om den er oppgitt å skulle tåle det eller ikke). Med litt effekt spiller de imidlertid sinnssykt høyt. Testet også Sheffield Drum Record med sub i går og skrudde opp til 100 på volumet. Det var bare helt sykt. Skarptromma satt rett i brystet, tammene ble store og "barske" og basstromma kom og gikk på mikrosekunder. Rett og slett sinnssykt realistisk. (Roffe, Langbein, LikerHiFi, Tormod og sikkert noen fler kan bekrefte at det er veldig høyt).

Forresten sinnssykt gøy å høre igjen den gode gamle Come Together med Michael Ruff band. Den sat så ei kula.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. Jeg skal ikke ha det så veldig høyt - realisme er mye viktigere. Evnen til å skille ut og identifisere enkeltinstrumenter er viktig. Spiller tenorsax i et lokalt storband, og vil ha lyden så nær "live" som jeg kan få det til. (Jeg øver bl.a. til CD'er).
    Da fortsetter jeg forsterkerbyggingen som planlagt... :wink:

Side 27 av 49 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •