DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 24 av 49 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 964
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har testet med Roffe sin gamle selvbyggede forsterker med ukjent effekt i dag. Den har 300VA trafo og 40 000µF kondiser. Den fungerte noe dårligere enn PM600, men ødela absolutt ikke moroa. Det ble bare en smule mindre kontroll. Vi prøvde også med Cambridge P500 2x65W RMS. Den fungerte overraskende bra men plasserer seg litt etter roffe sin forsterker. De er med andre ord ikke effektkrevende selvom de i følge simulering skal gå ned til ca 2,7ohm eller noe på det laveste. Heldig vis har de ikke noen drepende impedanskurve så den drives ganske bra med små forsterkere.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel gjøre et grovt overslag på at den gamle stereoampen min gir sånn omtrent 2x75W RMS, peakeffekt kanskje så høyt som 2x150W i 8 ohm, men da er det omtrent bare kondensatorenes ladning som gjør jobben, så det er ikke snakk om lange peaker.
    2.5-veis BEL er vel å regne som en nominell 4 ohms impedans i bassen, så forsterkerne bør tåle en slik belastning, noe de fleste forsterkere gjør.

De tre forsterkerne gjorde en bra jobb med BEL ut fra forutsetningene. Selv Cambridge spilte pent, men BEL utnytter effekten fra kraftigere forsterkere og kvitterer med bedre transientrespons i bassen og generelt bedre detaljering med økende kraft og kvalitet på effektforsterkeren. Tviler ikke på at en god 50-watter fint kan drive BEL, selv om hele potensialet som bor i høyttaleren vi våkne til liv ved kraftigere forsterkere.

Etter noen timers lytting i dag, så vil jeg si at BEL spiller utrolig pent på akustisk musikk og har en flott stemmegjengivelse. Det er realisme, luftighet, holografi og detaljering. Diskanten er spesielt detaljert og spiller som høyttalere tett opp mot high end-klassen. Mellomtonen er realistisk og gjengir rene akustiske intstrumenter og stemmer med tilstedeværelse og nerve. Bassen går dypt, og virker nøytral. Den har også en god del dynamikk å gå på, så den vil kunne levere godt med lydtrykk vanlige rom.

På mer rocka musikk preget av instrumenter som fuzzgitar, cymbaler etc, så er det en betoning i øvre mellomtone som gjør at instrumentene skyver vokalen litt i bakgrunnen. Dette er av en eller annen grunn ikke en faktor med mer rent akustiske innspillinger. Vi snakket litt om dette på slutten, og fant ut at dette kan være et utslag av romakustikk også. Derfor er det ønskelig å forsøke høyttalerne i andre rom også. Uansett er BEL er svært god høyttaler, og kan anbefales.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut til at filteret er i mål. Jeg har gjort beregninger som ser ut som følger:

Elementer, filter og postfrakt i Norge: 2633,-

Herav:
    Elementer 1925,-
    Filter 525,-
    Postfrakt 183,-
    Dette er for et par? Synes det var skikkelig billig.. Inkluderer det tegninger til delefilter?

Når kommer det en center?

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klar til bestilling

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Da ser det ut til at filteret er i mål. Jeg har gjort beregninger som ser ut som følger:

Elementer, filter og postfrakt i Norge: 2633,-

Herav:
    Elementer 1925,-
    Filter 525,-
    Postfrakt 183,-
    Dette er for et par? Synes det var skikkelig billig.. Inkluderer det tegninger til delefilter?

Når kommer det en center?
    Prisen er for et par, og hvis du har lest tråden så har det vært et poeng å holde prisen lav. BEL står for Billig, Enkel og Liten. Og alle de ordene er nå ivaretatt i den siste versjonen som er basert på SilverFlute-elementer. Prisen inkluderer etter hva jeg skjønner ikke kasse, terminaler, kabling eller dempematerialer. Alle disse tingene er ting som er lett tilgjengelige gjennom byggevarehandler og butikker som forhandler deler til høyttalere (Biltema er et hett tips for terminaler og kabler).

Snickers driver og jobber med kassetegninger "as we speak". Vi gjorde noen sentrale mål på prototypkassa i går som gir grunnlag for tegninger. Disse tegningene og delefilterskjema blir lagt ut allment tilgjengelig og vil sikkert bli lagt med for dem som kjøper kit (kanskje det hever prisen på kitet med en tier, men det er det vel verdt. ).

Har tidligere nevnt at jeg oppfatter dette som et "open source prosjekt". Mulig det blir litt mer restriktivt enn det, ved at designet blir tilgjengeliggjort for fri benyttelse til privat bruk, mens kommersiell utnyttelse blir avgrenset og må avtales. Det kommer av at Snickers-is har lagt ned svært mye arbeid i perfeksjoneringen av dette og løper en risiko ved innkjøp av elementer og deler til disse kitene, og da ville det være litt dumt hvis andre kommersielle aktører gjør parallelle innkjøp og tilbyr ferdige høyttalere eller kit basert på samme byggebeskrivelser. Siden alle her i forumet er private selvbyggere skal ikke det by på noen problemer for noen her.

Senter kommer nok etterhvert, men det er foreløpig ikke prototypet noen kasse for det formålet. En typisk bassrefleksavstemt MTM-senter vil kunne få yttermål på omtrent 55x20x30cm (BxHxD). Det er jo en fin størrelse, spør du meg... Den vil nok få litt mindre dypbass enn den gulvstående versjonen, men vil uansett strekke seg ned mot 40Hz med romforsterkningen. Det burde bli bra også for dem som ikke har subwoofer (selv om jeg anbefaler ALLE som har hjemmekino å skaffe seg sub).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers driver og jobber med kassetegninger "as we speak". Vi gjorde noen sentrale mål på prototypkassa i går som gir grunnlag for tegninger. Disse tegningene og delefilterskjema blir lagt ut allment tilgjengelig og vil sikkert bli lagt med for dem som kjøper kit (kanskje det hever prisen på kitet med en tier, men det er det vel verdt. ).
    Kjempegreier... Og Roffe, det er jo ikke for billig

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er spurt om dette før, men tråden begynner å bli ganske lang og uoversiktlig. Er det mulig å kjøpe flere sett på senere tidspunkt? Hvis man finner ut at man vil bygge bakht og senter ht?

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Mulig det er spurt om dette før, men tråden begynner å bli ganske lang og uoversiktlig. Er det mulig å kjøpe flere sett på senere tidspunkt? Hvis man finner ut at man vil bygge bakht og senter ht?

Mvh
    Det korte svaret er ja. Det lange svaret er at på grunn av kvantumsrabatter ved stort førstegangsinnkjøp, så vil det nok være mulig at prisen stiger noe hvis man venter, men tilgjengeligheten vil være der. Snickers-is kan sikkert svare utfyllende på dette.

Ser at det er mye spørsmål om senter nå. Skal se hva vi kan gjøre med dette. Vet Snickers har masse jern i ilden nå, så det ideelle ville vel være at noen i kjøreavstand fra Rakkestad kunne ta ansvar for å bygge en prototyp-kasse som Snickers kunne designe delefilter til. Noen som vil ta ballen?. Jeg kan gjerne bistå med kasseforslag.
    Jeg har nok byggeprosjekter gående selv nå til å holde meg i ånde fram til sommeren...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen vil ikke avvike voldsomt. Kanskje en par hundrelapper på hele kitet etter førstebestillingen. Det avhenger selvsagt av hva som skjer med dollarkursen fremover også.

Til senter har jeg planer om å teste et spesiellt filter. Om noen vil bygge kasse hadde det vært topp.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten stilstudie av prototypen slik den ser ut nå.

(A) Nærbilde som viser bånddiskanten som IKKE er felt inn i kassa. Det gjør byggingen enklere.
    (B) Elementene forfra. Legg merke til den varme, gule fargen på båndet i diskanten. Det sitter et tynt frontstoff foran båndet, så det er bare rett forfra med god belysning at man ser fargen. De andre elementene har papirmembraner med ullfibre som etter min mening har en tydelig sirkulær orientering.
    (C) Slank front. Legg merke til den nye foten i bunnen som gjør konstruksjonen betydelig mer sidestabil.
    (D) Slank også bakover. Det er tydelig hvor hylleporten munner ut på den skrånende baksiden. Et par lister og sparkling vil kunne gjøre dette lekrere og mer strømlinjeformet. Men for prototypen er utseendet på baksiden ikke så veldig prioritert.

Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bestilling

Jeg ønsker å være med på dette 8) . Hvordan har dere tenkt å gjøre det med bestillinger?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg starter straks en ny tråd der jeg lager en liste. Der blir det bare å quote listen og legge seg selv til.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Snickers-is
    Tar du bestilling til 2 veis utgaven (stativ) samtidig?
    Hva blir eventuell pris her?
    Hvor stor i fysisk størrelse blir denne egentlig?
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan I
    Hei Snickers-is
    Tar du bestilling til 2 veis utgaven (stativ) samtidig?
    Hva blir eventuell pris her?
    Hvor stor i fysisk størrelse blir denne egentlig?
    Vet du stilet spørsmålet til Snickers-is, men jeg svarer litt, jeg:
    REf: http://www.avforum.no/forum/viewtopi...865927#6865927
    I denne postingen ser du 2-veisversjonen i prototyp øverst i midten. Jeg kaller den litt spøkefullt for "utropstegnet" på grunn av formasjonen som basselementet og diskanten danner. Fronten på den på bildene skråner litt bakover, og innvendig volum er ca 15l, men den tåler godt å bli laget mindre også. Utfordringen er å lage fornuftige bassporter i små volumer. Kassen på bildet måler ca. 20x40x30cm (BxHxD).
    Vet at Thror (som bygget 2-veis prototypen) fikk tunet delefilter hos Snickers, og med utgangspunkt i det er kitet er så godt som ferdig der også. Tror nok Snickers skisserer hvilke versjoner man kan bestille når han legger ut bestillingstråden.

Prismessig blir det grovestimater for min del, men mener å huske at delefilterne til toveisutgaven ble temmelig enkle, og hvis man antar at bassene utgjør ca 300 kr stykket, så kan man vel sikkert trekke fra et sted rundt 600-800 kroner på totalen i forhold til 2.5-veis.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ganske riktig ut Roffe.

Imidlertid har jeg avtalt med Tor å tweake litt mer på filteret en dag. Vi har ikke satt noen dato ennå.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden denne tråden er blitt så lang (33 sider :shock: ), hadde det vert mulig å komme med en oversikt over de forskjellige utgavene av BEL og prisen på de osv. ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går selvfølgelig an, men oppsummeringen er borte igjen så snart man har kommet over på en ny side igjen. Regner derfor med at vi forsøker å få lagt mest mulig informasjon på et mer tilgjengelig sted etter hvert (f.eks. på en dedikert webside eller i første posting i en ny tråd).

Prosjektet har vart i et halvt år nå, og har via noen prototyper og elementer som nå er forkastet kommet fram til to høyttalere basert på elementer fra SilverFlute. Den ene er en 2.5-veis gulvstående, og den andre en 2-veis stativhøyttaler. Bla bakover 3 sider fra denne postingen og les fremover, så finner du vel nok info om de tilgjengelige BEL-høyttalerne så finner man info om dette.

Elementene som er brukt i det som vil bli den offisielle BEL finner du i disse postingene:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...822249#6822249 - Silver Flute YAG-20 Ribbon Tweeter
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...803918#6803918 - Silver Flute W17RC-38S-08

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har passivt fulgt dette prosjektet en stund, og jeg må si det er et meget bra initiativ! Bra jobba gutter! Vurderer sterkt å slenge meg med på dette selv, er morsomt å ha noe å pusle med! Det jeg imidlertid lurer på er hvor vanskelig dette med delefilter er, lar det seg gjøre for en helt fersk en å fikse dette med godt resultat? Selve kassebyggingen skal nok gå bra, er bare dette med delefilter jeg lurer litt på.....

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har passivt fulgt dette prosjektet en stund, og jeg må si det er et meget bra initiativ! Bra jobba gutter! Vurderer sterkt å slenge meg med på dette selv, er morsomt å ha noe å pusle med! Det jeg imidlertid lurer på er hvor vanskelig dette med delefilter er, lar det seg gjøre for en helt fersk en å fikse dette med godt resultat? Selve kassebyggingen skal nok gå bra, er bare dette med delefilter jeg lurer litt på.....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    delefilteret klarer du om du klarer å lodde

Side 24 av 49 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •