DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 23 av 49 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 964
    Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Baffelstep spørsmålet mitt da? :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Baffelstep spørsmålet mitt da? :wink:
    Det du sier om bruk av 2.5-veis konfigurasjon for å håndtere baffelstep er korrekt. Det nederste basselementet summeres inn fra omtrent 500Hz og nedover, hvis jeg husker rett.

Hmmm, følsomheten er jo blant annet et utslag av filtrering, demping etc...
    Den måles jo gjerne ved 1000Hz, og da er vi jo litt over baffelstepfrekvensen som ligger omtrent ved 500Hz. Bassmellomtoneelementene har en oppgitt følsomhet på 88dB, og med baffelstep tipper jeg vi havner rundt 90dB på følsomhet.

Vet at Snickers-is driver og tweaker og måler for harde livet nå, så det blir spennende å se hvor vi ender. Det er ihvertfall sikkert at høyttaleren vil få impedans rundt 4ohm i bassområdet og vil vel således regnes som en 4ohms nominell last, selv om impedansen i mellomtone og diskant ligger vesentlig høyere. Regner med at han korrigerer meg med hensyn på følsomhetsantakelsen etterhvert.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det stemmer det med følsomheten. Imidlertid er baffelstep og 2,5-veis ingen rett frem enkel affære. Kort og godt fordi man har fasedreining ved summering samtidig som man har mange normale stående bølger fra tak og gulv i området 150-300Hz.

Nå har jeg et filter med 9 komponenter som ser ut til å fungere helt utrolig bra. Det eneste vesentlige jeg har å utsette eller som må testes mer er om det vil fungere i andre rom enn min ganske store stue med lyttepossisjon midt i rommet.

Her er imidlertid nå realisme og bass virkelig på plass og de føles ikke lenger slanke i bunnen. Med relativt høyt målenivå måler jeg allikevel output under 30 Hz uten mer enn en dB eller 2 avrulling. Utfordringene ligger helt klart i romintegreringen, og fungerer det like bra i andre rom som her så tror jeg nesten vi kan si vi er i mål nå.

Filteret er nå 3. ordens i diskant, 2. ordens i bass/mid og 2. ordens dobbelknekk i bassen. Det ligger også 2 motstander i filteret, 1 i serie med diskanten og en i parallell med mellomtonen.

Tror jeg ringer og hører om roffe er klar for noen lydprøver i heimen jeg 8)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette lover skikkelig godt, blir mer og mer hekta

Men jeg vurderer å modernisere mine egne høyttalere, med ny diskant (vifa dx 25 eller seas tdfc). Mellomtone filteret må i så tilfelle gjøres noe med.....Men dette må jo måles.. :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måleutstyret mitt er mobilt nå martin

BTW, det ble ikke noe ringing til Roffe i kveld. I stedet ble det enda mer tweaking, og da fikk jeg ryddet litt i et potensielt plasseringsproblem (200Hz) som ikke er så lett å måle, men som allikevel kan være veldig problematisk når man samtidig skal ungå at det låter slankt. Marcus Miller tar bare helt av på disse høyttalerne.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut til at filteret er i mål. Jeg har gjort beregninger som ser ut som følger:

Elementer, filter og postfrakt i Norge: 2633,-

Herav:
    Elementer 1925,-
    Filter 525,-
    Postfrakt 183,-

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh tøft, hadde nesten sett for meg en høvding til! nå må jeg skrape sammen peng å handle... 8)

på tide å pante alle flaskene nå :lol:

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt endel med på dette prosjektet og jeg har veldig lyst på noen høytalere som låter bra. De høytalerne jeg har nå er helt greie til hjemmekino ,men faller litt igjennom på musikk. Derfor ser jeg etter noen billige musikkformidlere som kan fylle et lite rom med lyd. Ikke så høyt ,men skulle helst hatt litt lyd siden jeg liker å legge meg tilbake med klassisk musikk (noe som jeg har fått kjeft for av bekjente siden jeg kun er 19).

Skal med andre ord kun brukes til musikk som krever litt av høytaleren
    Er BEL den rette høytaleren for meg og hvordan kan man bestille?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Skal med andre ord kun brukes til musikk som krever litt av høytaleren
    Er BEL den rette høytaleren for meg og hvordan kan man bestille?
    Jeg tror den gulvstående 2.5-veis BELen er midt i blinken for deg. For meg er det nettopp den bruken SilverFlute vil få for meg. Jeg kommer nemlig (siden vi allerede hadde en del Lyeco-elementer, og jeg allerede har bygget et par høyttalere av dem) til å bygge opp hjemmekino-oppsettet av Lyeco (så får jeg heller oppgradere etterhvert).

Men i stua er det musikk som står i høysetet, og der skal BEL gjøre jobben. Den flotte dynamikken, en svært jevn bassrefleksavstemming, toppet med den til prisen svært oppløste diskanten gjør dette til mitt førstevalg av selvbygg for musikkgjengivelse. BEL er heller ikke en stor høyttaler, og har så høyt WAF-potensiale som noen gulvstående høyttaler kan få.

Du skriver "musikk som krever litt av høyttaleren". Uten at jeg vet hva du mener med det, så vil jeg si at BEL er en ypperlig allrounder, som både kan spille høyt og med punsch, men også detaljert og fint på akustiske innspillinger.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Du skriver "musikk som krever litt av høyttaleren". Uten at jeg vet hva du mener med det, så vil jeg si at BEL er en ypperlig allrounder, som både kan spille høyt og med punsch, men også detaljert og fint på akustiske innspillinger.
    Høres meget bra ut. Med musikk som krever litt av høytaleren så mener jeg akustisk og litt jazz og den typen musikk. Jeg satt på noe slikt på noen studiomontiorer som spilte veldig fint og alt jeg fikk i ansiktet når jeg skulle vise frem de nye høytalerne var "Hvor er bassen? og det er jo ikke noe trøkk". Har kamerater som kun bryr seg om bass og store 15" i bilene med alt for dårlige forsterkere slik at den bare rumler.

Men dette høres bra ut. Når og hvordan kan man bestille? Prisen ser jo fin ut =)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De gutta som lever med romlete biltrykk vil nok uansett ikke oppfatte noenlunde nøytrale Hifi-høyttalere som noe å ha. For det de ønsker er ofte ikke det nøytrale. Jeg tror fortsatt BEL er midt i blinken for deg, selv om kameratene dine kanskje ikke er enige.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Men dette høres bra ut. Når og hvordan kan man bestille? Prisen ser jo fin ut =)
    Snickers tar sikkert denne saken. Antar at det som skjer nå er at det legges ut beskrivelser av tekniske detaljer rundt høyttaleren, og at Snickers tar opp bindende bestillinger for å finne ut hvor mye som skal kjøpes inn.
    Hvordan bestilling foretas, er en Snickers-greie.

Jeg er veldig spent på både bilder av siste utgave av kassa, samt skjema for delefiltre. Det er vel greit med noen byggetegninger av kassa også, slik at man kan vurdere om man ønsker å bygge selv fra grunnen eller bestille ferdig tilskjærte plater i tillegg mot en merkostnad.

Tar du ballen, Snickers?

Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm..

Dere skriver at disse høytalerne er bra til musikk...
    Jeg hadde tenkt å bruke dem til hjemmekino også da...
    (første hjemmekinoen min)..

Er de bra til det?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: hmm..

Sitat Opprinnelig postet av WildRover
    Dere skriver at disse høytalerne er bra til musikk...
    Jeg hadde tenkt å bruke dem til hjemmekino også da...
    (første hjemmekinoen min)..

Er de bra til det?
    Det var et case med utgangspunkt i hjemmekino som var starten for BEL-prosjektet, og det er selvfølgelig ivaretatt.

Etter min mening er de aller fleste gode Hifi-høyttalere også gode til hjemmekino. Det som gjør disse gode til hjemmekino er spesielt den gode dynamikken i hele frekvensområdet. Du kan ikke kjøre LFE-kanalen til disse frontene og forvente realistisk trøkk i den aller dypeste subbassen, til det bruker du en subwoofer (noe som etter min mening gjelder for alle vanlige gulvstående høyttalere). Men de gulvståene BELene skal takle helt fint å kjøres som Large og spiller høyt nok for de fleste normale hjemmekinooppsett. De går også temmelig dypt når man tar rommets egenforsterkning med i betraktning. Spredningsmønsteret sideveis er godt, og man vil således kunne ha flere sitteplasser ut over sweet spot uten at det går vesentlig ut over klangbalansen.

Snickers-is har også snakket om å lage en senterkanal med samme elementer, men det krever visstnok en del jobbing med delefilteret. Siden vi har laget både 2-veis stativhøyttaler og 2.5-veis gulvstående med disse elementene så vil man ved inntoget av en senterkanal ha fulle muligheter til svært god surround i hjemmekinoen med BEL i alle kanaler. Det er også verdt å merke seg at bassmellomtonene er skjermet, og man skal da kunne plassere BEL temmelig nær TVen. Bånddiskanten er ikke skjermet, men har ikke på langt nær like kraftig magnetisk felt som bassmellomtonene, så dette bør gå svært så bra.

Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tusen takk

Takk for svar!
    Jeg beundrer dere! svarer med en gang og svarer godt!
    Gleder meg til å begynne med dette prosjektet selv!
    :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skoftet litt med bilder, tegninger og demoer (ikke minst siden de ble "ferdige" i går kveld, og det fortsatt henger 10 Kg spoler på filtrene som ikke er i bruk) men jeg lurer allikevel på om folk er klare til å melde seg på binnende påmeldinger. Vi kan klare å ha elementene her i løpet av ca 14 dager. Da har jeg en mann som kan ta seg av utsendelsen til de enkelte adresser, så om folk er klare til å melde seg på kan jeg ta dette raskt nå. Hvis ikke får vi bare se hva som må gjøres først.

I utgangspunktet regner jeg med å bestille 50 par i første runde.

Newcomer BM BOB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vi en tegning snart,så kan vi begynne på kabinettene mens vi venter på elementene?Hvordan gjør du det med bestilling/betaling?

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det sånn at det var mulig å høre på disse høyttalerne før man ev. bestemmer seg?
    Går det fint å drive disse med en 5 *100W( på papiret :shock: ) Sony forsterker?
    Bruker den i dag til Dali 107 ops: som er veldig lettdrevne.
    Blir litt uaktuelt vist jeg MÅ bytte forsterker, men så lenge det er et steg fremover så er det veldig aktuelt.

Er kostnadsoverslaget pr. par eller pr. stk.?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    Var det sånn at det var mulig å høre på disse høyttalerne før man ev. bestemmer seg?
    Går det fint å drive disse med en 5 *100W( på papiret :shock: ) Sony forsterker?
    Bruker den i dag til Dali 107 ops: som er veldig lettdrevne.
    Blir litt uaktuelt vist jeg MÅ bytte forsterker, men så lenge det er et steg fremover så er det veldig aktuelt.

Er kostnadsoverslaget pr. par eller pr. stk.?
    Kostnadsoverslaget er per par. Du kan vel prøve med den forsterkeren og se om det går (noe det sannsynligvis gjør :wink: ). Om ikke kan du jo kjøpe en billig brukt effekt...

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har ikke pre. out....... :shock:

Side 23 av 49 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •