DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 21 av 49 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 964
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det eneste som skiller denne høyttaleren fra en skikkelig dyr høyttaler er at det selvsagt er visse fysiske begrensninger for hvor høyt den kan spille.
    Noen formening om følsomheten til SF-BEL? Regner vel i grunnen med at de spiller høyt nok i en hjemmekino for de aller fleste? Hvor stort rom anser du som max for disse hvis en ønsker å ha litt trykk i lyden?

Hvordan er det med dypbass ved musikkavspilling? F.eks spor 10 på Moby's plate "18" har ganske dyp bass som forsåvidt, på en måte, "høres" på mine høytalere, men må koble inn sub for at det skal "være" noe der også...
    Hva som er høyt har jo vist seg å være svært subjektit. De har store ressurser i bassen og går svært dypt, men man kan ikke skremme livskiten av en herdet hjemmekinofreak med Darla-scenen på disse heller da. Imidlertid er de å betrakte som voksne gulvstående.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest de siste rapportene her er jeg blitt enda mere interessert Kanskje det er på tide at de gamle JMlab 715'ene byttes ut?.
    Uansett er jeg svært interessert i å bygge høyttalere med SF elementer, spesielt om man prismessig kommer gunstig ut

Newcomer BM BOB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det plasserer nok BEL seg et ganske godt stykke over 603. De kommuniserer på en helt annen måte og forsvinner i lydbildet. De har nok noe mer ressurser lydtrykksmessig også.
    Da kan det se ut som at jeg bygger 4 nye BELer,og gir vekk 603ene til svigermor

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg ser det ut til at 2.5-veis er den beste utnyttelsen av disse elementene. Vi skal holde dere oppdatert om resultatet av de testene vi gjør.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg skiftet til Lisa Ekdahl. Det låter svært åpent, uanstrengt og naturlig. Toppen er tilstedeværende uten å rope diskant på noen som helst måte. S-er, F-er, T-er, K-er osv bare er der. De høres helt selvfølgelige og uanstrengte ut. Det er detaljer i massevis uten at noe virker tilgjort. Det er også et hav av luft. Følelsen av "klam hånd" eller ullen lyd er helt fraværende. Grunntoner i stemmer faller fint på plass uten at noe føles betonet, men heller ikke magert.
    Nice! Lisa Ekdahl er vel en av de ultimate testene mot pågående mellomtone. Er høyttaleren feil avstemt vil hun lett høres slitsom og nasal ut, så hvis hun låter uanstrengt, så har definitivt innspillingen av elementene gjort underverker.
    Ellers er diskanten så bra at det med S-er, F-er etc. var riktig fra første stund og klart bedre enn den inverterte dome-diskanten fra Lyeco (som heller ikke er noen dårlig diskant).
    Tror vi har en vinner, og det klør i fingrene etter å bygge denne.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er ca fysiske mål for BEL 2.5?
    Angående senter så er det jo i første innlegg skissert å bruke 2 stk 2-veis BEL (en over og en under bildet), men hvordan er det å drive slikt med senterkanalen i en receiver? En bør vel kanskje kjøre pre-out for senter til en stereoforsterker etc for ikke å presse receiveren for mye?

Eller vil det komme noen "tradisjonell" liggende senter med 2x6,5" og diskant i midten?

Regnet jo med at en må ha egen (stor) sub for å skremme livskiten av en herdet hjemmekinofreak med darla-scenen, men til musikk så er det ønskelig at det også er dypbass tilstede uten bruk av sub (regner selvfølgelig ikke med at de skal slå pusten ut av en, men kjekt om en også kan "føle" at det er noe bass der, og ikke bare noen "blafre-lyder" fra elementene

Bare en liten ting til om denne uttalelsen:

Det eneste som skiller denne høyttaleren fra en skikkelig dyr høyttaler er at det selvsagt er visse fysiske begrensninger for hvor høyt den kan spille
    Vil det si at det er bortkastet å kjøpe skikkelig dyre høyttalere hvis en ikke har planer om å spille veldig høyt? (Og hva legger du i skikkelig dyr høyttaler?)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er ca fysiske mål for BEL 2.5?
    De er vel ca meteren høye og drøyt 32 cm dype nederst. Se tegningen i denne postingen tidligere i tråden, som er svært nær den ferdige prototypen:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...838329#6838329

Angående senter så er det jo i første innlegg skissert å bruke 2 stk 2-veis BEL (en over og en under bildet), men hvordan er det å drive slikt med senterkanalen i en receiver? En bør vel kanskje kjøre pre-out for senter til en stereoforsterker etc for ikke å presse receiveren for mye?

Eller vil det komme noen "tradisjonell" liggende senter med 2x6,5" og diskant i midten?
    Med to identiske høyttalere på 8 ohm, så blir parallellkobling av disse ikke noe særlig vanskeligere å drive enn en 2.5-veis BEL. Nå vil jeg ikke anbefale noen å gå for den løsningen uten å tenke seg om 5-6 ganger. Man får nemlig en kamfiltereffekt mellom de to diskantene som kan gi en svært ukontrollert frekvensrespons. Jeg kommer til å forsøke noe slikt, som skissert, men er forberedt på at jeg kanskje blir skuffet. Min tilnærming er nøye tilmålt avstand mellom lytteposisjon og diskantene, slik at disse spiller i fase i sweet spot. Men hvor ille det evt. blir i de andre lytteposisjonene er et stort spørsmål.

Jeg tror vi vil få se en tradisjonell MTM-senter basert på dette også, noe som er å foretrekke for alle unntatt DIY-hard symmetrifreaker som meg.

Regnet jo med at en må ha egen (stor) sub for å skremme livskiten av en herdet hjemmekinofreak med darla-scenen, men til musikk så er det ønskelig at det også er dypbass tilstede uten bruk av sub (regner selvfølgelig ikke med at de skal slå pusten ut av en, men kjekt om en også kan "føle" at det er noe bass der, og ikke bare noen "blafre-lyder" fra elementene
    Bassen blir relativt dyp og relativt kraftig og er fullt ut sammenlignbar med kommersielle 2.5-veis løsninger til godt over 10000 for paret. Jeg liker å trekke paralleller til Audiovectors Mi3-serie akkurat når det gjelder bassavstemmingen, og tror ikke 2.5-veis BEL viker tilbake for disse.

Du spør om sammenligninger med skikkelig dyre høyttalere. 2.5-veis BEL spiller svært godt, og jeg tror jeg trygt kan trekke sammenligninger med kommersielle høyttalere opp mot 20000 for paret. Bånddiskanten har gitt ytterligere detaljering i forhold til den 3-veis Lyeco-baserte BELen som vi rangerte i klassen 10000-15000 lydmessig sammenlignet med ferdige høyttalere.

Regner med at deleprisen med konservativ finish og egenbygde kasser havner rundt 4000. Arbeid kommer i tillegg. :shock:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at det er bortkastet å kjøpe skikkelig dyre høyttalere hvis en ikke har planer om å spille veldig høyt? (Og hva legger du i skikkelig dyr høyttaler?)
    Det er et litt komplekst spørsmål. Selv gir jeg gjerne 15k i stedet for 5k for en sofa selvom den ikke er betydelig bedre å sitte i, men rett og slett fordi den er et pent møbel.

Jeg vil tro den finner mange tøffe konkurrenter i prisklassen 15-20k. Kommer vi opp i 30 bør det finnes en og annen konstruksjon som legger den et lite stykke bak seg også. Ikke bare på lydtrykk, men også ved å gi litt mer av alt.

Nøyaktig svar er litt tidlig å gi da vi skal teste noen endringer også som kommer til å påvirke lyden i flere retninger. Men den spiller høyt og har et seriøst slam i bassen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW, med senterkanalen driver jeg og brygger på en løsning jeg ikke tror har vært brukt før. Jeg har tidligere bygget filtre som kobler ett og samme element både i serie og i parallell for ulike frekvenser. Det tror jeg kan brukes til å lage en "2,5-veis" senter der begge bass/mellomtonene allikevel går opp til delefrekvensen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøyaktig svar er litt tidlig å gi da vi skal teste noen endringer også som kommer til å påvirke lyden i flere retninger. Men den spiller høyt og har et seriøst slam i bassen.
    Hvilke endringer er det du vurderer nå, Snickers? Du har jo hørt mye nøyere på den enn det jeg rakk natt til søndag, men kan ikke skjønne at det dreier seg om annet enn småjusteringer?

Selvfølgelig har den seriøs konkurranse i prisklassen 15000-20000, men jeg føler at den må opp i den klassen kvalitetsmessig for å få konkurranse også. Og jg vil tro at det finnes høyttalere til 15000/paret den slår med glans også (selv om man i den klassen snakker mer om lydmessige prioriteringer heller enn direkte svakheter).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endringene er beskrevet lenger opp. Jeg har litt forventninger til blendingen bak diskanten da dette også stjeler en liter av kassa. Det igjen hever bassrefleksavstemningen en smule.

Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Snickers-is: ..siden jeg har blitt så lat etter all avslappingen i helgen, så lurte jeg på om du kan fortelle meg hvor stor innfellingshullene for elementene er.. -samt ca liter volum ..holder jo i kjent stil med å tegne noe som er ett hXXXXte å bygge :lol:
    _________

Eller vil jeg bare si at BEL prosjektet virkelig burde være noe å prøve for de aller fleste! -blir spennede å se forskjellige løsninger av disse

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo bra ut dette, slenges det ut en filter tegning eller skal det forsatt tweakes litt på?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basselementet er 167mm i diameter og skal felles 5mm inn.

Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    thanx

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tormod
    thanx
    Takk for sist, tormod.

Før du fordyper deg helt i designet... Kan du ikke poste noen bilder fra sessionen, spesielt av 2.5-veis Silverflute BEL, selvfølgelig... Glemte kameraet selv, så jeg har ikke noe å poste. Tror det er noen som gjerne vil se hva det dreier seg om.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en ting til før du fordyper deg for mye i designet. Jeg kommer til å optimere filteret for flat baffel med ca en meters total høyde. Bredden rundt bassene er 20cm, og en annen bredde vil kunne påvirke lyden en del.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Høres jo bra ut dette, slenges det ut en filter tegning eller skal det forsatt tweakes litt på?
    Stemmer i - en foreløpig skisse er også interessant synes jeg. Hele prosessen egentlig... med både utgangspunkt og grad av "tweaking" etterhvert.

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Tenker å begynne design av SF-BEL, så jeg lurer på:

Innvendig volum på kassen?
    Hvilken frekvens er kassen tunet til?

Dynabel GEB blir nok degraderte til bakhøytalere nå ja

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi vil ha bilder!

Side 21 av 49 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •