DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 20 av 49 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 964
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sent nå ...

natten er snart på vei mot dag, men har nettopp lest meg gjennom hele greia og synes BEL (de minste) ser ut som kunne ha vært greie å ha. Ble jo riktig fine også. Men hvilken forsterker krever de (lille) surfer litt fram og tilbake her men mye å tygge på på så liten tid. 150W? synes jeg så det her en plass.

Det er ikke forsent å evt. bli med på og bestille?

Mye arbeid lagt ned i dette, Bra jobba.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    150 watt var nok for de gulvstående Lyeco BEL.

De små trenger nok ikke så mye effekt, vil tro 60 watt passer fint.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet dere venter på rapport... Hva skal jeg si? Ja, vi bygget SilverFlute 2.5-veis BEL. Vi var 5 stykker involvert i prosessen med bygging og lytting (Snickers-is, [likerHifi], tormod, thror og undertegnede). De tidligste var pån fra morgenen på lørdag, og vi drev alle på hele dagen og hele natten fram til kl 06:00 søndag morgen. Så grunnen til at det ikke er postet noe før nå er nok basert på ekstreme søvnbehov.

Personlig kan jeg si dette: Jeg tror vi har funnet vår BEL! SilverFlute-elementene imponerer, spesielt den rimelige bånddiskanten. Første delefilterutgave ble betydelig enklere enn Lyeco-filterne og lød faktisk svært bra. Vi mente i starten å høre en litt pågående øvre mellomtone, men det kan nok tilskrives helt uinnspilte elementer. Utover kvelden spilte vi på SF 2.5-veis BEL og andre høyttalere, og sammenligningen viser at det definitivt er en høyttaler som er mer lettdreven, mindre komplisert og som krever mindre kassevolum både i 2.5-veis og som liten 2-veis enn det den "gamle" Lyeco-varianten gjør. I mellomtonen, som etter min mening er Lyeco-elementenes styrke, så yter SilverFlute-elementene omtrent like bra, men heves et ytterligere hakk på grunn av den oppløsningen og klarheten diskanten gir som støtte. I bassen går de mye dypere på grunn av at de takler betydelig mindre bassreflekskasser, noe som var uaktuelt for Lyeco-bassmellomtonene.

Første delefilterutgave av 2.5-veis BEL er så bra at vi lar høyttaleren spille seg inn litt med det filteret. Mulig delefilteret kan tweakes litt når høyttaleren er ordentlig innspilt, men jeg tror ikke veien er lang fram til sammensetning av kits med elementer og delefiltre nå.
    Også 2-veis Silverflute (også kalt "utropstegna" ) fikk også første utgave av delefiltre, men disse bør nok tunes litt mer. Mulig at man også skal forsøke en bassrefleksavstemming av disse (de ble foreløpig bygget av thror som 15-liters lukket kasse). De trenger litt justering før de er bra, men kl 06:00 søndag morgen fant vi ut at det måtte utsettes. Nye rapporter om dette kommer sikkert siden.

Personlig gleder meg ihvertfall til å komme i gang med byggingen av mine personlige SilverFlute 2.5-veis BEL, og regner med at bilder fra seansen, erfaringer fra de andre deltakerne og byggedetaljer kommer ut ganske snart.

Vil til slutt takke for en SVÆRT hyggelig session i regi av Snickers-is. Som vanlig viste han en imponerende stayer-evne og var definitivt drivkraften som fikk dette i mål. Stor takk til ham! Det er nå moroa begynner!

Plan videre:
    1. Få spikret valg av elementer og delefiltre (min klare favoritt for både store og små høyttalere er altså SilverFlute-elementene).
    2. Få bindende bestillinger inntil vi når "kritisk masse".
    3. Bestille deler og distribuere.
    4. Få se postinger av masse BEL-varianter der ute på forumet.

Hva er så uavklart? Vel.... Opprinnelig intensjon var jo små satellitter med basskasser. En 2.5-veis høyttaler lar seg jo ikke splitte på den måten. Så for dem som vil bygge 2-veis satellitter og basskasser, vil jeg si dette: Jeg kommer etter erfaringen med 3-veis Lyeco BEL til å gå for en liten, aktiv subbass til hver av frontene. Det gir god kanalseparasjon, samtidig som følsomheten i høyttalerens bassmellomtone kan utnyttes bedre. Aktiv løsning koster jo litt mer, men alle med hjemmekino trenger jo uansett en subwoofer, så jeg tror dette løser seg for de aller fleste.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wee

kommer det bilder og etter hvert?

Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Wee

kommer det bilder og etter hvert?
    Det ble tatt noen bilder i løpet av gårsdagen så regner med at det vil dukke opp noen ja

-Jeg var helt klart den med minst erfaring, men må si jeg ble dyktig imponert over SilverFlute 2.5-veis BEL, jeg var også tilstedet i dag når snickers-is fortsatte å tune delefiltret for "utropstegna" thil thor (2-veis Silverflute) jeg syns også disse ble bedre med det nye filtret.

-dem kom vel frem at det burde være bassrefleks, men det kan thor eller snickers-is fortelle mere om.

Jeg vil også takke gutta for en super helg!! -lærerik, gøyal og med god mat

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter her og nyter CD etter CD på 2,5-veis BEL. Den er rå, den er utrolig rå. Det er en skikkelig bra høyttaler. Jeg klarer ikke å finne ett eneste vesentlig svakt punkt ved den. Jeg hører med REV 1 av filteret fortsatt og ting bare faller mer og mer på plass. Det blir bare bedre og bedre og bedre og bedre og bedre og bedre... Jeg er rett og slett helt målløs. Hører nå på Marcus Miller og det er skikkelig slam i bassen helt fra det dype og sømløst oppover i mellomtonen. Diskanten er utrolig bra, og mellomtonen er nesten magisk.

For å nyansere det hele litt:
    Det eneste som skiller denne høyttaleren fra en skikkelig dyr høyttaler er at det selvsagt er visse fysiske begrensninger for hvor høyt den kan spille. Den er heller ikke voldsomt bass-sterk. Den kommer mer og mer i bunnen etter hvert som jeg spiller, men er en anelse slankere enn en ukorrigert M4 V1. Den går rimelig flatt til 25Hz, men ruller kanskje av en smule (1-2dB eller noe) i mitt rom. Midbassen blir slank om den havner midt på gulvet. Den står nå ca 65 cm fra veggen. (fra vegg til fremsiden av høyttaleren), altså svært høy plasseringsWAF. I starten hadde vi en liten betoning i øvre mellomtone, men jeg føler at den minsker mer og mer etter hvert. Nå vil jeg heller si at det høres veldig riktig ut.

Nå har jeg skiftet til Lisa Ekdahl. Det låter svært åpent, uanstrengt og naturlig. Toppen er tilstedeværende uten å rope diskant på noen som helst måte. S-er, F-er, T-er, K-er osv bare er der. De høres helt selvfølgelige og uanstrengte ut. Det er detaljer i massevis uten at noe virker tilgjort. Det er også et hav av luft. Følelsen av "klam hånd" eller ullen lyd er helt fraværende. Grunntoner i stemmer faller fint på plass uten at noe føles betonet, men heller ikke magert.

Jeg ser for meg å gjøre noen tester. Først vil jeg kjøre noen målinger på ulike avstander. Så vil jeg eksperimentere med veggavstand, avstemning og filteret til den dypeste bassen. Videre kommer jeg til å montere en plate bak diskanten da det virker som denne lar seg påvirke en smule av basstrykket i kassa. Jeg har ikke hørt det, men det kan sees når lyset skinner i membranet. Jeg kommer også til å eksperimentere med å tilte frekvensgangen en liten smule mot det mørkere. Bare noe sånnt som 1/2 dB eller noe, men jeg tror det er bittelitt å hente der. Dempingen i kassene virker å være meget vellykket. Det er ca 1,5 meter fillerye og litt skumplast i hver kasse. Jeg har hittil ikke funnet noe som minner om kasseresonanser og det med svært enkel avstiving og enkel frontplate.

Ellers vil jeg takke roffe, LikerHiFi, Tormod og Thror for en svært hyggelig byggedag. Jeg har ikke hatt det så gøy på lenge :lol: . Høytalerbyggerhumor er ikke som annen humor :wink: .

Disse høyttalerne bare ber om å bli brukt, time etter time. Fores med hva som helst. Jeg har aldri hørt elementer som yter så bra i den prisklassen. Ikke en gang i nærheten! Om ikke fornuften tar overhånd sitter jeg fortsatt her og lytter i morgen tidlig.

Newcomer KongoJack sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil 2,5-veis BEL høytaleren passe best til god gammeldags stereo lytting av musikk eller vil den passe like fint inn i et hjemmekino oppsett?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen ting vil passe bedre til hjemmekino enn det som passer bra til musikk. (Bortsett fra en og annen subwoofer.)

Newcomer KongoJack sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så med andre ord vil 6stk 2,5-veis BEL + senter og en god sub i et hjemmekino oppsett med en forsterker på 100-150watt låte litt himelsk eller?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer det til å bli konstruert en senter til denne og? hadde hvert digg med likt rundt om... 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det bør vi få til. De fungerte jo bra i 2-veis også, selvom de nok bør ha bassrefleks for å henge like godt med. Skal se på det når jeg føler vi er i mål med BEL 2,5V.

Jeg regner med vi kan sende noen tegninger til Vidar Øierås snart også slik at de som vil ha ferdig kasser kan få det (og vite hva de koster).

Newcomer tendenfan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi vil se bilder fra helga !!!! :lol:

Newcomer BM BOB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har pr. i dag b&w 603-s3 som front.Kan tenke meg å flytte disse bak på siden.Vil 2,5-veis BEL da være en god match som bakhøyttalere?Noen forslag til nye fronter?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er budsjettet for fronter?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker egentlig mer på kvalitet enn budsjett,men la oss si under 50 da.Har det ikke fryktelig travel,men det er greit å ha en plan

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange penger og en investering med mange fallgruber. Jeg anbefaler deg å starte en egen tråd om det.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det eneste som skiller denne høyttaleren fra en skikkelig dyr høyttaler er at det selvsagt er visse fysiske begrensninger for hvor høyt den kan spille.
    Noen formening om følsomheten til SF-BEL? Regner vel i grunnen med at de spiller høyt nok i en hjemmekino for de aller fleste? Hvor stort rom anser du som max for disse hvis en ønsker å ha litt trykk i lyden?

Hvordan er det med dypbass ved musikkavspilling? F.eks spor 10 på Moby's plate "18" har ganske dyp bass som forsåvidt, på en måte, "høres" på mine høytalere, men må koble inn sub for at det skal "være" noe der også...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er mange penger og en investering med mange fallgruber. Jeg anbefaler deg å starte en egen tråd om det.
    Det skal jeg ta å gjøre.Men har du noen tanker om hvordan BEL vil passe med 603?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det plasserer nok BEL seg et ganske godt stykke over 603. De kommuniserer på en helt annen måte og forsvinner i lydbildet. De har nok noe mer ressurser lydtrykksmessig også.

Side 20 av 49 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •