DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 49 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 964
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Diskanten må dempes en del og følsomheten blir ganske lav....
    Ellers så vil det sikkert funke fint..
    Hvilken elementkombinasjon snakker du om her? Det er jo ikke uvanlig å måtte dempe diskanten noe.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskanten plages ikke av å måtte dempes. Ellers har jeg kikket på elementer fra Seas, men det er usikkert om Seas ønsker å omgå Eltek på et selvbyggerprosjekt.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det var ikke det jeg tenkte på, men hvis "vi" skulle bruke den cone diskanten og peerless mellomtonen, hadde følsomheten blitt ca. 86.6 db, noe som er litt lavt i.o.m at det er snakk om satelitter.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Diskanten plages ikke av å måtte dempes. Ellers har jeg kikket på elementer fra Seas, men det er usikkert om Seas ønsker å omgå Eltek på et selvbyggerprosjekt.
    Mulig jeg har misforstått, men hadde du evt. andre ting i kikkerten? Mener du snakket om noen merker som ikke føres av Eltek også, eller hva...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da definitivt snakket om andre elementer. Jeg sendte en forespørsel til et firma i Taiwan. Riktignok på et ganske stort antall elementer, men jeg har funnet en meget interessant 3/4" diskant, og en tilsvarende interessant bass på 6,5 tommer.

Diskanten:
    http://www.lyeco.com.tw/specs/dynavox/TD-2008XL.htm

Og bassen:
    http://www.lyeco.com.tw/specs/woofer/wf-6005gr-1.htm

Jeg har beregnet pris for diskanten på kr 206,50, og diskanten på kr 227,50.

Det blir kr 868,- for et par i elementer. Da tror jeg vi er inne på noe interessant. Det var de elementene fra denne leverandøren som var helt klart mest interessante i forhold til pris og ytelse.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse elementene ser jo riktig så spennende ut, Snickers!

Diskanten er jo spennende i seg selv, med invertert papirdome som går svært jevnt helt ned til 1.5kHz og ruller MEGET pent av etter det. Dette burde gi enkle krav til delefilterne.

Bassmellomtonen ser også meget spennende ut. Den har en komposittkone av glassfiber og titanium fiber (!) og går jevnt og langt opp i frekvens. Nedover ruller den av jevnt og har et fall som i mitt hode passer bra med plassering nær vegg. Det blir spennende å se de første kassesimuleringene av denne.

Prisene er det heller ikke noe å si på, og det visuelle inntrykket av disse elementene er jo også spennende. Dette gir noe utenom det vanlige. Jeg er litt hekta på disse elementene. Kravet mitt om at diskanten skal ha liten monteringsplate får heller vike i denne omgang (man kan jo alltids benytte samme montering som dynaBel S33, altså en forsenkning av diskanten og montering av basselementet overlappende i forhold til dette). Jeg avventer simuleringene, men ser de bra ut, synes jeg vi skal forsøke å få til en deal på disse.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg simulert litt.
    Jeg har tatt utgangspunkt i bassrefleks, men lukket kasse fra 20 liter og oppover kan brukes. Da vil den bli litt slankere i bassen. "InroomBR" viser respons i rommet. Det er bassresponsen fra 150-200 og ned som er interessant.

Kassa er på 30 liter, og har en avstemning på 38Hz. Det er et 69mm rør på 18cm.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Har simulert litt selv med elementet i min enkle simuleringssoftware nå, og synes det kan se ut som om dette elementet krever ganske stor kasse til "satellitt" å være. 30 liter+ er ganske mye for en satellitt.

Ser at bassreflekssimuleringen gir en -3dB på under 40Hz! Det er jo glimrende! Jeg ser for meg at dette elementet vil gjøre vei i vellinga i basskassene også (se min initielle posting).

Ble litt usikker nå. Selv med kun 20 liter så får man en kasse (antar baffelbredde på 22cm) med største dimensjoner opp mot 50cm. Oppsiden er at jeg synes at kurven for lukket kasse ser bra ut i mitt simuleringsprogram med -3dB på ca 66Hz, noe som må sies å være bra for en lukket kasse:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om dette kan berolige deg jeg roffe? Husk at de avvikene er teoretiske og i helt udempet kasse. demper man kassa relativt godt vil 10-literen se ut som 20-literen med untak av den dypeste bassen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle billigprosjekter krever noen kompromisser. Jeg sitter og tenker så det knaker her, og begynner vel å komme fram til at jeg kan leve med 20 liters lukkede satellitter. Litt høyde på kassa gjør ingenting (se min initielle posting), siden det er mye høyde å ta av på siden av lerrettet.

Edit: Ja, jeg tenkte ikke på dempingen! Jeg hadde i min initielle applikasjon tegnet inn kasser på rundt 12 liter. Hvis kraftig demping i kassa gjør dette mulig, så er jeg definitivt med!

Jeg heller derfor til at vi går for disse elementene! Det ser ut som om det går mot litt store stativhøyttalere for dem som går for bassrefleks, men det burde være greit til denne prisen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva sier dere andre? Hvis Snickers får til et gruppekjøp av disse elementene, er dere med?

Spesifikasjoner, Diskant:
    http://www.lyeco.com.tw/specs/dynavox/TD-2008XL.htm
    Spesifikasjoner, Bassmellomtone:
    http://www.lyeco.com.tw/specs/woofer/wf-6005gr-1.htm

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket litt til, jeg, og det kan se ut som at man kan bygge en litt større bassreflekshøyttaler på omtrent 56 liter og bassrefleksavstemming på 36Hz, og da oppnå en frekvensrespons med -3dB på imponerende 32Hz! Det vil jo kanskje kunne bli en fin gulvstående høyttaler for dem som ønsker det...

Er dette for godt til å være sant? Det er jo utenfor det anbefalte frekvensområdet fra produsenten...
    Hva er farene forbundet med dette, Snickers? Simuleringen banker jo alle billighøyttalerne til Eltek på dypbass!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi sparer en del penger på å gå utenom mange ledd her, men skal du lage en gulvstående sak så anbefaler jeg å slenge inn fler basselementer. Rett og slett fordi den begrensede slaglengden på 6,2mm P-P er ikke mye selvom det er bra for denne klassen.

Det anbefalte frekvensområdet til produsenten tar jeg med en stor klype salt.

Men det ser unektelig bra ut Roffe. De måler sikkert ikke nøyaktig like bra IRL, men det er grenser for hvor mye de gidder å lyve på målingene. De har jo elementer som måler ræva også. Imidlertid tyder oppbugningen av disse på at de skal fungere bra. Diskanten har et eksepsjonelt X-max på hele 1,6mm p-p også. 0,4-0,5 er mer vanlig.

Jeg synes dette ser veldig spennende ut selv også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hvert kan vi se på om vi skal lage en sub, og da kan vi lage et passivt filter som gjør at sub-element og passivt filter, samt kasse danner grunnlaget for å gjøre den til en 3-veis gulvstående som kan spille brukbart høyt.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter og ha lest igjennom tråden her, so har eg funne ut at detta her var ganske so innteresangt. No har jo eg kjangsen til og lere meg litt om sjølbygg og. :wink:

Sign me up guys. 8)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Vi sparer en del penger på å gå utenom mange ledd her, men skal du lage en gulvstående sak så anbefaler jeg å slenge inn fler basselementer. Rett og slett fordi den begrensede slaglengden på 6,2mm P-P er ikke mye selvom det er bra for denne klassen.
    JEG skal ikke lage gulvstående, men jeg tenkte i forhold til at vi kanskje kjøper inn mye av disse elementene, så kan det kanskje være andre som kan slenge seg på og bygge andre høyttalere enn min veggplasserte, lukkede 12-liters satellitt.

Det er tross alt slik at elementene og delefilterne i en toveishøyttaler ikke har så mye med hva som skjer i bassen å gjøre.
    Dermed kan samme "kit" bestående av disse elementene og delefiltre benyttes i en rekke ulike høyttalere:

* Lukkede, relativt små, 12 til 20 liters veggplasseringsvennlige høyttalere (original BEL-intensjon). Funker ned til ca 66Hz (-3dB) og har den lukkede boksens pene avrulling som i praksis gir opplevd dypere bass enn ved bassrefleks med tilsvarende -3dB punkt.
    * Noe større bassreflekshøyttalere for stativplassering (30 liter). Går ned til ca 40Hz (-3dB) med en pen, myk avrulling som gir ca 32Hz ved -6dB
    * Gulvstående bassreflekshøyttalere som gir ned mot 32Hz i bassen. :shock: (Ikke anbefalt å dra på FOR mye da. Det går dypt, men det maksimale lydtrykket man kan trekke fra en slik blir ikke på Cerwin Vega-nivå, for å si det slik...). Gulvstående kasser kan designes fra 45 til 60 liter med bassporten tunet til 36Hz.

Det er SVÆRT anvendelige elementer du har funnet, Snickers. Dette tror jeg kan bli moro!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er med, tror 2 kompiser også blir med! skal høre med dem.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har vel nå 9 som har sagt på avstemningen at de skal være med. Kommer vi opp i et antall på 15 stk eller noe så vi passerer 30 enkelthøyttalere så begynner vi å komme inn på interessante antall for å realisere bestilling.

Vi må derfor bestillg prøver for test, for deretter å ta opp bindende påmeldinger pr E-post.

Jeg fikk akkurat fraktpris, og den ble estimert til 500,- mer enn antatt, men prisen blir som oftest lavere ved bestilling dersom vi tillater +/- noen dager. De shopper inn transporten fortløpende.

Transporttiden er ca 4-5 uker, og leveringstiden hos produsent vet jeg ikke ennå. Ofte ca 4 uker dersom de ikke har elementene på lager.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi legger selvsagt ut bilder og beskrivelser etter å ha testet prøvene. Jeg samler så mange som mulig til å evaluere prøvene også slik at det ikke bare er "min side av saken" som kommer frem her.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende elementer! Slenger meg med jeg også!

Side 2 av 49 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •