DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 19 av 49 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 964
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Meget spennende Roffe. Ser du skriver at dypbass ikke er denn ht'ens store styrke, men den er vel ikke totalt fraværende? Hvor dypt vil du annslå at den spiller i ditt rom?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Meget spennende Roffe. Ser du skriver at dypbass ikke er denn ht'ens store styrke, men den er vel ikke totalt fraværende? Hvor dypt vil du annslå at den spiller i ditt rom?
    Dette dreier seg altså om en lukket toveis Lyeco-basert prototyp på 12 liters ganske hardt dempet volum.
    Jo, dypbassen (hvis vi snakker om ned mot 20-30Hz) er totalt fraværende. Den leverer i grunn som forventet i forhold til simuleringen, hvilket vil si en lett svulming (ikke boomete) mellom 100 og 200Hz, og så faller den med pen avrulling nedover. -3dB havner rundt 70Hz, og -10dB ved omtrent 45Hz. Elementet jobber ganske synlig hardt ved kraftige bassutslag og komprimerer sikkert ved forsøk på å skru opp noe ut over normalt lyttenivå.
    Riktig plassert i rommet med hjelp av en vegg eller to forventer jeg å kunne få litt mer bass ut av dem, men ikke mye. Nå skal de brukes sammen med subwoofer, og da vil jeg ved bruk av delefilter kunne senke utslagene mer og dermed få mer dynamikk å gå på generelt (det er langt fra ideelt for mellomtonen at elementet får så store utslag at det begynner å komprimere). De er altså helt flotte som satellitter i hjemmekinoen, og det er jo det jeg skal bruke dem til. De vil ihvertfall dunke billige 5.1-systemer ned i støvlene med fullt utslag i det kritiske området 100-200Hz, der småsatellitter ofte er langt nede i sitt avrullingsområde.

SilverFlute-elementene trives i langt mindre kassevolum enn Lyeco, og jeg har store forventninger til dem både i gulvstående 2.5-veis bassrefleksavstemming og som mindre kasser i både lukket og bassrefleksavstemt utførelse. SilverFlute-elementene har også en større Xmax, hvilket vil si at de har mer dynamikk å gå på før de når komprimeringspunktet.

Jeg vil si at det eneste jeg er usikker til i forhold til SilverFlute W17RC-38S-08 er presisjonen i den øvre mellomtonen, men skal man dømme etter frekvenskurvene, så vil de yte vel så bra som Lyeco LW6005GR-1, og det med enklere delefiltre. Gleder meg som sagt til helgen!

Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei roffe!

tar du med deg disse toveis BEL-prototypene på lørdag? ...er jo en smule spent

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tormod
    hei roffe!
    Jada, de blir med på lasset. Men jeg håper jo på å få fokus på SilverFlute-BEL-bygging og tuning av delefiltre på dem. Kunne også være moro med litt A-B testing av 3-veis Lyeco vs 2.5-veis SilverFlute hvis vi får tunet sistnevnte dit vi vil.

Til dem som synes 2-veis Lyeco-basert BEL høres spennende ut: Alene har de ikke noe å gjøre i et kvalitetsoppsett. Dynamikkpotensialet i bassen er rett og slett for lavt. Bassmellomtoneelementet er også såpass volumkrevende at det er uaktuelt å lage bassrefleksavstemte høyttalere med disse. Men til det opprinnelige formålet (se første posting i tråden), så har de nok det som trengs. Det er jo også noe rimeligere enn SilverFlute-elementet.

Men SilverFlute-elementet er etter min mening mye mer anvendelig av tre grunner: Det krever sannsynligvis mindre komplekst delefilter, har høyere dynamikkpotensial og krever minimalt med kassevolum uansett avstemming. Det er derfor svært mulig (med mindre SilverFlute skuffer stort) at Lyeco-basert BEL-prototyp forblir en prototyp, og at det er SilverFlute som etterhvert blir basis for den BEL-høyttaleren som blir offisiell og dermed gjenstand for et litt større innkjøp av elementer.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    hei roffe!
    Jada, de blir med på lasset. Men jeg håper jo på å få fokus på SilverFlute-BEL-bygging og tuning av delefiltre på dem. Kunne også være moro med litt A-B testing av 3-veis Lyeco vs 2.5-veis SilverFlute hvis vi får tunet sistnevnte dit vi vil.
    ...skal gjøre mitt beste med ikke å løpe i veien for dere jeg.. -klarer jeg det så er jeg godt fornøyd :lol: :lol:

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg som sagt til helgen!
    Og jeg (og sikkert mange med meg) gleder oss til tilbakemeldingene!!

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil en buet front by på problemer?
    Jeg har lekt meg litt i SkecthUp og synes det ble litt stilig (det er ikke riktige mål elementene og det er heller ikke tatt hensyn til volum enda).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    Jeg har lekt meg litt i SkecthUp og synes det ble litt stilig (det er ikke riktige mål elementene og det er heller ikke tatt hensyn til volum enda).
    Lekker tegning, men det blir vanskelig å ta skikkelige elementhull i en slik front. For selv om fronten buer, vil ikke elementene gjøre det.

Men får du det til, så er det vel ingen broblemer med en slik front, ihvertfall ikke med en så svak bue som på tegningen. Det viktigste for lyden er at volumene er riktige.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    Lekker tegning, men det blir vanskelig å ta skikkelige elementhull i en slik front. For selv om fronten buer, vil ikke elementene gjøre det.

Men får du det til, så er det vel ingen broblemer med en slik front, ihvertfall ikke med en så svak bue som på tegningen. Det viktigste for lyden er at volumene er riktige.
    Men, hvis han legger buen til å start rett under elementet, og heller bare skrår den før det, så skulle det jo gå greit. -på mitt prosjekt jobber jeg med flere buede flater enn det jeg har lagt ut bilde av, holder nå på å se hvordan jeg kan få løst nettopp den problematiken du tar opp her.

-Jeg har testet med 3mm MDF og da har man ganske stor fleksibilitet

..bare synd at jeg trenger 18 :!: plater bare for mine 2 høytalere.. hehe

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, hvis han legger buen til å start rett under elementet, og heller bare skrår den før det, så skulle det jo gå greit. -på mitt prosjekt jobber jeg med flere buede flater enn det jeg har lagt ut bilde av, holder nå på å se hvordan jeg kan få løst nettopp den problematiken du tar opp her.
    Hvis man går for den strategien kan det lønne seg å legge en tykkere og stivere plate under de mer fleksible. Det gir også en forsterkning av baffelen, noe som er svært vanlig for høykvalitetshøyttalere. Man bør da avrunde elementhullet på baksiden.

Har laget en liten skisse som illustrerer hva jeg mener. Der har hvert element fått en egen plate. Jeg vil likevel anbefale at de sitter i samme plate (noe jeg tenkte på etter at jeg tegnet) Grunnen er at det er et poeng at avstanden mellom mellomtone og diskant ikke er større enn den må. Knekken mellom de to platene kan også være vanskelig å få riktig uten at platen knekker hvis avstanden er liten i forhold til kurven. Men det finnes vellykkede konstruksjoner som har vinklede elementer i forhold til hverandre også, men de sitter da gjerne i en d'Appolito-konfigurasjon (stående MTM), og har sjelden kurvede flater for elementene. Her er skissen:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man går for den strategien kan det lønne seg å legge en tykkere og stivere plate under de mer fleksible. Det gir også en forsterkning av baffelen, noe som er svært vanlig for høykvalitetshøyttalere. Man bør da avrunde elementhullet på baksiden.

Har laget en liten skisse som illustrerer hva jeg mener. Der har hvert element fått en egen plate. Jeg vil likevel anbefale at de sitter i samme plate (noe jeg tenkte på etter at jeg tegnet) Grunnen er at det er et poeng at avstanden mellom mellomtone og diskant ikke er større enn den må. Knekken mellom de to platene kan også være vanskelig å få riktig uten at platen knekker hvis avstanden er liten i forhold til kurven. Men det finnes vellykkede konstruksjoner som har vinklede elementer i forhold til hverandre også, men de sitter da gjerne i en d'Appolito-konfigurasjon (stående MTM), og har sjelden kurvede flater for elementene. Her er skissen:

Men hvorfor er det nødvendig med å forsteke baffelen, hvis man bruker innvendig avstivning der man har "knekken" og bruker feks 8stk 3mm mdf så har man jo en frontbaffel på 24 mm, og det burde vel holde?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor er det nødvendig med å forsteke baffelen, hvis man bruker innvendig avstivning der man har "knekken" og bruker feks 8stk 3mm mdf så har man jo en frontbaffel på 24 mm, og det burde vel holde?
    Fordi du får problemer med å forme en tynn plate slik at den kurver i ett område og er rett i et annet. Edit: Platen vil "søke" å utligne krummingsspenningen over hele flaten. Da er det lettere å bruke en stiv plate som basis, og du får også en langt bedre sideveis avstiving ved elementfestet, og bedre feste for elementskruene.

Hva som er nødvendig får være opp til den enkelte kabinettkonstruktør... Får man en plan og stabil basis for elementene slik du beskriver, så for all del, gjør det på din måte.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi du får problemer med å forme en tynn plate slik at den kurver i ett område og er rett i et annet. Platen vil "søke" Da er det lettere å bruke en stiv plate som basis, og du får også en langt bedre sideveis avstiving ved elementfestet, og bedre feste for elementskruene.

Hva som er nødvendig får være opp til den enkelte kabinettkonstruktør... Får man en plan og stabil basis for elementene slik du beskriver, så for all del, gjør det på din måte.
    ..vi vet begge at du er langt mer rutinert på dette området enn meg :wink: , så hvis du sier det kan bli problemer så tar jeg ditt ord for det

-Men hvis man legger frontbaffelen oppå side veggene, så har man jo en "form" som tar seg av at ikke platen synker på feil sted, i alle fall hvis man legger den avstiveren på "knekk punktet".

..men som du sier så kan jo faktorer som at kassen ikke blir så stiv sideveis være en faktor alene som gjør at det ikke er noen god løsning.

Men skruene sitter da vel like godt i 8x3mm som i 1 stk 22mm?

-blir spennde på lørdag, da kan det jo hende jeg har ett helt annet syn på saken i løpet av dagen.. hehe -sånn er det å gå i "læra" til dem som kan det.. ops: :lol: :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..vi vet begge at du er langt mer rutinert på dette området enn meg
    Egentlig ikke. Jeg har aldri laget slike kurvede flater selv. Dette er bare fornuftsbasert gjetting fra min side.
    -Men hvis man legger frontbaffelen oppå side veggene, så har man jo en "form" som tar seg av at ikke platen synker på feil sted, i alle fall hvis man legger den avstiveren på "knekk punktet".
    Det er klart at sideveggene vil kunne fungere som en form. Det er jo bare å prøve. Skru det fast før du forsøker å lime, og bruk et rettholt eller lignende for å sjekke at ting er rett både på langs og på tvers i området der elementene skal monteres. Blir det kurving er det en smal sak å ettermontere stivere plater slik jeg skisserer.
    Men skruene sitter da vel like godt i 8x3mm som i 1 stk 22mm?
    Med god laminering burde ikke det være noe problem, nei. Utfordringen er å få nok press på lamineringen når denne gjøres under montering på kassa, men dette løser du sikkert.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper å ha M4 MKII lytteklare på Lørdag, sammen med M4 MKI, og jeg lurer på å gjøre litt mer forarbeide på SF-BEL slik at vi "rekker å ha det gøy" på lørdag.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 2-veis, hadde ikke annet kamera enn webcam tilgjengelig

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thror
    Min 2-veis, hadde ikke annet kamera enn webcam tilgjengelig
    Ser ut som en gul svamp med et malt utropstegn på... Neida. Den ser fin ut. Er det lukket kasse eller bassrefleks?
    Har du testet den med lyd, eller avventer du inntil 2.5-veis versjonen har et delefilter klart?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som en gul svamp med et malt utropstegn på...
    mulig det er fordi det er litt sein, men nå lo jeg godt gitt! :P

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi få tilbake melding fra den store dagen eller? :wink:

Newcomer gultusj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg som et barn.. :lol: :lol:

Side 19 av 49 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •