DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 18 av 49 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 964
    Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    1. Med to prototyper (Lyeco-BEL og SilverFlute-BEL) klare er det neste steget evaluering. Lydkvalitet vil stå i høysetet, men totalt blir det en helhetsvurdering for hva vi går for. Vi anbefaler i den fasen at flere prøvehører og sier sin mening..
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    22/1-05 er ny byggedag for BEL!
    Si meg holder dere begge til i halden området?

22 er jo en lørdag, så selv om jeg ikke er direkte berørt av BEL så hadde det vært gøy å tatt seg en tur.. -er jo ikke SÅ langt fra hamar og ned.. ..bare fy så mange fotobokser.. :lol:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både jeg og Snickers-is er i "Halden-området", hvis det kan defineres som Halden med en 4 mil sirkel rundt. BEL-byggingen vil foregå i den Snickerske residensen i Rakkestad, som altså er enda litt nærmere Hamar enn det Halden er. Vi er 3 stykker allerede ([likerHifi] er også i Rakkestad på den tiden), og med enda en på laget, så vil byggingen kunne gå enda raskere ved at man er to på hver høyttaler. Forutsetning for å være med på byggekveldene er tøy som tåler litt MDF-støv og limflekker. Det blir gjerne litt seint, så man bør forsøke å være uthvilt.

Men send en PM til Snickers først, tormod. Det er tross alt hans hus, og han som må bestemme hvem som får være med. Jeg kan ihvertfall love at det er en lærerik opplevelse hvis man ikke har bygget høyttaler før.

Jeg tar også med mine halvferdige toveis-BEL, og siden det er upraktisk å benke alle rundt Snickers' PC når delefiltersimuleringer og målinger skal gjøres, så kan vel jeg trekke meg litt til siden for å jobbe på dem. Kan jo også vurdere om jeg skal begynne å skjære til litt MDF for de Lyeco-baserte basskassene mine også... Da kan du jo få en innføring i fresing av elementhull, noe som allerede er gjort på SF-BEL.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både jeg og Snickers-is er i "Halden-området", hvis det kan defineres som Halden med en 4 mil sirkel rundt. BEL-byggingen vil foregå i den Snickerske residensen i Rakkestad, som altså er enda litt nærmere Hamar enn det Halden er. Vi er 3 stykker allerede ([likerHifi] er også i Rakkestad på den tiden), og med enda en på laget, så vil byggingen kunne gå enda raskere ved at man er to på hver høyttaler. Forutsetning for å være med på byggekveldene er tøy som tåler litt MDF-støv og limflekker. Det blir gjerne litt seint, så man bør forsøke å være uthvilt.

Men send en PM til Snickers først, tormod. Det er tross alt hans hus, og han som må bestemme hvem som får være med. Jeg kan ihvertfall love at det er en lærerik opplevelse hvis man ikke har bygget høyttaler før.

Jeg tar også med mine halvferdige toveis-BEL, og siden det er upraktisk å benke alle rundt Snickers' PC når delefiltersimuleringer og målinger skal gjøres, så kan vel jeg trekke meg litt til siden for å jobbe på dem. Kan jo også vurdere om jeg skal begynne å skjære til litt MDF for de Lyeco-baserte basskassene mine også... Da kan du jo få en innføring i fresing av elementhull, noe som allerede er gjort på SF-BEL.
    ..høres jo intresant ut.. skal bare sjekke at det ikke kræsjer med jobb tur jeg skal ut på! Kan jo hende at jeg til og med har noe vertøy som savnes.. -har jo som sagt pusset opp i 3 år.. :lol:

Sender en PM til Snickers-is når jeg vet mer om den jobb saken jeg!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å dokumentere litt ytterligere:
    Toveis Lyeco-basert BEL er nå etter grunning klar for testing. Elementer er montert inn og kabling gjort til terminalen, men uten delefiltre som ikke er satt sammen ennå. Vil nok tweake delefilteret på utsiden av kassa før det blir montert inn og finishen blir fullført.

Her er et bilde av høyttalerne med et lag grunningsmaling og elementene montert inn:

Nå gleder jeg meg til ny dag med BEL-bygging hos Snickers om halvannen uke.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å slenge seg med Tormod. Du kan velge om du kjører om Oslo eller tar av ved Lillestrøm for så å kjøre østsiden av øyeren nedover (kortest med mest svinger men kjemisk renset for fotobokser). Siden du har såpass lang vei kan vi sikkert få ordnet med en madrass også.

De ser bra ut Roffe. Gleder meg til å eksperimentere litt med dem. Jeg tror aktiv filterering (sub-mid) er en forutsetning for å få det beste ut av Lyeco-BEL uansett. BTW så skal jeg legge inn LSPcad på den bærbare nå så da er det lettere med målinger også.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ser bra ut Roffe. Gleder meg til å eksperimentere litt med dem. Jeg tror aktiv filterering (sub-mid) er en forutsetning for å få det beste ut av Lyeco-BEL uansett.
    Sant det med aktiv deling. Følsomheten på basselementet er litt lavt i forhold til resten. Jeg har allerede (litt inspirert av SVS-gjengen) begynt å eksperimentere med simulering av en sub-kasse for Lyeco LW0008AR med delt hylleport, slik at bassavstemmingen kan tweakes. Er også på jakt etter et par rimelige subforsterkere som kan passe elementet (prisklasse så langt under 2000 det er mulig å komme og likevel ha nok krefter).

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare abonnere på denne tråden. (går det ann og abonnere på en tråd uten å skrive ett innlegg)?

Dette er jo kjempespennende
    Mulig jeg hiver meg på etterhvert, men jeg vil iallefall veldig gjærne høre på dem når det er klart for det :lol: ( føler daliene (107) har nådd pensjonsalder nå ja...).

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ser bra ut Roffe. Gleder meg til å eksperimentere litt med dem. Jeg tror aktiv filterering (sub-mid) er en forutsetning for å få det beste ut av Lyeco-BEL uansett.
    Sant det med aktiv deling. Følsomheten på basselementet er litt lavt i forhold til resten. Jeg har allerede (litt inspirert av SVS-gjengen) begynt å eksperimentere med simulering av en sub-kasse for Lyeco LW0008AR med delt hylleport, slik at bassavstemmingen kan tweakes. Er også på jakt etter et par rimelige subforsterkere som kan passe elementet (prisklasse så langt under 2000 det er mulig å komme og likevel ha nok krefter).
    Hva med SF2500 som sitter i dynabel phobos?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe at du har begynt å simulere litt på en sub, det er vel sikkert noen som interesserer seg for det, ink. meg :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    Hva med SF2500 som sitter i dynabel phobos?
    Den er jo grei, men helt i øvre kant av prisspekteret mitt. Jeg har for øvrig en tråd allerede for jakten på den perfekte subforsterken til dette elementet, hvor jeg har postet et svar:
    150W+ subamp - kobling og mest for pengene? (link)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Empty
    Kjempe at du har begynt å simulere litt på en sub, det er vel sikkert noen som interesserer seg for det, ink. meg :wink:
    Må understreke noen poenger med subbene jeg skal bygge: Det blir to stykker, en for venstre og en for høyre frontkanal, slik at jeg får full kanalseparasjon. Dette blir altså subwoofere som skal fylle ut bassen for frontene. De skal også få LFE-kanalen inn, så de får nok å bryne seg på, men disse subbene blir altså ikke bare designet for å ta seg av LFE-kanalen, men like mye bassen i frontene.

Den som er på utkikk etter kjellerdyp og kraftig bass må lete andre steder. Jeg har bare 8-9 kvadratmeter å fylle med bass, så jeg har ikke voldsomme krav til subwooferløsningen.
    Har for øvrig lekt med tanken om å bruke 10-toms elementer istedet, men noe slikt har vi jo ikke plukket fram for BEL-prosjektet... ihvertfall ikke ennå (hint, hint, Snickers? ) Et slikt 10-toms element måtte i så fall også trives i relativt liten kasse, men ville forhåpentligvis både kunne flytte litt mer luft, ha høyere følsomhet, og gå dypere i bassen. Vet jeg insisterte på 8-tommere tidligere i prosjektet, men da tenkte jeg passiv høyttaler, ikke avtiv subwoofer...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et slikt 10-toms element måtte i så fall også trives i relativt liten kasse, men ville forhåpentligvis både kunne flytte litt mer luft, ha høyere følsomhet, og gå dypere i bassen
    ERROR

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å slenge seg med Tormod. Du kan velge om du kjører om Oslo eller tar av ved Lillestrøm for så å kjøre østsiden av øyeren nedover (kortest med mest svinger men kjemisk renset for fotobokser). Siden du har såpass lang vei kan vi sikkert få ordnet med en madrass også.
    ...tenkte litt på det som en alternativ rute ja ..så slipper jeg å betale noe mer til staten slik at mitt prosjekt kan gjennomføres! :lol:

-Har sjekket med jobben og det var uken etter at jeg skal ut på tur, så da dukker jeg opp jeg!

Vi kan jo ta detaljene pr PM.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et slikt 10-toms element måtte i så fall også trives i relativt liten kasse, men ville forhåpentligvis både kunne flytte litt mer luft, ha høyere følsomhet, og gå dypere i bassen
    ERROR
    OK... Tolker det dit at desto større elementer, desto lavere følsomhet? Men det gjelder vel ikke som en generell regel... ...eller? Uansett er vel dette litt på siden av BEL akkurat nå. Blir sikkert Lyeco LW0008AR som blir basis for mine basskasser uansett.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelsen på elementet er ikke avgjørende for følsomheten, selv om det ofte virker sånn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Er ny på dette boardet, og denne tråden ser veldig interessant ut! Er det mulig å sette tråden opp som prioritert?

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til avforum, krigs.

Å sette denne tråden som prioritert er liten vits. Det postes såpass ofte i den at den holdes aktuell, og når prosjektet er fullført og en offisiell BEL-høyttaler er skapt, så vil den nok videreføres i nye tråder etterhvert som flere bygger varianter av den.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ERROR
    OK... Tolker det dit at desto større elementer, desto lavere følsomhet? Men det gjelder vel ikke som en generell regel... ...eller? Uansett er vel dette litt på siden av BEL akkurat nå. Blir sikkert Lyeco LW0008AR som blir basis for mine basskasser uansett.
    Dyp bass i liten kasse og relativt bra lydtrykk betyr litt diameter og derav tungt membran (for å få den til å gå dypt. Derfor synker følsomheten.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2-veis Lyeco BEL ble prøvespilt for første gang i dag. Trenger hjelp av sub i dypbassen, men i et lite rom sammen med subwoofer tror jeg det blir meget bra, og riktig plassert spiller de helt akseptabelt alene også. Lyeco-elementene har faktisk overraskende detaljering i mellomtone og diskant, og det er jo der den skal gjøre hovedjobben sin i mitt hjemmekinooppsett.

For dem som lurer på hva vi snakker om når vi sier at delefilteret ble noe mer komplisert enn planlagt, så er bildet nedenfor altså av delefilteret for 2-veis Lyeco BEL. Det kommer ytterligere komponenter til for en treveis konfigurasjon. Ikke akkurat standard delefilterløsning, dette...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sidekommentar om lyden i Lyeco-basert toveis BEL-prototyp. Fikk kona (som ikke er hifi-interessert) med ned i kjelleren der jeg hadde satt opp et provisorisk oppsett med disse på stativer. Rommet er mest betong og langt fra ideelt, men som hun sa:

- "Dette er veldig mye bedre enn det vi har i stua nå (red: Canton-sett av små høyttalere). Jeg savner skikkelige høyttalere for musikk. Det er jo akkurat som om Kari Bremnes står der. (Hun pekte på et punkt foran høyttalerne)".

Tar det som en bekreftelse på det jeg også hører, nemlig at oppløsning og holografi holder høy klasse i forhold til prisen. Gleder meg derfor enda mer til å fortsette arbeidet med SilverFlute-versjonen som jeg har stor tro på skal spille enda mer oppløst og uanstrengt (spesielt siden den har bånddiskant) og vil få enormt mye mer å gå på i bassen med 2.5-veis bassrefleksavstemming. Og det er jo klart at hun også er klar for noe skikkelig i stua nå.

Blir moro å se hva vi får til i helgen.

Side 18 av 49 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •