DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 17 av 49 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 964
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Huff og huff. Jula nærmer seg fort, ja. :? Jeg håper å få satt av en kveld, men det er vanskelig å love noe med det trykket vi har i førjulstiden. Men med en Inferno-prototyp å sjekke ut, så er det jo klart at en tur til Snickers frister litt ekstra! Vi får se hva fremtiden bringer.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er filteret ferdig??

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

BEL tar juleferie

Etter en samtale med Snickers på telefonen i dag, så er det klart:
    Prosjekt BEL tar juleferie! Vi kommer uthvilt og sterkt tilbake i 2005!

God Jul!

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei dette er interesting :P ...men 23 sider :shock:

Newcomer gultusj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har laget et lite utkast over en stativutgave av SF-bel. 2 veis :wink:
    Den er ca. 25 liter bassrefleks, men jeg får ikke helt perfekte kurver når jeg simulerer med WinISD.

Hvordan vil SF fungere med 25liter bassrefleks?

De som har Sketchup kan laste ned 3d tegning av kassa her

Noen invendinger på design?

Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gultusj

De som har Sketchup kan laste ned 3d tegning av kassa her
    Kan du ikke laste opp en jpg bilde av saken da? -kjenner ikke Sketchup, men alle andre 3d applikasjoner jeg har vært borte i kan da ekspotere bilder

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jpg bildet :wink:

Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gultusj
    Her er jpg bildet :wink:
    thanx

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygd en kasse på 15 liter. Kommer med et lite bilde snart, men klarte jo selvfølgelig å frese hullet for lite ops: nå må jeg drive med å rette opp, for en j*vlig pirkejobb.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hihi. Shit happens :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du freser med sirkelanlegg kan du bare spenne fast en plate på undersiden, skru fast en kloss i midten på hullet og borre nytt styrehull.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ligger dette prosjektet an? Er SF versjonen "in the works" ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hvordan ligger dette prosjektet an? Er SF versjonen "in the works" ?
    Jeg og Snickers-is har ikke avtalt noen ny dato ennå. Oppstarten av et nytt år tar mye tid, og det er nok slik at døgnet også i 2005 bare har 24 timer. Tror vi forsøker å avtale en dato ganske snart, men når denne datoen havner i de kommende ukene er fortsatt usikkert...

Vil uansett forsøke å få jobbet mer med den lukkede Lyeco 2-veisen jeg har hjemme, slik at disse er klare for testing og videreutvikling av delefilterne... 3-veis modellen har en del demping av diskant og mellomtone for å matche følsomheten til bassen, noe som strengt tatt ikke er nødvendig i 2-veis boksen. Har faktisk planer om å kjøre et lag grunning på kassene i kveld, bare for å forsegle porene i MDFen før neste omgang med sparkel. Men er fristet til å montere inn elementer, kabling og terminaler midlertidig før sparklingen og sluttfinish på boksen, for jeg er veldig nysgjerrig på hvordan disse vil låte.

En ting er ihvertfall sikkert: Vi holder dere oppdatert.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har faktisk planer om å kjøre et lag grunning på kassene i kveld, bare for å forsegle porene i MDFen før neste omgang med sparkel. Men er fristet til å montere inn elementer, kabling og terminaler midlertidig før sparklingen og sluttfinish på boksen, for jeg er veldig nysgjerrig på hvordan disse vil låte.
    Og da er grunningen gjort. Og hvis du lurer på hvorfor det ikke er noen bilder, så er det litt fordi kassene står til tørk ennå, men også fordi jeg nå vet hvilken farge jeg ikke skal ha på høyttaleren. Kommer nok et bilde når elementene er montert inn for testing, men jeg kommer nok til å styre unna "Mørk grå" fra Fenom i fremtiden.

Det er også litt deprimerende å se hvor mye tydeligere ujevnhetene blir når man får dekket kassa av en jevn farge istedenfor skruehoder, sparkel og limflekker. Men dette er uansett bare en grunning, og jeg er en erfaring rikere. Skjønner hvorfor alle på nettet snakker om at de ikke har tall på antallet ganger de har lakket, sparklet, pusset, lakket, sparklet, pusset etc. etc. for å få bra nok resultat til endelig å gå på med klarlakken...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hvorfor alle på nettet snakker om at de ikke har tall på antallet ganger de har lakket, sparklet, pusset, lakket, sparklet, pusset etc. etc. for å få bra nok resultat til endelig å gå på med klarlakken...
    Det å sparkle er en kunst, og absolutt ikke lett.. Det er da også sånn at sparkling skal gjøres flere ganger, med litt hver gang.. Det mange ofte gjør feil er å begynne med alt for mye sparkel. Den forandrer seg når den tørker også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg blir det vel også ekstra runder med sparkling dersom man ikke helsparkler med de samme. Resultatet blir jo aldri helt bra dersom man bare fyller litt i sprekker og over skruehoder....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noe ca tidspunkt på når det er mulig å kjøpe disse elementene? Tenker da spes. på Lyeco 8" sub elementet...
    Og hva vil prisen havne på sånn ca ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder prosessen videre, så kan jeg gjenta den (det begynner å bli noen sider siden sist... ):

Statusrapport:

Gjort: Snickers-is har gjort en grundig jobb med å finne rimelige elementer med svært god ytelse til prisen i det internasjonale markedet. Vi har plukket ut noen kandidater. Først forsøkte vi Lyeco, et Taiwan-basert firma. Elementer ble bestilt og etter litt om og men mottatt. Vi har med disse elementene bygget en treveis BEL, som nå kan regnes som optimalt tunet på delefiltersiden. Som prototyp for å teste mulighetene i tre ulike elementer for bass, mellomtone og diskant er den ypperlig, selv om målet også er små høyttalere. Det vi har funnet ut er at selv om elementene spiller svært bra, så krever de litt av delefilterkonstruksjonen, gir noe større kabinetter enn ønskelig og gir en noe lav følsomhet. Selve lydkvaliteten er overraskende bra!

Under arbeid: Jeg bygger i disse dager en toveis-versjon på ca 12 liter i lukket kasse uten 8-toms basselement. Denne prototypen er i den opprinnelige BEL-ånden. Satser på å bruke de samme delefilterne som i 3-veis Lyeco BEL for dette, med en justering av dempingen, siden de ikke behøver å forholde seg til følsomheten på 8-toms elementene. Det er kommet filterdeler til denne, og det vil gjøres en test med den i løpet av januar. Det er ikke forventet at denne kommer til å avvike nevneverdig fra 3-veis konstruksjonen, med unntak av bassgjengivelsen.
    På bakgrunn av ulempene med størrelse, kompleksitet i delefilter, samt lav følsomhet vi har funnet ved bruk av Lyeco-elementene, har vi fått tak i Silver Flute elementer fra Madisound.com i USA. Dette er ikke spesielt eksotiske elementer, og Madisound er en stabil og velrennommert leverandør.
    På papiret trives Silver Flute-elementene i mye mindre kassevolum enn Lyeco-elementene, har høyere følsomhet og lineær slaglengde og er mer forseggjort konstruert. De har også en flott frekvenskurve som skal gi mulighet for forenklede delefiltre. Vi er nå i ferd med å bygge en 2.5-veis SilverFlute-basert prototyp. Dette gir godt innblikk i kravene til delefiltre og også en god basis for Silver Flute-basert toveis løsning. På grunn av de små kassevolumene som kreves, kan Silver Flute bygges som svært liten lukket kasse eller som litt større bassrefleks (typisk 10-12 liter). Det skulle gi en dyp og fin bassytelse i liten kasse for dem som trenger det. Vi bygger ferdig prototypen i januar, og jeg regner med at tuning av bassavstemming og delefiltre vil være i mål senest ved utgangen av februar.

Videre plan:
    1. Med to prototyper (Lyeco-BEL og SilverFlute-BEL) klare er det neste steget evaluering. Lydkvalitet vil stå i høysetet, men totalt blir det en helhetsvurdering for hva vi går for. Vi anbefaler i den fasen at flere prøvehører og sier sin mening.
    2. Vi tar en avgjørelse på hvilke elementer som skal inngå i den offisielle BEL. Disse elementene vil så basert på interesse kjøpes inn i et større kvantum og vil være tilgjengelig fra lager i Norge. Prototypene vil også bli foredlet til et ferdig design som er en anbefalt løsning for BEL. Det vil også lages mindre BEL-høyttalere (ren toveis) som svarer til den opprinnelige BEL-intensjonen. Så snart elementene er i Norge vil uansett alle interesserte kunne bestille disse. Og da er vi også ganske sikre på at vi har en høyttaler som på pris/kvalitet kan konkurrere med det aller meste der ute.

For dem som har fulgt denne tråden fra starten, så er det jo temmelig klart at BEL har utviklet seg fra å være et konsept for små høyttalere med basskasser til et konsept der en grunnkonstruksjon basert på ett sett elementer benyttes til å realisere ulike høyttalere etter behov. Det er jo for øvrig det høyttalerprodusentene "der ute" gjør for sine serier av høyttalere. Så med BEL-konseptet kan både små hyllehøyttalere og større gulvhøyttalere realiseres.

PS. Noen spør om når konkrete høyttalerelementer kan kjøpes. Det vil ikke bli kjøpt inn store kvanta av noen av elementene før vi har bestemt oss for hvilke elementer som vil inngå i den endelige BEL-konstruksjonen. Det er dermed ikke sikkert at ytterligere Lyeco-elementer vil bli tilgjengeliggjort. SilverFlute-elementer vil uansett være tilgjengelig fra Madisound, så selv om de skulle vise seg uegnede for BEL (noe jeg ikke tror de vil), så vil de kunne bestilles fra USA.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    22/1-05 er ny byggedag for BEL!

Side 17 av 49 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •