DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 16 av 49 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 964
    Newcomer gultusj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gleder meg som et barn til å få se hvordan SF utgaven blir :lol: :lol: :lol:

Litt tilbake til diskusjonen om 10". Vanlig vis er høyttalere med 10"(frontmontert) mye vanskeligere å plassere. Jeg synes smale høyttalere (som bel :wink: ) ikke bare er enklere å plassere, men har også MYE høyere WAF. Også ser smale ht'er dyrere ut enn store (i prisklassen opptil 10000) ht'ere. De er store blir på en måte litt for "party party", og "jeg er fjortis og tenker bass og diskant"

The tush has spoken

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt ut fra bakvegg må denne stå pga bassrefleksporten bak?
    Blir vel ikke lett med det designet å lage en løsning med porten framme...
    Jeg selv har desverre ikke mulighet for å trekke høytalerne så langt ut fra vegg, front max ca 50 cm ut fra veggen før fruen skyver det inn igjen...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Hvor langt ut fra bakvegg må denne stå pga bassrefleksporten bak?
    Blir vel ikke lett med det designet å lage en løsning med porten framme...
    Jeg selv har desverre ikke mulighet for å trekke høytalerne så langt ut fra vegg, front max ca 50 cm ut fra veggen før fruen skyver det inn igjen...
    At prototypen har porten bak, betyr ikke at høyttaleren MÅ ha porten bak. Den kan like gjerne lages med en vinklet hylleport i front, som vist i skissen nedenfor. Men den porten er ikke så lett å tweake som bakporten i prototypen.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget bra ut. Skal bli spennende å se det ferdige produktet og ikke minst få noen ord om hvordan de låter. Har lett litt rundt i tråden etter komponent priser bla så koster vel bånddiskanten $27 stk. Hva er totalkostnaden pr sett (deler)??

Bruker dere ferdig kappede MDF plater? (Snakket vel om at det går å kjøpe i den bredden man vil)

Vi venter i spenning.

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Dette ser meget bra ut. Skal bli spennende å se det ferdige produktet og ikke minst få noen ord om hvordan de låter. Har lett litt rundt i tråden etter komponent priser bla så koster vel bånddiskanten $27 stk. Hva er totalkostnaden pr sett (deler)??

Bruker dere ferdig kappede MDF plater? (Snakket vel om at det går å kjøpe i den bredden man vil)
    Jeg er også spent på hvordan det låter. Men jeg tror vi har noe å glede oss til.
    Mener Snickers-is sa at med frakt etc, så havner sett for to gulvstående BEL (4 stk bassmellomtoner og 2 bånddiskanter) på rundt 1800 kroner.
    For toveis (altså 2 stk basser og 2 stk bånddiskanter) havner prisen på mellom 1200 og 1300 kroner.
    I tillegg kommer delefilterdeler, kabling, dempematerialer, terminaler, MDF etc.

Vi brukte ferdige bredder av MDF fra OBS Bygg (20cm og 30cm bredder), men det er kun front og bakplate som beholder bredden sin på 20cm. Sideveggene er skråskjærte og alle indre plater, inkludert topp og bunn er 16.2 cm brede. Ca. pris MDF for to gulvståere med MDF fra OBS er 600 kroner.

Tipper at de gulvstående 2.5-veis havner på en delepris med ALT mellom 3000 og 4000 kroner for paret, mens et 2-veis par nok havner under 3000.

Alt det ovenstående er basert på estimater. Snickers får korrigere meg hvis jeg skulle ta fryktelig feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virket spennende!

Stilig design også

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker dere en ekstra bass for å kompensere i motsatt retning mot baffelstep?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Bruker dere en ekstra bass for å kompensere i motsatt retning mot baffelstep?
    Det er en av mulighetene som 2.5-veis konstruksjonen gir. I tillegg er det slik at (sammenlignet med en 3-veis), så utnyttes mellomtonens potensial i bassen også, og man slipper unna med to rimelige 6.5-toms elementer der man ellers måtte hatt et dyrere basselement på 8 tommer eller mer for å få samme basstrykket. Ulempen er at samme element spiller mellomtone og bass, men så lenge elementet er bra nok til det, så er ikke det noe problem.

Den enkleste måten å se en 2.5-veis konstruksjon på, er en toveis med hjelp av et ekstra element i bassen. Noen ganger er det lurt å la dette komme inn ved baffelstep-frekvensen, andre ganger dypere i frekvens for å hjelpe til kun i dypbassen der ett element blir for lite. Hva vi velger i SilverFlute-konstruksjonen blir bestemt når vi har gjort noen målinger på elementene i kassa.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er en av mulighetene som 2.5-veis konstruksjonen gir. I tillegg er det slik at (sammenlignet med en 3-veis), så utnyttes mellomtonens potensial i bassen også, og man slipper unna med to rimelige 6.5-toms elementer der man ellers måtte hatt et dyrere basselement på 8 tommer eller mer for å få samme basstrykket. Ulempen er at samme element spiller mellomtone og bass, men så lenge elementet er bra nok til det, så er ikke det noe problem.

Den enkleste måten å se en 2.5-veis konstruksjon på, er en toveis med hjelp av et ekstra element i bassen. Noen ganger er det lurt å la dette komme inn ved baffelstep-frekvensen, andre ganger dypere i frekvens for å hjelpe til kun i dypbassen der ett element blir for lite. Hva vi velger i SilverFlute-konstruksjonen blir bestemt når vi har gjort noen målinger på elementene i kassa.
    Så dere bruker ikke den muligheten?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ]Så dere bruker ikke den muligheten?
    Som sagt:
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva vi velger i SilverFlute-konstruksjonen blir bestemt når vi har gjort noen målinger på elementene i kassa.
    Det vil altså være når vi har målt på enkeltelementene i kassa at vi bestemmer oss for hvor vi lar bassen "rulle inn" for å hjelpe bassmellomtonen.

Svaret er altså: Vi bruker den muligheten hvis den viser seg hensiktsmessig.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt sikker på at det vil være hensiktsmessig. Spørsmålet er om den skal få full amplitude helt opp til baffelstep, og hvor bratt baffelstep blir.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg er helt sikker på at det vil være hensiktsmessig. Spørsmålet er om den skal få full amplitude helt opp til baffelstep, og hvor bratt baffelstep blir.
    Det var det jeg og tenkte.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo klart at det har vært et mål å gjøre det enkelt og dermed slippe baffelstep-korrigering i delefilteret. Derfor vil jeg bare understreke at det hele tiden har vært hensikten å bruke basselementet for å kompensere for baffelstep, så vi er vel enige alle sammen. Poenget med å svare såpass ullent som jeg gjorde er at det ikke er laget noe delefilter for SF-varianten av BEL ennå, og da kan vi vel ikke si at vi bruker det ennå, men at vi sannsynligvis kommer til å gjøre det.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle monner drar. Litt videre på toveis Lyeco-BEL. Hva som er nytt siden sist, spør du kanskje? Det er ikke rare greiene, så jeg har forstørret opp littegrann.

Det fine er at nå er det over på grunning, sparkling, pussing, grunning, pussing, maling, pussing etc... Altså er grovarbeidet over. Nå er det finpussen som står igjen. Får jeg delefiltertegningene fra 3-veisen, nå så har jeg alt jeg trenger for å fullføre denne (Hint, hint).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig sexy, personlig liker jeg å bare buefrese fronten, og la resten være som det er.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel hatt et forhold til avrundede kanter siden jeg kom over Cantons Ergo-serie (som fortsatt finnes) en gang på 80-tallet.

Ellers har buede kanter en fordel vel at det skal mer til å skade dem i forhold til spisse kanter. Spisse kanter forårsaker også mer skade hvis noen skulle velte/miste høyttalerne.

For meg er det dessuten nytt, siden mine forrige stativhøyttalere var Dali 2A (fra slutten av 80-tallet). Disse har spisse kanter rundt det hele.

Min nyeste inspirasjonskilde for avrundede kanter er Usher. Har veldig sansen for de myke, avrundede hjørnene med trepanel på sidene. Det er et design jeg kunne tenkt meg for gulvstående høyttalere. (Har planer om å lage 2.5-veis SilverFlute-modellen for stua hjemme med et utseende inspirert designmessig av Usher. Hva med finish i lys granittlignende spraymaling (så noe slikt på Ljudia (!) ) og med bjørkeplater på sidene...)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... ligner jo ikke så mye på usher de der da.

Men det ser utvilsomt mer proft ut med freste kanter.

Hva med finish i lys granittlignende spraymaling (så noe slikt på Ljudia (!) ) og med bjørkeplater på sidene...)
    Det vil antageligvis bli bra. Jeg har positiv erfaring med lignende, bare med furu.
    Dødere kasse får du ikke en hvis du bruker et lag MDF, og kler det hele med hobbyplater 8)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ]hmm... ligner jo ikke så mye på usher de der da.
    Nei, men prinsippet med avrundede kanter rundt hele, kombinert med trepaneler er veldig Usher. De 2-veisene jeg jobber med nå (for Lyeco-elementene) er ikke så veldig lik Usher, nei. Det er de gulvstående som blir mitt neste prosjekt som jeg håper kan gi Usher-assosiasjoner.

Ellers har jo f.eks. også JMlab mye trepaneler på sidene i sine modeller. Det er mange inspirasjonskilder. Dessverre krever det mye å få det like fint med vanlig hobbyutstyr (tipper Usher bruker billakkeringsteknikker for sine høyttalere).

Men dette blir litt OT. Det visuelle designet er ikke viktig for lyden, men jeg synes likevel det er greit at høyttalerne ikke er til å skjemmes over, ihvertfall...

Newcomer gultusj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere noen planer for helga, roffe og snickers-is? Skal dere/du bygge noe videre på SF-BEL? Eller er julestriden slått inn hos dere også..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hev sammen Inferno i kveld. Hørte SF rope litt også. Tror ikke det blir lenge til nei.

Side 16 av 49 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •