DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 15 av 49 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 964
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette lover jo meeget bra!!!

Frister jo noe j****g!!!

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut!

Frister meg også! Hmm...hvem vet kanskje etter ei stund på nyåret....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Lurer på hvordan de diskantene er i forhold til mine HiVi RT2C. Bortsett fra frontplata så ligner de jo ganske mye...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får sikkert plenty med muligheter til å høre den. Jeg tror imidlertid de kommer fra samme sted.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Jeg har faktisk to par og det ene er laget i Canada og det andre i Kina. Står det på dem ihvertfall.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle de egentlig være like? Har du testet dem om de spiller forskjellig?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har samme navn og kom i helt like esker, så jeg antar det er meningen at de skulle være like. Det som skiller dem er at det ene paret har frontplate i plast, mens det andre har tykk aluminium. Jeg har faktisk ikke testet dem direkte opp mot hverandre, men det låter tilsynelatende likt. Kanskje på tide å få målt begge parene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Chernobyl had a control system that failed. MLMs have no control mechanisms at all.
    Tror du det blir en stor radioaktiv sky etter T5PC-konkursen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si jeg synes bassene lignet på peerless SLS bare med mindre cone og oppheng.
    Når blir dere ferdig med prototypen av SF BEL?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    må si jeg synes bassene lignet på peerless SLS bare med mindre cone og oppheng.
    Ja, så feil kan man ta. Skinnet bedrar. Man skal ikke skue hunden på hårene. Ulv i fåreklær. Det er ikke gull alt som glimrer...

Peerless SLS (eks: 8 tommer)

Chassis er i presset stålplate, og elementet er beregnet for trykkammerkasser. Uskjermet element. Coatet papirmembran. Brukbart frekvensområde opp til maks 1500Hz. Typisk subwooferelement der frekvensresponsen over 500Hz ikke er så nøye.

SilverFlute W17RC-38S-08

Chassis er i støpt aluminium. Anbefalt for bassrefleks. Elementet er skjermet. Papirmembranet inneholder ullfiber. Brukbart frekvensområde opp til maks 5000 Hz. Typisk bassmellomtone, der ullfibrene i membranen sikkert er med på å dempe ulineariteter helt opp til 5000Hz, der elementet ruller av helt uproblematisk.

Men det er verdt å merke seg at frekvens- og impedanskurvene begge har de samme variasjonene, typisk for papirmembraner. Peerless-elementet sliter likevel noe mer enn Silverflute i enkelte områder. Det er også tydelig hvorfor 6.5" elementer er så populære i toveis-konstruksjoner. De går såpass høyt i frekvens sammenlignet med 8" elementer at det er uproblematisk å dele ved en frekvens som er "behagelig" for de fleste diskanter.

Newcomer gultusj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viste frem SF-bel til en kamerat og han flirte bare. Han mente alt mindre enn 10" var noe dritt... Og ja.. han er 17 år og tenker bass. Mens jeg er mer sånn: bare det spiller fint og har bra dynamikk. Men jeg trenger et knusende godt argument for at det er bedre med mindre elementer.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gultusj
    Viste frem SF-bel til en kamerat og han flirte bare. Han mente alt mindre enn 10" var noe dritt... Og ja.. han er 17 år og tenker bass. Mens jeg er mer sånn: bare det spiller fint og har bra dynamikk. Men jeg trenger et knusende godt argument for at det er bedre med mindre elementer.
    Tviler på at han kompisen din har satt seg så veldig mye inn i hvor mange kompromisser og vurderinger som ligger bak en høyttalerkonstruksjon.

Alle (de aller fleste ihvertfall) høyttalere er bygd etter nøye vurderinger av hvilket kompromiss som passer målet best. Selv om stor membranoverflate er en fordel i bassgjengivelsen er det ikke gitt at et stort element alltid er det beste valget for en gitt konstruksjon.

Hvis han har lyst på 2,5veis høyttaler med stort basselement kan han kikke på Andromeda. Den er dessverre verken Billig, Enkel eller Liten :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han mente alt mindre enn 10" var noe dritt...
    Du har en jobb å gjøre skjønner jeg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en treveis-løsning er det vanskelig å si at små elementer er bedre i bassen. I en toveis-løsning (som 2.5-veis er en variant av), så vil det bare være vreng og tull i mellomtoneområdet med en 10-tommers "bassmellomtone". Dessuten er det viktig å huske på at når 2 stk 6.5-tommere jobber sammen i bassen, så vil de flytte like mye luft som et 9-toms element med samme slaglengde. SilverFlute har en Xmax på 5mm, altså 10mm peak to peak. Det er meget bra for et 6.5-toms element.

Men det morsomste av alt er at når du har bygget BEL og tar dem med til sammenligningstest mot 10-toms monsteret til kameraten, så vil han få hakeslepp når han hører at de går minst like dypt som egne høyttalere.

Med andre ord: Blås i hva kameraten din mener. Går det som jeg tror med SilverFlute-BEL, så vil denne ha en meget god følsomhet og spille penere, med fyldighet i hele bassen (ikke bare i et lite område rundt bassportfrekvensen) og bedre dynamikk i HELE frekvensspekteret enn den gjennomsnittlige toveis-høyttaleren med 10-toms "bassmellomtone".

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SLSen ser anerledes ut på bilder enn i virkligheten, men den ligner faktisk.

Men kanskje det var et dårlig bilde.....Men du kan ikke si at det ikke lignet LITT

Åsså må du slutte å briefe med frekvenskurver og opplysninger, når det ikke var det som var tema :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Men kanskje det var et dårlig bilde.....Men du kan ikke si at det ikke lignet LITT
    Poenget mitt med å presentere elementene såpass grundig er ikke å si at de ikke lignet, for utseendemessig (sett fra membransiden) gjør de det. Poenget er å vise hvor lite utseendet har å si for lyd og spesifikasjoner.

Det blir litt søkt å si at akkurat SLS ligner, for omtrent samtlige høyttalerprodusenter har sorte elementer med pappmembran, noe som egentlig er det eneste SLS og SF har til felles. SilverFlute-elementet ligner altså ikke noe mer på SLS enn den gjør andre elementer med sort papirmembran. 8)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke jeg som startet stor diskusjon her, jeg sa bare at de lignet :wink:

Vet selvfølgelig at utseende ikke (nødvendigvis) har noe å si for egenskapene til elementet. Og du har vel rett når det gjelder at alle elementer med svarte membran ligner. Men det datt bare ut av meg at det lignet og sånn er det me den saken. Men allikevel 1-0 til deg. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan tror dere melomtonen blir på et så pasa stort element , som i tillegg skal gå helt i bunn ,eller vil de at dere bruker et transmisjonslinjekabinett opp veie for bedre melomtone . Vet jo at Audiovector M3 bruker store elementer i melomtonen , så hvis dere kommer på høgde me dee , blir jeg og med . Men det har vel mye med hvordan lyd signaturen man liker , Men hva med raffinemang og riktighet nøytralitet , åpenhet , Korekt og alikevel ikke kjedelig , Går det an eller

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simen
    Hvordan tror dere melomtonen blir på et så pasa stort element , som i tillegg skal gå helt i bunn ,eller vil de at dere bruker et transmisjonslinjekabinett opp veie for bedre melomtone . Vet jo at Audiovector M3 bruker store elementer i melomtonen , så hvis dere kommer på høgde me dee , blir jeg og med . Men det har vel mye med hvordan lyd signaturen man liker , Men hva med raffinemang og riktighet nøytralitet , åpenhet , Korekt og alikevel ikke kjedelig , Går det an eller
    Kabinettet er IKKE et transmisjonslinjekabinett, det er et bassreflekskabinett. Det er en utbredt misforståelse at hylleport er transmisjonslinje, men det er ikke noe annet enn en bassrefleksport med rektangulært istedenfor sirkulært tverrsnitt. Innføring om transmisjonslinjehøyttalere finnes her.

Jeg tror IKKE mellomtonen blir noe problem hvis frekvenskurven på SilverFlute holder det den lover.

Prinsippmessig blir ikke SilverFlute 2.5-veis BEL så ulik Audiovector M3, men det er jo noen åpenbare forskjeller, som at BEL bruker bånddiskant, sannsynligvis en litt dypere avstemt port, samt at jeg TROR at lydsignaturen vil bli litt forskjellig. Om BEL blir bedre eller dårligere, det får være opp til andre å bedømme. Audiovector M3 er jo en høyttaler i prisklassen vi mener Lyeco-BEL kunne konkurrere med. SilverFlute-varianten burde egentlig kunne bli hakket bedre (og da altså bedre enn Audiovector M3 ), men det er avhengig av at diskanten yter slik en god bånddiskant bør.

Så hva blir resultatet? Det vet vi ikke før vi har bygget og tunet boksen. Men jeg kan si at hvis den følger samme lydideal som Lyeco-BEL, så blir den ihvertfall ikke kjedelig. Lydsignaturen skal bli slik at den appellerer til mange, uten å favorisere noen spesiell musikktype. Målet er nøytralitet, detaljering og engasjerende dynamikk, og det tror jeg vi skal klare å få til.

Side 15 av 49 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •