DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 12 av 49 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 964
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg skal se hva jeg kan få til. Jeg har bestilt ganske mange elementer så det bør være muligheter for dem som er mest utolmodige.
    Det er nok mulig å rydde litt plass på agendaen etterhvert for min del også, og det er jo ikke HELT umulig å ta noe slikt over flere kortere kvelder midt i uka i stedet for på kveldstid.

Fra Plaza-messa og utover i november er det for min del booket 4 etterfølgende helger til sosiale aktiviteter. Det er som ak sier en prioriteringssak, men sosiale aktiviteter med venner jeg sjelden treffer er noe jeg velger å prioritere.

Ellers jobber jeg litt på kveldstid med kassene til toveis Lyeco-basert BEL, men det er ofte bare en time eller to av gangen, så det blir fort noen kvelder før jeg er ferdig. På grunn av dårlig grunnarbeid med tilskjæringen har det vært mye tilpasningsarbeid (les: pussing og sliping) for å få ting til å passe skikkelig sammen. Blir nok et ekstra incentiv for å få dette ferdig når delefilterkomponentene er ankommet landet sammen med SF-elementene.

Tips til andre byggere: MDF-plater som kan brukes i standardbredder letter sammenføyningsarbeidet voldsomt. Tenker da på 19mm-platene som selges hos f.eks. OBS Bygg i standardbredder 20, 30 og 40 cm.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PIRKE: Jeg liker nå best MDFen i 240*120cm, det er da ikke hyller dere skal lage?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]PIRKE: Jeg liker nå best MDFen i 240*120cm, det er da ikke hyller dere skal lage?
    Men høyttalere på 240x120x123,8cm er praktisk? :roll: Poenget er at Lyeco BEL passet ypperlig til å bygges med bredde på 20cm og dybde på 33,8cm. Som du skjønner, så er det enkelt å bruke ferdige bredder på 20 og 30 cm til å bygge dette. Hvor kommer hyller inn i bildet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prototypen på Silver Flute BEL blir sannsynligvis bygget med rene Silver Flute elementer. Den tidligere omtalte Dayton-domediskanten blir sannsynligvis erstattet med en bånddiskant fra Silver Flute. Her er litt opplysninger:

Silver Flute YAG-20 Ribbon Tweeter

Et artig element, ganske stort (se fysisk størrelse nedenfor). Grei respons som ihvertfall ikke skulle få noe mer komplisert delefilter enn Lyeco-diskanten har endt opp med. Her er noen data fra Madisound i USA, endelig pris i Norge gjenstår å se, men det blir vel det rimeligste båndelementet på det norske markedet, tipper jeg.

* Impedance: 8 ohms
    * Frequency Range: 3 kHz -20 kHz
    * dB: 90
    * Cutout: 2.5"x6.12" (ca 6.3cm x 15.6cm)
    * Flange: 3.5"x6.62" (ca 8.9cm x 16.8cm)
    * Price Each: $27.50

Her er en frekvenskurve:

Selv om kurven ikke er helt perfekt, så har den en klar tendens som gjør den lett å korrigere med enkle grep. Legg også merke til at fase og impedans er tilnærmet konstant, noe som gjør det enkelt å designe delefilter for den.

Sett i forhold til treveis Lyeco-basert BEL, så er Silver Flute diskanten dyrere enn Lyeco-diskanten, men det går opp i opp med innsparingene ved å erstatte 3-veis løsningen med en 2.5-veis slik at man slipper det "dyre" 8-toms basselementet som var i Lyeco-BEL. Derfor tror jeg prismessig at Lyeco-BEL og Silver Flute-BEL vil havne temmelig likt i pris.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir den praktiske løsningen her? To 6,5 i front?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hvordan blir den praktiske løsningen her? To 6,5 i front?
    Ja. Videre blir det ganske sikkert en bassrefleksløsning i gulvstående versjon. Som tidligere nevnt gir SF-elementene mulighet for betydelig mindre kassevolum enn Lyecos 6.5" og SF har i tillegg bedre slaglengde. I gulvstående versjon blir nesten utfordringen å få kassa høy nok! Kunne være spennende å ha skrå bakvegg, slik at kassa smalner oppover. Vi får se hva designet blir, men alle elementene havner ihvertfall i front.

SF-elementene gir også mulighet for lukkede 2-veis kasser helt ned i 6 liter uten problem og bassrefleksstativhøyttalere på 13 liter, så SFs 6.5" er egentlig mer i tråd med L'en i BEL...

Link til SF 6.5" i denne tråden: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6803918#6803918

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ha en ekstra 6,5" for bedre basstrykk? Eller vil det ødelegge for mye?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Hva med å ha en ekstra 6,5" for bedre basstrykk? Eller vil det ødelegge for mye?
    Planen er en 2.5-veis med bånddiskant og 2stk 6.5", der det ene elementet fungerer som bassmellomtone, mens det andre kommer gradvis inn fra baffelstep-frekvensen og jobber sammen med det første nedover fra lav mellomtone ned i dypbassen.

Skjønner jeg deg rett så ønsker du evt. et tredje basselement. jeg skjønner ikke at det skulle være et behov for det. I så fall ville det bli en utfordring å få avpasset impedansen på en god måte så man belaster alle tre bassmellomtoneelementene jevnt i bassen.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Skjønner jeg deg rett så ønsker du evt. et tredje basselement. jeg skjønner ikke at det skulle være et behov for det. I så fall ville det bli en utfordring å få avpasset impedansen på en god måte så man belaster alle tre bassmellomtoneelementene jevnt i bassen.
    Hva med å bruke et 3-veis delefilter, og la ett 6,5" være ren mellomtone, og ha 2x6,5" som bass?
    Ønsket er i grunnen mere basstrykk fra fronthøytalere til musikkbruk uten bruk av sub...
    Men med 3x6,5" vil vel høytaleren bli mer tungdrevet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva med å bruke et 3-veis delefilter, og la ett 6,5" være ren mellomtone, og ha 2x6,5" som bass?
    Ønsket er i grunnen mere basstrykk fra fronthøytalere til musikkbruk uten bruk av sub...
    Men med 3x6,5" vil vel høytaleren bli mer tungdrevet?
    Da er det like greit å bruke den 6,5" eller noe mindre til mellomtone og noe litt større til bass. F.Eks. BEL 8 tommeren.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Da er det like greit å bruke den 6,5" eller noe mindre til mellomtone og noe litt større til bass. F.Eks. BEL 8 tommeren.
    Så langt klarte jeg selvsagt ikke å tenke... ops:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda mer åpenbart er det at arealet og kapasiteten i bassen blir nøyaktig den samme enten du bruker den ene til mellomtone, og to i bassen, eller om du kobler 2 elementer der ett spiller mellomtone og begge bass.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Enda mer åpenbart er det at arealet og kapasiteten i bassen blir nøyaktig den samme enten du bruker den ene til mellomtone, og to i bassen, eller om du kobler 2 elementer der ett spiller mellomtone og begge bass.
    Men mellomtonen kan bli mer uforvrengt ved høye lydnivåer.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men så høyt skal man jo ikke spille med noe høyttalere.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Snickers-is her. Det er marginalt hva man kan hente av ekstra lydtrykk uten mellomtoneforvrengning ved å kjøre separat mellomtone i forhold til en godt avstemt 2.5-veis konstruksjon.
    Sjekk ut f.eks. Audiovector sine toppmodeller. De er vel stort sett 2.5-veis alle sammen, og det er ikke i mellomtone og bass man finner svakheter i de høyttalerne, det er sikkert!

Det er vel først når bassen nærmer seg kompresjon at dette inntreffer, og da spiller man uansett for høyt...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har bare fulgt halvveis med i det siste, men nå synes jeg denne tråden har sporet litt av. Hva er igjen av de opprinnelige ideene? Altså lage en enkel liten billig høyttaler?
    Her bygges det 3-veis, 2,5-veis (og hva det ikke er) med "sære" elementer som ikke kan skaffes annet enn gjennom spesialimport fra fjerne østen eller USA. Det virker som om hverken konfigurasjon eller elementer er bestemt.
    Jeg hadde gjerne sett at det ble brukt "vanlige" elementer som faktisk finnes i salg i Norge og ellers. Det hadde blitt gøy, for da kunne flere vært med, og dette kunne blitt inngangsbilletten til DIY for mange. Det ser man med HFLS-høyttaleren, som bygges av mange i Norge og Danmark.
    Dette er jo selvfølgelig min mening, og jeg skal ikke bidra til mer avsporing med å foreslå noe annet, bare høre om status i prosjektet...

Mvh,
    Roy

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ingen tvil om at egen mellomtone gir mindre forvrengning, men det øker jo ikke lydtrykket. Vitsen med å bruke et basselement som mellomtone er jo liten, da er en spesialisert mellomtone mye bedre... 2,5-veis er et bra kompromiss...

Men er det noe for BEL? :wink:

Audiovectors toppmodeller har jo nettopp svakhetene sine i mellomtonen, hvis vi kan snakke om noen virkelig store svakheter da. Diskanten er den sterkeste siden. Snakker da selvfølgelig om Heil-diskanten, som er virkelig bra.

Roy

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Statusrapport:

Gjort: Snickers-is har gjort en grundig jobb med å finne rimelige elementer med svært god ytelse til prisen i det internasjonale markedet. Vi har plukket ut noen kandidater. Først forsøkte vi Lyeco, et Taiwan-basert firma. Elementer ble bestilt og etter litt om og men mottatt. Vi har med disse elementene bygget en treveis BEL, som nå kan regnes som optimalt tunet på delefiltersiden. Som prototyp for å teste mulighetene i tre ulike elementer for bass, mellomtone og diskant er den ypperlig, selv om målet også er små høyttalere. Det vi har funnet ut er at selv om elementene spiller svært bra, så krever de litt av delefilterkonstruksjonen, gir noe større kabinetter enn ønskelig og gir en noe lav følsomhet. Selve lydkvaliteten er overraskende bra!

Under arbeid: Jeg bygger i disse dager en toveis-versjon på ca 12 liter i lukket kasse uten 8-toms basselement. Denne prototypen er i den opprinnelige BEL-ånden. Satser på å bruke de samme delefilterne som i 3-veis Lyeco BEL for dette. Venter foreløpig på delefilterkomponenter som er bestilt. Ellers gjenstår svært lite av prototypebyggingen her.
    På bakgrunn av ulempene med størrelse, kompleksitet i delefilter, samt lav følsomhet, har vi imidlertid også bestilt Silver Flute elementer fra Madisound.com i USA. Dette er ikke spesielt eksotiske elementer, og Madisound er en stabil og velrennommert leverandør.
    På papiret trives Silver Flute-elementene i mye mindre kassevolum enn Lyeco-elementene, har høyere følsomhet og lineær slaglengde og er mer forseggjort konstruert. De har også en flott frekvenskurve som skal gi mulighet for forenklede delefiltre.

Videre plan:
    1. Når Silver Flute-elementene ankommer bygges en 2.5-veis høyttaler som prototyp. Dette gir godt innblikk i kravene til delefiltre og også en god basis for Silver Flute-basert toveis løsning. På grunn av de små kassevolumene som kreves, kan Silver Flute bygges som svært liten lukket kasse eller som litt større bassrefleks (typisk 10-12 liter). Det skulle gi en dyp og fin bassytelse i liten kasse for dem som trenger det.
    2. Med to prototyper (Lyeco-BEL og SilverFlute-BEL) klare er det neste steget evaluering. Lydkvalitet vil stå i høysetet, men totalt blir det en helhetsvurdering for hva vi går for. Vi anbefaler i den fasen at flere prøvehører og sier sin mening.
    3. Vi tar en avgjørelse på hvilke elementer som skal inngå i den offisielle BEL. Disse elementene vil så basert på interesse kjøpes inn i et større kvantum og vil være tilgjengelig fra lager i Norge. Prototypene vil også bli foredlet til et ferdig design som er en anbefalt løsning for BEL. Det vil også lages mindre BEL-høyttalere (ren toveis) som svarer til den opprinnelige BEL-intensjonen. Så snart elementene er i Norge vil uansett alle interesserte kunne bestille disse. Og da er vi også ganske sikre på at vi har en høyttaler som på pris/kvalitet kan konkurrere med det aller meste der ute.

For dem som har fulgt denne tråden fra starten, så er det jo temmelig klart at BEL har utviklet seg fra å være et konsept for små høyttalere med basskasser til et konsept der en grunnkonstruksjon basert på ett sett elementer benyttes til å realisere ulike høyttalere etter behov. Det er jo for øvrig det høyttalerprodusentene "der ute" gjør for sine serier av høyttalere. Så med BEL-konseptet kan både små hyllehøyttalere og større gulvhøyttalere realiseres.

PS. Tror ikke vi skal ta noen diskusjon om kvaliteten på Audiovector-høyttalere i denne tråden. Jeg nevnte dem bare som et eksempel, ikke som et forbilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bra rapport roffe.

Problemet er at det blir for mange høyttalere og varianter av disse igjen at folk klarer ikke å henge med på alle disse. Hva med å bare bruke navnet BEL på den lille?
    Den store kan f.eks. hete BES og ha en egen tråd, og det samme for 2,5-veis varianten. Med klare mål og rammer for hver av de. Det ville bedret oversikten vesentlig. Prosjektbeskrivelsen kunne stått først i tråden slik at alle får oversikt med en gang...

Jeg støtter fortsatt ikke avgjørelsen om å bruke "sære" elementer, selv om disse importeres til Norge. Litt av suksessen til et sånt prosjekt er at elementene er standardvare og tilgjengelige noen år fremover, overalt i verden. Bare se på prosjekter fra 5-10 år tilbake med Vifas P17. De bygges fortsatt pga. at elementet er lett tilgjengelig. Spørsmålet er: Vil dere selge Lyeco eller SilverFlute elementer om 5 år? Vil noen det?

Nå skal ikke jeg gnåle mer om dette, for det forstyrrer bare fremdriften. Det var bare en tankevekker.

Jeg blir gjerne med på lyttetester når prosjektet kommer så langt.

Roy

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av poenget er vel å IKKE gå den slagne landevei med velkjente elementer, nettopp fordi man da like gjerne kunne bygget et eksisterende bygg som mange andre har bygget før. Vi har ønsket å gjøre noe nytt.

Dessuten har det vært et poeng å få ned prisen, og da er ikke skandinaviskproduserte elementer veien å gå. De er selvfølgelig bra, men det som er moro med BEL-prosjektet er å se om vi får flott lyd fra rimeligere elementer enn det skandinaviske kvalitetsprodusenter klarer/ønsker å tilby. Legg merke til at min første intensjon var å basere meg på dynaBel Nut, en ganske vellydende konstruksjon fra Eltek basert på Sammi, som typisk er et asiatisk høyttalermerke.

Ved å kjøpe inn et større kvantum, så burde leveransen være sikret for en stund fremover. Hvilke elementer som produseres om 5 år vet ingen. Selv kvalitetsleverandører som Seas, Vifa og Scan Speak har stadig utgående modeller som forsvinner fra sortimentet. Å basere seg på en modell som har vært noen år kan være vel så utrygt, siden man risikerer at den begynner å bli gammel... :shock:

Side 12 av 49 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •