DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL) - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 11 av 49 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 964
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja,og nettopp derfor er det jo greit å prøve å beholde baffelbredden om du bruker tjukkere sider.Har du noen simuleringer som sier at det blir problemer om kassen blir litt høyere?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, en liten prosentvis økning av høyden er ingen ting å bekymre seg for. Det er innvendig mål som er min største bekymring. Blir bredden lik halve høyden eller dybden for eksempel får du veldig slitsomt resultat til slutt. Er man imidlertid i god avstand fra slike tall er det ingen grunn til å bekymre seg.

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker som å være noe man bare må være med på
    Det jeg lurer på er:
    Hvis jeg bygger med utgangspunkt i 3-veis BEL med sidemontert bass og bruker en subforsterker med aktiv deling og kjører bassene i mono, vil dette føre til store avvik ifra det dere har testet og funnet ut?? Er det korigeringer i filteret til bassen som jeg vil gå glipp av?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddk
    Det jeg lurer på er:
    Hvis jeg bygger med utgangspunkt i 3-veis BEL med sidemontert bass og bruker en subforsterker med aktiv deling og kjører bassene i mono, vil dette føre til store avvik ifra det dere har testet og funnet ut?? Er det korigeringer i filteret til bassen som jeg vil gå glipp av?
    Det skal godt til å få like godt resultat med bruk av det aktive filteret på subforsterkeren som det passive, som er "utviklet" etter spesifikasjonene på elementet.....

Da må det også gjøres endringer i det passive filteret..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddk
    Det jeg lurer på er:
    En ting av gangen. Vi kommer til å forsøke en prototyp til før det blir bestemt hva slags elementer vi skal satse på.
    Det er dermed ikke sikkert at det vil være å få tak i elementer til BEL slik den foreligger i dag på noen enkel måte.

Men for å adressere problemstillingen: Bassfilteret er det enkleste av filterne. Det er et relativt standard lavpassfilter. Men om du får filteret i en subforsterker til å rulle av på samme måte er vel tvilsomt. Kan jo bli bra likevel, så lenge ting justeres rett...

Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe fordel med sidemontert bass? Jeg mener, er det ikke bedre å ha den på front,
    ser vel kulere ut også om man da ikke har kravstore koner der høyttalerne skal se ut som de er kjøpt på ikea!!!?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nozferatu
    Er det noe fordel med sidemontert bass? Jeg mener, er det ikke bedre å ha den på front,
    ser vel kulere ut også om man da ikke har kravstore koner der høyttalerne skal se ut som de er kjøpt på ikea!!!?
    Lydmessig må jeg innrømme at jeg ikke ser noen åpenbare fordeler annet enn at hvis man skal ha en rektangulær kasse, så blir baffelen noe smalere, noe som kan være en fordel for horisontal spredning, men dette er vel marginalt...

Personlig liker jeg smale fronter, og synes treveis BEL er ganske passelig stor. Jeg vil heller snu sprøsmålet på hodet: Er det noen ulemper med sidemontert bass? Det kan være noen utfordringer plasseringsmessig, men alt i alt synes jeg de fungerer overraskende bra, og synes ihvertfall ikke at presisjonen i lydbildet ble lidende på noen måte.

Men for all del: Det er ingenting i veien for å bygge treveis BEL med bassen i front. Det er opp til den enkelte, hvis dette er konstruksjonen vi ender opp med å anbefale, og dermed kjøper inn deler til...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk her også at basselementet er målt 90 grader på aksen, slik at en flytting vil påvirke fasen. Imidlertid ikke i stor grad i denne delen av frekvensområdet, men det vil fort kunne påvirke bidraget fra vegger osv. I hvilken retning det trekker må selvsagt testes.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er med om det ikke er for sent.

Vil gjerne henge meg på her. Det har vel ikke kommet så langt at der har sendt samle bestilling av elementer enda?
    Har i utgangspunktet sett etter et par satelitter, men dette ser så interessant ut at jeg har lyst til å prøve. Har byggd en del kasser tidligere (startet med AV-sub fra Eltek i sin tid) men har bestandig hatt bistand av en kompis til å måle elementer og beregne kasser og delefilter. Kan desverre ikke bidra mye der, men får jeg "bli" med så henger jeg på. :wink:

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å få tatt en titt på filter tegning og kurver for filteret? Eller er jeg på "need to know basis"?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Er det mulig å få tatt en titt på filter tegning og kurver for filteret? Eller er jeg på "need to know basis"?
    Er vel egentlig ingenting i veien for det, eller hva, Snickers? Jeg er litt nysgjerrig selv, jeg, for i følge Snickers så viste det jeg trodde var skisser av siste versjon seg å være skisser av 3de av totalt 4 versjoner av filteret, der selvfølgelig 4de versjon ble klart best. Så jeg venter egentlig litt i spenning selv, men hadde egentlig bestemt meg til å vente til delefilterkomponenter til prototypen på toveis Lyeco-BEL (som jeg driver og bygger) har ankommet (Snickers har bestilt til meg).

Ut fra de skjemaene jeg har, kan jeg lese dette (tror ikke topologien ble endret ved siste korrigering av filteret, kun et par verdier...):
    * Basselementet (8") har et ganske normalt 2. ordens lavpassfilter.
    * Mellomtonen (6.5") har 1. ordens høypass og 2. ordens lavpass etterfulgt av baffelstep-korrigering.
    * Diskanten har 2. ordens høypassfilter, dempemotstand i serie med elementet som igjen er korrigert med en motstand og en spole i parallell, noe som gir en jevnere frekvensrespons i de øverste diskantfrekvensene.

Stemmer ikke det sånn noenlunde, Snickers?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer veldig godt Roffe. Ikke noe hemmelig i det filteret over hodet. Jeg kan sikkert prøve å få postet det når jeg får tid.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Stemmer veldig godt Roffe. Ikke noe hemmelig i det filteret over hodet. Jeg kan sikkert prøve å få postet det når jeg får tid.
    Nå venter vi (jeg) i spenning!

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når målet er å lage en billig høytaler, er det da ikke litt "dumt" å lage den med så lav følsomhet at en trenger en dyr og kraftig forsterker til å "drive" den skikkelig?

Har en H/K 4550 med 7x50w, så vil vel ikke få spillt så veldig høyt med disse høytalerne? (var vel nevnt at en burde ha langt over 100 "ekte" watt til disse høytalerne)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Når målet er å lage en billig høytaler, er det da ikke litt "dumt" å lage den med så lav følsomhet at en trenger en dyr og kraftig forsterker til å "drive" den skikkelig?

Har en H/K 4550 med 7x50w, så vil vel ikke få spillt så veldig høyt med disse høytalerne? (var vel nevnt at en burde ha langt over 100 "ekte" watt til disse høytalerne)
    Vi må skille mellom høy/lav følsomhet og vanskelig/enkel last. Lyeco BEL har en ganske lav følsomhet, men er ikke noen vanskelig last. Det er tross alt slik at med en følsomhet på la oss si 86 dB, så er det altså slik at 1Watt da trengs for å gi dette lydtrykket. Det betyr at man trenger 10Watt for å gi 96dB, 20 Watt for 99dB og 40Watt for 102dB. 100Watt gir 106dB. Til sammenligning får man for en høyttaler jevnt over 4dB høyere lyd ved de samme effektene.

Hva er så poenget mitt? Jo: Den som faktisk har brukt en lydtrykksmåler på 1 meters avstand fra en lydkilde vet at f.eks. 100dB er temmelig høyt! Og med BEL krever det omtrent 30Watt eller deromkring. Forskjellen mellom 50 og 100Watt er ikke så stor som man skulle tro, det utgjør tross alt bare 3dB. Jeg vil derfor ikke ha noe problem med å si at BEL kan drives med 2x50 RMS-watt, så lenge det er backet opp av en god strømforsyning og forsterkeren har et dynamisk peak-potensiale ut over det. Men potensialet i høyttaleren er slik at den har potensiale til å utnytte betydelig kraftigere forsterkere enn det.

Når alt dette er sagt, så ønsker vi å teste Silver Flute elementene også. Det vil gi enklere delefiltre og sannsynligvis minst like dyp og kraftig bass med en bassreflekskonstruksjon som Lyeco-elementene gir med sin lukkede kasse. En bassreflekskasse har ofte en noe høyere effektivitet enn en lukket kasse også, noe som tilsier litt høyere følsomhet, sannsynligvis rundt 90dB.

Til syvende og sist er det lydkvaliteten som avgjør hvilke av disse elementkonfigurasjonene som blir fellesprosjektet BEL. Ved omtrent lik lydkvalitet vil parametre som delepriser, enkel konstruksjon, følsomhet etc. telle inn.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når regner dere med (Snickers/Roffe) at en SF variant vil bli testet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Når regner dere med (Snickers/Roffe) at en SF variant vil bli testet?
    En stund til ennå, dessverre. SF-elementene er ennå ikke ankommet, og de kommende helgene er for min del stort sett booket bort fram til desember. Og desember er erfaringsmessig ikke en rolig måned det heller...

(Med forbehold for at Snickers mot formodning har masse tid til overs og bygger dette alene... ).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og de kommende helgene er for min del stort sett booket bort fram til desember. Og desember
    Snakk om å planlegge da

Vel, vi får vel ikke SF varianten før utpå nyåret da, men jeg skal nok holde ut

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal se hva jeg kan få til. Jeg har bestilt ganske mange elementer så det bør være muligheter for dem som er mest utolmodige.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal se hva jeg kan få til. Jeg har bestilt ganske mange elementer så det bør være muligheter for dem som er mest utolmodige.
    Glimrende, men vi må fortsatt vente til du/dere får testet litt og sett om det "er noe greier".

Side 11 av 49 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •