Hva er gode metoder for å få til dette? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så det når du nevnte det :'D

Har nok noe med at kretsen starter litt forskjellig...
    Så det mest ideelle hadde vært en RS i starten også..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er nok nødt til det. Ellers har jeg ingen kontroll på hvor mange flops som er trigget i starten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje denne kan brukes?
    SparkFun Electronics - Arduino USB Board

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg tror ikke noen fullfører denne basert på vindustittelen Hans Marius

Jeg har satt opp en variant til:

-ring-counter-2-jpg

Imidlertid oppfører den seg litt rart, den kjører doble utpulser før den blir resat. Kan det være at hver teller er invertert som default?
    Den oppfører seg ikke rart i det hele tatt. Siden du har koblet 5v til set og reset så vil simuleringen starte med første vippe satt (1) og de to andre resat (0). Hvordan dette vil virke i praksis vil jeg ikke si noe om. mes sansynlig vil du ikke se det mønsteret du er men shifting av den virkårlige startverdien til vippene. I FPGAer og CPLDer løser man dette ved at de har Power On Reset som ofte er den eneste reseten man trenger i systemet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Power on reset brukes også i PLS-er, såkalt "first run"-funksjon.

Ellers er set og reset på disse kretsene inverterte, det er derfor de har "Pull up". Derfor ligger også resetpulsen foran en invertering.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på hva som er tanken din bak klokka. Det er ikke god praksis å drive samme linje fra 2 forskjellige gater, og jeg kan heller ikke se at det er noe forskjell på det inverterte og det ikke inverterte leddet der. Både den øverste og den nederste veien vil gi pulser på både positiv og negativ flanke.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du skriver gir meg egentlig ikke mening, kan det være at det er noe jeg ikke forstår, at du har uttrykt deg vanskelig eller at du har oversett noe i kretsen?

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker om den nederste delen der du har input (signalgenerator), inverter, 2 delay og 2 xor og du kobler utgangene fra begge xorene til klokke på vippene.

xor mellom et signal og en liten forsinkelse av det samme signalet vil gi en puls ved positive og negative flanker av dette signalet. Kjekt siden du trenger en positiv klokkeflake ved både positiv og negativ flanke av signalet "input". Men du lager akkurat det samme signalet når du xor'er ivertert "input" med en forsinkelse av dette. Hvis de to delayene er like så vil utgangene på de to xor-portene også være like. Spørsmålet mitt var derfor; hva er tanken bak å gjøre det slik du har gjort? I praksis vlir du kunne få store problemer med klokkesignalet ditt slik du har koblet det med utgenene fra to porter til en klokkelinje.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du mener er at der jeg helst skal ha en positiv puls kan jeg risikere å få en negativ og motsatt? Jo, det er riktig, jeg bør ha en "safe sync" som både sørger for å nullstille klokka for hver sekvens ende og som sørger for å holde styr på hva som er negative pulser. For eksempel kan jeg blokkere de flip-flopene som skal ha negativ puls når positiv puls mates, og omvendt. Alternativt bare "pulse" til de negative flip-flopene med negativ puls, og omvendt til de positive.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke så komplisert. Drop inverter delay og xor på den nederste leddet (behold øverste delay og xor). Da har du laget en klokkedobling. Denne klokka vil ikke nødvedigvis ha 50% dutycycle, men vil ha positiv flanke på både positiv og negativ flanke av input-signalet.

Simuleringen din viser at etter reset har du den funksjonen du er ute etter men du mangler 3 vipper. Så må du bare stokke hvilke output du henter i fra hvilke vipper.

En ting som kan komplisere er at siden du har gjort en klokkedobling så vil du være avhengig av litt bedre kontroll på reseten din. Ugangene kommer forskjellig i forhold til input avhengig om reseten kommer mens input er høy eller lav

edit: det er også mulig at dette burde vært gjort noe anderledes. er input det eneste signalet du har utenfra? Har du mulighet til å ha en annen (raksere) klokke utenfra i tillegg til input? I så tilfelle hadde man kunne desigen en renere, og ikke minst synkront, design. Men det er vanskelig å si hva som er nødvendig her siden det ikke er sagt noe om funksjonalitet annet enn første figur.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Det er beklagelig at jeg ikke kan legge alle kort på bordet, men det du skriver får tankene mine til å spinne, og jeg kommer inn på nye ideer som løser mye av det jeg tenker.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjekt å kunne hjelpe til med brainstormingen

Skjønner godt at du ikke vil avsløre for mye. Send gjerne spørsmål på PM hvis du er mer komfortabel med det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den endelige løsningen er patenterbar, derav hemmeligholdet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven døtte, jeg tror denne fungerer fullstendig!

-ring-counter-3-jpg

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du prøvd å simulere den? Jeg tror at dersom reset kommer etter negativ flanke men før positiv så vil du aldri få noe pulstog som propagerer gjennom vippene. Altså en reset setter vippene til 1 0 0 0 0 0 og på positiv flanke etter dette klokkes utgang på den siste vippa gjennom den første og alle vippene blir stående til 0. Den enkleste fiksen er å sørge for at reseten holdes forbi en positiv flanke av input.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett, jeg må la reset gå via en "AND" som også krever positiv puls, eller liknende.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •