Litt spm ang fullrange høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt spm ang fullrange høytalere

Heisann! første post dette her! har lest litt rundt om på forumet no i et par dager og kommer til å lage egne høytalere.
    Jeg har et par spm, når det kommer til element, og hvordan dei forskjelige elementene oppfører seg ved visse type musikk typer.
    Jeg hører på mye hip-hop/rap med mye tung bass, og derfor blir dei høytalerne jeg har no litt for små. Jeg har ingen peiling på delefilter og alt dette rundt der.
    Så ut i fra det lille jeg har sett på fullrange, så skal det være unødvendig med dele filter.
    Jeg har sett litt på Fostex FF225K 8" element, for større blir bare for stort.
    vil det ha noe for seg at jeg også putter i et mindre element på fks 1-3". Som dere ser så har jeg ikke rota meg sånn alt for mye borti denne typen lyd før
    Evnt kom med tips om det er en anna rettning jeg heller bør se i.

mvh
    /ipo

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med de fleste fulltoner er at de er og blir et kompromiss.
    For store til å spille diskant, og for små til og spille bass.
    I tillegg må de fleste også ha filter av et eller annet slag for og spille bra.

Hvis du spiller tung musikk med mye bass, som også skal spilles ganske høyt er iallefall utvalget begrenset.
    Det er noen 15tommere noen her på forumet bruker som kanskje er brukenes, husker ikke navnet, men de blir helt sikkert nevnt om kort tid.

Hva med å bygge et kit med flere elementer? Da er alle tekniske detaljer allerede utarbeidet.
    Dessuten kan jeg tenke meg at det blir billigere totalt sett for samme lydkvalitet/kvantitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo det går det også. du har vell ikke link til noen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zaph Audio SR71 går for å være en av de bedre.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget en høyttaler med samme elementer som ZR71, og er ganske imponert over slaglengden og hvor mye effekt bassen i disse egentlig tåler!

Støtter den anbefalingen!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tho elendig og billig delefilter på det :P

Rart at de ikke lager gode delefilter, når det bare er snakk om 5-10 kr ekstra totalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde egentlig tenkt meg gulvhøytalere, da får jeg dem også opp i rett høyde

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ipo
    jeg hadde egentlig tenkt meg gulvhøytalere, da får jeg dem også opp i rett høyde
    Hva med denne?
    SEAS CA18RNX +

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Tho elendig og billig delefilter på det :P

Rart at de ikke lager gode delefilter, når det bare er snakk om 5-10 kr ekstra totalt.
    HVA prøver du å si? HVEM er "de"? Og hvis delefiltrene er elendige fordi de er billig, vil virkelig 5-10kr ekstra gjøre det dyrt og bra?
    Og denne kunnskapen har du lest deg frem til på nettet eller?

Til trådstarter:
    Sjekk også sidene til DIY Loudspeaker Projects
    Der er det mange vellydende ferdige konstruksjoner i alle prisklasser og velge blant. Enkelte av dem med ganske så omfattende delefiltere, men er kostnaden grei, er jo ikke jobben med å lodde filtrene det helt store.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du lage en fulltoneløsning med bass, så snakker vi om stor konstruksjon - og selv da - dersom du skal bruke dette til hip-hop, mm. så trenger du en sub.

Fordelen er null delefilter, utfordringen ligger i kompliserte kabinetter

FF225K passer nok best i BLH (Back Loaded Horn) basert på dens lave Qts og Xmax. Det å designe ett BLH kabinett er ikke bare enkelt, så du bør helt klart gå for en eksisterende løsning - og dem er det mange av.

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på disse The Spawn Family of Double Horns - da spesielt Nagaoka-Style Horn og skal du ha mye lyd så blir det Sachiko. Disse kabinettene er enkle å bygge da det bare er 90 graders kutt.

-sachiko-freq-png

Det kan tenktes at med roomgain (sett de i hvert sitt hjørne) så får du bra slam i bånn, men forbered deg på at en sub er nødvendig.

Du skal bruke premium-bjerkefiner til kabinettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så bra ut dei linkene dere har sendt, ikke så galen pris på elementene, men jeg kommer jo innpå dette med delefilter. og det kan jeg si rett ut det skjønner jeg ikke. noe bra sider der jeg kan starte med? dynabel selger jo en del. finnest det andre også som er ok på pris

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 stk earthquake db12 som jeg hadde i bilen før, dei server no all bassen i stua, eneste med dette sub greiene er at jeg må ha en forsterker til.
    Jeg bruker no en nad AV716 og jeg mener den gjør en grei jobb, planen er etter hver å skifte ut hele tv seksjonen med tv benk, homemade høytalere og stor tv. evnt også en prosjektor, jeg har 2 stuer :P
    når jeg kommer til sub amp så tenker jeg på slik modul sett. men igjenn så vet jeg ikke helt hva det innebærer, har lodda litt før osv. hobby nr en er modellfly.
    Jeg så en ganske tøff sub løsning med forskalingsrør. tenkte å hive subbene i hvert hjørne med slikt rør på toppen. lime pusse og lakke.

EDIT: Det kan virke som om det en sparer i tid på å sette sammen dele filter, så taper man det igjenn når det kommer til kasse oppsett.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom målet er å få lyd så raskt som mulig - da kjøper du ferdige ht.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er strengt tatt ikke det. skal ha meg noen homemade høytalere som spiller bra!
    enkelt og greit.
    Eneste er at jeg vet ikke så mye om denne bil subben min vil duge inne. Dei har i alle fall ødelagt 2 biler. men i hus så er det jo ltt annerledes, i bilen så fikk dem tilført hver 2000w fra EQ powerhous serien, derfor jeg tenker når jeg hiver på 1-250w. blir jo ikke det samme.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •