DIY Trillbart TV bord for flatskjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm

Lenge har vi hatt en 25" CRT som stuens alter. Dvs stuene i flertall. Vi triller TV'en mellom spisestue og "finstue" etter behov. Stort sett står TV'en i spisestuen ettersom det er der vi stort sett oppholder oss. Men hvis vi får besøk av fiintfolk, da trilles TV'en inn i fiinstua ;-). Grunnen til at denne ikke er skiftet ut (før nå) er flere, men først og fremst at det er lite trillbart beregnet på moderne flatskjermer.

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-00-pensjonist-jpg

Men i dag gikk jeg lei av å se på dinosauren. Jeg har vært innom flere dealere og spurt her på forumet om det er noe ferdig til å kjøpe, men akk... Så jeg tuslet innom familie-pusheren i Stavanger og plukket med meg en 42" Panasonic i dag. Uten at W var informert, grøss... Jeg hadde ikke kjøpt med meg denne, hadde det ikke var for at pusheren skulle kaste en trillbar fot for en gammel CRT, og jeg så umiddelbart potensialet!

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-01-utgangspunkt-jpg

Så med dinosaren som inspirasjon og et tålig solid gammelt stativ i bilen bar det ut til IKEA for å handle ei solid plate til å bygge det som var i tankene mine. Ei 1860 mm benkeplate i eik havnet på taket og rett borti gata plukket jeg opp en neve M8 og M10 bolter, skiver og muttere hos Biltema.

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-02-benkeplatejpg-jpg

Hva kan det bli av dette???? Følg med, følg med!!!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HMS

Først et ord fra våre sponsorer. Alle som selger TV'er og lydutstyr er interessert i at vi har perfekt syn og ditto hørsel. Så ved bruk av verktøy med utpreget støypotensiale og til og med potensiellt oppflisingspotensiale: Bruk hørselvern og øyebeskyttelse!

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-00-hms-jpg

Men for all del: Ikke vis deg offentlig! :roll:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-03-kapp1-jpg

Benkeplaten på 1860mm er i utgangspunktet for lang, men vi trenger jo to hyller! Derfor ble begge ender ble kjappet av med 330mm. Dette ga meg to hyller til å bruke i bunn og på ...øvre (?) nivå. Grunnen til at jeg kappet i begge ender er at dette ga meg to hyller med grei "fabrikkferdig" avsluttning i front.

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-03-kapp2-jpg

Hva med resten av platen? I bunn trenger jeg stengt tatt ikke gjøre noe, men toppen må ordnes. Derfor fant jeg frem fresen og en hjørneavrunder. Eik er en smule hard så det ble litt oppflising fra kuttet med sirkelsagen. I tillegg ble det noe svimerker fra sagbladet. Mesteparten av oppflisingen ble ordnet av fresen og all svimerker forsvant med en runde sliping. Først grovsliping med 80 papir på båndsliperen og deretter 100 papir på plansliperen. Både topp og bunn fikk denne behandlingen ettersom jeg ikke helt hadde bestemt meg for hvilken ende som skulle være topp og hvilken som skulle være bunn.

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-04-fres-jpg

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-04-sliping-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med delene klar, så var det på tide med en prøvemontering. Først bakplaten...

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-05-pr-vemont-jpg

...deretter de to hyllene, and behold: Design-ideen tar form! :-D

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-06-pr-vemont-jpg

...og den står av seg selv uten en eneste skrue!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg henger ikke opp en eneste flatskjerm uten skruer, så det nærmer seg drilltid!

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-06-utforing-bunn-jpg

Men først må jeg kutte ut et stykke av hyllen i bunn tilsvarende tverrbjelken som holder sidene sammen. Denne er også original-konstruksjonens svakeste ledd. Med litt muskelmakt så klarer jeg å bøye denne blikk-bjelken så denne trenger åpembart litt forsterkning!

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-07-bunnplate-jpg

Bunnhyllen monteres på plass. Det er få montasje-hull i hyllen jeg fikk, men det ordens raskt med drillen og eikeplaten forbores med 2,5mm bor for i hele tatt å få de grove treskruene på plass. Tverrbjelken får tilvarende 2 hull og to kraftige treskuer, og dette gir en stabil kontruksjon som bærer undertegnedes 87kg tørrvekt! ;-)

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-08-bolting-jpg

Bakplaten skrus fast til rammeverket med to M10 75mm bolter i bunn. Også disse måtte bores opp. Et par tvinger holder konstruksjonen på plass, mer trengs ikke foreløpig.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-00-hms-jpg
    Han hadde ikke jeg køddet med

Ble et meget flott TV bord, gleder meg til å se TV'en på plass.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen kødder med Undertegnede når jeg står i garasjen med tigersagen påmontert den GROVE sagen! Den er egnet for de mest groteske zombiefilmer.... :twisted:

Etter bakplaten er festet, da er det på tide å ta ...topp(?)-hyllen. Topp og topp, i alle fall øvre av de to.

Knektene har allerede to ferdige hull så det er bare å markere og forbore med 2,5mm bor. Men Eik er ikke bare Eik. Den ene forboringen ble bare helt plutselig veldig dyp. Grunsj sa det i boret og plutselig tok boret fart og var helt gjennom på et sukk.:cry: Urg! Men heldigvis blir det nok en Get-Tuner som dekker det hullet.

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-08-mellomplate-jpg

Lat som undertegnede er blitt, så erger det meg plutselig når jeg ikke får plass til DeWalten mellom hyllene og må skru til 4 skruer...MANUELLT! Det er jaggu lenge siden sist!

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-08-melomplate-bak-jpg

Men til gjengjeld er det behagelig enkelt å skru til de 6 skruene på baksiden, her er det plenty av plass. 4 skruer holder bakplaten inn til øvre hylle og to skruer holder nedre plate (i tillegg til de to M10 boltene).

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-09-ferdig-veggfeste-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med stabil konstruksjon på plass, da er det ingen grunn til å vente med veggfestet. I vater skal det i alle fall bli...

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-10-veggfeste-0-jpg

Veggfestet har med noen grove treskruere med en dybde som er litt vel lang, så de M8-50 boltene jeg kjøpte med meg på Biltema gjør jobben. Den observante leser vil se at veggfestet er noe smalt for en 42" plasma, men et 37" feste som takler vekten av den kjøpte 42", det gjør jobben for meg. Det er på millimeteren så smalt som det kan bli for Panasonic'en, men da slipper jeg at bakrammen kommer på utsiden av bakplaten. DET hadde vært designmessig fælt:-?.

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-10-veggfeste-2-jpg

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-10-veggfeste-3-jpg

And behold! Da er det bare å nye synet at av ca 3 timers arbeid i garasjen :-D Dinosauren er død, lenge leve utviklingen...

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-11-bord-ferdig-jpg

I morgen skal jeg ta hull i bakplaten til nødvendige kabler og lage til en kabelordner. Og selvfølgelig pensjonere den første av 3 CRT'er i huset!

Et lag med fineste treolje må også til seg jeg...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å nevne budsjett her :
    • CRT Hjulbar benk: Gratis
    • Ikea NUMERÄR Eik benkeplate: 1145,-
    • Diverse M8/M10 mutre og skruer hos Biltema: Under 100 kroner.
    • Veggfeste for flatskjerm inntil 37": 600,-

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    And behold! Da er det bare å nye synet at av ca 3 timers arbeid i garasjen :-D Dinosauren er død, lenge leve utviklingen...

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-11-bord-ferdig-jpg
    Er jeg jævli overtrøtt, eller var det usannsynlig festlig?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det ligna på et bilde fra dokumentaren "Hear and now" jeg. Denne har gått en stund på Canal+, men dette var jo NRK...

Nok om det. Dette ble stilig Ragnar. Godt å se at noen er miljøbevisste og driver med gjenbruk.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Tøft prosjekt. Veldig kreativt :-D
    Jeg tenkte litt på at konstruksjonen blir ganske høy og smal. Hvordan er det med stabiliteten? Fare for at det kan falle bakover?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Er jeg jævli overtrøtt, eller var det usannsynlig festlig?
    Jeg var såpass trett selv at jeg ikke så DEN sammenhengen da jeg la inn innlegget.

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Syns det ligna på et bilde fra dokumentaren "Hear and now" jeg. Denne har gått en stund på Canal+, men dette var jo NRK...

Nok om det. Dette ble stilig Ragnar. Godt å se at noen er miljøbevisste og driver med gjenbruk.
    Stemmer bra med "Hear and now", den gikk i bakgrunnen mens jeg skrev innleggene...

Miljøbevist? Njeeeii, da hadde jeg nok beholdt dinosauren Heller "Nød lærer naken kvinne å spinne"...

Sitat Opprinnelig postet av wilma
    Jeg tenkte litt på at konstruksjonen blir ganske høy og smal. Hvordan er det med stabiliteten? Fare for at det kan falle bakover?
    Spørsmål om stabilitet er viktig. Hvis en ser på bildene så er bakveggen i eik plassert utenfor de bakre hjul. Og når en tenker på at denne eike-plata er ca 20kg (etter kapp), så blir det straks litt moment bakover. Til hjelp fremover så kommer TV'en på innsiden av hjulene og "drar" fremover med sine 27kg. Men jeg merker at den er lett på hjulene fremme og jeg kommer heller ikke til å ha så mye tung HiFi på hyllene.

Hummm...Teller jeg sammen vekten her, så blir det straks 60kg med konstruksjon og TV :shock:.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo meget så fint. Man trenger bare tenke litt så er det utroligt hva man får til

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wilma
    lurte på det samme. fare for at den tipper over ser jeg.
    men du kan jo montere noen rustfrie stålplater under den, på fram siden !

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble en meget fet tv-reol Og kvaliteten er nok på lik linje med de man får kjøpt i butikken, om ikke høyere.. Til 1/3 av prisen (Y).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble jo riktig stilig. Men du skal vel kanskje ha noe på de hyllene, som jo vil hjelpe litt på balansen.

Men hva sa W?

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette ble jo ganske stilig

men vis man setter på to hjul på bak platen som tippstøtte bare at de har kontakt med bakke/gulvet vil den jo bli mye stødigere, i alle fall det je ville gjort

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt, hull til kabelgjennomføringer måtte på plass. Benkeplata er såpass tykk at jeg måtte arbeide fra begge sider med hullsaga. Varmt ble det også i treverket. Jeg har selvsagt også et tilsvarende hull i veggen mellom hyllene.

Et strøk med klar treolje bringer frem livet i treverket (se forskjellen på de to hyllene)

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-12-hull-og-olje-jpg

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ble jo riktig stilig. Men du skal vel kanskje ha noe på de hyllene, som jo vil hjelpe litt på balansen.
    Det er ikke mye vekt i plast-boksen fra Get, en Logitech Duet pakke og et Dell PC høytalere... Slik ble resultatet med alt på plass:

DIY Trillbart TV bord for flatskjerm-12-montert-jpg

Det som mangler nå er kabelordnere og en ny strømpadde (med veggfeste) på baksiden.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men hva sa W?
    Hun ble litt nostalgisk da dinosauren trillet ut av stua (bare 25 år gammel), men oppsummerte ny-tv'n vel med "...så at det snart ville komme." Så det gikk glattere enn fryktet _puh_

Sitat Opprinnelig postet av lunnarn
    dette ble jo ganske stilig

men vis man setter på to hjul på bak platen som tippstøtte bare at de har kontakt med bakke/gulvet vil den jo bli mye stødigere, i alle fall det je ville gjort
    God ide :-D: Mulig løsning er et par ottomanhjul på baksiden, montert på en liten opp-ned hylleknekt i eik. Kan monteres et par millimeter over gulvet slik at de kun støtter dersom veggen blir tiltet bakover.

edit: Kanskje et par støttehjul fra denne kan brukes

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •