Eget projektoroppheng - hvordan gjorde DU det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer MrMirage sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eget projektoroppheng - hvordan gjorde DU det?

Har en liten problemstilling angående montering av projektoren i taket. Har tittet litt rundt i butikker etter ting som både ser pent nok ut og som samtidig er strukturelt sterkt nok, men har ennå tilgode å finne en god løsning.

Problemet mitt er at taket i rommet er skrått, og jeg leter etter en måte å henge opp projektoren som både er pen, sterk, og som samtidig gir meg litt justeringsmuligheter. Jeg har laget en solid mdf-plate som projektoren skal skrues fast i og henges opp-ned fra i taket, og det er festingen av denne mot taket som er sakens kjerne. Siden taket skrår, er det gitt at "beina" må være korte bak og lange foran. Foran hadde vært greit om det var noe muligheter for høydejustering. Har sett løsninger for flatt tak hvor man har noe som ser ut som søyler opp i taket, et liknende utseende er å foretrekke, men er åpen for andre forslag også. Vil helst styre unna å bruke patentbånd liksom :-D

Om du har vært borti liknende problemstilling, eller vet om en god løsning, så hyl mer enn gjerne ut, og post gjerne bilder av herligheten samtidig, hvis det er mulighet for det 8)

Med vennlig hilsen
    Asbjørn K.
    Ski

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvilke muligheter du har, men har en kompis som hadde samme problemet og han benyttet først 3 stk (pene) kjettinger opp i taket. Kjettingene var festet med øyeskruer med fhv langt gjengeparti slik at han fikk høydejustering. Senere hjalp jeg han med å lage et feste som enkelt forklart er to firkantrør tredd i hverandre og med en låseskrue for høydejustering, og hvor jeg i ene enden sveiset på en plate i riktig vinkel til taket, og i andre enden en plate med hullbilde som passet hans PJ.
    Men da er jo tilgang til sveiseapparat og vinkelsliper et must.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker kjede og øyekrok. Funker knall det!

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    je kjøpte et ferdig feste je, og når je kom hjem så fant je ut at den ikke vinklet seg nok!:evil:

men det løste je enkelt med å skrå skjære en trekloss som je festa i take og feste pj-opphenget til den klossen dermed kunne je bruke det je hadde kjøpt

mvh

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne gått an å brukt gjengestaver, blir litt urbant, men hadde kunne blitt tøft det. hylser med gjenger i taket, så har du mutter og skive under plata som du justerer opp og ned.
    Kjetting er sikkert ok det og, men justeringa kan vel bli litt grov? Mulig jeg tenker litt feil nå, er jo ikke kjetting for å fortøye hurtigruta man bruker heller men..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har flatt tak så jeg brukte en hobbyplate som "mellomlegg", som skrus fast i projektor og deretter i tak.

Men ang. søyler som du kan bruke, så finnes det så vidt jeg vet muligheter for å kjøpe løse bordben av rørtypen i ulike utførelser på IKEA. De kan jo så kuttes etter mål med en baufil e.l.

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janh
    Jeg har flatt tak så jeg brukte en hobbyplate som "mellomlegg", som skrus fast i projektor og deretter i tak.

Men ang. søyler som du kan bruke, så finnes det så vidt jeg vet muligheter for å kjøpe løse bordben av rørtypen i ulike utførelser på IKEA. De kan jo så kuttes etter mål med en baufil e.l.
    Mange av disse er i tillegg justerbare, og forholdsvis enkle å skru fast i den ene enden..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVforumere gjør det MacGyver style... http://avforum.no/forum/generelt-aud...k-alle-20.html Men de brukte da ikke gaffatape

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte et avløpsrør, en gjengestang i midten og noen vinkler. Men jeg har det mer enkelt med flatt tak. Bilder fra min tråd, rundt post 620 / post 714 og noen sider utover.

Min DIY startet med disse tankene:

Konstruksjonen ble realisert med disse delene:

Finish på røret er så som så, men kledd med sort stoff ble det helt konge i mitt sorte rom!

Jeg tror allikevel at du kan lage noe tilsvarende ved å skråskjære toppen av et rør (samme som takvinkel), feste noen braketter i toppen og få det ganske stabilt.

Newcomer MrMirage sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk for svar til alle. Enkelte ting som er nevnt her har jeg vært halvveis innom i tenkeboksen min, andre ting kan kanskje undersøkes litt mer. Jeg er egentlig fra før nærmest ideen om gjengestenger med hylser rundt som skjuler stengene. Dette ville være kjempesterkt (projektor med monteringsplate veier ca kg) og relativt enkelt å få til. Skal se litt nærmere på dette. Takk igjen =)

Mvh A.K

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •