Spørsmål angående delefilter.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål angående delefilter.

Mener jeg leste her på forumet et sted at det var en fordel å bruke 2 kondensatorer i stedet for en, dvs dele feks 90/10 %. Husker ikke hvor jeg leste dette, så jeg spør like godt.
    Stemmer dette, evt hvorfor er det slik? Blir forskjellen godt hørbar? Vil dette evt tilsvare bruk av bypass-kondensator?

Et spørsmål til med det samme; Har bruk av L-pad noen negative følger?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideen med å koble en liten kondensator i parallell med en større er at en liten kondensator gjerne har bedre HF egenskaper enn en stor. Spesielt om den store er en elektrolytt... Å parallellkoble en stor polypropylen med en liten polypropylen har vel ikke så mye for seg...

:-)

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Mener jeg leste her på forumet et sted at det var en fordel å bruke 2 kondensatorer i stedet for en, dvs dele feks 90/10 %. Husker ikke hvor jeg leste dette, så jeg spør like godt.
    Stemmer dette, evt hvorfor er det slik? Blir forskjellen godt hørbar? Vil dette evt tilsvare bruk av bypass-kondensator?

Et spørsmål til med det samme; Har bruk av L-pad noen negative følger?
    Dette med å blande kondensatorer vet jeg kjell b. har skrevet noe om. å blande f.eks. pio med polyprop.
    Av egen erfaring holder jeg meg borte fra gamle pio, de låter for bløtt - blander man dem med polyprop blir det mye bedre.
    Når det er sagt, låter duelund sine pio totalt annerledes enn de eldre russiske jeg har.

bypasskondensator finnes det like mange meninger om som det finnes sand i sahara.. noen elsker det, andre hater det.

jo flere dippedutter du putter i delefilteret, jo mer går det utover dynamikken.
    l-pad forandrer frekvensgangen bittelitt samtidig som den demper nivået, samme gjelde motstand i serie, men de påvirker frekvensgangen på forskjellig måte. dempeledd før eller etter resten av delefilteret har også stor innvirkning på hvordan de forandrer frekvensgangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for responsen!
    Jeg har for så vidt allerede bestilt delene, så det blir å følge "oppskriften" i første omgang. Dvs enkle kondensatorer og L-pad.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •