Horn...3 veis - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 218

Tråd: Horn...3 veis

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noe helt annet enn dreiing og støvete garasjer. Har lest på audiovoice acoustics at et firma som heter Truextent har kommet med berylliums innsatser for diverse kompresjonsdiskanter, og måtte selvføgelig sende de en mail.
    Svaret jeg fikk:

Hi Chris,

Thanks for your message. We are planning to develop Truextent® beryllium diaphragms for 1 inch drivers. At this point, we have not yet decided on a design for these 1.75 inch voice coil diaphragms, so your input is appreciated and we will consider a design which is compatible with Radian's 475PB driver. Please refer to the following link for additional information on our Truextent products - Electrofusion Products - Truextent Diaphragms available for immediate sale.

We now have 4 inch diameter voice coil replacement SSX™ diaphragms available. Our SSX diaphragms are available for sale through Orange County Speaker -
    16 Ohm SSX:
    Orange County Speaker Repair - GLS Audio Wholesale: Be4016 Truextent Beryllium Diaphragm 16 ohm
    8 Ohm SSX:
    Orange County Speaker Repair - GLS Audio Wholesale: Be4008 Truextent Beryllium Diaphragm 8 ohm

We will provide you with information and updates as we progress with our Truextent products. However, please feel free to contact me directly with any questions that are not answered by our updates.

Best regards,
    Gordon Simmons
    Product Line Manager
    Brush Wellman, Electrofusion Products

Dette er spennende lesning og de lager jo Be diaphragmaer for en rekke diskanter

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her vil du finne både tredjeparts fakta, synsing og tildels voksne emosjoner.... Truextent Diaphragms in JBL four-inch compression drivers

Det ser ut som et fantastisk alternativ når du allerede har en eldre driver. De er ikke billige, 7-800 dollar stykket, men som du vil se av 4313B's målinger er det mulig å oppnå imponerende resultater med disse.

Det er omtrent halvparten av kostnaden (før eventuelle rabatter) for nye membraner til TAD 4001.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken Skal lese litt mer når jeg får tid. Uansett er ikke dette det første jeg kommer til å dvele med, men det er greit å ha i bakhånd etterhvert.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, kom på noe ifmb. med fargen på hornene dine.
    Var borti at hvit gelcoat kunne få et blåstikk i " feil " lys.
    For å treffe rett farge kan det være lurt å sjekke med en billakerer for best resultat. Kan hende du får blandet en skvett også....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tips! Kommer nok til å høre med en lakkerer (kjenner jo faktisk en!) Blir trolig ikke så mye klin og mulig det går litt fortere...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos Gelcoat. Som Gubben nevner brukes dette i fbm. støping og man har det på som første lag. Det finnes også noe som heter Topcoat, og tar jeg ikke feil så brukes dette som et forseglende topplag etter at man har støpt. Dvs. altså ikke utenpå Gelcoaten, men på den "andre siden", eller hvis man har støpt uten en glatt form med Gelcoat i bunn.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Apropos Gelcoat. Som Gubben nevner brukes dette i fbm. støping og man har det på som første lag. Det finnes også noe som heter Topcoat, og tar jeg ikke feil så brukes dette som et forseglende topplag etter at man har støpt. Dvs. altså ikke utenpå Gelcoaten, men på den "andre siden", eller hvis man har støpt uten en glatt form med Gelcoat i bunn.

Stemmer det, "vrangen" er skjelden serlig pen......:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...begrepsforvirring? Det er vel kanskje topcoat jeg har tenkt på i utgangspunktet. Kan denne brukes over feks MDF som et glatt klart lag til slutt?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tør jeg ikke ha noen mening om. Mener å huske at topcoaten også var ganske tjukk og seig å jobbe med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gang Diy’er, alltid Diy’er ☺

Har gått noen runder med meg selv den siste tiden i forhold til hva jeg vil med dette Hifi-styret. Hva har jeg funnet ut?
    Vel, først og fremst må jeg si at Klipsch RF-5 gjør en formidabel jobb, og de har igjen bevist hvorfor jeg synes horn er så digg.
    Jeg har derfor funnet ut at jeg ikke kan gå videre på hifi-veien uten å ha eid ”de store tutene”.
    Jeg har lenge vurdert InMiles fra Tangen og det er nok ingen tvil om at dette hadde vært et spennende og bra valg, men det er altså disse tutene igjen da. Jeg klarer rett og slett ikke å få dem ut av hodet. Jeg vet jo de spiller bra, men har innrømmet for meg selv at det også er noe estetisk med dem, så utrolig det for noen høres ut. Kona beskriver de som svære brystpumper, men synes faktisk de er ”litt kule”.

Litt av aberet sist, da jeg solgte hele skiten, var at jeg begynnte å regne på hvor mange timer jeg hadde igjen, før dette faktisk spillte musikk. Det tok motet fra meg da jeg begynnte å tenke på alt jeg måtte sette meg inn i av aktiv deling, delefilter, flere forsterkerkanaler, Audiolense, minidsp, Groundsound etc. En viktig faktor var også at kona skulle kunne betjene dette, spesielt til film, og da ble det rett og slett for mye bokser, PC’er og styr.

Hvor er jeg da så i dag? Vel, det blir passiv deling uansett i første omgang. Har kjøpt Musical Inovation pre-amp og en 15W klasse A forsterker, og dette settet er strålende og vil beholdes.
    Jeg har nemlig fått tid til musikken igjen via Klipsch, og kommer ikke til å bruke enhver tid i en garasje. Har jo heller ikke allverdens tid om dagen pga nært forestående flytting, samt at familien er hovedprioritet uansett.

Jeg har fått tak i et par med originale Avantgarde Duo elementer, dvs mellomtone, diskant og delefilter. Dette gjør jo ting allerede litt enklere. Horn vil muligens bli kjøpt inn eller egenprodusert, igjen avhengig av tid.

Det som gjenstår er å finne ut hvilken bassløsning jeg skal gå for, og det er her dere som gidder å lese denne tråden kommer inn.

Jeg ønsker å enten konstruere noe med 2 x 12” eller 2 x 10”, som i de originale Duo’ene. Derfor trenger jeg forslag til elementer som kan egne seg. Tenker at de bør kunne strekke seg ned til iallefall 30hz, gjerne kanskje enda litt lavere, men trenger ikke strekke seg til 20hz. Lukket kasse er å foretrekke.

Så kommer det store spørsmålet, og det jeg sliter med å finne. Nemlig en sub-amp som kan deles opp mot mellomtonen, gjerne enda litt over 200hz. Mellomtonen deles ved 170hz.
    Hvorfor sub-amp? Dette er det Avantgarde gjør med både Uno og Duo, men det er mulig de har spesialisert ampene sine til å dele høyere. Det bør være en sub-amp som kanskje har forskjellige filter steilhet, så det går ann å teste litt forskjellig. En sub-amp er veldig greit i forhold til det å kunne justere bassen litt mer i forhold til rommet.

Crown og kanskje noen andre ”stand-alone” amper kan kanskje gjøre dette, men finnes det sub-amper med disse egenskapene?

Edit: Kan forresten miniDsp brukes til deling uten mutiple amper?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    En gang Diy’er, alltid Diy’er ☺
    Det var godt å høre! Uhyre vanskelig å slutte å se muligheter når man er kommet godt i gang.

Sub amp eks.: Dayton Audio SA240-B 240W Subwoofer Amplifier with Boost | Parts-Express.com Deling fra 180Hz.

Angående bassene ville jeg kikket etter noen med relativt lette membraner. Kan vanskelig forestille meg at du ønsker noe sidrumpa sub'er sammen med disse toppene.

Personlig ville jeg antagelig begynt å kikke på enkle TAD TL1601/TL1603, JBL 2245H/2268HPL/2269HPL. Dette blir større(min preferanse), og flere av dem vil rulle av såpass at det må til en del eq. Med tilstrekkelig kraft i forsterkeren vil disse tåle alvorlig mye eq og du slipper unna med atskillig mindre boks.

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Edit: Kan forresten miniDsp brukes til deling uten mutiple amper?
    Nei. Det er mulig du kan kjøre amp'en til toppene utenom miniDsp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Det var godt å høre! Uhyre vanskelig å slutte å se muligheter når man er kommet godt i gang.

Sub amp eks.: Dayton Audio SA240-B 240W Subwoofer Amplifier with Boost | Parts-Express.com Deling fra 180Hz.

Angående bassene ville jeg kikket etter noen med relativt lette membraner. Kan vanskelig forestille meg at du ønsker noe sidrumpa sub'er sammen med disse toppene.

Personlig ville jeg antagelig begynt å kikke på enkle TAD TL1601/TL1603, JBL 2245H/2268HPL/2269HPL. Dette blir større(min preferanse), og flere av dem vil rulle av såpass at det må til en del eq. Med tilstrekkelig kraft i forsterkeren vil disse tåle alvorlig mye eq og du slipper unna med atskillig mindre boks.

Nei. Det er mulig du kan kjøre amp'en til toppene utenom miniDsp.
    Tenker definitivt på noe med lette membraner ja. Det skal heller være kjapt og artikulert, enn tungt og tregt. Saken er at jeg gjerne skulle hatt 15", men det blir for stort i denne omgang. Ser for meg 2 x 12". Jeg har allerede 2 stk 2245H, men de er jo bælsvære. Problemet med PA elementene er jo også at de ofte trenger så stor kasse for å gå dypt, mens en del "hifi" elementer, gjerne går dypt i små kasser, men da på bekostning av "smacket". Kom gjerne med tips hvis noen har noe.

Den Dayton plateampen ser grei ut, kan gjøres om til mono og trekke ut 170W.
    Ser at Hypex også har et par spennende saker med DSP. Det jeg lurer på da er om det blir en hørbar forsinkelse, som FredrikC er inne på, så lenge mid og tweeter ikke blir korrigert? Fordelen med minidsp eller lignende er jo at man kan kjøre EQ på bassene, og dermed få de til å spille lenger ned.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kikket på Beyma? Har ingen personlig erfaring med dem, men spesifikasjonene ser meget lovende ut. Har forstått det slik at de er lett tilgjengelig.

http://profesional.beyma.com/ingles/...EQUENCYDRIVERS

12B100/R er en ren bass. Rimelig følsomhet og fornuftig fs, men tåler ikke allverden.

12MWNd er mer en mid-bass med lettere membran, høyere effektivitet samtidig som den tåler mer effekt. Tipper den tåler masse eq.

Begge har overkommelig VAS(henholdsvis 150l og 100l), så kassene vil kunne holdes små. Tror dog ikke de vil være godt egnet til lukket konstruksjon.

Angående elektronikken her - kanskje du vil ha glede av å først få opp en løsning, for så å videreutvikle den når du har kost deg en stund?

Har du prøvd å simulere 2245'ene i den dimensjon bokser som du ønsker? De tåler i alle fall masse eq.

Johnny

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Har du kikket på Beyma? Har ingen personlig erfaring med dem, men spesifikasjonene ser meget lovende ut. Har forstått det slik at de er lett tilgjengelig.

http://profesional.beyma.com/ingles/...EQUENCYDRIVERS

12B100/R er en ren bass. Rimelig følsomhet og fornuftig fs, men tåler ikke allverden.

12MWNd er mer en mid-bass med lettere membran, høyere effektivitet samtidig som den tåler mer effekt. Tipper den tåler masse eq.

Begge har overkommelig VAS(henholdsvis 150l og 100l), så kassene vil kunne holdes små. Tror dog ikke de vil være godt egnet til lukket konstruksjon.

Angående elektronikken her - kanskje du vil ha glede av å først få opp en løsning, for så å videreutvikle den når du har kost deg en stund?

Har du prøvd å simulere 2245'ene i den dimensjon bokser som du ønsker? De tåler i alle fall masse eq.

Johnny
    Hei Johnny,
    Har sett litt på Beyma, men skal sjekke noe mer. Virker å være bra ting til greie priser også.
    Det har ingen hast med elektronikken foreløpig. Jeg kommer ikke til å klare å ha dette oppe på en stund.
    Har ikke simulert det i noen mindre boks, men har de pr nå i to 360L kasser. Jeg kommer ikke til å bruke de i denne konfigurasjonen uansett. Til tross for at de er råe, så blir de for store for "designet".

Mvh Chris

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med to av denne i hver kasse?

http://profesional.beyma.com/pdf/12P1000NdE.pdf

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg kan se må det kunne bli meget heftig.

I og med at dette også er mer mid-bass drivere kan du prøve å simulere dem mot 2x 12B100/R (i like bokser) for å se hvilken respons du kan forvente deg uten eq.

Når du har lagt på nødvendig eq må du se på hvilke membran-utslag du får ved bra lydtrykk(for å se om de tåler trøkken du trenger nedover).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker jo også på om det kanskje holder med en 12" i første omgang? Da trenger den ikke bli så sabla høy heller. Med to 12" og hornet snakker vi rundt 170cm...
    Skal få simulert litt i Winisd etterhvert. Vet at gubben bruker det 12B/100R elementet i sine kreasjoner, men tror det er bassrefleks.
    Må kanskje ha noen som har et egnet program til å hjelpe med å se på memebranutslag ved en gitt SPL med EQ.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ingen som helst forutsetning for å mene at denne løsningen er relevant, men har du vurdert RiPole-løsning? Er dette noe man kunne regne litt på?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på nippet til å bygge Ripol da jeg hadde OB høytalerene mine. Har dog aldri hørt de. Vet Bastanis baserer noen av sine konstruksjoner på dette.
    Fordelen her er jo plassbesparelse, men er ikke sikker på om det gir den "punchen" jeg er ute etter i bassen.
    Uansett godt forslag, og her er alle forslag velkomne

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med JBL LE14 som bl.a. blir brukt i Array 1400, S4600 og 250TI som bass? Veldig ligende lyd som 2245 bare at den har litt mindre av alt.

Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •