Horn...3 veis - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 218

Tråd: Horn...3 veis

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tenker du på å forme hornet utvendig, så blir det endel lettere ja. Måtte prøve det i går for hånd og det var noe helt annet enn i den innvendige "bollen"...skal få det til, men det tar bare litt mer tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kjapt kunne forklart hvordan jeg legger inn grafene (målingene) i feks WinIsd som bilde direkte her i tråden?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke WinIsd, men om du trykker på Print Screen knappen, åpner f.eks Paint og trykker lim inn, så kan du lagre skjermbildet som en bildefil du kan laste opp og poste her. Om du trykker ctrl og Print Screen tar du kun skjermbilde av det aktive vinduet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Gwandarion! Det viste seg å være en meget enkel operasjon på Mac...hold nede tre knapper og slipp, dermed kom det enlyd som simulerer et kameraknips, og vips..bilde lå på skrivebordet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten notis til meg selv til i morgen. Må sjekke om simuleringene stemmer og hva jeg skal velge av bassrefleks og lukket.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    160 ltr. blir litt diger.. Har du prøvd å minske volumet i BR for å sjekke kurven?
    Du skal vel bruke sub i tillegg, så en lukket kan vel være like greit uten at jeg skal påstå noe bastant .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er jo store gutter, og store gutter liker store leketøy Er enig med deg gubben. Skal simulere mer før jeg bestemmer meg, men har vel egentlig hele tiden hatt lyst på lukket. Med litt EQ vil jeg kunne få en grei respons nedover. Planen er å bruke subber og integrere dette i Audiolense, så jeg må strengt tatt ikke ned mot 30hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er Lambda Apollo simulert med 120L BR:

Er det forresten noen spesiell verdi mach.vent bør være på?

Edit: bildene blir litt store til tross for resizing. Tar det vekk og sjekker opp senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en test for å se på bildestørrelse...

Horn...3 veis-bilde1-jpg

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ventilerte boksene du har simulert vil nok gi en litt slitsom basskul rundt 100Hz når du får med rombidraget. Litt avhengig av romresonanser og plassering selvsagt. Jeg ville kanskje prøvd meg på noe med litt lavere avstemming, så du får en svak avrulling noe lenger opp i frekvens. De lukkede kassene du har simulert ser bedre ut til sammenligning. Men du kan tyne ut en del mer ved å simulere ventilerte kasser med litt lavere avstemming.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Simulering av JBL 2226H og Lambda TD15M Apollo (for evt senere bruk)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    De ventilerte boksene du har simulert vil nok gi en litt slitsom basskul rundt 100Hz når du får med rombidraget. Litt avhengig av romresonanser og plassering selvsagt. Jeg ville kanskje prøvd meg på noe med litt lavere avstemming, så du får en svak avrulling noe lenger opp i frekvens. De lukkede kassene du har simulert ser bedre ut til sammenligning. Men du kan tyne ut en del mer ved å simulere ventilerte kasser med litt lavere avstemming.
    Jeg tror det vil bli en lukket løsning, men simulerer for å se hva det evt er å hente. Rombidraget vil nok spille med, men vil ikke det kunne elimineres så og si med Audiolense?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, du kan jo alltids EQ'e ned en basspukkel. Men da er det bedre å tune litt lavere i utgangspunktet, så får du strukket responsen lenger ned i frekvens. Prøv å redusere tuningfrekvensen til TD15M'en til 35 Hz og se hva slags kurve du får.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er både 35 og 40 hz, faller av litt under 100hz, så hvis man regner med en liten pukkel pga rombidrag, vil dette kanskje matche bra.
    Har senket kassevolum til 130L.

Horn...3 veis-lambda-40-og-35-png

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mer tro på den siste løsningen. Da får du litt mer output under 40 Hz, samtidig som du slipper noe av den slitsomme bassen mellom 50 og 100Hz. Den faktiske responsen ruller nok ikke av like fort som simuleringene viser. Men dette kan du uansett bare lytte/måle deg fram til. Ta utgangspunkt i en bassport som er litt lengre enn det du har regnet deg fram til, også kan du gradvis kappe av lengden til du ender opp med en tuning som du liker.

Du får nok noe høyere output og dypere bass hvis du kjører ventilert kasse. Men spørsmålet er jo om det er nødvendig hvis du allerede har planer om plenty EQ. Da kan du gjøre det enkelt og kjøre lukket. 15 dB nede ved 30 Hz er ikke nødvendigvis så ille hvis du plasserer de litt nærme vegg, eller i et hjørne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er spørsmålet jeg stiller meg om dagen også. Jeg har strengt tatt ikke behov for å få de ned i 30hz, og hvis EQ likevel kan ta de et godt stykke ned, vil jeg også integrere 2 subber (JBL 2245H). Det jeg egentlig er ute etter er transientrespons og punch. Det kan være jeg kan få til det også med BR, men etter hva jeg har lest og hørt virker det som lukket kanskje drar det lengste strået når det gjelder dette. Jeg håper ike jeg tar feil når det gjelder punch/brystkasse bass, men den ligger vel også strengt tatt litt høyere?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører 2245 til 250Hz, og den egentlig ikke borte der heller... Misforstå meg rett, for den kan garantert ikke måle seg med 2226 mht brystkasse-bass.

Helt sikker på at du kan kjøre lukket liten kasse og dele inn 2245'ene rundt f.eks 80Hz.

Jeg planlegger å endre delingen til ned mot 150Hz, men så har jeg bare 12"ere til nedre mid-bass/nedre mellomtone..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Jeg kjører 2245 til 250Hz, og den egentlig ikke borte der heller... Misforstå meg rett, for den kan garantert ikke måle seg med 2226 mht brystkasse-bass.

Helt sikker på at du kan kjøre lukket liten kasse og dele inn 2245'ene rundt f.eks 80Hz.

Jeg planlegger å endre delingen til ned mot 150Hz, men så har jeg bare 12"ere til nedre mid-bass/nedre mellomtone..
    Interessant at du kjører 2245 så høyt og at det faktisk funker så bra Jeg kommer nok ikke til å kjøre de så høyt. Heller mer til å dele på rundt 80hz som du også nevner.
    Lambda Apollo elementet mitt og 2226 måler ikke direkte ulikt, så det blir spennende å se hva slags punch jeg kan få ut av det.
    Hvor vil du si at brystkassepunchen ligger i frekvens Yggdrasill?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kiler i brystkassen tror jeg ligger i leiet 100-300Hz. Kanskje noe lavere.

I de nedre oktavene er det en del instrumenter / lyder som går rett i brystet, som f.eks de dypeste strengene på en akustisk gitar, noen av de store trommene (ikke stortrommen).

Noe dypere igjen går galskapen rett i magen og "modulerer" de mykere delene av kroppen, og da tipper jeg vi er under 40-50Hz. For eksempel stortrommen, de dypeste notene på bassgitar og kontrabass, studio-støy de har glemt å fjerne (eller høyst sannsynlig ikke hatt utstyr til å reprodusere). Her føles det tidvis som om hele huset er bygd av gele, på tross av at jeg spiller i kjellerstuen med betong-gulv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ca der jeg trodde det lå også.
    Jeg går for en lukket konstruksjon i første omgang, og skulle jeg velge å gå for BR senere har jeg nærmere 200L til rådighet i kassen. Byggingen begynner til uka (håper jeg).
    Det ene hornet er forøvrig snart frest ferdig. Det ser ut til å ligge innenfor
    +/-1mm. Skal prøve å ta noen bilder etterhvert.

Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •