Horn...3 veis - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 218

Tråd: Horn...3 veis

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Avantgarde-varianten er definitivt den peneste. Kan ikke Audiolense legge inn tidsforskyvning på de ulike elementene? I så fall bør du legge hornmunningene på linje med hverandre, så du unngår diffraksjoner. Samtidig må du legge inn tidsforsinkelse på diskanten, 1-2 ms, til du får en pen impulsrespons.

Forhåpentligvis skal du ikke behøve å tilte hornene så nøye i forhold til lytteposisjon. Husk, du prøver å velge delefrekvenser sånn at du oppnår jevn off axis respons.

God idé å teste Radian kompresjonstweeterne! Spent på hvordan de oppfører seg i et sånt horn, og hvor mye de beamer.
    Ja, jeg heller mer og mer til Avantgarde-varianten. Audiolense kan meg bekjent korrigere tidsforskyvning (har ikke koblet opp enda), så jeg vet det ikke har så mye å si om alt er på linje og lodd, men tror jeg kommer til å legge hornene så riktig hverandre som mulig uansett..."hvem vet hva fremtiden bringer etc."
    Blir spennende å prøve Radianene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dreiing av horn

Har fått tak i en elektromotor. Skal etterhvert rigge til en dreiebenk hvor jeg kan frese trehorn i ulike størrelser. Har lagd mal til et 850hz horn som skal lages om ikke lenge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med to unger er det ikke annet å forvente enn at dette går i snilefart, men litt får man da gjort.
    Rammene er delvis sveiset og planlegging av dreide justerbare spikesben er i gang.
    Riggen til dreiing av horn er så og si oppe og går.
    "Støperør" er kjøpt inn og runde sirkler i 20 cm diameter er frest ut slik at mellomtonehornet etterhvert kan festes ala Avantgarde.

Så kommer spørsmålet: skal bruke dette elementet i mellomtonen: http://www.ljudia.no/Archive/Product...nformasjon.pdf
    Hva slags volum bør jeg legge inn i bakkammeret på dette elementet? Det skal kunne deles på alt fra 500-800hz pga hornets cut-off på 340hz.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser VAS er på 1,23 liter, så jeg ville tippe at du skal prøve å komme under det..... Det tror jeg forsåvidt blir i grenselandet vanskelig/umulig.

Men for å komme over fra tro til tips, så er svaret: Hornresp! Knakk inn parameterne. Velg så noe i nærheten av parameterne til hornet, så er det bare å begynne å simulere.

Jeg leste en artikkel om å bruke et vanlig element som mellomtone horn-driver. Der ble det understreket problematikken med stående bølger i bak-kammeret. Du kan derfor ha stor glede av å jobbe med frekvensgangen før du monterer hornet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Ser VAS er på 1,23 liter, så jeg ville tippe at du skal prøve å komme under det..... Det tror jeg forsåvidt blir i grenselandet vanskelig/umulig.

Men for å komme over fra tro til tips, så er svaret: Hornresp! Knakk inn parameterne. Velg så noe i nærheten av parameterne til hornet, så er det bare å begynne å simulere.

Jeg leste en artikkel om å bruke et vanlig element som mellomtone horn-driver. Der ble det understreket problematikken med stående bølger i bak-kammeret. Du kan derfor ha stor glede av å jobbe med frekvensgangen før du monterer hornet.
    Jeg har lest litt om en danske på Audioasylum som har brukt denne mellomtonedriveren med stort hell, ifølge han selv iallefall. Hvis det blir problemer med stående bølger i bakkammeret på denne driveren må det vel bli enda mer på fulltonedriverene som deles langt lavere? Eller er det noe jeg ikke får med meg her?
    Vas var veldig lav på denne...kan det være så lavt som 1,23L...virker nesten som en kommafeil!?
    Har nå knotet litt i Hornresp, og det var ikke bare planke. En del parametere jeg må sjekke opp før dette er klart. Godt at det finnes en hjelpefil der.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    JHvis det blir problemer med stående bølger i bakkammeret på denne driveren må det vel bli enda mer på fulltonedriverene som deles langt lavere? Eller er det noe jeg ikke får med meg her?
    Mener det var Audioxpress jeg så artikkelen, og at det var etter Bjørn Kolbræk sine artikler, så tidsmessig betyr det etter april 2008. Har kikket igjennom de bladene jeg fant (lett) her i huset, men ingen hell. Skal sjekke de som har flyttet til hytta, ved neste korsvei.

Uansett rådet var å bruke krefter på bak-kammeret slik at når du får merkeligheter i total-systemets frekvensgang vet du hvor årsaken ligger.
    Vas var veldig lav på denne...kan det være så lavt som 1,23L...virker nesten som en kommafeil!?
    Ja, helt enig.
    Har nå knotet litt i Hornresp, og det var ikke bare planke. En del parametere jeg må sjekke opp før dette er klart. Godt at det finnes en hjelpefil der.
    Jeg har ofte brukt database-editoren i WinISD Pro for å beregne de manglende parameterne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sendt en mail til Paudio for å høre om VAS er riktig.
    Fant også en tråd med guide til Hornresp her :
    Guide to WinISD Pro and Hornresp - Speakerplans.com Forums - Page 2 for de som er interessert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viser seg at VAS faktisk er 1,23L på dette P.audio elementet, men at dette faktisk går fint hvis jeg gjør bakkammeret så lite som mulig. Har mailet en del med Peter fra Danmark som bruker det i dette oppsettet:

High Efficiency Speaker Asylum - Horn rig with conical mid horn - update - PK - July 21, 2009 at 23:52:04

Han har forkastet en del tildels meget gode drivere til fordel for dette fra P.audio.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt glad når jeg leste dette også, i og med at jeg har vært på utkikk etter TAD-2001. Ser ut som jeg kan vente litt og heller bruke Radian PB-475 som jeg har liggende

"Radian has obviously bought the patent on the Emilar drivers.
    This driver as well as the 475PB is actually a brainchild of Jonas Renkus
    The only difference between the 3” diaphragm drivers is the strength of
    the magnetic force and the 2 different conical openings of the throat to
    either 1.4” or 2”.
    Many French audiophiles as well as John Hasquin consider the 475PB the next
    best driver to the TAD 2001. John has build many tractrix horns for his
    customers and says the the 475PB does 98% of the TAD.
    See attached screen-shot for his comments."

Link til John Hasquins kommentar:
    Radian PB850 - any experiences? - diyAudio

(For de som har interesse av Open Baffle så bruker Hawthorne Audio denne diskanten i sin toppmodell Sterling Silver Iris)

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant lesning, og et spenstig oppsett. Det blir artig å høre/se hvordan prosjektet ditt skrider fram.

Mulig jeg må se på dette P.Audio elementet, avhengig av hvordan TAD'ene blir å funke. Har et par TM-1201 som jeg skal horn-lade fra rundt 150Hz til antagelig 8-900Hz.

Kikket etter artikkelen på hytta, men borte er den....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som det kan bli bra, men det er fortsatt en liten vei å gå før alt spiller. Hadde bare hørt at noen hadde sammenlignet Radian med TAD, men det ga en ekstra piff når jeg leste hva John Hasquin hadde gjort av test på det. At de i tillegg delte så lavt som 480hz og fikk det til å fungere, overrasket meg enda mer. Anbefalt XO er rundt 1200hz.

Spennende med TAD-1201. Det er litt av et element det der! Hva slags horn skal du bruke?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven døtte, det er mye morro du har samlet i en og samme tråd. Måtte lese igjennom en gang til for å se hvordan dette har utviklet seg....

Har også slått opp dine radian drivere. De ser ut som en moderne variant av mine JBL LE85 som jeg bruker i dag. JBL delte LE85 fra 500Hz, tilbake på 60-tallet, i S7 komponent-sammensetningen. De ble da brukt i Olympus og Sovereign I og II.

Når man kom til L300/4333(70-tallet) var delefrekvensen flyttet til 800Hz, med 4343/4/5 var den flyttet til 950Hz og til slutt endte den vel rundt 1100Hz i 4430. Da var vel også driverne oppgradert via 2421 til 2425/6.

Det er derfor fullt mulig å dele din 1" driver ned mot 500Hz for hjemmebruk. Problematikken ligger i at når lydtrykket økes og frekvensen senkes vil forvrengningen i driver-halsen gå opp. Akkurat hvor/når dette skjer har jeg ikke oversikt over.

Jeg bruker i dag et Smith horn på disse LE85, delt inn på 1200Hz. De detter imidlertid som en stein på 14KHz. 1200Hz Smith horns for 1" driver - Lansing Heritage Forums

Her er noen Tractrix horn jeg hjalp en kompis med for noen år siden. De er delt inn på 750Hz: New project preparation - Lansing Heritage Forums Og her en ennå vakkrere variant: New radial horn finished. - Lansing Heritage Forums Disse er mulig å bruke uten UHF. Det må du bare prøve, og se om det blir oppløst nok i toppen. Legger ved frekvensresponsen jeg oppnådde med disse.

Til TM1201 har jeg designet et 130Hz horn. Dimensjonene er tilpasset bass-kassene slik de nye er planlagt. Utlegget blir som Tractrix hornene over, men konturen er hyperbolic exponential.

Apropos drivere, et par 476Be seilet inn døren i morges Da kan det hende jeg blir å begrense meg til 3-veis... Har en horn-prototype klar, men vi ser nok ikke lyd på dette før jul.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven, dæven, dæven...476Be!!! Kjente jeg nesten ble litt varm her jeg satt nå av misunnelse Visste forsåvidt at du hadde noe på trappene, men trodde disse var svært vanskelig å oppdrive om ikke umulig? Du har en god kilde antar jeg

Tråden kommer nok til å inneholde mye forskjellig etterhvert rundt horn, og all informasjon angående dette verdsettes. For min egen del bruker jeg den også til å lære...har fortsatt en bra vei å gå på en del tekniske saker, men det kommer seg stadig.
    Kanskje jeg skal forandre trådtittel til "DIY Hornhøytalere" eller noe sånt?

De hornene du har linket til er lekre, moro med horn 8) Har rigget til en dreibenk og delvis satt opp mal, så i løpet av våren regner jeg med det blir tid til dreiing av noen horn.

Legger ved en tekst fra John Hasquins igjen (interessant dette også):

(Klaus fra DiyAudio)
    John Hasquin states that he gets strong output from about 480hz on a 400hz tractrix horn.
    The LeCleach horn is about the same in this respect.
    It's all about a tradeoff between better hf radiation pattern on a smaller horn vs.
    low coupling and not so good hf radiation.

Here is a very interesting post by John that explaines a bit of the tradeoff:

"I have not found a drivers resonance to be the major cause of beaming in tractrix horns. What I personally feel like contributes the most to beaming is using too large a horn for accomplishing the task at hand. A larger horn in my experience did not have better pattern control for the following reasons: Since the larger horn is trying to be used below the Fs of the driver, it behaves like a direct radiator with a high pass filter on the bottom frequencies. This happens because the tractrix is too short to properly load the sound wave fronts at the lower frequencies, you can't cram a quarter wavelength sound wave into a horn that thinks it's an eighth sized horn, depth wise. Mouth size does not matter as much as horn depth does here. Because the lower frequencies are not loaded, your control goes to hell on the bottom end and beams. In, addition in the case of a 2" driver with a horn of this size, the horn only loads approximately from Fs up to 2200Hz. What you end up with is discontinuities on both ends of the frequency extremes, not a good thing. John you are correct in stating the high frequencies do beam somewhat, that is the physics of the situation and can not be changed. You would need a very, very small throat to get any loading much above 5kHz, smaller than 1". What I find to help limit the perception of beaming is using the right sized horn for the job. When I design my horns I have some ratios and other rules of thumb that accurately predicts where the tractrix will unload the sound wave front given a certain horn flare and driver resonance. An example is the tractrix horn I designed for the *Radian* 475. I use a 380Hz tractrix and with the help of the drivers resonance, 530Hz, I get nice strong output starting from 575Hz. Since the 475 is a 1" horn it loads the high frequencies to 4300Hz or so, above that it behaves as a direct radiator. What you get is completely horn loading and control from the critical mid range to 4300Hz. Above 4300Hz off axis you only hear a softening of the high frequencies as you move out of the sweet spot. However, from 575Hz to 4300Hz there is virtually no beaming and much less perceived difference in SPL outside the sweet spot because this whole bandwidth is being acoustically coupled to the air properly. When you get a horn and driver designed correctly like this the field of depth and imaging are incredible to say the least. Properly loading the sound wave front is everything and if you make too large a horn and have slop on the bottom, your results will not be optimal. I hope I have been able to convey what and why Bruce and I believe that large horns are not the answer. *JLH*"

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant lesning om hva som skjer på de øvre frekvenser også.

Fant dette om design av PWT her for en stund tilbake:
    rho = density of air
    c = speed of sound
    d = diameter
    Upper limit = 1,22 * c / d
    lower imit = c / 4 / length of tube

Now let's talk about horns driven by compression drivers. One of the handy pieces of information that used to be included with compression drivers (but is not always now) is the plane wave tube response. A plane wave tube is a tube the same size as the exit of the driver (or smaller or larger and including an adaptor to have a smooth transition from the driver's throat to the size of the tube). There is absorbing material in the tube which is designed to provide a certain load to the driver - a load of rho * c * diameter of the tube, where rho is the density of air and c is the speed of sound. This is usually called a "rho c" load; rho * c is the specific impedance of air. This load is supposed to be constant at all frequencies and allow easy comparison of different drivers, but in reality the size of the tube determines the frequency range measurements are useful in. The upper limit of the tube is set by the diameter. 1.22 * c / d is usually given as the upper limit. There will typically be a notch at this frequency and other notches above it. The lower limit is c / 4 / length of the tube. So only the response between these frequencies should really be looked at. With high frequency horns, you can typically build them large enough to obtain a rho * c * some constant input impedance that is relatively flat above the cutoff frequency (depending on the type of horn). This means in theory the frequency response on the horn will be the same as on the plane wave tube (although the sensitivity will be different - compression drivers' sensitivity on a PWT is very high). The only caveat here is that many high frequency horns have a polar response that varies with frequency. In other words, at low frequencies the horn is not big enough to the control the sound radiated by it, so the sound spreads out over a wide angle. At high frequencies, the horn becomes acoustically large compared to the sound waves being radiated, and the sound is confined into a narrower angle. This means that at higher frequencies more power is concentrated over a given area, so the sound pressure level is higher in that area (but lower outside it). This is effectively an acoustic equalizer, so this effect needs to be added to the plane wave tube response to come up with the on-axis response of the horn / driver combination. This also explains why typical horn design programs do not predict the on axis response of high frequency horns very well - they don't typically include this factor.
    Det gjør at et 2" PWT vil være brukbart for testing opp til 8KHz, mens 1" vil være brukbart opp til 16KHz.

I og med at jeg styrer med horn, har jeg en PWT på arbeidsbenken for å kunne kontrollere at driveren er innen spec. PWT responser er jo oftere oppgitt, i alle fall for noen drivere. Og så er det moro....

Har noen ekstra 075/2402/2405 motorer liggende, sammen med kompresjons-trakten til 2403/2404 liggende. Med denne kompresjonstrakten får jeg en 12mm overgang til hornet. Det vil jo si at det skal være mulig å få brukbare resultater opp til 20KHz og vel så det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for å prøve å forstå PWT, så er dette overgangen mellom membranet og horn åpningen? Hvis det er dette så mener jeg å ha lest at bla Jean Michel LeCleach forsker litt på dette. Mener de sier at det optimale ville vært om hornet kunne vært en naturlig forlengelse av den første delen av CD, men dette er åpenbart vanskelig å standarisere pga forskjellige type horn.
    Er det dette du mener her Yggdrasill?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PWT er et rett rør, og er en forkortelse for Plane wave tube. Det brukes kun for å måle drivere og etterpå ha sammenlignbare data.

John Hasquin skriver: "You would need a very, very small throat to get any loading much above 5kHz, smaller than 1". "

John Hasquin skrev også: "In, addition in the case of a 2" driver with a horn of this size, the horn only loads approximately from Fs up to 2200Hz."

PWT har øvre meningsfylte målefrekvens avhengig av diameter.

Jeg har aldri tidligere reflektert over hva som skjer i øvre del av hornets frekvensgang. Jeg vet at jeg liker stooore horn for hva som skjer i nedre del av frekvensgangen.

Jeg har også fått med meg at motorens styrke (BL) avgjør driverens evne til å spille de høyere frekvensene. F. eks ser det ut til at TM1201 vil dette som en stein over 800Hz. Med denne kunnskapen skal jeg gå tilbake å se hva som skjer når jeg endrer hals-diameteren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha..altså et måleverktøy for å teste frekvensresponsen på et gitt element/CD opp mot øvre grenseverdier. Hva slags absorbsjonsmateriale er det i disse tubene?

BL på mitt AE-speakers TD15-M er på 17, og dette spiller bra opp mot 3khz, TAD-1201 har 26. Nesten rart at det skal falle av så kraftig så tidlig?

Fant noe interessant om BL:

"BL is simply the amount of force on the cone you get for a certain current through the voice coil. A higher Bl will make the driver play louder (but not necessarily cleaner) and it will also indirectly lower Qes and Qts.

Bl has to be viewed together with Re since it has the opposite effect. That is why the ratio Bl/sqrt(Re) is sometimes found in datasheets."

Lager du altså et PWT til TAD-1201 også?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Td15m

Hei SannaX

Lurer selv på TD15M i en midbass application - lukket kasse (variovent) spillende fra ca 1000-800 til 60-80 Hz

Er elementet å anbefale?

(Skal brukes med Audiolense XO)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiodidakt
    Hei SannaX

Lurer selv på TD15M i en midbass application - lukket kasse (variovent) spillende fra ca 1000-800 til 60-80 Hz

Er elementet å anbefale?

(Skal brukes med Audiolense XO)
    Jeg kan ikke (enda) uttale meg på annet enn generellt grunnlag, fordi det foreløpig ligger og samler støv, men tror ikke du trår feil med dette elementet. Det er snakket mye om det på Diyaudio og det siste jeg leste var en en liten gruppe som hadde sammenlignet det opp mot JBL2226H og TAD-1601. De foretrakk alle TD-15M. Nå er dette selvfølgelig subjektivt fra disse, men det er ikke noe dårlig selskap den ble testet i, så jeg har troa på denne driveren Fordelen er også at den spiller renere høyere opp i mellomtonen enn de andre, både pga fasepluggen, og også en patent de har gjort mellom svingspolen og centerpolen (hva det helt går utpå er jo en hemmelighet, men et eller annet har de foretatt seg). Det har en Fs på 34hz, så det skal kunne gå å bruke litt EQ på det under 50hz, men nå faller jo gjerne en lukket konstruksjon av slakere,så det er ikke sikkert det blir nødvendig heller. Jeg lager en lukket kasse på ca 100L.
    Håper det hjalp litt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! :-D

Feel free til å komme med mer input når du har prøvd elementet mer. Jeg kommer til å bruke samme elementet!

Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •