Horn...3 veis - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 218

Tråd: Horn...3 veis

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor velge bånddiskanten uten waveguide? Du vil få et veldig merkelig spredningsmønster uten. Ekstremt bred horisontal respons kombinert med veldig smal vertikal respons, som skal tilpasses et sirulært horn med utpreget beaming oppover i frekvens. Det blir i alle fall veldig rar off-axis respons.

Hvorfor er lik sensitivitet på de ulike elementene relevant når du kjører aktivt oppsett egentlig? En av de store fordelene med å kjøre aktivt må jo være at du kan velge og vrake i plenty av ulike drivere. Selv sliter jeg med å tilpasse diskanten til mellomtonehornet på grunn av følsomheten. Det er ikke mulig å lage et passivt filter som gir impedans over 2,5 ohm ved delefrekvensen, selv om diskanten har 105 dB følsomhet. Skulle gjerne ha brukt TPL 150H. Den passer meget bra spredningsmessig til hornet mitt, men det lar seg ikke løse i et passivt oppsett.

Filter til Beymaen er egentlig ikke noe problem. Jeg jobber med 4. ordens filtere nå om dagen. Har foreløpig laget 3. ordens i begge ender, og det fungerer greit. Men jeg får ikke fasene til å summere riktig ved delefrekvensen med såpass enkle filtre. Den store avstanden i lengdeaksen mellom diskant og mellomtone er virkelig en utfordring. Vi snakker 3 ms forskjell i vandringstid. Det ser ikke pent ut på impulsresponsen.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med flexxo, at varierende følsomhet i aktivt oppsett ikke er noen problemstilling.

Du trenger mulighet (i delefilteret/SW) til å justere nivå på hvert av bandene i hver kanal.

Personlig ville jeg søkt maksimal følsomhet, men det er en helt annen historie.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett litt mer på det ser jeg absolutt problemet med forskjellig spredning. Lurer litt på å lage en ny vaweguide som ser litt bedre ut. Mener bestemt jeg leste et sted at en i Stig Eriks tråd på DiyAudio hadde lagd en dipol vaweguide for TPL-150..noen av dere som har direkte link? (Hvis dere har sett den).
    Noe ala denne ville kanskje også vært en option (Raal "water drop")

Horn...3 veis-raal1waterdrop-jpg

Earl Geddes mener at "skarpe kanter" i munningen av vaweguiden ikke er heldig, men jeg vet ikke hvor langt jeg skal dra det.

Grunnen til at jeg vurderte mest mulig lik følsomhet over hele linja var en tanke om passiv deling (om det skulle bli nødvendig). Jeg ser jo ikke helt poenget med det når jeg får tenkt meg om. Passivt, skjønner jeg, blir jo også en smule komplisert når jeg leser hva du "balerer" med om dagen Flexxo.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er linken til "waveguiden" jeg nevnte: Var i Lynn Olsons tråd.
    Beyond the Ariel - Page 575 - diyAudio

Horn...3 veis-waveguide-tpl-150-ariel-gif

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du strekker det litt langt i første omgang, hvis du planlegger å lage egne waveguider. Kanskje best å få til et oppsett som fungerer først, og deretter begynne å eksperimentere med diverse tweaks. Du får diffraksjon rundt skarpe kanter, men om det er vesentlig for helheten er en annen sak. Jeg har hørt diskanter med skarpe hjørner og munninger, som jeg likte svært godt.

Waterdropen virker rett og slett helt rå. Men dette er vel noe av det dyreste som går an å få tak i, og det lages kun på bestilling. Følsomheten er vel noe sånt som 110dB, hvis jeg ikke tar feil. Men det er en superdiskant, som ikke strekker seg så langt ned i frekvens.

Hvis du først går til innkjøp av forsterkeri, måleutstyr, software og lydkort for et aktivt oppsett så vil du vel neppe kombinere dette med passive filtre. Her er det nok best å velge enten eller og deretter kjøre løpet fullt ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Mulig du strekker det litt langt i første omgang, hvis du planlegger å lage egne waveguider. Kanskje best å få til et oppsett som fungerer først, og deretter begynne å eksperimentere med diverse tweaks. Du får diffraksjon rundt skarpe kanter, men om det er vesentlig for helheten er en annen sak. Jeg har hørt diskanter med skarpe hjørner og munninger, som jeg likte svært godt.

Waterdropen virker rett og slett helt rå. Men dette er vel noe av det dyreste som går an å få tak i, og det lages kun på bestilling. Følsomheten er vel noe sånt som 110dB, hvis jeg ikke tar feil. Men det er en superdiskant, som ikke strekker seg så langt ned i frekvens.

Hvis du først går til innkjøp av forsterkeri, måleutstyr, software og lydkort for et aktivt oppsett så vil du vel neppe kombinere dette med passive filtre. Her er det nok best å velge enten eller og deretter kjøre løpet fullt ut.
    Jeg har nok en evne til å strekke ting litt langt, kanskje derfor jeg aldri blir ferdig med oppsettet mitt :-? Du har nok ganske så rett flexxo Tror jeg rett og slett skal bremse litt på å få alt "ferdig" på en gang. Utålmodig vet du
    Ja, Water-drop er rå, men du har rett i at den brukes som en superdiskant. Romy the cat spesialbestillte denne av Alex fra RAAL for å supplere med en Vitavox S2, og deler vel ved ca 11-12 khz. Den er grisedyr etter hva jeg kan erindre og ikke noe option for min del, hverken prismessig eller ift konfigurasjon.
    Jeg har et Audiofire 8 lydkort, Audiolense, effekttrinn, Målemic, Mac (med XP) allerede i hus, så jeg kommer til å sette fart uti februar når resten av opsetttet er på plass. (Passivt var ikke veldig aktuellt, men i tilfelle rottefella).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Google er flinke på oversetting.

Verdens dyreste hårfånere?
    World's most expensive hairdryers?

Godkjent.

Avantgarde er en av verdens mest kjente produsenter av hornhøyttalere.
    Avantgarde is one of the world's most famous manufacturers of horn speakers.

Godkjent.

I München spilte de på toppmodellen Trio og enorme basshorn.
    In Munich, they played on the top model Trio and enormous bass horn.

Godkjent.

Det spilte med sånt voldsomt trøkk at hentesveisen til Øystein Hedstrøm hadde fått alvorlige problemer.
    It played with such a violent impact that get welded to Øystein Hedstrom had serious problems.

:lol:

Edit: Sorry, klarte å poste denne i feil tråd. Finner ingen måte jeg kan slette den på, kun endre

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av syrre
    Google er flinke på oversetting.

Det spilte med sånt voldsomt trøkk at hentesveisen til Øystein Hedstrøm hadde fått alvorlige problemer.
    It played with such a violent impact that get welded to Øystein Hedstrom had serious problems.

:lol:
    Knallbra oversetting ja. Vedlegg 60144

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg har nok en evne til å strekke ting litt langt, kanskje derfor jeg aldri blir ferdig med oppsettet mitt :-? Du har nok ganske så rett flexxo Tror jeg rett og slett skal bremse litt på å få alt "ferdig" på en gang. Utålmodig vet du
    Ja, Water-drop er rå, men du har rett i at den brukes som en superdiskant. Romy the cat spesialbestillte denne av Alex fra RAAL for å supplere med en Vitavox S2, og deler vel ved ca 11-12 khz. Den er grisedyr etter hva jeg kan erindre og ikke noe option for min del, hverken prismessig eller ift konfigurasjon.
    Jeg har et Audiofire 8 lydkort, Audiolense, effekttrinn, Målemic, Mac (med XP) allerede i hus, så jeg kommer til å sette fart uti februar når resten av opsetttet er på plass. (Passivt var ikke veldig aktuellt, men i tilfelle rottefella).
    Jeg kjenner godt til problemene med å legge store hifi-planer. Som regel går det i vasken fordi rastløsheten tar overhånd når prosjektet begynner å trekke ut i tid. Bedre å lage realistiske planer på kort sikt, og heller ta tweakingen over tid. Du vil jo fort få et oppsett du kan leve med, så kan du bare kose deg med videreutviklingen etter hvert.

Gleder meg til oppdatering når du mottar resten av utstyret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner godt til problemene med å legge store hifi-planer. Som regel går det i vasken fordi rastløsheten tar overhånd når prosjektet begynner å trekke ut i tid. Bedre å lage realistiske planer på kort sikt, og heller ta tweakingen over tid. Du vil jo fort få et oppsett du kan leve med, så kan du bare kose deg med videreutviklingen etter hvert.

Gleder meg til oppdatering når du mottar resten av utstyret.
    Det er akkurat det jeg har tenkt til å gjøre fremover Sjekket pris hos Tangen på TPL-150 i går...irriterende at jeg ikke slo til på de Score hadde for salg..hadde spart litt der!

Syrre: Ikke noe problem med litt bilder av Avantgarde i denne tråden...de er jo ike så værst å se på Bra oversettelse også btw.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynnte å tenke på spredningsmønsteret her om dagen...Beymaen har 80 grader horisontalt og 30 grader vertikalt. Hvordan oppfører denne spredningen seg i forhold til LeCleach 340hz hornet? Hva blir egentlig spredningen på LeCleach hornet?
    Er det fare for at det kan bli en slags kunstighet/ rar overgang mellom mid og tweeter hvis det er så forskjell på hornene?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beymaen har jo ulik spredning i vertikal- og horisontalplanet, mens et LeCleach horn har sirkulært spredningsmønster. Eller, sagt på en annen måte, spredningsvinkelen er lik i alle retninger. Om dette gir noen uheldige resultater i praksis vet jeg ikke, men du får jo definitivt en spredning som ikke er uniform.

LeCleach hornet har en betydelig smalere spredning jo høyere du går i frekvens. Denne beaming en opptrer tidligere jo større hornet er. Så hvis du deler midhornet veldig høyt der spredningen er smal vil du få et hopp i spredningsmønsteret idet du deler over til diskanten. Det er i teorien ikke så gunstig. Off axis frekvensrespons vil bli ujevn, så du er mer avhengig av å sitte i sweetspot. Romrefleksjonene vil også ha ujevn intensitet over frekvensen, og den negative virkningen av rommet blir mer tydelig.

Men dette problemet vil du få uansett hvilken diskant du bruker. Hvis du hadde brukt beymadiskanten uten waveguide ville det vel sett enda styggere ut. Det er nesten umulig å få til konstant spredning hele veien.

For å få oversikt over disse utfordringene er det en fordel om du begynner å foreta litt diverse off axis målinger når du mottar delene dine. Så kan du ha dette i tankene når du velger delefrekvenser senere. Målet må jo være å få forholdsvis flat frekvensrespons både on axis og littegrann off axis. Helt uniform spredning får du ikke med runde horn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LeCleach hornet har en betydelig smalere spredning jo høyere du går i frekvens. Denne beaming en opptrer tidligere jo større hornet er.
    Hva er egentlig grunnen til forskjellen i spredning ved høyere frekvens kontra lavere frekvens?

Så hvis du deler midhornet veldig høyt der spredningen er smal vil du få et hopp i spredningsmønsteret idet du deler over til diskanten. Det er i teorien ikke så gunstig. Off axis frekvensrespons vil bli ujevn, så du er mer avhengig av å sitte i sweetspot. Romrefleksjonene vil også ha ujevn intensitet over frekvensen, og den negative virkningen av rommet blir mer tydelig.
    Kommer til å dele Beymaen mellom 1400hz-1900hz, så mellomtonehornet vil prøves fra 400hz og opp. Det sies at man bør dele ca en oktav over cut-off til hornet, men har også lest at dette er mer kritisk på CD enn vanlige elementer. Så lenge bakkammeret optimalisere kan man dele nesten helt ned mot cut-off. Vil prøve meg frem her etterhvert.

For å få oversikt over disse utfordringene er det en fordel om du begynner å foreta litt diverse off axis målinger når du mottar delene dine. Så kan du ha dette i tankene når du velger delefrekvenser senere. Målet må jo være å få forholdsvis flat frekvensrespons både on axis og littegrann off axis. Helt uniform spredning får du ikke med runde horn.
    Ja, vil nok måtte måle en del for å få dette skikkelig til. Skal bli lærerikt

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hva er egentlig grunnen til forskjellen i spredning ved høyere frekvens kontra lavere frekvens?
    Høyere frekvenser er kortere, og bøyer seg i stadig mindre grad rundt objekter (f. eks. hornets kontur) mellom membran og øre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forklaring. Så hvis jeg tolker det rett vil det si at diskanten blir mer og mer direktestrålende rett ut av hornet etterhvert som den beveger seg oppover i frekvens?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis jeg forstår deg riktig så tror jeg du har forstått det riktig.

Dette fenomenet skjer med alle høyttalerelementer i mer eller mindre grad. Et basselement vil jo også ha mindre spredningsvinkel ved høyere frekvens, på grunn av kanselleringer mellom ulike punkter på membranet, såvidt jeg har skjønt.

Jeg tror ikke hornet ditt har så veldig utpreget beaming ved 1400-1900 Hz, så det kan fungere greit. Som sagt må du nok prøve deg fram, for det er vel ikke publisert noen off axis målinger for hornet? Men 1400-1900Hz høres for meg ut som en litt kjip delefrekvens. Jeg ville generelt prøvd å dele under 1kHz eller over 6kHz, for å ikke ha overlapp mellom elementene i det området øret er mest følsomt for forvrengninger. Men du kan vel kanskje kjøre 100dB/oktav deling med Audiolense? Da er nok ikke delefrekvensen så kritisk sånn sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Spennende prosjekt!

Bestillt du elementene direkte hos ae? Hvordan ble frakten?

-T

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Hei!
    Spennende prosjekt!

Bestillt du elementene direkte hos ae? Hvordan ble frakten?
    -T
    Hei, så ikke denne før nå. Har kjøpt elementene av en på Hifisentralen. Han hadde gitt en god slump for dem den gangen...han bestilte 4 stk og trengte bare to. De skal jo være temmelig "state of the art" så jeg er spennt på hva det yter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt i mål på design enda. Tenkte å høre med dere hva dere mener:

Enten denne:
    Horn...3 veis-duog2-jpg

Eller denne:
    Horn...3 veis-cessaroalpha-jpg

Liker den "mer kompakte" formen på Avantgarde G2 mer og mer, men er heller ikke fremmed for Cessaro heller. Hvis det blir Cessaro kan det være enklere å lage "innstillinger" for diskanthorn og mellomtonehorn vedrørende tilting etc., mens Avantgarde "låses" litt mer i det ferdige designet.

Kommer til å bruke et LeCleach horn med 850hz cut off, og dele på ca 1600-1700hz, som diskanthorn og går foreløpig vekk fra Beyma bånddiskanten. Har et par bra Radian CD diskanter som jeg vil prøve først.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avantgarde-varianten er definitivt den peneste. Kan ikke Audiolense legge inn tidsforskyvning på de ulike elementene? I så fall bør du legge hornmunningene på linje med hverandre, så du unngår diffraksjoner. Samtidig må du legge inn tidsforsinkelse på diskanten, 1-2 ms, til du får en pen impulsrespons.

Forhåpentligvis skal du ikke behøve å tilte hornene så nøye i forhold til lytteposisjon. Husk, du prøver å velge delefrekvenser sånn at du oppnår jevn off axis respons.

God idé å teste Radian kompresjonstweeterne! Spent på hvordan de oppfører seg i et sånt horn, og hvor mye de beamer.

Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •